Nog een klein klusje gedaan, de opening in de bellypan waar de deflector door moet: Gewoon gaatje boren waar dun dremel schuurtonnetje doorkan en dan op het oog schuren tot je een mooie vorm hebt. Zie dat ik nog even met een schuurpapiertje de kevlarresten moet weghalen.
schiet al lekker op bij je schiet het al op met je servo plank? hoe ga je het nu maken? dat verhaal van dennis staat me ook wel aan. vooral met dat strookje triplex.
Tsja, ik weet het niet. Ik krijg het niet zo licht, maar een clubgenoot van mij heeft wel veel met honingraat gewerkt, die heeft een stukje op z'n site staan hoe ze een stuk servoplank van 10x10 op 3 gram hebben weten te krijgen. Dat is 0,6mm triplex met honingraat, zonder carbon. Dan zou mijn gehele servoplank zonder gaten of uitsparingen, iets van 20 gram gaan wegen. Een stuk 5mm balsa (ook de lichte variant) van dat formaat, weegt hetzelfde of meer, en dan heb je er nog geen triplex bij. Ik geloof wel dat het de eenvoudigste manier is om tot een relatief lichte servoplaat te komen. Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen, je hebt de spullen in huis, bouwen en wegen (en dan ook aan mij vertellen )
ik druf het wel aan met die honigraat een servo plaat maken. vraag me wel af hoe houdt die plaat zich na pak hem beet 100 vluchten. heb je een link van die site? je moet niet vergeten dat een e-tra 2000 een smalle romp heeft scheeldt ook een hoop gewicht is wel leuk om te proberen alleen dat verekte karbon weefsel is zo duur ik wil het dan toch wel zeker weten of het degelijk genoeg is
Ik kan niet goed volgen met het triplex-multiplex gedoe, waarom is dit juist nodig? Als je een lichte servo-tray wilt komt je glasweefsel (of waarschijnlijk in jou geval carbon) rechtstreeks op je honeycomb te liggen. is even sterk en een pak lichter!
zo wil ik het ook maken hoeveel lagen koolstof zitten er op? hoe houdt je honingraat zich op den duur?
Nadeel van deze methode is dat de kanten enorm scherp zijn.... dus wel goed afwerken. Volgens mij doen ze gewoon 1 laagje dun koolstof aan iedere kant, tussen 2 glasplaatjes (met lossingswas)
Ik heb gisteren de volgende proefstukjes gemaakt: 1) carbon - honingraat - carbon niet sterk genoeg. Knikt heel makkelijk. Misschien met ander of meer carbon beter? 2) balsa - honingraat - balsa sterk en licht (lichtste van het stel, op de carbon/carbon versie na). 3) carbon - balsa - honingraat-balsa (balsalagen haaks) zwaar en sterk. Om het carbon mooi glad te krijgen, teveel epoxy nodig, zuigt teveel in balsa 4) carbon - triplex - honingraat - balsa relatief licht en sterk in 1 richting, breekbaar in andere richting 5) carbon - triplex - honingraat - triplex Zo'n beetje de zwaarste van het stel (op de balsa/triplex variant na) maar ook het sterkst Louter Carbon vind ik geen optie. Je moet dan nog weer met laagjes triplex oid aan de gang om je servo's ergens in vast te kunnen zetten. Misschien dat het kan, maar ik ga geen 10kg servo vastschroeven in 1 laagje carbon, dat vertrouw ik niet. Ik had gisteren 0,8mm triplex meegenomen, in de veronderstelling dat mijn clubgenoot 0,6 had gebruikt en 0,4 te dun zou zijn, blijkt dat hij 0,4 had gebruikt. Nou ja. De kogel moest nu maar eens door de kerk, dus heb uiteindelijk een plaatje gemaakt met 0,8mm triplex aan weerzijden van de honingraat en aan 1 kant een laag carbon. Glasplaatje weer goed in de PVA gezet, gelamineerd met verdunde lamineerepoxy en het plankje is kloar. Ik moet 'm nu nog even op maat zagen en dan kan ik 'm qua gewicht gaan vergelijken met de plaat die ik het eerst gemaakt had, die zonder dat er iets uit of afgezaagd was, 135 gram woog (oftewel baksteen). De techniek die ik gebruikt heb: 1) glasplaatje in de PVA, nachtje laten staan 2) tekening eronder, verdunde epoxy dun aanbrengen, laten geleren (dat het stroperig wordt) 3) laag carbon erop en dan dun nieuw aangemaakte verdunde epoxy erover 4) laagje triplex erop 5) triplex dun laagje verdunde epoxy geven 6) honingraat erop 7) triplex (achterzijde) dun laagje epoxy geven en op honingraat plaatsen 8) glasplaatje bovenop 9) goed aanklemmen met lijmtangen Nou het product is niet 100% perfect, maar goed genoeg voor mij. Er zitten nog een paar kleine pinholes in het oppervlakte zo her en der, maar daar zie je niets meer van als hij helemaal uitgezaagd en gemonteerd is. Ik zal zo even fototjes maken, eerst even op maat zagen en wegen
Bert, ik heb deze foto gewoon van de ZN-website gehaald, dit is niet mijn toestel. In m'n Caprice zat zo'n servo-tray, dit was een fabriekstoestel van ZNLine. Er zit gewoon één dun laagje carbon aan weerszijden van de honeycomb, dit is méér dan sterk genoeg. Wat bedoel je met hoe de honingraat zich houdt? Het wordt er zeker niet slapper op hoor, de sterkte wordt gemaakt door de 2 lagen carbon, het honingraat wordt enkel gebruikt als spacer om een stevige sandwich-constructie te bekomen. Waar er extra sterkte moet zijn om servo's en dergelijke te bevestigen moet je gewoon in de zijkant door de honingraat wat epoxy gemengd met microballoons (of katoenvlokken) injecteren met een spuit en naald. Scherpe kanten zitten er inderdaad aan, goed wegschuren maar dan is het niet meer zo mooi. De meesten snijden gewoon wat brandstofslang op z'n langs door en schuiven het over de kanten waar het niet scherp mag zijn (doorgangen voor servokabels enz...). Groeten, Bart.
Met hoe het zich houdt, bedoelt hij over tijd denk ik.. of het slijt/slapper wordt. Waar schroef je de servo's in vast dan? In die 2 lagen carbon? Ik had de servoplaat uit jouw posting al gevonden (is een plaatje afkomstig uit een bouwserie van de enigma, welke ook te vinden is op rcuniverse ofzo) Ik geloof dat die plaat iets van 30 gram woog, geheel op maat en uitgezaagd. Het is natuurlijk een combinatie van de juiste materialen en de man/vrouw die het zo kan maken. Ik heb wel een proefstukje met louter carbon gemaakt, maar vond het niet stevig genoeg. De oplossing met triplex kon ik wel maken.. en is wat zwaarder, maar ook nog steviger (het is echt enorm sterk, daarom geloof ik wel dat zonder triplex ook moet kunnen). Mijn plaat ruim op maat gezaagd zonder uitsparingen komt op 70 gram. Dat in vergelijking tot 135 gram voor de variant met triplex/balsa en carbon. Als ik nu de uitsparingen voor tank en servo's eruit zaag, en, zoals de znline plaat, nog wat gaatjes zaag, moet ik ruimschoots onder de 40 gram uit kunnen komen. Daar ben ik tevreden mee. Het zal ongetwijfeld lichter kunnen als je het door iemand met veel ervaring nog een keer laat doen louter met carbon, maar soit. Dit is voor mij en door mij goed genoeg De vegen die je bovenaan ziet, is lossingmiddel wat ik nog niet verwijderd heb. De pinholes zijn op deze foto niet echt zichtbaar. Ik ga 'm toch nog niet met de romp verlijmen en heb nog genoeg materiaal om nog een plaatje te maken met louter carbon, zal ik 'voor de gein' ook nog doen.. kijken wat dat wordt.
Nou.. ik ga verder met het afwerken van deze plaat, de tank eruit gezaagd en we zitten al op 55 gram.. dus die 40 gram moet haalbaar zijn. Parralel hieraan heb ik ook vandaag een plaatje met aan beide kanten 2 lagen carbon gemaakt. Die zit nu in de klem, dus dat weet ik vanavond laat/morgen, hoe dat geworden is. Als die mooier/lichter en toch sterk genoeg is, wordt het die, anders blijf ik bij deze. De zwaarste is in elk geval bij het vuilnis gekomen. Het lossen van dit plaatje ging trouwens erg goed, zonder plasticfolie of wat dan ook. Gewoon op een glasplaatje met PVA gelamineerd en hij 'klikte' in 1 keer helemaal los zonder residu op de plaat
hoi bart, ik bedoel door gebruik/belasting gaat de honingraat verkruimelen, dit is dan wel op stress punten in de romp. ik dacht even dat je met z'n setup vloog. en zodoende met de nodige ervaring, vooral met dit soort matriaal.
Als de tray niet goed lost van je glasplaat, TIP; warm water!!! Servo's monteren; waar je bevestigingsschroeven van de servo's komen deze plaatsen in de honeycomb opvullen met epoxy-microballoons zoals bescheven in vorige post. Groeten, Bart.
Hoi Bert, Ik heb reeds 2 toestellen gehad met deze setup, beide waren tweedehands met redelijk wat trainings- en competitieuren. Ik heb er nooit iets van gewaar geworden dat de servo-tray maar ook iets van z'n stevigheid verloor. Ik ben momenteel bezig aan een ZNLine Oxalys waar ook zo'n tray in gaat komen. Ik moet er één van deze toch aan beginnen, misschien gelijk een grotere plaat maken als er interesse is??? By the way, ervaring genoeg als het over bouwen van die dingen gaat hoor. Mallen bouwen, rompen uit mallen halen en servoplankjes uit honingraat maken wordt hier in de familie (en trouwens bij vele mensen bij ons op de club) als vanzelfsprekend beschouwd. Groeten, Bart.
Nou voor mij is het de 1e keer, dus zo gek doe ik het nog niet, vind ik Zoals gezegd, ik heb een versie liggen nu met louter carbon en honingraat. Ondertussen werk ik de bestaande alvast af. Als de versie met honingraat beter is, gebruik ik die. Wil het wel allemaal zelf gedaan hebben en je leert het maar op 1 manier, door het te doen Je advies wordt dus zeker niet genegeerd, maar ik houd de opties even over. Het proefstukje wat ik gemaakt had (10x5) met 1 laag carbon aan beide kanten, kwam in elk geval ruimschoots niet door de ballotage. Veels te zwak. Misschien dat ZNLine zwaarder carbon gebruikte? (ik heb 91gr/m2). Vandaar mijn poging met 2 lagen carbon aan beide zijden, ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen. De tip van water bij het lossen, had ik ook al op de club gekregen. Het was deze keer niet nodig, maar stel het is bij de carbonversie wel nodig.. hoe krijg je dat water op z'n plek dan? Het zijn nu twee glasplaatjes waartussen de plank.. gewoon de hele handel natmaken? Kan het honingraat dat wel hebben?
ik heb z'n plaatje liggen moet alleen nog koolstof op ik was aleen bang dat het te snel slijtage zou vertonen is voor mij allemaal nieuw vandaar de vragen