Gewoon heel de handel onder de kraan, goed heet. Losmiddel lost op als het in aanraking komt met water, dus... Ik persoonlijk gebruik PVA én loswas, materiaal van Voschemie.
Nou.. het plankje met louter carbon is klaar. Het lossen ging goed, 1 kant kwam direct los, voor de andere kant even gespoeld met warm water. Honingraat kan daar dus NIET goed tegen, je moet heel voorzichtig lossen daarna, als je niet uitkijkt wordt het papperig. Gelukkig was dat in mijn geval niet zo'n probleem, ik had een ruim stuk overgelaten om een 'loshendel' te hebben. Goed.. dan het resultaat.. ten eerste is het zondermeer het mooiste plaatje wat ik gefabriceerd heb, geen onregelmatigheden. Had deze keer de 1e laag epoxy (op het glas) wat langer laten geleren. Gewicht: de hele plaat, dus nog niets er uit gezaagd, weegt 45 gram. Dat zou betekenen dat ik op een eindgewicht van rond de 30 gram moet kunnen uitkomen. Toch.. de stevigheid is wel beduidend minder dan die van het plankje met triplex. In lengte en breedte richting is hij best sterk, alleen tegen torsie kan het plankje niet, of althans, in die richting heeft het minder stijfheid. Dit terwijl ik de 2 lagen carbon wel onder een hoek van 45 graden gelamineerd heb. Ik denk echter wel dat het stevig genoeg is, zeker als het in het toestel gelijmd zit. Ter vergelijking: het is sterker en stijver dan een 5mm plank balsa. 't ziet er in elk geval wel mooi uit (althans, in mijn ogen ): Voor de bevestiging in de romp, zit ik te denken aan een 'alternatieve' methode. Gewoon invrezen in de romp zoals ZNline met die Enigma deed gaat maar voor een gedeelte, wel het stuk waar de servo's zitten. Daar is de romp gelamineerd met een dun laagje piep. Voor de rest is het zuiver een lijmverbinding tussen die twee reepjes carbon en de rompwand, de honingraat doet niet zoveel in deze lijmverbinding. Dan zou ik mogelijk met epoxy en microballoons aan de gang moeten, maar daar ben ik niet zo'n ster in. Daarnaat lijkt mij dit een zware oplossing. Als alternatief wilde ik zowel boven als onder de servoplank een 0,5cm reepje 3mm balsa inlijmen. Dat weegt minder en levert volgens mij net zoveel of meer kracht op. Raar plan?
Goed, plankje ruwweg op maat gemaakt, moet nog iets bijgeschuurd worden aan beide kanten, en de tank erin gezet. Ik gebruik hiervoor zelfklevend schuim van Robbe, waar ik dunne stroken van knip. De hele strook weegt 1 gram en de tank zit op deze manier al klemvast, je pakt 'm er niet zomaar uit. Hierom komen nog 2 lange dunne tywraps. En dan.. nog vier gaatjes gesneden voor de tiewraps, en drie servo-openingen, rudder in het midden achter, elevator er schuin voor (zodanig dat armen elkaar niet raken), gas schuin voor tank. Wat mij opviel is dat, ondanks de gaten, met name het grote tankgat, de sterkte en stijfheid van het plankje niet tot nauwelijks veranderd is. Het is inderdaad stevig genoeg. Dan.. het eindproduct, op de weegschaal.. slecht foto's te maken van dit spul, het lijkt alsof alle randen scheef en onregelmatig zijn, dat is niet zo.. de vier gaten rond de tank moet ik nog even tot hetzelfde formaat schuren, maar voor de rest zijn alle randjes recht. Komt door het honingraat wat er onder zit.. dat krijg je niet recht 32 gram voor een servoplaat van 36x13cm. Ik ben er nu echt tevreden mee Denk niet dat ik er nog meer gaten in ga maken, nergens voor nodig. De ontvanger en lipo's komen er met noppenband op, denk zelfs dat de lipo's tegen de zijwand van de romp gaan.
Dan heb je toch wel degelijk iets anders dan het spul dat we hier gebruiken. Misschien honingraat op kartonbasis? In ieder geval het eindresultaat is hetzelfde, het is zeker licht genoeg nu.
Nou dit spul gaat er niet aan kapot, maar het verlies wel sterkte. Het servoplankje is na een nacht uitdrogen, weer sterker geworden. Dan, deel x in deze comedie.. Er kwam eens een emcotec bij Sonja Bakker.. Ik had voor dit toestel de BIC gekocht van emcotec. Dit omdat ik toch een regelaar nodig had voor de lipo's en het ding functionaliteit heeft die ik ERG kan waarderen (oa. verbruikte capaciteit en maximum stroon). Nadeel van het ding is dat het, ten opzichte van een simpele lipo-regalaar, zwaar is. Nadeel 2 is dat je er een fors gat voor in je romp moet zagen en dat er dan aan de buitenkant een forse plaat uitsteekt. Dat kan natuurlijk niet. Het ding staat in mijn 'gewichtslijstje' als 94 gram, inclusief snoeren. Dus.. eens kijken wat de behuizing inclusief bevestiging weegt: Dat is dus 25 gram aan dik, zwaar, cheap-ass plastic, wat dwars door m'n romp zou moeten. Bij wat passen en meten, blijkt dat daar helemaal niet echt een goede plek voor is. Dus.. de emcotec naar Sonja Bakker. Sonja begon natuurlijk met vertellen dat plastic ongezond is. Hout is veel gezonder, een natuurlijk product ook. Dus.. de voorkant uit 1mm triplex gezaagd/geboord: Dan met 6mm dik balsa er zijkantjes aangemaakt. Op de bovenkant van de zijkantjes een 1mm plankje triplex, zodat de schroefjes straks iets hebben om in te schroeven: Kijken of alles een beetje past: Dan zijkantjes er aan, kleine hoeklatjes van balsa om het display, zodat die mooi in het frontje valt, afschuren allemaal en wegen maar: Sonja, bedankt Het hele ding klaar: De snoeren die erbij zitten, wegen 5 gram. Dat is toch 30 gram eraf. Hiermee komt de gehele stroomvoorziening, inclusief lipo's en snoeren, op 160 gram. Een 4 cells NiCD met schakelaar en snoeren weegt (gewogen) 145 gram. Dan is dit dus 15 gram zwaarder, maar heb ik constant 5,5v, twee accu's voor de zekerheid en kan ik allerlei gegegevens aflezen Plus dat ik nu het hele ding aan de binnenkant van m'n romp kan verlijmen, enige gaten die ik nog in de romp moet maken dan, zijn de 4 toetsen en het displaytje. Dat is toch een stuk fraaier. Als laatste past hij nu makkelijk tussen servoplank en vleugel.
Maar nu is dat printplaatje wel gevoeliger voor trillingen, stof en andere narigheid, doe mij dan maar die paar gram extra...... Grt.
Die moet je mij uitleggen. Dit doosje is qua constructie en afsluiting exact gelijk aan het emcotec doosje. Sterker nog; deze wordt beter op dat vlak. Emcotec laat het 'kale display' naar buiten toe steken, ik zet aan de binnekant van de buizing nog een plaatje overheadsheet erin, zodat er geen vuil in kan. Daarnaast zit er in de Emcotec behuizing nog een gat waardoor je een remote schakelaar zou kunnen aansluiten, dat zit in dit doosje ook niet. Met andere woorden, je opmerking slaat niet echt ergens op Dit doosje is net zo stevig (trillingen), sluit beter af (stof) en is lichter en kleiner. Neem jij die paar gram extra maar, dan houdt ik dit doosje wel
Ik zag deze foto; Maar hij is dus wel volledig afgesloten, dan is het geen punt :lol: (zie ik 1 foto verder) Oja, ik weet niet of hij erg in het zicht zit, anders het "huisje" nog een folietje geven? Grt.
Zoiets bedoel je? Natuurlijk geen folie, dit is carbon erop gelamineerd met 5 minuten epoxy. Begin de smaak van het lamineren te pakken te krijgen, mooi glad en glimmend en volgens de weegschaal geen extra gewicht. 1 zijkantje staat nu te drogen, dan nog het andere zijkantje en dan als laatste de kopse kanten van het hout een likje zwarte verf geven, en dan is ie klaar..
Nou.. het ding is nu echt helemaal klaar. In totaal is er nog 1 gram gewicht bijgekomen voor de carbon en epoxy. Zijkantje ook gelamineerd: Het huisje waar de BIC zijn tijd mag gaan doorbrengen.. En hier komt het grofweg te zitten.. servoplaat e.d. zit natuurlijk nog niet verlijmd.. Zo.. kost je een dag, win je 30 gram en hoef je niet zo'n groot gat in je romp te zagen Bijkomend voordeel van deze methode is dat ik de hele BIC met 4 schroefjes los en vastschroeven weer in originele staat kan terugbrengen..
Toch wel jammer dat in de lucht er een vleugel op zit en er niemand wat van ziet. :rolling: Ik werk met Balsaply als het licht moet zijn. Mvg Johan
Henry, ik heb ook een BIC liggen maar ben wel niet van plan om hem in de romp in te bouwen, vind ik veel te lomp en groot daarvoor. Ik ben inmiddels al serieus aan het twijfelen of ik hem wel ga gebruiken voor m'n multi. Je kan er ook externe schakelaars op aansluiten hé (of zo'n nieuwe magneetschakelaar). En van je vleugel er na een vluchtje of 2 effe af te pakken om de capaciteit van je accu's te controleren ga je niet dood.
Eerlijk gezegd, style aan de binnekant van je toestel,...? Gaan we binnekort ook nog sportvelgen onder onze toestellen zetten? Carbon is duur en toch ook wel zwaar (meestal matten van 160gr of 240gr). Gerbuik het enkel waar het nodig is. Ik heb de afgelopen jaren vooral houtbouw toestellen gevlogen, dan gaan je ogen toch wel open en zie dat het niet alsmaar carbon moet zijn om goed en sterk te zijn. Echter, met glasrompen ben je meestal toegewezen op gewoven doeken. Vreemde vaststelling: toen ik in een winkel was voor vinylfolie kostte 1m zelfklevende folie (60cm breed) met carbonprint 54 euro. Dat is meer dan ik m'n echte carbon betaal
De externe schakelaar ken ik. Weegt 10 gram extra. Juist door deze manier van monteren, is hij niet lomp meer. De knopjes spuit ik straks in dezelfde kleur als de romp op die plek. Dan zie je aan de buitenkant dus alleen de 4 knopjes en het LCD-tje, voor de rest niets. En inderdaad, als de vleugel er op zit, zie je er helemaal niets meer van, maar ik weet dan zelf nog wel dat het er zit. Daarnaast.. ik vind bouwen leuk
De sportvelgen komen maandag binnen als het goed is . Eigenlijk wil ik er een 'jumping plane' van maken, je weet wel, instelbare rijhoogte zodat ie kan springen.. lijkt mij ideaal voor als hij net niet van het veld afkomt, dan laat je 'm jumpen. Zonder gekheid, ik wist dat deze opmerking vroeger of later zou komen, en je hebt natuurlijk volledig gelijk. Hoewel mooi (vind ik dan) is het niet functioneel (het carbon om de BIC dan) en ik had het kunnen laten. Het kost mij 1 gram gewicht (ik gebruik 91gr/m[sup:7b14cc184f]2[/sup:7b14cc184f] carbon). Voor de servoplaat zelf is het wel degelijk functioneel en als je het draadje goed leest, zul je zien dat ik behoorlijk op het gewicht let. Ik weet dat e.e.a. ook met glasweefsel had gekund. Maar ja.. dit is een best grote kist, ik zal er behoorlijk wat tijd (en geld) aan gaan spenderen om het ding mooi af te werken. Dan valt die 1ne dag voor dit klusje mee en het maakt het geheel wel 'af'. Nou ja.. daar ben ik nu mee bezig, als je het over nutteloos werk hebt.. Dit zijn kleine triplex doosjes die ik in de gaten in de servoplank verlijm. Slechts 1 kant ervan is functioneel; ik wil 2 tywraps om m'n tank heentrekken en die moeten niet het carbon/honingraat gaan vernaggelen. Straks nog een likje zwarte verf er over en dan is het echt 'af'. Houdt ook in het achterhoofd dat ik het gewoon leuk vind om te doen, zijn we nou modelbouwers of niet?
Ik betaalde 16,50 voor 2 m (II wahl) in Dortmund II wahl is de eerste 2 meter van de produktierol of de laaste , er kan dan een kleur foutje inzitten wat bijna nooit is. Ga misschien er drijvers mee doen . Mvg Johan
Zelfklevend kost het zelfde Alexzzz Ik haal het altijd van Dortmund. Ben al een lijstje aan het maken voor de spullen die je in een vliegerjaar zowiezo nodig hebt. Mvg Johan
Nou moe, ik werk me hier in bloed, zweet en tranen, bijna een echtscheiding, kat praktisch dood wegens gebrek aan voer, zelf een wrak wegens geen slaap, enzovoort, en jullie gaan het over rollen folie hebben? Anyways.. qua klussen zit het er voor dit weekend op. Nog een fototje met het gehele eindresultaat, ben er trots op. Servoplaat zit dus nog niet gelijmd, evenals BIC, maar het idee is duidelijk: (servo's zijn nog 3001'tjes, heb de echte nog niet) Totaalplaatje: