Ziet er wel leukuit hoor. :lol: Ik heb zelf veel met GFK en CARBON gespeelt. maar ben nu helemaal op houtbouw over gegaan. (van motorkapjes en landingsgestellen af gezien ) Ik kan lichter bouwen met hout en het is ook een kosten vraag. Iedereen dat waar hij het meest plezier van heeft. :wink: Mvg Johan
Nou lichter zou je wel eens tegen kunnen vallen.. mijn bijgewerkte excel sheet met alle gewichten zal ik je besparen, maar onderaan de streep pronkt nu 4476 gram als totaalgewicht. Daarbij moet ik eerlijk zijn en aantekenen dat het gewicht voor de verf en de afwerking vd. vleugel (glas) geschat is. Hoe dan ook, rond de 4500~4600 gram moet ik zeker uit kunnen komen, als het goed is lager. Denk dat je er een knappe klus aan gaat hebben om een 2x2 F3A kist houtbouw op dat gewicht te krijgen. Dat kan natuurlijk wel (zie de vele X-tra's, waaronder die van Alexx, welke volgens hem 4650 gram woog). In japan/china zijn ook houtbouwers die werkelijk schitterende kisten op zo'n gewicht afgewerkt krijgen. Punt is: lichter is het dan dus niet, dan is het even zwaar Kosten heb je helemaal gelijk in, zeker als het bv. over Carbon gaat. Hoewel, het was een leerproces en een gedeelte van het carbon heb ik verklooid met mislukte experimenten, maar uiteindelijk zit er voor zo'n 10~15 euro aan carbon op het hele plankje/de BIC. Totaalprijs van het toestel is ook fors te noemen, echter bedenk je wel dat, mits het heelblijft, dit toestel lang mee moet gaan en veeeel vluchten zal gaan maken. In die tijd hebben andere mensen vaak al 2 of 3 ARF-jes of iets dergelijks gevlogen, daarbij even 'duur' uitzijnd. Dit is een hele domme uitspraak van mij, want als ik 'm na 10 vluchten crash, blijft er van dit verhaaltje niets over natuurlijk Eerlijk is eerlijk; ik zou ook het liefst een kist als deze helemaal van de grond af houtbouwen, echter dan ben je waarschijnlijk duurder uit en ik betwijfel dat ik het zelf zo perfect kan bouwen als dat ZNLine het destijds gedaan heeft (sterker nog, ik weet wel zeker van niet). Nu ik dit type, bedenk ik mij dat ik nu, tov. de oorspronkelijke gewichtsberekening, bijna 100 gram aan gewicht gewonnen heb. Dit door de servoplaat die lichter is uitgevallen dan geschat, door de BIC die lichter is geworden en door het vervangen van de KS 1015 door een Hatori #900. Wat nog wel tegenzit, is het verkrijgen van een nieuw lager voor de motor. SKF heeft het lager niet en de amerikaanse RC-lagerwinkels geven aan dat het een heel specifiek mintor-lager is. 3M zelf antwoord niet op e-mail, ook niet via het adres wat ik van de duitse importeur had gekregen, de oorspronkelijke NL leverancier heeft ze ook niet en het telefoonnummer van 3M bestaat niet meer. Waarschijnlijk gaat het er op neerkomen dat ik iemand moet vinden die een spacer kan maken van 4mm, zodanig dat ik het dunnere lager uit een OS 140RX kan gebruiken.
Dat klopt, Dennis zat uiteindelijk zelfs net boven de 4kg, hoe die het doet weet ik niet, maar het lukt dus wel :lol: Mijn X-tra 2000 is te koop, dus degene die hem koopt mag 'm nawegen :lol: Grt.
Zo.. de 1e post op het nieuwe forum.. eens kijken of deze blijft staan.. Anyways.. geen forum.. dus wat meer klustijd. De wielkapjes Als eerste twee stukjes triplex op elkaar lijmen en schuren zodanig dat het goed past in de kapjes.. ik heb er nog een 'bevel' aangeschuurd, omdat ik dat mooi vond. Dat inlijmen in het wielkapje en het asgat boren: Dan nog zo'n plankje maken voor de andere kant, inlijmen: Hier een gaatje in boren zodanig dat je niet door het wielkapje zelf heengaat. Dan het hele zaakje aan het toestel schroeven.. hier zie je het 'andere plaatje' in actie:
De goede opletter heeft gezien dat het plankje aan de kant met het asgat hoger is. Ik ga boven het asgat nog een kleiner gaatje maken, waar vanuit het landingsgestel nog een klein boutje doorheen komt, om te voorkomen dat het kapje kan draaien. Bovenstaande in het geheel 2 keer, en je hebt wielen met wielkapjes onder je kist zitten. Dan.. ik ben ook begonnen met glassen. Toch met PU, ik heb 4 proefstukjes van 10x10 gemaakt met achtereenvolgens: 1) balsa, glas, PU, PU, PU (3 lagen PU, tussentijds geschuurd, spuitklaar) 2) balsa, glas, PU, plamuur 3) balsa, glas, lamineerepoxy (verdund), plamuur 4) balsa, glas, lamineerepoxy x3 PU is verreweg het makkelijkst om mee te werken. Hoeft niet verdund te worden, je hoeft het niet te mengen, en als je het tijdig schuurt (binnen 12 uur na aanbrengen, ik schuurde na 5 uur) erg goed schuurbaar. Qua gewicht is het totaal lood om oud ijzer, alle drie de plankjes waren even zwaar (die met 3 lagen PU was zelfs het lichtst). Voordat ik ga glassen, nog een klein klusje.. de stabilobuis zal ik aan 1 kant verlijmen in het stabilo, maar aan de andere kant moet er een borgschroefje in. Daartoe een lijntje aftekenen waar de buis zit, vierkantje balsa uitsnijden en een vierkantje triplex inlijmen. Dan heeft het schroefje straks houwvast. Dus.. PU gaat het worden.. stukje glas op maat knippen, de randen niet te groot laten, want dan gaat het overhangen en krijg je het niet goed sluitend op de randen: Mijn werkvolgorde is bovenstaande goed gladstrijken, zorgen dat er niets tussen hout en glas zit, dan met een lakrollertje dun PU aanbrengen, vanuit het midden naar buiten. Zodra je klaar bent het geheel goed afdeppen met tissue. Totaal gewichtstoename van 1 laag PU met glas bleek 4 gram te zijn (1 stabilo geheel in glas, zowel boven als onderkant). Na de 2e laag PU bleek dit 5 gram te zijn. De 3e laag moet er nog opkomen, dan is het spuitklaar. Als ik het grof neem, zal dat 7 gram gewichtstoename door glas/PU zijn voor 1 heel stabilootje. Zou ik 1 stabilo met folie doen van 90 gr/m[sup]2[/sup] dan zou ik 9,1 gram kwijt zijn aan folie. Dat houdt dus in dat tot nu toe, glassen lichter is dan folie. Ik heb nog 2,1 gram voor 1 heel stabilo over om te spuiten/lakken. Uiteindelijk zal het dus wel iets zwaarder worden, maar veel zal het niet schelen. Zo zag het er uit na het glassen en 1 laag PU.. niets aan geschuurd verder nog, wel al droog: Door het licht lijkt het misschien te glimmen, maar dat doet het niet. Het glas zit er mooi 'droog' op gelamineerd, niet teveel PU gebruikt dus
Dan.. volgende onderwerp: el bellypan.. hier nog met de randen onafgewerkt, afgezien van een drietal hapjes die met de volgende klus te maken hebben.. het inbouwen van de 'magic boxen'. Ik bouw deze aan rompkant in. De sleuven ervoor moet ik nog netjes afwerken, maar het idee is daar. Rechts zie je ook al de tankaansluiting, of althans, de gaatjes die ik ervoor gemaakt heb. De grote is voor een 'fuel line dot', door de onderste zal de ontluchting komen. Deze maak ik net zoals hij op m'n derwisj zit, een gebogen messing pijpje wat in de vliegwind staat. Deze motor heeft geen pomp, dus een uitlaat-aansluiting is er niet. Verder zie je op deze foto ook de naald-afstelling. De naald zit bij deze motor niet vast aan de motor en is dus trillingsvrij te monteren. Vandaar dit miniscule gaatje. Aan de binnenkant zit het dan zo, lastig te fotograferen, maar links en rechts zijn ze nog net te zien: De bellypan zelf is, op het uitzagen van de sleuven voor de luchtuitlaat na, klaar. Foto's hiervan volgen nog, zodra de batterijen van het fototoestel weer vol zijn. De dual coupler unit is ook geinstalleerd, hier zal ik meer over vertellen als ik weer foto's kan maken. Dan.. het gewicht, ik houdt alles bij, ik heb net het hele toestel in elkaar geschroefd, de roeren er aan, servoplank erin, enzovoort. Dat op de weetschaal gezet en de nog ontbrekende onrderdelen erbij opgeteld. Ik kom dan uit op 4467 gram. 4,5kg moet dus een haalbaar streven zijn, zoals het er nu voorstaat. Saillant detail; de bellypan is, ondanks dat ik er dingen aangebouwd heb, lichter geworden.. Er was overigens ook nieuws op het motorfront. Ik kreeg een antwoord van ZNLine dat Mintor gevonden was en de lagers leverbaar a raison de 25 euro per stuk en met 30 euro verzendkosten (in Frankrijk). Dat zou dus inhouden dat 1 lager 55 euro kost, 2 lagers 80 euro. Aeroslave.com kwam terug van vakantie en antwoorde dat hij ze op voorraad had, kosten voor 2 stuks, inclusief verzendkosten, 55 euro. Het komt er dus op neer dat je bij mintor een lager gratis krijgt, mits je ze de lagers via Amerika laten opsturen
Vergelijk: met: Aan het uiteinde heb ik een deuvel geplaatst.. deze is geplaatst in een 6mm dik balsa blokje waar ik de deuvel uitgeschuurd heb, vervolgens heb ik de deuvel weer geplaatst en het blokje afgevuld met epoxy met heel veel microballoons: De pinnen voor de magic boxen moesten een stuk verzinkt gemonteerd worden. Hiertoe wederom een blokje 6mm balsa gepakt, dit op maat geschuurd, een plankje triplex eronder, gat uitgeschuurd waar de pin in komt (uit het balsa, niet uit het triplex) en een klein triplex plankje op de opening te sluiten. Vervolgens pin plaatsen, uitlijnen en het onstane bakje ingieten met epoxy en microballoons (om de pin in die stand te fixeren): Aan 1 kant sloot de kap op 1 punt niet helemaal aan, een dun reepje triplex opgelijmd (0.8mm) om de rand mooi sluitend te krijgen op dat punt. Verder op diverse plaatsen een pen/gat verbinding gemaakt tussen kap en toestel middels koolstof buisjes. Op deze foto zie je beide: De plek waar de deuvel in de romp komt, alsmede nog meer pen/gat verbindingen: De buisjes koolstof zijn goed ingesmeerd met dunne CA om ze stevigheid te geven. Zo ziet de bellypan er dan uit als hij erop zit. 2 hendeltjes naar voren en je pakt 'm er zo af. Door de pen/gat verbindingen zit de kap goed gefixeerd. Enige punt waar de kap een beetje uit bleef staan, was na het landingsgestel. Om dit er nog uit te krijgen, heb ik een klein spantje gemaakt: Enige wat ik nu nog moet doen met de bellypan, is de luchtuitstroomopeningen maken aan de achterzijde. Zoals hij nu is, is hij precies even zwaar als dat hij was voordat ik er aan begon. Wat ik er aan randjes afgehaald heb qua gewicht heb ik er dus weer bijgebouwd.
Weer een klusje gedaan.. de BIC zit nu op z'n plek.. zo ingebouwd, vind ik het niet lomp meer.. maar dat is een smakenkwestie. Bedenk je dat de knoppen in kleur meegespoten gaan worden..
dank je.. veel kleine klusjes gedaan inderdaad, maar vele kleintjes maken weer 1 grote.. Halverwege ben ik mij nog een ongeluk geschrokken, ik hoorde 'krak' zo'n typisch breekgeluid.. was bang dat ik de carbon kap kapot gemaakt had, echter dat bleek gelukkig niet het geval.. hij was alleen wel helemaal losgekomen. Die lijmnaad was niet zo denderend dus. Op zich kwam het mij wel uit, dan kun je overal wel beter bij De servoplank heb ik zo gezet dat de tank op het zwaartepunt valt, althans, 1/3 vanaf de achterzijde van de tank zit het zwaartepunt nu zoals het zou moeten. ZNLine geeft aan 29 centimeter vanaf de achterlijst, met de originele vleugel. Nu heeft de vorige bouwer de vleugel opzettelijk iets pijlstelling gegeven, waarbij het zwaartepunt 1,5cm verder naar achteren zou mogen. Dat zwaartepunt heb ik ook gebruikt. De hoek die de plank in de lengterichting maakt is zo gekozen dat de tank iets achterover helt als het toestel recht vliegt en de aansturing van de hoogteroeren in lijn ligt met de plank, voor zover mogelijk (helemaal halen doe je dat toch niet). Verlijmd heb ik 'm door de randen van de plank in te smeren met epoxy met microballoons en dan de plank te plaatsen. Daarna heb ik, voor de zekerheid, aan de onderzijde (bellypankant) een 3x3 mm latje grenen er aan weerzijden ingelijmd en aan de onderkant een rups getrokken van epoxy met heeeeeel veel microballoons. Dankzij de losgekomen kap, kon ik daar nu goed bij. Het ziet er niet mooi uit, maar is wel functioneel.. daarbij, als de kap er weer opzit, is er niemand die het ooit zal zien .. het lijkt erg veel, maar voor de rups aan beide kanten heb ik in totaal 3 gram epoxy aangemaakt, dus valt wel mee Totaalgewicht van de lijm + hout etc voor het inlijmen van de servoplank, was 6 gram. Straks nog even dat latje zwart schilderen en dan is dat weer klaar.. ik begin, afgezien van het glassen/spuitklaar maken, door m'n klusjes heen te raken..
De gas-aansturing gemaakt.. hiervoor een mooie doorzichtige sullivan kabel gebruikt, of iig. een equivalent ervan. Op deze manier zit er genoeg flex in het geheel om schokken/trillingen niet te laten storen, maar is alles toch stevig genoeg voor een mooie aansturing. Het gebruikte plankje was niet te wegen, minder dan 1 gram dus. De kabel zelf weegt, inclusief kogellinkjes, 1 gram. Omdat de kap er af is, kan ik nu zaken beter bekijken en fotograferen.. hier het plaatje wat ik in de romp gelijmd had ter versteviging van de uitlaat-ophanging. In de uiteindelijke versie komt er tussen het metalen ringetje en het metalen boutje nog een nylon ringetje, om metaal-op-metaal contact te voorkomen als het geheel in de rubbers gaat bewegen. Dit plankje is ingelijmd met een mengsel van epoxy en microballoons, omdat het oppervlakte eronder niet mooi glad/recht is. Totaal gewicht plankje + epoxy en microballoons (insmeren en op weegschaal leggen): 2 gram. Ik heb voldoende overlap gelaten om, mocht de uitlaat korter moeten, de ophanging naar voren te halen. Zelfde voor het plankje wat ik achter de fuel-line-dot gelijmd had, de romp veerde hier anders erg mee als je de brandstofslang met stop in de ring duwde. Het lipje naar boven toe zit er omdat de romp op die plek dunner is en anders daar door zou gaan buigen, zo worden de krachten goed verdeeld en kan ik de fuel-line-dot zonder problemen stevig aandrukken. Ook dit plankje is verlijmd met epoxy/microballoons. Gewicht plankje + lijm: 1 gram. Nog een fotootje van hoe de magic-boxen zitten.. was nu ook beter te zien Bij de servoplank had ik nog niet vermeld dat aan de bovenzijde ik bij het servo-gedeelte ipv. een rups een 4x4 latje ingelijmd heb: De servoplank is overigens enorm stevig.. dat ik mij daar ooit zorgen over gemaakt heb De voorkant van het toestel is nu helemaal klaar qua bouwwerk. Enige bouwwerk wat mij nog rest: 1) aansturing elevator 2) aansturing rudder 3) aansturing ailerons 4) glassen vleugel/roeren 5) aflakken stabilo's 6) scharnieren aanbrengen 7) geheel goed schoonmaken 8 ) plaatsen spantje cockpit 9) cockpitkap verstevigen 10) cockpitkap opnieuw aanlijmen en dan is het geheel spuitklaar en af De lagers voor de motor worden maandag verzonden, ik was nu 57 euro kwijt voor 2 hoofdlagers en 2 setjes O ringen voor de motor. De motor zelf moet ook nog helemaal goed schoongemaakt en afgemonteerd worden (motor zelf, montage op motorsteun is al klaar).
Voor de Alliance heeft het wel een positieve uitwerking gehad dat het forum er een tijdje uitlag Grt.
Nou.. vanuit zijn perspectief negatief natuurlijk, er heeft een gek allemaal gaten in 'm lopen boren en zaken aan 'm vast lopen epoxieen
Nou toen ik 'm vandaag oppakte, hoorde ik een nors gebrom. Bleek meneer motor, die niet tevreden was met zijn accomodatie, en dan in het bijzonder de grote hoeveelheden stof die zich daar accumuleerden. Hij had ook wel gelijk.. eerst gaat ie vol gas de grond in, vervolgens wordt hij een tijd weggelegd vol met zand en daarna wordt ie gegrilled op een gasfornhuis, worden z'n lagers eruit gehaald en wordt ie 'semi-schoon' weer in elkaar gezet en komt hij in een stofnest terecht. Met andere woorden; hij was ontevreden en dreigde te gaan staken tijdens de 1e vlucht, op een heel naar moment. Dat kunnen we niet hebben, dus heb ik meneer, geheel op mijn kosten, naar de schoonheidsspecialist gestuurd. Toen hij terugkwam mopperde hij nog wel dat die schoonheidsspecialist wel verdomd veel op ondergetekende leek, maar hij was wel tevreden. Het is toch wel een hele mooie motor qua constructie. Het ding is niet gegoten, maar uit een blok hoge kwaliteit aluminium ('aircraft grade') gefreest. Het metaal geeft dan ook een mooie 'pling' als je er tegenaan tikt. Nadeel van het gefreest zijn is wel dat de motor uit meer onderdelen bestaat, welke dan weer met O-ringen tegen elkaar geperst zijn. Hoe dan ook, meneer is uitgebreid in bad geweest en geboend, daarna goed drooggefohnd, heeft op alle schroefdraadjes een druppel olie gehad, is van binnen helemaal goed geolied en alle schroefjes zijn weer met zorg aangedraaid. Als extra verrassing kreeg hij bij thuiskomst nog 2 verse plugjes, een OS-F vooraan en een OS-A5 achteraan. De fabrikant zelf zegt 2xA5, echter diverse gebruikerservaringen op het internet geven aan dat de transitie dan niet mooi is, dat een OS-F vooraan dan beter werkt. Dat gaan we dus ook proberen. Hoe dan ook, meneer is weer op z'n paasbest en heeft niets te klagen:
Zou de pick-up niet nog beter worden als je 2 "F" pluggen gebruikt? Ik krijg overigens geen mailtjes van nieuwe reacties, ben ik daar alleen in? Grt.
Ik laat mij niet mailen, dus zou het niet weten, zou best kunnen gezien het uitblijven van andere reacties Klein klusje van gisteren; de stroomvoorziening in orde gemaakt. De andere lipo zit tegen de andere rompzijwand. Ik hoop dat dat de plek is waar ik ze straks kan opbergen, maar dat hangt ook van het zwaartepunt af natuurlijk. Heb er nu nog te lange kabels aangezet, om speelruimte te hebben, mocht dat nodig zijn. Ook zie je hier de reepjes 0.8mm triplex waar de servo's op geschroefd worden, deze moeten nog een lik zwarte verf krijgen.
Henry, die latjes zijn echt niet nodig hoor. Gewoon je honingraat langs binnen verstevigen met epoxy en micro-balloons, laten drogen, voorboren en schroeven maar. Extra motivatie; 't is lichter!!!
Ja weet het, had het al gelezen, maar ben niet zulke goede vrienden met epoxy en micro-baloons.. altijd een hoop gesmeer bij mij. Daarom 'the easy way'.. en die plankjes 0,8mm triplex wegen niets samen, minder dan 1 gram.. Als laatste.. ze zitten al vastgelijmd en zijn inmiddels al geschilderd Dat wordt dan de 1e tip van jou die ik niet uitvoer .. je kunt zeggen wat je wil, ben wel eigenwijs, maar luister wel zo af en toe Het valt ook wel mee met die latjes hoor.. hier zijn alle latjes/plankjes zwart.. en is ook te zien dat ik het volgende klusje ook gedaan heb: De servo's zijn nog steeds 3001-tjes omdat Robbe de gewenste servo's nog niet uitlevert, die komen ws. eind december op de markt. Wat was dan dat klusje? nou, de aansturing van de elevators. Daarvoor heb ik een holle koolstof buis gepakt, die op maat gemaakt, uiteinden met dunne CA ingesmeerd, een houten deuvel in beide uiteinden ingelijmd, gaatje geboord in de houten deuvels en daar 3mm draadeind in aan beide kanten. Als laatste een stuk krimpkous om de uiteinden. Totaal gewicht van deze stuurstang: 17 gram. Dat is zwaar, maar lichter ga ik het denk ik niet krijgen. Een ronde balsa stok is even zwaar, als je 'm van voldoende grootte neemt om stevig genoeg te zijn. Deze stuurstang moet bijna de hele romp door, van iets achter het zwaartepunt naar onder het stabilo, dus moet stevig genoeg zijn om niet door te buigen.. dat is deze. Aan servokant is hij dus nog niet op maat gemaakt, aangezien ik de uiteindelijke servo nog niet heb.