Ik ga er eigenlijk vanuit van niet.. het is niet het toestel wat vliegt, maar de piloot he.. Misschien dat het toestel 'te duur' is voor mijn vliegniveau, maar ja, ik had nu de kans om zo'n toestel aan te schaffen/te bouwen.. Maar ik ben er nog niet 100% uit.. we gaan wel oefenen met het B programma, als dat een beetje behoorlijk gaat, wie weet..
Je kunt beter hebben dat het toestel iets te "goed" is voor je eigen vliegkunsten, dan is er namelijk nog verbetering mogelijk. Vervelender is de situatie dat jij het wel kunt allemaal, maar dat de kist de remmende factor is.... Grt.
Tsja er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.. Je kunt zeggen 'je bent nog niet zo goed, dus heb je nog niet zo'n goed toestel nodig'. Je kunt ook zeggen 'je bent nog niet zo goed, dus kun je maar beter zorgen dat je toestel erg goed is'. Als je zelf al geen superpiloot bent en je staat ook met brak materiaal te vliegen, dan kan het nooit wat worden natuurlijk. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat m'n Derwisj brak materiaal is; in tegendeel, die kist was ook al veel te goed voor mij
Ik doe mijn best Ik heb het geluk dat het 'moeilijke voorwerk' allemaal al gedaan was door iemand 'die het vaker gedaan heeft'. De klusjes die ik nog moest doen, waren niet de moeilijkste. De (voor mij) moeilijkste en meest beeldbepalende klus moet nog wel gebeuren; het spuitklaar maken en daadwerkelijk spuiten. Ik heb maar een summiere ervaring met spuiten, vnl. opgedaan met m'n Cessna (vnl. motorkap en div kleindelen) en daar heb ik de nodige problemen mee gehad. Wel veel van geleerd. Toch ga ik 'm glassen/spuiten. Folie slijt in mijn ervaring te snel. Ik zal ongetwijfeld zelf iets fout doen daarin, maar ook Oracover gaat uiteindelijk werken/loslaten bij mij. Het stabilo is al voor een groot deel gedaan. Ik gebruik 25gr/m2 glasweefsel en G4 van Vosschemie. Het is erg lastig om de staat van een oppervlakte goed te fotograferen, maar ik ben tot nu toe tevreden met het resultaat. onder een heel andere hoek, ziet het er dan zo uit: Tot nu toe gedaan; glasweefsel opgelegd, G4 met een lakroller dun aangebracht, van binnen naar buiten. Direct droogdeppen met tissue (dat nieuwe easypull spul, oftewel een Torkrol, werkt daar perfect voor) en laten drogen. Daarna nog 2 laagjes PU dun aangebracht en laten drogen en geschuurd. Ik denk dat hij nog 1 of 2 laagjes PU moet hebben en dat ik dan klaar ben. Voor alle duidelijkheid; het zijn dunne laagjes en het meeste van elke laag wordt er weer afgeschuurd. Het linkerstabilo is tot nu toe van 60 naar 67 gram gegaan, het rechter van 61 naar 68. In beide gevallen was de 1e laag (glas/G4) het zwaarst. 2 lagen G4 weegt 1 gram. Ik denk nog 2 lagen nodig te hebben, dat is dus 1 gram. Dan spuiten en lakken (=2 lagen), weer 1 gram. Dan zou ik op 9 gram uitkomen aan 'bespanning'. 1 stabilo heeft een oppervlakte van grofweg 500cm2 (iets meer), de TE niet meegerekend. Als je 1 stabilo zou willen folieen, zou je met folie van 90 gr/m2 ongeveer 9 gram kwijt zijn, als je de folie nergens zou laten overlappen en de TE niet zou folieen. Met andere woorden.. zoals het er nu naar uitziet, wordt het ongeveer even zwaar als folie, maar dat is misschien nu nog wat prematuur om te zeggen. Op zich valt 'glassen' mij mee. Het is wel veel meer werk en ik heb het zeker niet perfect gedaan (ben bij de 1e kant die ik schuurde de 1e keer door het glasdoek gegaan), maar zolang je op tijd stopt met schuren en de lagen lak dun houdt, is het goed te doen en wordt het resultaat mooi.
Nou, de stabilo's zijn klaar.. de laatste laklaag is droog. In totaal zijn er dan 5 lagen lak op gegaan, waarbij aangetekend moet worden dat het grootste deel van elke laag er weer afgeschuurd wordt. Ze moeten nu nog geschuurd worden, wat ik nat doe met grit 400. Omdat ze nu, ongepolijst, zo langzamerhand mooi glimmen, even een fotootje: Ben ook begonnen aan de vleugel.. zoals gezegd, de vleugelbevestiging is mooi gemaakt, wat minder mooi is, is dat een reepje van het redelijk dikke carbon, onder de bellypan uitsteekt: Dat is natuurlijk niet mooi, dus de omgeving even afgeplakt en het carbon glad geschuurd: Dan het vaste riedeltje.. glas op maat knippen, eventuele butsjes etc. in de vleugel afwerken met balsa-vuller, glas er glad opstrijken, en rollen maar. Direct na het rollen, voor zover van toepassing, goed droogdeppen.. dan krijg je dit: Vandaag doe ik de andere kant (als in, links/rechts) van de vleugel ook nog met glas, dan staat de hele onderkant van de vleugel in het glas. Morgen de bovenkant en dan de rest van de week schuren/lakken/schuren/lakken, enzovoort, tot hij net zo mooi glad wordt als de stabilo's. Overigens is het voorlopige eindgewicht van de stabilo's hetzelfde als hierboven vermeld, dus 67 en 68 gram. Dat zou inhouden dat ik nu nog steeds 2 gram over heb om te spuiten (kleur/2k lak) om op hetzelfde gewicht als folie uit te komen. De vleugel woog, zonder roeren, zonder plamuur, voordat ik er aan begon, 656 gram.
De gehele onderkant van de vleugel is nu geglast met 1 laag PU. Totale gewichtstoename is 39 gram. 1/2 vleugel is ongeveer 0.7m2 aan oppervlakte, wat zou betekenen dat deze combinatie 56gram/m2 zou wegen. Poging tot een foto: Er hebben geen 'plassen' gestaan op het glas, en het sluit overal goed aan. Stabilo's zijn ook geschuurd en 1tje heeft nog 1 laag lak aan 1 kant gekregen, die liep hij nog achter tov. de rest. Tussen de lagen geschuurd met korrel 250, de laatste laag met korrel 400. 1tje heeft nog een buts welke nog afgewerkt moet worden (formaat speldekop). Het is lastig te fotograferen, maar als je nu onder de juiste hoek naar het oppervlakte kijkt, zie je geen putjes/deukjes meer maar een glad oppervlakte.
Nou de vleugel is aan beide kanten geglast nu en heeft aan de bovenkant al de 1e laag PU gehad (bovenop de laag glas/PU dus).. Voor de bovenkant dus nog 5 lagen PU en een heleboel geschuur te gaan.. de andere kant nog 6. De 'witte vlekken' die je ziet zitten onder het glas, dat zijn de punten waar ik verdunde balsaplamuur heb gebruikt om butsjes etc glad te maken.
Dank.. wel veel werk, dat glassen, inderdaad.. Voor glassen woog de hele handel (vleugel excl roeren) 656 gram. Nadat de hele vleugel met PU in het glas gezet was, woog hij 740 gram. Inmiddels zijn daarover weer 2 lagen PU aangebracht, waarvan de laatste nog niet weer geschuurd is, en weegt hij 770 gram. Dat zou inhouden dat 1 laag PU voor de hele vleugel ca. 13 gram weegt (reken er wat af voor het schuren, de lagen worden lichter naarmate je verder gevorderd bent). Hij moet nog 3 lagen, dus 3*13 = 39 gram. Dat zou inhouden dat de vleugel uiteindelijk, spuitklaar, zo'n 800 gram zal gaan wegen. Het totale oppervlakte van de vleugel, exclusief achterlijsten, is ongeveer 1.4 vierkante meter. Dus glassen tot spuitklaar zou dan ca. 100 gram /m2 wegen, wat zwaarder zou zijn dan het gemiddelde van Oracover. Ik hoop dan ook dat de komende lagen PU lichter uit zullen gaan vallen. Aan de andere kant; als de vleugel 50 gram zwaarder wordt dan een gefoliede vleugel, dan nog zou ik dat er zeker voor over hebben. Huidige staat (glas/PU + 2x PU, nog ongeschuurd)
Ziet er strak uit, dat wel. Nadeel is wel dat bij eventuele schade de boel moeilijker repareren is dan met een gefolied toestel, maar goed, laten we het nog maar even niet over eventuele schade gaan hebben Grt.
De enige schade die mijn Derwisj heeft opgelopen sinds ik 'm heb, is loszittende folie, transportschade en 1 maal een uitgebroken pootje wegens een scheur in het veld.. en daar heb ik inmiddels zo'n 200 vluchten mee gevlogen.. Schade vliegen kan altijd natuurlijk, zeker bij mij gezien mijn relatief korte vliegervaring, maar we'll cross that bridge if we get there. Voor mij zijn de feiten dat het minder gevoelig is voor 'kleine deuken' (vleugel oppakken *bang* oeps deurpostje) en langer mooi blijft, voldoende om toch voor glassen te kiezen
Ter vergelijk.. hier hetzelfde stuk vleugel, op dezelfde plek, met hetzelfde licht, gefotografeerd, na schuren: Dat schuren loont ook.. 1 kant van de vleugel is nu weer helemaal geschuurd en dat scheelt 8 gram. Als ik het nu allemaal doorreken, kom ik op een spuitklaar gewicht aan iets lager dan dat van Oracover. Denk dat ik maar even moet stoppen met het uitrekenen en gewoon doen en zien wat het wordt 1 ding over glassen is zeker waar; het is fors meer werk. Dan te bedenken dat het meeste werk (afplakken/spuiten/afplakken, enz, dan lakken) nog moet komen..
ziet er netjes uit heej. ik ben op het moment ook bezig met glassen en wel een van tekening gebouwde sometin extra (rag bakje). zou het niet wat zijn om in plaats van 6 lagen pu er een 2 of 3 op te doen en het glad af te werken met sterk verdunde (water dun) balsa filler? Dat is misschien wel wat lichter...?
Ik heb het wel overwogen, inderdaad. Anderen gebruiken ook kwastplamuur. Toch heb ik het niet gedaan. Met balsavuller is denk ik het verschil in eindgewicht marginaal, omdat dat spul zich alsnog gaat volzuigen met PU. Het is ook niet zo dat je de hele vleugel 6 lagen PU lak geeft. Nou ja, dat doe je wel, maar het merendeel van zo'n laag schuur je er weer af. Kwastplamuur zou mogelijk lichter kunnen zijn, maar ook daar denk ik dat de gewichtsbesparing marginaal is, zeker als je 2 of 3 lagen PU al gedaan hebt. Na 2 of 3 lagen PU, begint het oppervlakte al mooi vlak te worden. Er blijven dan nog maar kleine 'putjes' over. Of je in die putjes nu meer PU stopt, of een plamuur.. ik denk echt dat het lood om oud ijzer is qua gewicht. Als laatste werd het mij op de club afgeraden.. gewoon met G4 doen, was het devies. Hoe glas jij? Ook met G4?
Helemaal geschuurd en de 3e laag erop.. Is nog nat, even misbruik van gemaakt.. je ziet dat het er al behoorlijk op begint te lijken, steeds minder 'putjes'..
jep ik glas ook met g4 en ik dacht om dan de balsafiller als laatste laag te houden en daar dus geen g4 meer over te rollen. voordeel hiervan is nog dat als je een witte filler gebruikt je maar een dunne base coat/primer hoeft te gebruiken om de boel mooi wit dekkend te krijgen en dus een mooie start voor je kleuren... mmm nog even kijken dus...
Tsja.. dat zou best kunnen werken Oh wee je gebeente als je dat straks doet, het goed werkt, en veel lichter is
Mijn werkwijze was: Glas met G4 opbrengen. 2de laag G4. Licht schuren met 600 korrel. Kwastplamuur (verdunt) dun opbrengen. Schuren tot op de glasmat (eventueel de gaatjes na kwasten) Primer wit spuiten (als het model wit word primer in geel nemen) 2K autolak Belettering met Plotterfolie Kwastplamuur,Primer en 2K lak van Standox
Ik doe: Glas met G4 opbrengen schuren met korrel 180 2e laag G4 schuren met korrel 180 3e laag G4 schuren met korrel 180 4e laag G4 schuren met korrel 250 5e laag G4 schuren met korrel 250 6e laag G4 schuren met korrel 250, dan korrel 400 Een en ander is ook afhankelijk van welk schuurpapier er nog is op dat moment. Elke keer schuren houdt in dat je weer schuurt tot op het glas. De uiteindelijke laklaag is niet of nauwelijks dikker dan de glaslaag. Een primer ga ik niet gebruiken, zou niet nodig zijn. Dus de laatste laag G4 schuur ik tot korrel 400 en dat ga ik spuiten met een 'basislaksysteem'.