Afstandsbediende schakelaar

voor mijn bouwprojekt zoek ik een electronische schakelaar om via mijn zender de navigatie en landingslichten van mijn heli aan en uit te zetten.

Hoe dit realiseren?

zorgen dat je minimaal een 3 kanaals zender hebt met een driekanaals ontvanger waarvan je 1 schakelbaar kanaal hebt om te beginnen.

Hallo wij gebruiken voor de Huey een schakelbord van CS scale concepts die je op een vrij kanaal steekt en daaraan soldeer je de verlichting.
CS Scale Concepts

Maar er zullen vast ook andere fabrikanten zijn die dit leveren kunnen.

Optotronix en andere leveranciers van schaalverlichting hebben hiervoor een waaier aan modules in huis.
De verlichting wordt dan gesoldeerd op zo'n module (die je best voedt met apparte batterij) en aangesloten op een vrij ontvangerkanaal.
De meeste van die modules zijn programmeerbaar zodat je een realistische knippersequentie kunt instellen... en dan... schakelen maar vanop de zender.

Heligroeten,

Nick

Ik gebruik deze om de (navi)verlichting te schakelen.

8cff9047daaf929a4571322114e562c9.image.510x397.jpg

Laatst bewerkt:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Multi-Remote Receiver operated on/off Switch [/FONT]
header03.jpg
header04.jpg

ik heb er een van hobby king waarmee ik elke arm met led verlichting op mijn quad apert kan aanzetten.

zelf maken wel zo goedkoop

hallo allemaal

ik heb het op een ander forum wel een beschreven maar zal het proberen uit te legen hoe simpel het is om zelf een schakelaar te maken

benodigdheden zijn oude servo waar de elektronica nog goed van is
relai naar keuze(koste bij mij geval 3,- let wel op dat de schakel spannig rond de 5 volt moet zijn van het relai bac spanning

je maakt de servo (geen bruschles) open en haalt alle tandwielen en losse asje weg
je soldeert het elektromotortje er uit nu heb je 2 punten waar draadjes op kan solderen zeg maar de + en de - pool van het motortje

de twee draaden breng je naar de steur kant van het relai en je kunt hem bedienen via een schakelaar op de zender let wel op het zou kunnen dat alleen de + en de - worden omgedraaid door de servo als dat zo is kun je gebruikmaken van een diode op een van de polen en het werkt

het enige wat je moet doen is aan het potmetertje draaien (bij mij was het in het midden) om hem goed te laten werken

wat foto's hoe ik het gedaan heb

zelf heb ik er nog een grooter relai op gedaan om 20 amp kortstondig te schakelen voor het ontsteken van rookbom/vuurwerk

als er vragen over zijn kun je ze het beste even via een pb doen

(foto's staan niet in goed volhgorde maar hoop dat het duidelijk is)

full

full

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
welke zijn de specificaties van die potmeter?
en hoe en waar moet je die aansluiten?

dat is wel een mooie oplossing!

potmeter

hallo allemaal

het potmetertje is onderdeel van de servo
het is het rechter assje op de foto (dus niet die van het motor) hier draaien ook tandwieltjes om heen als de servo in elkaar zit.

grt nick

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back