Afstellen Last Down XXL Staufenbiel

Ik heb mijn zender er even bijgepakt voor de instellingen:
De waarden moet je naar eigen goeddunken invullen
Advance menu 1:
Butterfly
Que1: -50%
Flap: +30%
Que2: -50%
Spoi: ---
Cir 1 (-)
Mix: OFF
Sw: Sw B
Down

Advance menu 2:
Condition:
De laatste regel
BRKL-FUNC: VrD

Zo heb ik het gas op de slider en de butterfly op de stick

Hallo Jaap,

Dit is enorm handig geweest voor me om in te stellen in de zender, dank!
Ik heb de throttle op de stick, en de butterfly toegewezen aan
schakelaar F. Nu zie je dat als je de butterfly actief hebt staan en de throttle op nul, deze butterfly maximaal is, dus de kist maximaal afremt. Zodra ik ''gas'' geef dan gaat de butterfly evenredig mee. Full throttle: butterfly uit, throttle midstick: Butterfly half actief, en throttle helemaal uit is de butterfly 100% in. Wil je dan een doorstart maken gooi ik de butterfly met schakelaar F uit en geef proportioneel throttle met de stick.

Denk dat dit de bedoeling is van butterfly, en voor mij de fijnste instelling op de zender. Als ik er naast zit hoor ik het graag van je.

Grt
Edwin
 
Vandaag best wel wat kunnen doen aan de Last Down;

*Servo's afgesteld, alles neutraal zonder trim, behalve de flaps 1 en 2, hadden iets trim nodig.
*Zender ingesteld.
*Servo afdekkapjes gemonteerd.
*Klapprop gemonteerd.
*LiPo parallel kabel gesoldeerd met XT60 connectoren tbv 3S2p 2200(=4400MaH)
Denk dat ik met CG hierdoor redelijk ga uitkomen.

To-do:

* Alle uitslagen afstellen voor rudder, elevator, rolroeren en remkleppen volgens de handleiding middels servo travel in zender.
* CG punt bepalen va de kist. Hiervoor maak ik zon even een statiefje met twee poten waarop de kist dan komt te rusten.

Gaat best lekker zo tussen alle andere bedrijven door. :D

Binnenkort de maiden dus...;)

Grt
Edwin
 
Ik heb de throttle op de stick, en de butterfly toegewezen aan
schakelaar F. Nu zie je dat als je de butterfly actief hebt staan en de throttle op nul, deze butterfly maximaal is, dus de kist maximaal afremt. Zodra ik ''gas'' geef dan gaat de butterfly evenredig mee. Full throttle: butterfly uit, throttle midstick: Butterfly half actief, en throttle helemaal uit is de butterfly 100% in. Wil je dan een doorstart maken gooi ik de butterfly met schakelaar F uit en geef proportioneel throttle met de stick.

Denk dat dit de bedoeling is van butterfly, en voor mij de fijnste instelling op de zender. Als ik er naast zit hoor ik het graag van je.

Ik snap je beweegreden. Ik zou de butterfly (landen) niet omgekeerd evenredig met de gasstick (stijgen) willen laten lopen. Ik kan het niet verklaren maar iets zegt mij dat dit tegenstrijdig is. Met half gas trek je aan de helft van de rem. Dat lijkt me hetzelfde als met 2 voeten autorijden (beetje remmen en een beetje gas)

Groeten
Jan Jaap
 
Hallo Jaap,
die mix heb ik niet bewust ingesteld, nadat ik jouw lijstje had overgenomen in mijn zender constateerde ik dat de throttle en butterfly zo gemixt werkte... Hoe dat komt weet ik zo snel even niet. Maar het lijkt me zo onhandig vliegen om het gas op de slider te hebben. Zou ik niet echt aan kunnen wennen denk ik.. Heb jij die mix tussen gas op de slider en butterfly niet dan begrijp ik uit je reactie?
Gr Edwin.
 
Hallo mensen,

ik heb de Last down nu zover ingesteld in de 10CG dat de servo uitslagen precies overeenkomen met de door Staufenbiel opgegeven waarden.
De Butterfly geeft nu een uitslag van de rolroeren L+R +20mm, de flaps L+R -20mm. De elevator geeft nu met de door Jaap opgegeven mix - 4mm bij maximale Butterfly. Proefvliegen nog nodig, maar ik wil geen lelijke verassingen bij inschakelen met deze waarden...

Om deze uitslagen te halen moest ik de volgende insdtelling ingeven, in de zender, bij mij in rood weergegeven:

Que1: -50% -125%
Flap: +30% +125%
Que2: -50% -125%

Mij komen deze waarden een beetje absurd over daar ik de maximale instelling heb moeten ingeven in de zender, en Jaap deze veel lager heeft staan. Wat gaat hier gebeuren als ik de Butterfy op grotere hoogte inschakel? :help: :D

Gaat dat wel goed zo? :D
Verder alle mixen netjes ingesteld en de waarden kloppen prima in de normale vlucht:

Rolroeren L+R +10mm / -5mm
Elevator +10 mm / -10mm
Rudder (onderaan de rudder gemeten(???) , bovenaan is de uitslag wat kleiner daar de rudder schuin loopt.) L+R +40mm
Remflaps met rolroeren mee L+R +5mm / -5mm.

En in Butterfly:

Rolroeren L+R +20mm (125% zenderinstelling!!!)
Flaps L+R -20mm

Zit ik zo op de goede weg mensen, of ziet één vanm jullie abnormale instellingen zo?

Grt
Edwin;)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet zeker dat -4 mm te weinig downmix is
voor je butterfly. Zal eerder naar -8 a -10 zijn

Verder ziet het er goed uit, straks met vliegen kan je hem
finetunen.

Grt Lyckele
 
Ok, dat is dan snel aan te passen naar bv -8 mm om te beginnen.
Tnxz voor je advies hierin !!

Wat ook kan zijn natuurlijk de waarden van de Butterfly iets omlaag, maar Staufenbile geeft helaas niets op voor de downmix aan waarden....ik bedoel, de uitslag van de Elevator bij Butterfly. Is dat bewust weggelaten door hun?

Zijn er voor deze verhoudingen Butterfly / Elevator ook tabellen met uitslagen in mm welke je als leidraad kunt aanhouden?

Grt
Edwin
 
125% servoweg voor je butterfly gebruiken is prima, zo gebruik je de kracht van de servo's optimaal.

Van het weekeind met een pylonkistje gevlogen, met gas op de knuppel (daar moet je kunnen doseren met t gas) en de remkleppen op een schakelaar. Vond het toch tamelijk irritant om de remkleppen alleen maar vol open of dicht te kunnen zetten, zou liever iets kunnen doseren, maar goed. Bij dit model is het belangrijker het gas te kunnen doseren, dus toch maar zo.

Groet,
Gerben
 
Wat ook kan zijn natuurlijk de waarden van de Butterfly iets omlaag, maar Staufenbile geeft helaas niets op voor de downmix aan waarden....ik bedoel, de uitslag van de Elevator bij Butterfly. Is dat bewust weggelaten door hun?

Ik weet het niet zeker maar het zou mij ergens logisch overkomen als het door de bouwer (jij dus) gekozen zwaartepunt ook van enige invloed kan zijn op de downtrim (Iemand die dit zeker weet? Kan staven of ontkrachten?)
Overigens zie ik wel vaak dat de fabrikant wel de waarden voor de meegemixte downtrim opgeeft.
Maar proefvliegen is veelal de beste wijze.

Vergeet i.i.g. niet dat het toestel duidelijk de neus naar beneden drukt bij de juiste downtrim (bij te weinig downtrim wil die natuurlijk zijn neus omhoog gooien).
Probeer dit in eerste instantie ook niet gelijk op te vangen door up te geven.
De mate van het afremmen kun je regelen door meer of minder Butterflystelling toe te passen (soms is het niet nodig om vanaf 100 mtr steil aan te komen duiken).
Het is ook niet de bedoeling dat je de zwever in een normale glijhoek forceert en steeds meer butterfly op te zetten om hem maar langzamer te krijgen. Eens houdt dat ook op nl..:D
Butterfly is uiteindelijk dat je hoogte af kunt bouwen zonder deze om te zetten in snelheid.

En om op je vraag terug te komen wat er op grote hoogte gaat gebeuren als je je butterfly inschakelt;
Wellicht een lullig antwoord maar dat merk je snel genoeg.
Het is tenslotte ook niet zo dat je de butterfly in 1 keer vol opzet maar geleidelijk.

Nog even wat betreft jouw instelling voor gas en butterfly op 1 stick.
Wellicht interpreteer ik het verkeerd maar op of bij de grond trek je veelal je butterfly weer in om bijv. je flaps te beschermen.
Is het nu bij jou zo dat als de butterfly zeg maar op '0' staat (ingetrokken) en je gooit de schakelaar om dat je motor dan gelijk op 100% begint te draaien?

In het algemeen;
Leer jezelf aan dat je ten alle tijden alles overziet, controleert en dat je bewust bezig bent.
Hiermee bedoel ik dat je er zelf voor zorgt dat je bijv. voordat je de aandrijfaccu aansluit je jezelf er van vergewist welke schakelaar in-/uitgeschakeld staat en wat er wel of niet gaat gebeuren als je ergens stroom opzet (en een schakelaar omzet).
Dus zeg maar een checklistje.
Het 'nadeel' van een electromotor is nl. dat hij niet stationair draait en geen geluid maakt maar dat hij wel gelijk wakker is als hij het juiste signaal krijgt.
Ben je dan in de buurt met je hand o.i.d. dan kan het best een pijnlijke zaak worden.
Let wel, ik probeer je niet te betuttelen en ik heb er het volste vertrouwen in dat jij heus wel weet wat je doet maar ik weet uit eigen ervaring wat er kan gebeuren als je soms net ff teveel op de autopilot aan de slag gaat. ;)
 
Hallo Dutchy,
Bedankt voor je tips. Ik ben zeker geen beginnend vlieger en zie mezelf gelukkig ook als iemand wie veiligheid voor alles laat gaan. Die checklist doe ik steeds voordat ik airborne ga, of het nu heli' s zijn of vliegende planken.

Bij mij is de butterfly toegewezen aan een schakelaar. Stel, ik activeer de butterfly, en staat de throttle op nul dan is de butterfly maximaal. Geef ik throttle 50% dan is de butterfly ook 50% actief. Geef ik full throttle is de butterfly 0%. Loopt dus omgekeerd evenredig mee met throttle en is altijd via de schakelaar in of uit te schakelen los van de throttle op de stick.

Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

net nog even contact gehad met team Staufenbiel met de vraag over de downtrim. Afhankelijk van de positie van het CG punt wordt de downtrim wel of niet ingesteld.
Ik ga uit van 70mm CG gerekend vanaf de de neuslijst zoals de handleiding aangeeft te beginnen. Staufenbiel geeft daarmee aan dat -4mm een mooie instelling is van de Elevator om mee te beginnen in combinatie met de uitslagen rolroeren +20mm en flaps -20 mm. ( dus uitgaande van CG punt op 70mm)

Ter info.

Grt
Edwin
 
Hoe dat komt weet ik zo snel even niet. Maar het lijkt me zo onhandig vliegen om het gas op de slider te hebben. Zou ik niet echt aan kunnen wennen denk ik.. Heb jij die mix tussen gas op de slider en butterfly niet dan begrijp ik uit je reactie?

Nee die mix heb ik inderdaad niet. De motor gebruik je alleen bij het stijgen en eventueel bij het landen als je de afstand verkeerd hebt ingeschat en het veld niet haalt. Dus ik schakel die slider bewust. Het voordeel van die slider is dat je er niet per ongeluk tegenaan stoot waardoor je motor inschakelt. Maar goed, smaken verschillen.

Dat je per ongeluk deze mix hebt (gas/butterfly) zou betekenen dat je 2x dezelfde schakelaar hebt ingesteld in de diverse menu's.
 
Dat je per ongeluk deze mix hebt (gas/butterfly) zou betekenen dat je 2x dezelfde schakelaar hebt ingesteld in de diverse menu's.

Ga ik controleren!
Per abuis zo ingesteld, maar het is ook wel een bruikbare instelling denk ik zelf omdat, als je gas bij moet geven, de butterfly evenredig minder wordt. Handig bij binnenkomst als je het veld net niet haalt...het is dan toch logisch dat je gas geeft en de rem minder moet worden?

Maar alles wordt in de praktijk duidelijk straks of het wel zo handig staat ingesteld als dat ik nu denk dat het is :D

Ik probeer het me steeds al voor te stellen om de butterfly op de gasstick te hebben, maar ik kan aan het idee niet wennen en het lijkt me in de praktijk al erg verwarrend daar ik alles op mode 2 vlieg. Dan zou ik eerder nog kiezen om de butterfly op de slider te zetten en hem daarmee proportineel te kunnen bedienen.

Grt
Edwin
 
To-do:

* CG punt op 70 mm van de neuslijst aftekenen aan onderzijde vleugels.
* Self-made statief (tbv CG punt afstellen) verder afmaken.
* LiPo's voorzien van klittenband, idem in de accubak.

en dan........
de maiden flight onder toeziend oog van een ervaren rot, Aldert.

Jullie houden het filmpje van mij tegoed van de maiden, of in elk geval de vlucht en laat jullie weten hoe het is gegaan.

Allen hartelijk dank voor de nuttige tips en info hier gegeven, ben ik zeker mee geholpen geweest!

Achteraf bezien valt het best wel mee, als je maar weet waar je op moet letten en waarom, vooral dat laatste. Ik mag zelf graag doorgronden waarom iets wel of niet..., dan begrijp je waar je mee bezig bent.

Foto's en/ of filmpje volgt....

Grt
Edwin
 
Hallo mensen,
De maiden zit er nog niet op helaas....nog te druk met andere zaken dan de Last Down.
Vanavond nog even een paar dingen gedaan welke nog moesten gebeuren.

Ben redelijk aan het stoeien geweest met het goed krijgen van het CG punt. Onder op de vleugels op exact 70mm van de neuslijst van de vleugels met een watervaste stift twee kleine kruisjes gezet. Dan met mijn zelfgebouwde balanceerinrichting de kist exact bovenop deze twee kruisjes gezet en stoeien met wat LiPo's welke ik heb liggen.

In eerste instantie dacht ik wel goed uit te komen met twee stuks 3S 2200 MaH, maar dat blijkt dermate lichtgewicht dat ik met het CG punt niet goed weg kom. (Het verhaal van de Elevatorservo in de tailsectie, ik weet het :D )

Ik heb er nu twee 3S 3300 MaH Lipo's in liggen en de accubak ietsje aangepast zodat de linker LiPo iets verder naar voren doorgeschoven kan worden, scheelt weer onnodig lood. Deze linker LiPo ligt mooi netjes langs de tailservo welke ik tussen de motor en accubak had gemonteerd.
Daarbij nog 150 gram lood moeten toevoegen in de neus net voor de tailservo en de motor in, canopy erop en de kist hangt keurig onder een hele kleine hoek ietsje naar omlaag, echt net iets uit horizontaal zeg maar.
Dat kun je ook goed zien aan de hoek van de elevator, loopt ietsje schuin omlaag naar voren toe.

Totaal gewicht vliegklaar 2164 gram!

Wat denken de specialisten hiervan hoe ik het nu heb?

Met Aldert kan de maiden helaas niet plaatsvinden omdat hij de komende maanden erg druk is, daarom met Jaap zojuist besproken in Kampen te komen maidenen. Jaap, we spreken verder af via PB.

Graag jullie mening nog even over bovenstaande.

Grt
Edwin
 
Lijkt aardig de goede richting te zijn. Als je naar Kampen komt, heb ik eventueel voor het proberen nog wel 2 accu's 3S3600 liggen. 150 gram lood is zonde en voegt niets toe behalve gewicht.
Ook kunnen we dan de weegschaal voor het uitwegen van het zwaartepunt gebruiken.
Nou zaterdag dan maar?????;)
 
Hallo Jaap,

nu zaterdag haal ik helaas niet, zie PB ;)
Ik neem tzt mijn self made balanceer statiefje wel mee. In eerste instantie had ik het gevoel dat die twee LiPo's 3S 3300MaH veel te zwaar zouden zijn voor deze zwever, maar nu jij begint over 3600 MaH zit ik dus nog wel goed :p:p:p
Ben het wel met je eens Jaap, liever accu capaciteit (= vliegtijd) dan dood lood ;)
Maar al met al heb ik dan een pakket 3S2P 6600MaH, lijkt me voldoende voor deze zwever.

We keep in touch!
Bedankt en een fijn weekend.

Grt
Edwin
 
Hallo mensen,

het is alweer even geleden, maar er zit nog leven in dit projekt!
Sterker nog, ik heb afgelopen zaterdag de maiden gehad. Niet eerder tijd voor gehad helaas.
Een vliegmaat heeft de Last Down voor me opgegooid, en dan 60% throttle, en daar ging ze. Net zo sierlijk als ik had verwacht.
Wel een trage en logge kist t.o.v. een kleiner model sportkist van wat ik nu veel vlieg, maar dat mocht de pret niet drukken :banana:
Wat een mooi vliegbeeld zeg....
Tijdens de vlucht op hoogte ook maar eens de butterfly uitgeprobeerd, en dat ging prima! Kist remt fors af, en bleef mooi horizontaal hangen. Dat geeft aan dat de instellingen precies goed zijn en het aandeel downmix goed staat ingeregeld. Hoefde ik totaal niets aan te veranderen.

Hier een (kort) filmpje van de maiden....de start is helaas niet vastgelegd, we waren met ons tweeën :D

[URL="
Last Down XXL V3 - YouTube[/URL]

De eerste landing net iets te hard neergekomen, de linkertip bleef achter een baal vers gemaaid gras hangen waardoor de kist 3/4 rond tolde. Schade is gelukkig beperkt gebleven, een defecte carbonstaaf en een klein scheurtje in de romp. Dat is in herstel en zo goed als klaar. Stelt niets voor verder...

De kist heb ik gebalanceerd op tafel gehad, maar in de eerste vlucht wilde ze toch nog iets klimmen, dus ietsje down getrimd in de zender. Ook dat staat nu goed. Al met al een fraaie aanwinst deze Last Down XXL V3 :wink:

Grt
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jaap, mooi hè? :D

Wat ik alleen nog niet helemaal kan verklaren is dat het CG punt exact goed was bepaald, en wel zo dat de neus onder een lichte hoek naar beneden hing. Keurig in balans op 7cm vanaf de neuslijst met wat extra lood in de neus. Ik meen 140 gram en helemaal vliegklaar met alles erin.

Toch, zoals geschreven, in de lucht moest ik behoorlijk down geven op de elevator omdat ze omhoog wilde klimmen vanuit horizontale vlucht. Zowel met motor aan als uit.

Iemand daar een verklaring voor? EWD hoek?

Grt
Edwin
 
Back
Top