Wat ook kan zijn natuurlijk de waarden van de Butterfly iets omlaag, maar Staufenbile geeft helaas niets op voor de downmix aan waarden....ik bedoel, de uitslag van de Elevator bij Butterfly. Is dat bewust weggelaten door hun?
Ik weet het niet zeker maar het zou mij ergens logisch overkomen als het door de bouwer (jij dus) gekozen zwaartepunt ook van enige invloed kan zijn op de downtrim (Iemand die dit zeker weet? Kan staven of ontkrachten?)
Overigens zie ik wel vaak dat de fabrikant wel de waarden voor de meegemixte downtrim opgeeft.
Maar proefvliegen is veelal de beste wijze.
Vergeet i.i.g. niet dat het toestel duidelijk de neus naar beneden drukt bij de juiste downtrim (bij te weinig downtrim wil die natuurlijk zijn neus omhoog gooien).
Probeer dit in eerste instantie ook niet gelijk op te vangen door up te geven.
De mate van het afremmen kun je regelen door meer of minder Butterflystelling toe te passen (soms is het niet nodig om vanaf 100 mtr steil aan te komen duiken).
Het is ook niet de bedoeling dat je de zwever in een normale glijhoek forceert en steeds meer butterfly op te zetten om hem maar langzamer te krijgen. Eens houdt dat ook op nl..

Butterfly is uiteindelijk dat je hoogte af kunt bouwen zonder deze om te zetten in snelheid.
En om op je vraag terug te komen wat er op grote hoogte gaat gebeuren als je je butterfly inschakelt;
Wellicht een lullig antwoord maar dat merk je snel genoeg.
Het is tenslotte ook niet zo dat je de butterfly in 1 keer vol opzet maar geleidelijk.
Nog even wat betreft jouw instelling voor gas en butterfly op 1 stick.
Wellicht interpreteer ik het verkeerd maar op of bij de grond trek je veelal je butterfly weer in om bijv. je flaps te beschermen.
Is het nu bij jou zo dat als de butterfly zeg maar op '0' staat (ingetrokken) en je gooit de schakelaar om dat je motor dan gelijk op 100% begint te draaien?
In het algemeen;
Leer jezelf aan dat je ten alle tijden alles overziet, controleert en dat je bewust bezig bent.
Hiermee bedoel ik dat je er zelf voor zorgt dat je bijv. voordat je de aandrijfaccu aansluit je jezelf er van vergewist welke schakelaar in-/uitgeschakeld staat en wat er wel of niet gaat gebeuren als je ergens stroom opzet (en een schakelaar omzet).
Dus zeg maar een checklistje.
Het 'nadeel' van een electromotor is nl. dat hij niet stationair draait en geen geluid maakt maar dat hij wel gelijk wakker is als hij het juiste signaal krijgt.
Ben je dan in de buurt met je hand o.i.d. dan kan het best een pijnlijke zaak worden.
Let wel, ik probeer je niet te betuttelen en ik heb er het volste vertrouwen in dat jij heus wel weet wat je doet maar ik weet uit eigen ervaring wat er kan gebeuren als je soms net ff teveel op de autopilot aan de slag gaat.