Afstellen motor...

• Topicstarter Topicstarter L4nc3r
  • Startdatum Startdatum
L

L4nc3r

Guest
Ik mag dus al alleen vliegen, heb mijn licentie, maar ik weet nog steeds niet goed hoe je een motor nu goed afstelt :roll:
Kan iemand mij eens uitleggen hoe je hoort wanneer je motor goed afgesteld staat? 8)
Een ervaren clublid heeft in het begin ook al aan de kleppen zitten draaien en aan de luchttoevoer.
Maar wat moet je nu net doen om hem goed te krijgen?
Van de kleppen zou ik zoveel mogelijk afblijven, het belangrijkste is dat ik weet hoe ik de sproeinaald (luchttoevoer) moet regelen.

MvG
L4nc3r :wink:

belangrijk is misschien om even wat meer info over je motor te geven...wat voor motor, brandstof etc.

belangrijk: stel een 4T (ik neem aan dat het een 4T is omdat je het over kleppen hebt) af met een toerenteller. door de hoofdsproeier naald op de fabrieksinstelling te zetten (meestal 2-2,5 slagen open) en dan op volgas de naald steeds iets dicht te draaien kom je steeds dichter bij de juiste afstelling. als je dan een toerental bereikt hebt die als je nog armer gaat, weer afneemt, moet je niet verder gaan. sterker nog, zet hem dan iets rijker (200 a 300 toeren dalen, dan bij optimaal).

vervolgens de stationairsproeier: stationair laten lopen, ongeveer 2000 toeren moet haalbaar zijn. dan transitie naar volgas doen. generiek: te rijk, dus stationairnaald armer zetten: motor komt traag hortend en stotend op gang, dikke rook pluimen, en slaat met een blehh af. Arm, stationair rijker zetten: motor pakt snel op en stopt ineens. weinig rook.

als de motor goed staat afgesteld hoef je normaal gesproken niet meer aan de naalden te komen, of alleen de hoofdsproeier bij bv een hoog luchtvochtigheidsgehalte. Belangrijk is ook om dezelfde brandstof te blijven gebruiken.

kleppen: afstellen zoals in de handleiding staat beschreven (meestal met een speling van 0,04 tot max 0,1 mm)!

Je bent al heel bedankt, dit is zeker en vast zeer hulpvol :o
Dus, de motor die ik heb is een OS FS52S --> 8,5cc dus :lol:

Maar zou het moeilijk zijn? Nu vlieg ik met Tornado 10 %, maar ik heb al een kan Coolpower 5 % gekocht en zou hiermee verder vliegen... :roll: (Is ook veel goedkoper btw :lol: )

sorry dat ik dit topic terug in leven breng maar ik vond dit een beter oplossing dan terug een nieuw topic te openen ;)
Dus als ik het goed begrijp ivm de sproeinaald bij 4 takt moet je de motor volgas laten draaien en aan de naald draaien tot de motor zijn max toerental(horen) bereikt en dan een tikkeltje of 2 terug draaien???
Ik zou graag wat duidelijkheid willen omdat vorige week men motor na een aantal pogingen tot landen plots uitviel in een stijghoek(wou terug doortrekken).De motor viel stil toen ik van niets naar praktish alles gas gaf....
ps:ik hoop dat jullie(Nederlanders) ook iets begrijpen van men verhaal,de hoofdvraag is dus:hoe weet ik of mijn motor goed afgesteld is en niet plots uitvalt.

mvg sven!

Hmm, dit klinkt als een te arme motor. Wat eigenlijk (geeft niks hoor) nog ontbreekt aan het verhaal van Christiaan is het omhoog houden van de motor. Recht omhoog moet hij ook nog aan brandstof kunnen komen, dut moet de motor vet genoeg staan. Houdt de motor in als je hem omhoog houdt, dan iets vetter draaien. Als het goed is kom je zo op een goede instelling... De stationair sproeier zou in dit geval ook niet goed kunnen staan, omdat je het hebt over afslaan bij gas geven. Let wel, altijd eerst de hoofdsproeier goed afstellen en dan de stationair naald :!:

Stationair is altijd even prutsen, maar ik doe het altijd als volgt. Laat de motor een poosje stationair draaien, en knijp dan in de toevoerende brandstofslang. Even ingeknepen houden. Nu zijn er een aantal mogelijkheden:
1. De motor slaat vrijwel direct af, toerental neemt niet toe. Nu staat de motor te arm onderin, dus een kwartslag vetter draaien. Opnieuw starten en test herhalen :wink:
2. De motor neemt in toeren toe, en blijft nog lang draaien, zeker twintig seconden. Motor staat te vet onderin, kwartslag armer draaien. Opnieuw starten en test herhalen :wink:
3. De motor draait op hetzelfde toerental nog even door, neemt langzaam in toeren toe en slaat vervolgens af. Nu staat de naald goed. Als laatste test nog een keer lang stationair laten lopen (30 sec), en dan in een keer volgas geven. Neemt de motor nu direct goed gas op dan is de stationair sproeier goed afgesteld en kan er dus gevlogen worden.

Let wel, de hoeveelheden die je moet draaien en de tijden verschillen een beetje per motor, ik zou dus zeggen, laat een ervaren clublid mee kijken als jij je motor af gaat stellen, maar doe het wel zelf. Op die manier leer je het binnen no time :wink:

Succes
Stefan

ow ok bedankt voor je reactie:)
Ik stel de motor normaal zo af: volgas draaien en dan aan de sproeinaald draaien tot ik hem zijn max toerental hoor bereiken,dan neem ik 2 tikkeltjes terug en test ik hem als ik het vliegtuig de lucht inhoud. Ook probeer ik de motor op neutraal(geen gas) zo stil mogenlijk te laten draaien(trimmen),natuurlijk niet te ver,zolang hij blijft draaien....
Maar dat is ook het enige waar ik momenteel durf aankomen,sproeinaald en trim.....
Mede omdat ik niet zo goed weet hoe ik alles moet doen enz... :roll:
Ik zal natuurlijk wel kunnen vliegen,zolang de motor na 5 min draaien van neutraal naar volgas(en nara boven gericht)blijft draaien zal het in de lucht ook wel goedkomen,echter als ik nog eens een clublid tegen het lijf loop(tegenkom)ga ik hem toch even vragen om me het concept"motor afstellen" wat beter praktish uit te leggen,dat hij me praktishe tips+uitleg geeft....

mvg sven!!

Nou om maar meteen door te gaan over dit onderwerp... ik heb dus ook een afstelprobleem.
Ik vlieg al een aantal jaren, dus weet wel hoe ik een motor moet afstellen,
maargoed het betreft een OS Max 46 Fx motor.
Ongeveer 4 jaar geleden nieuw gekocht, een aantal uur mee gevlogen(liep toen goed!) en toen ongeveer 2 tot 3 jaar niet meer mee gevlogen.
Toen ik daarna weer ben begonnen kreeg ik de motor niet goed aan het lopen(had bovenin een rijkere afstelling nodig dan onderin) toen toch zo eigenwijs om hem de lucht in te jagen met een kleine crash als gevolg.
Een half jaar later heb ik het vliegtuig weer opgebouwd en nu heb ik dus weer (of nog steeds) een afstelprobleem.
Hij loopt volgas goed, ook als ik hem omhoog houdt (gaat dan soms heeel ietsjes harder lopen) als ik daarna weer gas dicht draai, dan blijft de motor eventjes ietsjes hoog stationair draaien, waarna hij weer normaal toerental aanneemt. Wanneer ik van stationair naar volgas ga houdt hij eerst in waarna hij pas in toeren klimt.

Om een lang verhaal kort te maken.. Ik heb al benzinetankje gecontroleerd op lekken... ik heb alle slangetjes vervangen... Carburateur schoongemaakt... en heel wat zitten prutsen met zowel de hoofdnaald als de kleine naald.
Ik krijg hem dus gewoon niet goedlopend.
Wanneer ik een vluchtje heb gemaakt van een kwartier en wil gaan landen, dus gas weer dicht draai, dan valt de motor 4 van de 5 keer uit.

(edit)
Ik vlieg met een 5% nitro (nieuwe brandstof)
Gloeiplug graad 4

osmax46fx.jpg

ThaYankee,
Twee punten. Ten eerste is mijn ervaring met motoren die de sproeier achterop hebben, zoals deze, dat de motor iets "vertraagd" reageerd. Dat komt doordat er een vrij grootte hoeveelheid brandstof tussen de sproeier en de carburateur zit. Op het moment dat je de motor stationair zet zal hij in eerste instantie even iets te rijk blijven lopen voordat hij weer normaal loopt. In veruit de meeste gevallen geeft dit helemaal niets maar je moet er bij het afstellen wel rekening mee houden.
ten tweede is er volgens mij een andere mogelijke oorzaakvan jouw problemen. Vervang de gloeiplug eens. Ik heb sterk de indruk dat je dan van een boel problem af zal zijn. Ga eventueel ook eens met een paar verschillende gloeipluggen testen tot je de juiste plug voor jou motor/prop/brandstof/vliegtuig combinatie hebt gevonden.

vandaag toerentller van BMI gekocht maar nu zit ik met volgende vraag:hoe stel ik mijn motor nu af?zijn max toerental zoeken en dan???

Ik vind dit een prachtige uitleg! Ik heb van een mede-forumer s een keer een 40FP gehad en die wil ik eens op de draaibank laten lopen omdat ik goed wil leren motor-afstellen. Is er eigenlijk een werkelijk verschil tussem 2takt afstellen en 4takt afstellen? Ja ok de kleppen, maar verder nog iets?

Guys,

ik heb de adviezen eens verwerkt in een flowchart. Handig voor in je fieldbox, even verkleinen en lamineren ;-)

Willen jullie eens zien of e.e.a. klopt?

afstellingstationairnaaxk2.gif

updraft zei:
Guys,

ik heb de adviezen eens verwerkt in een flowchart. Handig voor in je fieldbox, even verkleinen en lamineren ;-)

Willen jullie eens zien of e.e.a. klopt?

afstellingstationairnaaxk2.gif

Wat ik hier mis is dat je eerst bij een goed ingelopen motor de hoofdnaald afsteld. Dus volgas op hoogste toerental en dan iets rijker zetten zodat het toerental lichtjes, 2/300 toeren, zakt. Dan neus van het toestel omhoog en kijken of hij goed doorloopt, hierna pas aan het stationair deel beginnen en nogmaals de hoofdnaald instelling controleren. Bij grote wijzigingen in de afstelling ook de andere nogmaals controleren dit omdat ze elkaar enigzins beinvloeden. Altijd als laatste de instelling van de hoofdnaald controleren.

Klopt dat dit mist 8)

ik heb ook alleen even de methoden voor het afstellen van de stationairnaald opgenomen. Ik knutsel deze week ook nog een hoofdnaald versie in elkaar.
Ook ik stel niet zo vaak een motor af (meestal vraag ik het iemand anders, ahum) en als ik het al doe, dan ben ik vaak even de 'basics' kwijt :roll: . vandaar.

Die flowshart zit ook goed in elkaar 8) . Nog even een extra opmerking, wanneer je stationairnaald eenmaal goed afgesteld is kun je er beter afblijven. De hoofdnaald hoef je eigenlijk alleen te verstellen bij sterk veranderde weersomstandigheden. Wanneer je je hieraan houd zul je zien dat je de eerste paar keer de motor toch iets rijker gaat zetten en daarna er bijna niet meer aan hoeft te zitten.
Veel vliegplezier in de toekomst :)

Hallo,

Ik start dit onderwerp omdat ik problemen heb met mijn motoren. Ik heb een tijdje geleden een Calmato gekocht en daar een nieuwe OS 40LA op gezet. Die deed het prima tijdens het lessen. Op een gegeven moment mocht ik zonder instructeur vliegen en toen ging ik loops, rolls etc proberen. Ging ook goed tot de motor na +- 5 liter benzine (1 blik Tornado 5%) kuren begon te krijgen. De motor slaat te pas en te onpas af! Niet echt lekker als je wilt oefenen voor het brevet... Het volgende is aan de hand: als ik begin te vliegen doet de motor het op zich wel... na 1 of 2 vluchten begint hij dan af te slaan... daarna is hij nagenoeg niet te starten... Vervolgens heb ik een Thunder Tiger GP42 gekocht. Deze was 2e hands maar had maar een paar liter gedraaid. Die heb ik in een andere kist gezet en die deed het prima. Vervolgens heb ik die GP42 in mn Calmato gedaan en nu vertoond hij dezelfde kuren als de OS...

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met vergelijkbare motorstoring of motor/tank problemen met een Calmato trainer? Ik heb echt alles gedaan wat de ervaren mensen op de club hebben gezegd maar hij blijft afslaan...

Kan iemand me helpen???

Kan zijn de motor is best heet ja je kan het niet vastpakken... hoe moet ik koelen? Het zit niet onder een kap... Is gewoon een open motor... Dat vroeg ik me idd af, het lijkt gewoon op een vastloper, als die is gekoeld start ie weer en slaat vervolgens zonder reden af en is daarna niet meer te starten... Maar hoe kan ik het nog meer koelen dan? De grootste toegestane prop zit er al op... Misschien een snelle reactie dan kan ik vanmiddag nog vliegen...

Back