After run oil

Hallo
Ik heb sinds kort een eigen rc auto. Een HSP Bug Crusher.
Nu wil ik hem graag goed onderhouden. Dus heb ik mij laten vertellen dat ik na elke rit after run oil moet gebruiken. Ik heb op het internet geen duidelijke informatie kunnen vinden over hoe ik dit moet gebruiken.
Ik hoop dat 1 van jullie mij uit de brand kan helpen.
Met dank

after run hoef je alleen te gebruiken als je de auto langere tijd niet gebruikt.
"langere tijd" mag je dan zelf invullen maar ik hou ongeveer 1 week aan.

luchtfilter en gloeiplug losmaken en in die gaten wat afterrun druppelen.
en dan je moter ongeveer 2 slagen laten maken zodat het spul mooi door heel je moter zit.

hoeveelheid olie is niet zo belangrijk maar te veel is natuurlijk beter dan te weinig

Via de zoekfunctie kun je hier heel veel info over vinden.

Gloeiplug losdraaien en een paar druppels erin, en je luchtfilter eraf en daar ook een paar druppels ingooien. Dan even je motor ronddraaien zonder glowdriver met je trekstarter/rotostarter of startbox en je bent klaar.

After run, of wapenolie, na ELKE rit erin, en dan niet te zuinig...
Een straal in de carb, een straal in de plug opening, lekker rond laten draaien, met trekstarter of startbox....

Voorda tje op nieuw gaat rijdne, het teveel aan afterrun lossen door de wagen op de kop te houden, zonder luchtfilter en carb op volgas, en trekken maar aan de trekstarter, of startbox, het teveel spuit eruit, en nu weer filter monteren, en hij loopt in 3 slagen..

althans zo deden wij dat vroeger....

Hallo
Nu wil ik hem graag goed onderhouden. Dus heb ik mij laten vertellen dat ik na elke rit after run oil moet gebruiken. Ik heb op het internet geen duidelijke informatie kunnen vinden over hoe ik dit moet gebruiken.
Met dank

Heb je ook hier op dit forum de zoekfunctie gebruikt?

Een wat ouder topic met een dezelfde vraag:
hoe-gebruik-je-after-run-oil

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo
Met dank

Simpel...

Je haalt in je motor je gloeiplugje eruit, en doet daar ongeveer 3 druppeltjes afterrun in, dan schroef je je gloeiplug weer erop. Daarna haal je je airfilter eraf en doe je je carburateur helemaal open en stop je in dat open gat ook 3 druppeltjes (of meer), dan zet je je airfilter weer erop en trek je een paar keer aan je trekstarter zodat alles verspreid in je motor. Wat je ook kunt doen, het is wellicht beter, is je slangetje van je tankje naar je motor er uit halen, en een ander slangetje in het gaatje van je motor zetten en dan in dat slangetje afterrun doen en in de motor laten lopen. Volgens ervaren rijders komt er dan geen vuil in je motor.

Je hoeft niet na elke rit afterun in je motor te doen, alleen als je het voor een langere tijd gaat wegleggen.

@Rajeev je kunt het beste juist wel na iedere keer dat je met de auto bent wezen rijden, je weet immers nooiit met zekerheid wanneer je weer gaat rijden. Er kan vanalles tussen komen maar dan heb je toch je voorzorgsmaatregel genomen, naderhand kan het vergeten worden wat je duur kan komen staan.

Voor de rest heb je gelijk, ff een klein spuitje nemen met een stukje slang (2cm) carb helemaal open trekken en dan erin spuiten. Motor roteren, klaar.

afterrun gaat toch de zuren in de brandstof tegen? waarom zou dat later (lees meer dan 12 uur) even goed werken als daar voor??? :rolleyes:

Zuren is 1 factor waar het volgens mij niet helemaal om gaat. De zuren ontstaan alleen bij de verbranding en zijn dus alleen bovenin de motor aanwezig, daar waar niet de roestende delen zitten.

Uiteindelijk gaat het om het hygroscopisch zijn (vocht opnemend) van methanol en sommige synthetische oliën in samenwerking met de nitro (zuurstof) in de brandstof die een versnelde oxidatie (roest) kan veroorzaken. Een goede olie-laag is altijd goed beschermend voor metalen delen.

Als je de gloeiplug uit je motor haalt en je wilt er wat afterrun olie indoen krijg je dat er toch nooit precies in want dan zit je koelkap toch in de weg. Ik ben bang dat ik het mis ga gooien als ik wat afterrun olie in me gloeiplug gat wil laten vallen.

Ik heb al iets bedacht zon "ziekenhuis spuit" met zon tuutje er aan zal is kijken waar die dingen te halen zijn. Dat moet wel lukken die trechter is ook een goeie tip.

Tornado after run heeft een heel mooi tuitje. erin knijpen doet een heel mooi klein straaltje geven waarmee je heel precies kunt mikken, beter dan een spuit.
Flesje kost rond de 3,- is ook nog eens goedkoper dan een spuit bij de apotheek, gok ik zo.....

spuitje bij de plaatselijke apotheek, kost heel weinig, maar ik heb wat al benoemd is after run van tornado, met een tutje. gr

Back