Afwerking Dewoitine D520

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door lamberto, 12 feb 2022.

1. lambertoos

lambertoos

Lid geworden:
    10 okt 2020
    Spitfire 2.JPG

strutter en ramses vinden dit leuk.
  2. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Hele mooie kisten en zelfbouw viertakt :thumbsup:
    Mijn Fokker D.VII (266) is trouwens een broertje/zusje van jouw Nederlandse Fokker D.VII (251) uitvoering:

Prachtige Spitfire ook :thumbsup:
    Is dat de Brian Taylor Mk.I Spitfire?

De zelfbouw 20cc viertakt ziet er mooi uit!
    Het lijkt me geweldig een zelfbouw kist te vliegen met een zelfbouw brandstofmotor erin.
    Maar de vaardigheden om zo`n motor te maken beheers ik in het geheel niet.
    Knap werk!!

Groeten, Ramses
    .

3. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Da's maar goed ook, anders zouden we helemaal gefrustreerd van je raken! :D

bipeflyer, janhein en ramses vinden dit leuk.
  4. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    :D :D

Groeten, Ramses
    .

5. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Ramses,mijn Fokker ziet er wat beter uit dan op de foto.E zit normaal een piloot in en de motorkap is dan geplaatst.Deze foto isgenomen tijdens een testvlucht.Het model is eenmaal beschadigd geweest door een botsing op de grond.De lak is niet fraai meer, maar er staan foto's op het net van echte Fokkers D 7 waarvan de bekleding er beroerder uitziet dan van menig model.Mijn zoon heeft er een paar prachtige Spandau kanonnen voor gemaakt op een 3D printer.
    .Nog eens een motor bouwen zou nu niet meer gaan.Vroeger gaf ik les op een school met een prachtige werkplaats waarvan ik gebruik mocht maken,zelfs in het weekend.Nu heb ik maar een klein draaibankje geschikt voor eenvoudige klusjes.De bouwbeschrijving en de constructie tekeningen die ik gemaakt zijn in 1982 gepubliceerd in het blad Hobby Bulletin van de Muiderkring.Er zijn tegen de 300 tekeningen van verkocht maar ik heb er nog nooit een gebouwde motor van gezien.

ramses vindt dit leuk.
  6. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Een piloot in de cockpit maakt het helemaal af :thumbsup:
    Slim om de Spandaus 3D te printen!

Op de grond, niet met de grond?... als tegen een andere kist aan?... geen mid air maar een 'mid ground' :weetnie:
    Dat is zuur!
    Maar veel modellen zien er inderdaad als "af fabriek" uit, een beetje slijtage en bijwerken daarvan kan juist heel realistisch ogen.
    Echte kisten, met name warbirds, die intensief gebruikt werden verweerden snel en niet alleen de lak maar ook beplating, bekleding, etc.
    Persoonlijk vind ik dat juist mooi op een schaalmodel (mijn kisten zijn dan ook vaak flink geweathered ;)).

Gaaf zeg!
    In mijn "ver voor internet" jeugd las ik elke maand de Hobby Bulletin in de Bieb!
    Dat was ook zo`n beetje het enige nederlandse modelvlieg hobbyblad.
    Ik genoot ook vooral van Dick van Mourik zijn artikelen, over Brain Taylors Spitfire, FW190, etc.
    Het motoren gedeelte las ik ook graag, maar uit interesse, ik had geen kennis van het maken zelf.
    Het lijkt me ultiem genieten, een eigenbouw schaalkist met een eigenbouw brandstof motor voorop.
    Maar voor mij een brug te ver, lekker genieten van degene die dat wel kunnen, zoals jij, @Mugello , etc :thumbsup:

Misschien zijn er vele succesvol gebouwd!
    Maar dat was in de pre internet tijd, je wist niet dat iemand in een ander deel van nederland er succevol mee bezig was.
    Nu staat het op een forum, op facebook, etc...

Verweerd en gebruikerssporen kunnen een kist karakter geven.
    Maar een verkeerde eindafwerking is gewoon balen, hier een voorbeeld, de Bucker zoals ik `m overnam:

... afgewerkt met een 1k blanke lak, niet methanol/nitro bestendig.
    Helemaal kaal gemaakt, afgewerkt en daarna in de Nelfadur gezet:

De Bucker had een schaaluitlaat en het uitlaat residu ging direct over de lak, en dat blijft strak en onaangetast met de Nelfadur.

Op m`n Fokker D.VII zit een semi semi semi schaal uitlaatje, maar ook daar gaat het uitlaat residu direct over de lak:

en ook deze SprayMax eindlaag blijft mooi strak en onaangetast.

Voor een benzine motor is een andere (1K) afwerking inderdaad voldoende lees ik vaker.
    Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik heb louter twee en viertakt glow motoren.
    Maar voor deze methanol en nitro brandstoffen adviseer ik 2K lak.

Groeten, Ramses
    .

Laatst bewerkt: 22 feb 2022
  7. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Heel mooie D7 Ramses.
    De Spitfire is volgens een plan van Rob Millinship.Is heel goed op schaal en toch eenvoudig te bouwen.Zie op de site van Outerzone.Bovendien gratis downloadbaar in PDF.Ik heb de tekening op een stickie gezet en een plaatselijke drukker heeft een mooie afdruk gemaakt.Kosten 6 euro.
    Rob Millinship was ooit een bekende schaalbouwer.Nu vliegt hij bij de Shuttle Worth Colllection en heeft al gezegd dat als hij niet meer echt mag vliegen direct weer de modelbouw op gaat pakken.

bouwer.

ramses vindt dit leuk.
  8. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    [​IMG] Dit is mijn laatst gebouwde BT Spitfire die ook nog in de 2K lak gezet moet worden.Ik heb wat meer werk van de weathering gemaakt.Blijft lastig.
    HELP !!!!!!!!!
    Of dat met die foto goedkomt weet ik niet.Er wordt steeds naar de URL gevraagd.Als ik die invul krijg ik een IMG plaatje dat ikzelf niet kan openen.

Bijgevoegde bestanden:

9. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
  10. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Ah! Die bouwtekeningen hebben vroeger in de RCM gestaan, die heb ik nog ergens liggen.
    Die had volgens mij een schuimkern vleugel, is dat niet erg lastig met de elliptische vleugelvorm?
    Prachtige kist :thumbsup:

Heel mooi model :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

11. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Nee,die vleugel maken op een schuimkern was veel eenvoudiger dan ik verwacht had.Ook het gewicht is niet merkbaar hoger dan van een conventioneel gebouwde vleugel.Precieze waarden heb ik niet helaas.Het inbouwen van de retracts was ook probleemloos.Maar om de een of andere reden vind ik zo'n schuim vleugel een dood ding.
    Ramses ,heb je ooit gemerkt dat de gebruikstijd (leeftijd)
    van Nelfadur beperkt is?
    Lambert te STK

ramses vindt dit leuk.
  12. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Ramses ik heb Nelfadur bij twee firma's geprobeerd te bestellen,maar ze hebben het alleen in kleur.
    Waar koop jij het eigenlijk???

13. ramses

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Ja, helaas wel...
    Ik heb uit 1L vier kisten in de Nelfadur gezet.
    Maar het restant wat overbleef was na een jaar niet meer bruikbaar helaas...

Volgens mij kostte de 1L Nelfadur ca. €40,= voor mij was dat dan €10,= per kist.
    Maar dat is wel al wat jaren geleden, ik weet niet wat de prijs nu is...
    Een bus Spray Max kost ca. 15 euro en daar heb ik er voor een vergelijkbare kist als de Dewoitine of Spitfire 2 spuitbussen van nodig.
    De Dewoitine en Spitfire uit 1L Nelfadur is dan goedkoper dan 4 bussen Spraymax.
    Je blijft met de Nelfadur alleen met een rest zitten die, als je het niet binnen een jaar nodig hebt, kan weggooien...

Ik heb de Nelfadur toentertijd bij Konings Verf en Behang in Helmond gekocht.
    Tijdje met de eigenaar gezocht naar een goede 2K lak voor rc vliegtuig "glow-motor bestendige" transparante eindlaag toepassing.
    Vraag die ze niet vaak krijgen... eigenlijk nog nooit eerder hadden gehad ;)

Groeten, Ramses
    .

14. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Ik heb bij een plaatselijke verfwinkel colorMatic 2K zg gekocht.De eigenaar had heel veel ervaring met 2K lakken en gaf tips. Hij vertelde dat de plastic lappen waarvan je je provisorische spuitcabine maakt de verfwolk aantrekt en daardoor voorkomt dat de wolk de werkplaats intrekt.Hij rade aan de eerste laag zeer dun te spuiten en wat extra lang te laten drogen.Als de ondergrond gevoelig is ,zoals Humbrol, deze niet weg kan spoelen.

15. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Outerzone.

upload_2022-2-27_21-15-10.png

jan.

16. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Oei!
    Hij raadde aan!!!

17. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    Jan, dat is hem!!

18. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Vraag het eens bij FOV Heerenveen, (Friesche olie en verfhandel) die hebben gegarandeert een goede 2k blank staan

19. lamberto

lamberto

Lid geworden:
    12 okt 2008
    De eerste schade. Fles schoonmaakazijn op gevallen. IMG_20220308_090350.jpg IMG_20220308_090350.jpg

serge pot vindt dit leuk.
  20. lambertoos

lambertoos

Lid geworden:
    10 okt 2020
    ik vond het niet leuk ,Serge.

Deel Deze Pagina