ahhaa!! een raptor 50 v2----->lange termijn bouwverslag!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Borgo, 22 mei 2012.

  1. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    tja das waar, maar ik gebruik geen bec toch op een nitro heli? mijn boardspanning komt rechtstreeks vannaf een 2s lipo of een lifepo van 6v of 4,8?

    ik ben ik nu verkeerd bezig?
     
  2. Crash-Expert

    Crash-Expert

    Lid geworden:
    28 nov 2004
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Lelystad
    ik gebruik en gebruikte op mijn raptors gewoon een bec. denk niet dat meeste componenten 8.4 volt leuk zullen vinden.
    op mn raptor 50 had ik een align regulator en op de raptor 90 een 8a bec van flighttech/flightpower icm met een 2500 mah 2 cellen pakket.
    lifepo zou denk ik wel kunnen zonder bec. geen ervaring mee.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.304
    Locatie:
    Rotterdam
    Zonder bec is het voltage te hoog voor de meeste onderdelen..

    Ik heb ook een lipo met bec erachter
     
  4. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    oke boys dan zal ik toch ff kijken naar een bec en een lifepo want die tip kreeg ik nog!
    edit:ik heb nog een nimh packje liggen van 4,8v is opgeladen 5,5 volt en is 2000mah dus dat moet voldoende zijn
    of ik kijk ff naar een align 2-1 icm een lipo 2s= 7,4 V

    verder heeft er iemand een idee of er nog een (lucht)filter op de carb mont(of gasklep) moet? ik kan het nergen weer vinden namelijk!
    het lijkt mij van wel,ik plaatste de motor en ik kwam aan het denken dat als je die gasklep niet afdekt,dat er dan wel heel snel veel vuil in kon komen zeg maar,iemand hier ervaring mee?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2012
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, LiPo als ontvanger accu, in een heli die er niet specifiek voor ontworpen is (qua massa-indeling etc) is gewoon onzin. Als jij nog een goed NiMH of NiCd pakket hebt liggen kun je dat uitstekend gebruiken, en je bespaart jezelf een hoop geouwehoer met spanningstabilisatoren etc.

    Met 2.4 GHz in combinatie met digi-servo's wel oppassen dat je geen spanningsdipjes krijgt, maar met analoge servo's zou je nergens last van mogen hebben.

    Luchtfilter... tsja, vrijwel niemand vliegt er mee, en als je vlieglocatie niet al te stoffig is, is het ook niet een dwingende noodzaak.
    Vlieg je wel op stoffige plekken of ben je van plan erg veel heel laag (5 cm en inverted, bijvoorbeeld) te gaan spelen, dan is het wel aan te raden. Zou er dan echter wel eentje via een verlengstukje BUITEN de koeltunnel plaatsen, anders reduceer je de koeling nogal.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2012
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.304
    Locatie:
    Rotterdam
    De align 2 in 1 is een geweldig ding, alleen is hij "maar" 6 amp...
    Als je echt heftige dingen van plan ben ga je in theorie dus tekort komen

    En dan is de vraag of de piek voldoende is om alles op te vangen

    En een lipo is 8,4 volt vol
    De bec moet erachter om alles terug te brengen naar 6volt
    En dit blijft dan ook 6 volt, wat de lipo ook doet

    Life kan ook, nimh kan ook
    Wat jij wilt, persoonlijk vind ik lipo/life met bec een prettiger idee, omdat deze gewoon erg veel moeite hebben om onder de 6 volt te komen (gebeurt pas als ze helemaal aan het eind van de lading zitten)

    Een nimh die qua leven een beetje op zn eind zit fluctueerd gewoon meer, en kan dan wel eens tegen die 3,5 volt grens gaan zitten hikken onder belasting (= ontvanger reset = crash).
    Of je moet 35mhz vliegen, dan is het geen punt..

    Dit is ook vaak een discussiepuntje, ook bij ons in de club
    Persoonlijk heb ik zoiets met de tegenwoordige energieverslindende setups dat deze eigenlijk een lipo met bec moeten hebben... Zeker de gevorderde vliegers...
    Ben je beginner, of heb je een analoge setup, dan is nimh weer no problemo

    Mijn ervaring met nimh is dat deze op een gegeven moment "opeens" hun fut kwijt zijn..
    En als ontvangeraccu vind ik dat gewoon eng, omdat je dan net het geluk moet hebben dat je het lampje van de verklikker op rood ziet schieten als je voorbij komt knallen..

    Maar dat is persoonlijk, brutus is doorgaans een voorstander van nimh, maar hij heeft er dan ook veel meer ervaring mee dan ikzelf ;-)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.304
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij de weg, ik vlieg ook zonder luchtfilter

    Alleen idd een beetje opletten met opwaaiend materiaal, ik heb 1 keer gras in mn carb gehad.
    Maar dit was net na een maaibeurt, en ik had erg veel laag gehooverd
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met de oudere heli's (waar een Raptor onder valt), is er meestal erg veel speelruimte voor de ontvangeraccu (qua gewicht, bedoel ik). LiPo levert dan in elk geval vanuit gewichtsoogpunt al absoluut geen voordeel op. Met een "standaard" accu ben je vaak al lood nodig.
    De truuk is, om in plaats van lood gewoon een zwaardere NiMH te plaatsen.

    Uitleg: Een van de dingen die ik gemerkt heb met NiMH, is dat als je zo'n accu lomp mishandelt, hij nog steeds op zijn slechtst minstens 50% van zijn nominale capaciteit blijft behouden. Cel-uitval (dus volledig wegvallen van een celspanning) heb ik nog niet meegemaakt.

    De truuk is dus simpel: check wat je nodig hebt aan capaciteit (ervaringskwestie, combinatie model, vliegstijl en gemiddelde gebruiksduur per vliegmiddag) en installeer minimaal het dubbele aan capaciteit. Ben je met 100% zekerheid safe.

    Ik gebruik voor de SkyFoxen (die bij ons minder dan 1500 mAh verbruiken op een heel drukke lesmiddag) accu's van 3600 mAh. Zelfs een volledig afgebeulde accu houd het dan nog met 100% zekerheid de hele middag vol. Echter, die accu is niet afgebeuld, want:
    Een keer in de 3 maanden een capaciteitscheck (leeg trekken, laden, nog een keer leeg trekken en weer laden) en je komt nooit voor verrassingen te staan.

    Persoonlijk zou ik een Raptor met 3 stuks S9202, een S3001 en de gyro/hekservo naar keuze, en plm 2500~3000 mAh NiMH accu uitrusten.... Denk ik zo.

    Maar met 2.4 gieg setjes en digitale servo's is het inderdaad wel oppassen, dat heb ik er ook duidelijk bij gezegd. Aangezien je die digitale servo's ABSOLUUT niet nodig bent met een Raptor, is het in mijn ogen totale bullshit, om digitale servo's te plaatsen (de voeding van de ontvanger daarmee kritischer makend), en dan LiPo en spanningsregelaar inbouwen (daarmee extra apparatuur en dus extra uitval-risico inbouwen) om de boel aan de gang te houden.

    Als je nu een T-rex, of ander hoogwaardig en supermodern 3D apparaat vliegt, dan is dat heel wat anders, maar voor een Raptor is het gewoon volledig overbodig.

    Groet, Bert
     
  9. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    @brutus

    dat klopt, het is allemaal a little bit to much, maar ik wil gewoon goed spul in die heli klaar, als dat ding daar bovenin bungelt dan moet ik volledig vertrouwen op mijn electronica en dan moet ik niet het gevoel hebben van"er zit spul in dat ik denk van doet tie het of doet ie het niet"

    dus ja
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gevoel krijg ik nu nét van al die onnodige extra electronica:

    probleem-vbar

    Het heeft even geduurd voordat de eerste melding kwam, maar bovenstaand is nu net de reden dat ik weiger iets onnodigs in de heli te hangen. Wat, als in plaats van positief, de negatief weggevallen was en hij had inverted vlak boven het gras gehangen? Crash zonder te weten waarom, maar wel "electronically assisted"

    en V-bar heeft wellicht nog een fail safe of ander back-up systeem, dat weet ik niet, maar een spanningregelaar, daar hangt je complete heli aan vast.

    Met electro, tsja, als de Bec er mee ophoud, houd alles, inclusief motor er mee op.... schrale troost, maar wel redelijk veilig.
    Met een Nitro heli, houd alles er mee op, behalve de motor.... (fail safe "motor-uit" werkt ook niet meer als de ontvanger geen voeding krijgt, of erger, uitbrand....)

    Mij niet gezien, ik hou het gewoon op een dikke NiMH, of desnoods een dubbele, ZONDER scheidingselectronica er tussen, (in mijn BO 105 ligt 2 x 3700 mAh NiMH parallel geschakeld, al vier jaar, en nog geen 5% capaciteitsafname in die vier jaar) en verder geen fratsen.

    Bn je bang voor spanningsdipjes en bijbehorende brown-outs, gebruik je 5 cellen en stel je de afslag van je lader wat vroeger in (of je ontlaad de accu met 200 mAh voor het vliegen, kun je tegenwoordig allemaal vlekkeloos instellen in je lader).

    Iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar voor mij is het een absolute "no-brainer": géén overbodige rommel in de heli.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    klopt brutus, helemaal waar dat er geen overbodige electronica in hoeft, maar servo's moeten er nu eenmaal in en ik heb ze nu eenmaal digitaal die meer stroom vreten dan analogen, maar ik heb het nog niet gehad over mijn voeding! die in mijn ogen ook best een nimh pakketje kunnen zijn hoor.

    zoals je al aangaf kan het trikky zijn om een nimh pakketje te plaatsen met stroomvretende servo's, maargoed we gaan het allemaal uitzoeken, en dat lukt me wel hoor, ik vraag gewoon iedereen de oren van de kop:)

    nee zonder bak brutus ik vind het mooi dat iedereen zijn mening deeld en dat word ook gewaardeerd, hoe kom een mens anders aan al die info!!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Graag gedaan.

    Wat je uiteindelijk kiest, dat is jouw pakkie an. Als je maar een gefundeerde beslissing neemt. Problemen ontstaan namelijk in zijn algemeenheid vaker door onvoldoende bekendheid met de eigenschappen van je "installatie" dan doordat de installatie niet zou deugen, is mijn ervaring.

    Uitsluitend een opmerking als: "je moet per sé Lipo plus spanningsregelaar hebben" of "nee joh, NiMH is véél beter" heb je niks aan.

    Niks slechts van LiPo + electronica, daar niet van, maar dan moet je wel alle pro en contra's weten.
    En zo zwak zijn NiMH's ook weer niet hoor, dat valt ook reuze mee, maar het is inderdaad een feit dat 2.4 gieg + (heftige) digitale servo's + te zwakke NiMH een recept voor "shit & disaster" zijn. Is alles goed bemeten, dan kan het prima.

    Een andere "ouderwetse" methode die vaak goed werkte is de + en - van de servo buiten de ontvangervoeding om rechtsstreeks op de accu zetten, met voldoende dikke snoeren. Werkte met de 25 kg/cm stuurservo van mijn Marder ook uitstekend.

    Het hoeft niet altijd veel geld te kosten....

    Groet, Bert
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Zeer grote kans dat het een mechanische oorzaak heeft hoor of gewoon een fout van de gebruiker zelf.
    Er vliegen tienduizenden misschien wel honderduizenden Vbars rond en heel vaak ligt de oorzaak niet bij de vbar. Natuurlijk zijn er weleens defecten maar dat heb je bij alles. Ook analoge servos en nimh pakketten.
    Dat het voor jou onnodige electronica is wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik reageer hier niet vaak meer, maar moet nu toch even wat kwijt hoor...

    Moet je gelijk geven Bert, simple = best
    en je moet niet iets gebruiken wat duurder is dan nodig, met exact dezelfde resultaten.
    Maar om even wat duidelijk te scheppen over de "moderne" setups, waar jij nogal makkelijk op afgeeft omdat je absoluut het "jouwe" er niet van weet, en het je dan ook niet kwalijk neem in deze....

    Ik heb op mijn 90 / 700 size heli die soms langdurig dik 4KW levert:

    1x 2S lipo 2500 Mah waar ik zeer veilig 12 vluchten mee kan maken.
    Met een simpel 30A circuit + verbreek schakelaar (altijd aan)
    4x High Voltage digitale servo met zeer laag amperage verbruik.
    1x Vstabi, die mijn besturing en toerental regeld.
    Dat alles voorzien van 3 (zeer degelijke en zorgzaam gesoldeerde) goudstekker aansluitingen.
    twee voor de flightpacks en 1 voor de 2s lipo.
    Dat is alles..... als je het ziet denk je, hoe kan het zo simpel...

    Ik maak daar echt honderden zware vluchten per jaar mee zonder een enkel electronisch probleem.
    probleempjes die ik heb zijn eerder mechanisch van aard, slijtage etc..
    Ik durf te zeggen dat je jezelf echt eens beter moet laten voorlichten op dat gebied.
    I.p.v. iedere keer maar dezelfde algemene mening blijft verkondigen.
    De techniek gaat vooruit, maar de veiligheid ook.
    Zolang alles juist wordt toegepast, en in de juiste samenstelling.
    Dan is "nieuw" gewoon beter en simpeler.

    Dat geld niet voor het "vliegend" maken van deze Raptor, maar dat had ik Frank al eerder en elders uitgelegd.

    Grt,
    Eric
     
  15. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    bec

    dus, kun je dit oplossen door er vanaf de bec (die met 1 draadje weggaat naar de rx) vanaf daar een y-kabeltje naar je rx te doen,zodat er 2 kabeltjes je rx ingaan vanuit je bec?

    je komt dan toch een kanaal tekort? er van uitgaant dat ik een 7ch rx heb icm een governer

    ong 2 amp piek per servo,dat is iid dan x4 is 8amp piek,hou het veilig en doe er een 10amp achter,just voor de safe........mmmm,eens even kijken in de ronte,tzou mooi zijn als ik hem kon combineren met een gloeiert voor mijn motor....
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eric, ik weet eigenlijk niet zo goed wat je nu zeggen wilt....

    Als ik mijn mening verkondigd had in een draadje over Srimoc's met tig kW, zwaar gepimpte Henseleits die 200 km/u+ halen of aanverwante, dan had ik je niet eens gelijk gegeven; dan had je mijn post überhaupt daar niet gezien.... (vroeger wel mischien, maar tegenwoordig wat minder... :D)

    Maar dit gaat JUIST over een Raptor, simpele heli met zo te zien gewone 6V servo's.... Ik zeg dus helemaal niks raars, en je geeft zelf ook al toe, zelf hetzelfde (min of meer) gezegd te hebben tegen TS????

    Ik hoef mezelf niet beter voor te laten lichten. Ik weet wel ongeveer wat de stand van techniek is qua betrouwbaarheid, en ook wel ongeveer qua verschillende technieken die er beschikbaar zijn. Maar die techniek is net zo betrouwbaar als de gene die het inbouwt: Een V-stabi waarvan de sensor tijdens de vlucht loskomt, crasht nog steeds, en die crash was zonder V-stabi niet gebeurd, ook al was de V-stabi niet de directe aanleiding, maar de inbouw (user error dus). Kern van het verhaal: meer spul, leid gewoon domweg tot meer mogelijkheden om iets fout te doen, en dat moet je zien te voorkomen, als het enigszins kan. Zelf doe je dat ook, gezien je voorbeeld.

    Doe alsjeblieft niet alsof ik de dingen die ik zeg, uit onwetendheid zeg, want dan schat je me toch een beetje verkeerd in.
    Wat er allemaal exact te koop is, dat is een ander verhaal, ik heb geen catalogus in mijn kop.
    Geloof me vrij: ik krijg een Grote Electro heli ook wel samengesteld, afgesteld en ingevlogen.
    Ik stel heli's af voor klanten, en klanten kopen wat ze willen en komen daarna pas bij mij voor hulp. Nogmaals, als je denkt dat ik onnozel ben en niet weet hoe de moderne spulletjes werken, schat je me verkeerd in.
    Maar: juist omdat mensen een bult spullen kopen, en het daarna op mijn werkbankje flikkeren, juist DAAROM raad ik mensen aan, niet ingewikkelder spullen te kopen, dan ze zelf kunnen bevatten

    Waar het om gaat, is dat menigeen, dat juist NIET weet, wat wel en wat niet goed combineert, en de forums staan toch echt bol van de mensen die problemen tegenkomen met afstellingen, problemen met apparatuur-combinaties, problemen met wat nu wel en wat nu niet goed is.

    Om jezelf even aan te halen:

    En daar zit héél vaak de kneep, mensen kopen vaak iets waar ze niet goed bekend mee zijn, maar het word veel verkocht, "dus het moet goed zijn".

    Zelf noem je je voorbeeld van LiPo voeding zonder spanningsregelaar, en High Voltage servo's.... ben je dan niet op PRECIES hetzelfde maar exact tegenover gestelde punt uitgekomen als waar ik op attendeerde, namelijk NiMH voeding met 6V servo's?

    Ofwel je gebruikt een voeding die compatibel is met je servo's, ofwel je gebruikt servo's die compatibel zijn met je voeding, lijkt me nogal lichtelijk hetzelfde....

    Da's alles, en ik snap dan ook niet erg goed waar je heen wilt met je post, behalve dat je je lichtelijk ergert aan mijn "ouderwetse" instelling.

    Groet, Bert
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe wel, zolang het draadje voor de splitsing die stroomsterkte ook kan verdragen en de BEC die stroom kan leveren. Ga je naar een 10A BEC, dan lijken me dikkere draden toch ook al wenselijk.
    Kanaal tekort hoeft niet een probleem te zijn, ook daar kan je een Y-kabeltje gebruiken om een voeding en een servo o.i.d. op een kanaal binnen te krijgen.

    Die gecombineerde gloei-drivers, daar hebben we er twee van bij ons op de club vliegen. Op zich werkt het apparaat probleemloos, maar er zit bij mijn weten geen gloei-indicatie op (mischien tegenwoordig wel, op de twee exemplaren die ik gezien heb, NIET) en dan is het heel vervelend, als je motor niet start, dat je niet kunt zien of dat komt omdat je plug doorgepiept is of niet. Verder zit er een timer van 10 seconden op, dus een verzopen motor even "droog gloeien" gaat ook niet makkelijk, en soms is het wat lastig om de gloeiplug te activeren en dan binnen 10 seconden je motor aan de praat te hebben.

    Voor je ontvangeraccu leeg trekken hoef je niet bang te zijn, daarvoor trekt 10 sec gloeien te weinig stroom.

    Groet, Bert
     
  18. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    iid haha stom van me je kunt y-kabeltjes toepassen daar waar nodig,zie het als mijn bekrompen gedachten,achter de nieuwe wereld RC....

    ik denk iid dat ik van onboard gloeien afzie,het heeft z'n voordelen maar ook z'n nadelen,ik gloei hem lekker grounded met een gloeipen,
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Nee, ik erger me nergens aan eigenlijk.
    Maar de nadelen die je vaak naar voren haalt zijn geen nadelen.
    Van die losse flodders tussendoor....

    En ja, een setup moet passen en kloppen.
    En je moet het juist installeren.
    Als je sensor stekkertje uit je vbar dondert.. Dan had je moeten weten dat iedere stekker verbinding op een heli kritisch is, altijd...,en dus altijd geborgd dient te worden.
    Met hot glue bijv.
    En ongeacht welke componenten je gebruikt, dienen al je solderingen 100% in orde te zijn...

    Los van dat alles, kies je de juiste setup bij de juiste heli en bij wat je er mee wil gaan doen en op welk niveau.
    We moeten niet alles door elkaar gaan halen en generaliseren over bepaalde "moderne" componenten.

    Als hij kiest voor een moderne setup op deze heli, dan zal hij hem volledig moeten moderniseren.
    En dat kan ook prima.

    Kiest hij voor de goedkope en naar mijn mening ook goed werkende setup voor deze heli,
    Dan zal hij zijn setup ook volledig in die stijl af moeten maken. Scheelt hem geld, en dan vliegt het ook prima en betrouwbaar.
     
  20. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    En ja hoor, het was gewoon een mechanisch probleem. Goei spul die vbars :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina