Airbrush op dlg vleugel

kan natuurlijk ook!Ik schat zo in dat als ik de kist achteraf spuit en van blanke lak voorzie, de gewichts toename rond de 30/40 gram komt te liggen... gan dan wel uit van een hele vleugel.Dit lijkt me voor wedstrijdbegrippen te veel op een vleugel.


vincent, zoveel? ik kom voor de lak uit op 5-8gram , dat is de gehele vleugel in blanke lak en een deel nog eens kleur+primer erover

de eerste maal dat ik een mal lakte dacht ik ook dat het veel ging wegen aangezien er x-aantal ml uit de bus verdwenen was , het gewicht van de lak gedroogd is vele malen lager natuurlijk...

jij telt misschien in grammen lak die je gebruikt? dus nat

-kristof-
 
vincent, zoveel? ik kom voor de lak uit op 5-8gram , dat is de gehele vleugel in blanke lak en een deel nog eens kleur+primer erover

de eerste maal dat ik een mal lakte dacht ik ook dat het veel ging wegen aangezien er x-aantal ml uit de bus verdwenen was , het gewicht van de lak gedroogd is vele malen lager natuurlijk...

jij telt misschien in grammen lak die je gebruikt? dus nat

-kristof-
Ik hou het idd even heel ruim aan, maar ik gebruik meerdere laagjes verf. Bovendien ga ik van een totaal ondergespoten vleugel uit, kortom het gewicht wordt voor een groot deel door de afbeelding bepaald en wordt niet zwaarder dan 30 gram.Wellicht valt er nog veel te winnen als ik tijdens het spuiten rekening houd met het feit dat het licht moet zijn, dit is iets waar ik normaal geen rekening mee hoef te houden...
 
Ik ga het is uitproberen op een stuk depron, kijen wat het gewicht nu echt is.Zal er een foto bijplaatsen zodat je jullie je een voorstelling kunnen maken wat voor plaatje welk gewicht heeft.
 
als deze droog is zet ik er een witte primer op , dus eigelijk de omgekeerde volgorde als wanneer je een positief zou spuiten .

Gebruik je de primerlaag voor betere hechting van de epoxy/weefsel-laag of is het hoofdzakelijk nodig om doorschijnen van onderliggende lagen te voorkomen?

Henk
 
trouwens, leuk dat er zo enthousiast wordt gereageerd, voor mij is dit ook nieuw dus ik weet ook nog lang niet alles. Ik hoop er gaande weg te ontdekken hoe dit het beste aan te pakken, uiteraard hou ik juullie op de hoogte zodra er daadwerkelijk een vleugel gespoten gaat worden!Nogmaals, reacties met ideeen van hoe te handelen zijn meer dan welkom!Op die manier kan ik me een goede voorstelling maken van de te nemen stappen.
Ps. iemand nog toevallig bezig met een vleugel, die dit aandurft?Ik kom er graag voor langs, liefste niet al te ver, maar ''if that's what it takes''....kom ik.
 
Gebruik je de primerlaag voor betere hechting van de epoxy/weefsel-laag of is het hoofdzakelijk nodig om doorschijnen van onderliggende lagen te voorkomen?

Henk

ik gebruik primer omdat de kleur anders weinig zichtbaar is als het carbon als ondergrond heeft, als het glas is hoeft het niet (het glas is doorzichtig en het schuim wit...
 
ik gebruik primer omdat de kleur anders weinig zichtbaar is als het carbon als ondergrond heeft, als het glas is hoeft het niet (het glas is doorzichtig en het schuim wit...
Hey, kan ik in het geval van het gebruik van glas dan niet op de kern zelf spuiten?of juist op het glas? kunsttechnisch gezien is het witte van het schuim voldoende voor het maken van iets moois in kleur.
Ik schiet maar ff een paar losse flodders de lucht in, meschien zit ik er weer naast......:rolleyes:
 
Hey, kan ik in het geval van het gebruik van glas dan niet op de kern zelf spuiten?of juist op het glas? kunsttechnisch gezien is het witte van het schuim voldoende voor het maken van iets moois in kleur.
Ik schiet maar ff een paar losse flodders de lucht in, meschien zit ik er weer naast......:rolleyes:

op het glasdoek zelf is niet mogelijk , het is los geweven en vervormbaar , de tekening zou , indien ze niet zou vervagen of uitlopen door de epoxy ,vervormd zijn nadat ik ze impregneer met epoxy .

op de kern is wel mogelijk maar dit zou een extra effect geven , de tekening zal "dieper" lijken , ook moet de geverfde kern nog wel hechten met de glasdoek wat als het heel licht geverfd is wel zou lukken maar anders niet vrees ik

met de huidige matrialen verkrijgbaar is een carbon vleugel ook zowiezo de beste optie(gewicht/stijfheid) dus daar willen de meetsten zeker niet op inboeten
-kristof-
 
op het glasdoek zelf is niet mogelijk , het is los geweven en vervormbaar , de tekening zou , indien ze niet zou vervagen of uitlopen door de epoxy ,vervormd zijn nadat ik ze impregneer met epoxy .

op de kern is wel mogelijk maar dit zou een extra effect geven , de tekening zal "dieper" lijken , ook moet de geverfde kern nog wel hechten met de glasdoek wat als het heel licht geverfd is wel zou lukken maar anders niet vrees ik

met de huidige matrialen verkrijgbaar is een carbon vleugel ook zowiezo de beste optie(gewicht/stijfheid) dus daar willen de meetsten zeker niet op inboeten
-kristof-
Duidelijk verhaal, bedankt Kristof!
Spuiten op de kern in het geval van schuim is voor mij het makkelijkst...kwestie van kijen hoe het wordt met het glas eroverheen, als deze transparant genoeg is, kan het nog wel's heel mooi uitpakken!
Voor de hechting maak ik me geen zorgen.
In het geval van carbon heb ik een aantal vragen, die me waarschijnlijk wel duidelijk worden als ik deze bouw kan zien. Maar achterste voren spuuiten, zou wel lukken, is wel geinig om te doen, echt alles gaat in omgekeerde volgorde!
 
Maar achterste voren spuuiten, zou wel lukken, is wel geinig om te doen, echt alles gaat in omgekeerde volgorde!

ik snap echt niet hoe je dat doet voor complexe vormen, ik was er van overtuigd dat dit onmogelijk was. In mijn ogen is dit net zoiets als blind simultaan schaken.

Hoeveel mensen beheersen deze techniek in Nederland (dat kunnen er nooit veel zijn)?

Bas
 
Laatst bewerkt:
ik snap echt niet hoe je dat doet voor complexe vormen, ik was er van overtuigd dat dit onmogelijk was. In mijn ogen is dit net zoiets als blind simultaan schaken.

Hoeveel mensen beheersen deze techniek in Nederland (dat kunnen er nooit veel zijn)?

Bas
Geen idee hoeveel mensen dit doen, weet wel dat er mensen zijn die bjna nix anders doen dan die kappen voor de auto'spuiten!Wel gebruiken de meeste sjablonen waardoor het geheel wat overzichtelijker lijkt.
Bj de plaatjes die ik van plan ben om te gaan maken worden deze sjablonen echter niet gebruikt. In plaats daarvan doe ik het eerste airbrushen waar ik normaal gesproken mee eindig..Voorbeeld; een glimmende cockpit met glinstering. de glinstering is niets anders dan witte verf(op de juiste plek..) en is dus het eerste wat ik spuit, hierna het framewerk,glas met schittering en uiteindelijk het pilootje welke ook weer zo is opgebouwd(wat het verst naar je toesteekt als eerste, in dit geval zijn neus.)Het is idd niet iets wat vanzelf gaat en het is een heel tegendraads gevoel om dit zo te spuiten, maar het is evenveel werk/stappen als normaal airbrushen, alleen vergt het af en toe nogal wat van je logisch denken.Ik zie hier zelf wel een uitdaging in.;)
 
Tja, het is wel een techniek die veel mensen afschrikt en voor de amateur/hobby spuiter is het bijna niet te doen, maar je hebt altijd doorzetters!Uitgevoerd in kleur is absoluut de hoofdprijs qua complexiteit, want dan moet je de perspectief volgorde weer koppelen aan je kleurgebruik en dan alles achterstevoren/spiegelbeeld!Zwart/wit echter is verbazend simpel; je hoeft enkel rekening te houden met het spiegelbeeld en de volgorde van je lagen.(beginnen met wat het meest naar je TOE steekt..)
 
en je mag bij negatief spuiten geen fouten maken. Bij "normaal" spuiten kun je e.e.a. herstellen door er een nieuw laagje eroverheen te spuiten, bij negatief spuiten lijkt het me lastig om er een laag onder te krijgen :-).
Erg knap dat je je deze techniek eigen gemaakt hebt!

Bas
 
en je mag bij negatief spuiten geen fouten maken. Bij "normaal" spuiten kun je e.e.a. herstellen door er een nieuw laagje eroverheen te spuiten, bij negatief spuiten lijkt het me lastig om er een laag onder te krijgen :-).
Erg knap dat je je deze techniek eigen gemaakt hebt!

Bas
Je hebt het helemaal begrepen!Het plaatje ansich zal mij geen druppel zweet kosten, maar het denkwerk vooraf is erg intensief. Hoe vaker ik dit doe, hoe makkelijker het elke keer gaat, maar dat geld voor het meeste.....
 
Hoi Vincent. Wij, jaap, daniel, loet en ik, bouwen onze vleugels middels een foamkern, dan middels mylars in een vacuumzak en baggen de hele handel. Met deze bouwwijze spuiten wij onze mylars in spiegelbeeld en omgekeerde volgorde. Zoals je al zei, ik deed dit ook met de lexaan kappen van rc auto's. Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met airbrushen en dan met eenvoudige striping. dit kan zowel op de mylars, als op de foamkern. Welliswaar de tweede methode de verf meer absobeerd en dus meer gewichts toename dan wanneer je een dunne laag op de mylars aanbrengt. Om het een en ander duidelijk te maken willen jaap en ik je uitnodigen om eens hier te komen kijken. Als je wilt, kunnen wij je helpen met het bouwen van een vleugel en kan jij ons helpen met wat airbrush technieken.
Groeten dennis
 
Hoi Vincent. Wij, jaap, daniel, loet en ik, bouwen onze vleugels middels een foamkern, dan middels mylars in een vacuumzak en baggen de hele handel. Met deze bouwwijze spuiten wij onze mylars in spiegelbeeld en omgekeerde volgorde. Zoals je al zei, ik deed dit ook met de lexaan kappen van rc auto's. Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met airbrushen en dan met eenvoudige striping. dit kan zowel op de mylars, als op de foamkern. Welliswaar de tweede methode de verf meer absobeerd en dus meer gewichts toename dan wanneer je een dunne laag op de mylars aanbrengt. Om het een en ander duidelijk te maken willen jaap en ik je uitnodigen om eens hier te komen kijken. Als je wilt, kunnen wij je helpen met het bouwen van een vleugel en kan jij ons helpen met wat airbrush technieken.
Groeten dennis
:DDat zou ik heel gaaf vinden:D:Ddat zal de zaken in iedergeval een stuk duidelijker maken!
 
Back
Top