Ik heb zo'n vermoeden van wel ... mijn IE loopt erop vast, ook die op m'n werk ... Als je de foto's naar ergens rond 800x500 pixels verkleind laadt het echt veeeeel sneller, en kost ook nog eens vele MB's op de server minder. Het is zelf één van de forumregels als ik me niet vergis. Wordt wel een prachtboot trouwens ..
Oeps........my bad gents....... zal er in de toekomst rekening mee houden. "Experience is simply the name we give our mistakes" Weer wat ervaring erbij Hein, Lex bedankt voor voor het compliment. grtz, bart
Maar wat is er dan mis met de tekst. Ik heb de letters gewoon leesbaar op het scherm. En met de foto's loopt de computer niet vast. Ze zijn wel wat groot maar met de letters is niets mis. Ik lees het zonder bril. Het ziet allemaal goed uit.
Idem bij mij.......maar blijkbaar geven de foto's problemen voor op te laden bij somige. Ik zal de foto's in grootte beperken zodat het voor iedereen leesbaar is.....dat is toch de uiteindelijke bedoeling van een bouwverslag . Als ik de forum regels had gelezen was dit probleem zelfs niet ontstaan. Alles wat we doen heeft een gevolg.......dit blijkt nog maar is. Mea culpa grtz, bart
Chaostheorie: de vlinderslag van een vlinder in de Amazone veroorzaakt hier de eerste herfststorm ...
Een update, Daar het ruwe werk van de roeren klaar was kon ik ze in de primer zetten en fijn schuren, na de eerste laag kwam de winter om de hoek kijken en de temperatuur in de kelder zakte gestaag. Te koud voor mij. Vermits de rest van de familie er niets voor voelde dat ik het proces verder zette in de woonkamer moest ik mij op iets anders toespitsen. Het leek mij een goed idee om me bezig te houden met het inwendige van de boot. De beslissing om de WTC en duiktank zelf te maken was snel genomen. Maar ik besefte wel dat ik dit niet zomaar even uit mijn mouw kon schudden zonder voorbereiding. Ik zou wat op papier moeten zetten, een voormalige collega had zijn huis ontworpen met het gratis 3d tekenprogramma SketchUp. Na het veroveren van de laptop ben ik wat gaan spelen met het programma, de basistechnieken had ik al snel onder de knie. Het programma is zeer gebruiksvriendelijk, dit was het programma dat ik zou gebruiken om de nodige ontwerpen te maken. De volgende stap was het opzoeken van de benodigde componenten (lagers, tandwielen, spindels,…..) met hun afmetingen, dit heeft heel wat tijd in beslag genomen. Waar ik ook veel tijd aan besteed heb is het berekenen van de benodigde diktes van de buizen, afmeting van de uitstroomopening, afmetingen van de O-ringgroeven, drukken,…..het merendeel van de tijd werd besteed aan het afstoffen van mijn wiskunde en fysicakennis. Hiervoor kwam het boek van Norbert Brüggen goed van pas, voor de materie van de dichtingen was een draadje op een Amerikaans forum dan weer een goed hulpmiddel (Andy; alias SubCulture). Er is heel was hersenpijniging gegaan naar de duiktank zelf, één of twee , soort van dichting, welk type spindel…. Uiteindelijk heb ik beslist om te werken met één pistontank maar met twee zuigers. Beide zuigers zouden worden aangedreven door één motor. Ik heb dit voor het eerst gezien op de website van Markus Reidegeld. Het plaatsingsprincipe van de servo’s heb ik ook van hem overgenomen Het laatste wat ik wil is hier een beetje reclame te gaan maken voor bepaalde websites, maar wat ik wel altijd tracht na te leven is de oorsprong te vermelden van de ideeën en hulpmiddelen die ik heb gebruikt. Al het bovenstaande heb ik verwerkt in een 3d ontwerp (dit is slecht een kort zinnetje maar het heeft wel bijna twee maanden in beslag genomen). Het is eigenlijk nodeloos te zeggen dat het ontwerp meerdere keren is veranderd gedurende die periode. In het ontwerp heb ik 6 servo’s getekend, dit was enkel om te zien hoeveel servo’s ik erin kon persen uiteindelijk zal er slechts één servo vooraan en twee achteraan gebruikt worden. De getekende duiktank heeft een capaciteit van 500ml maar in werkelijkheid zal dit minder zijn, ik hoef enkel het lichaam in te korten en zo zal er ook plaats vrijkomen voor de batterij. In 5 sec zou de tank vol of leeg moeten zijn……ik ben eens benieuwd of mijn berekeningen zullen overeenkomen met de werkelijkheid. De afmetingen van de WTC zijn: dia 80 x 550mm. Dit was het voor nu, Grtz, Bart
Bovenstaande is met ScetchUp getekend? Knap gedaan Bart!! (Waarom wil ik toch steeds die 'Sc' door een 'k' vervangen ... )
ja bart knap werk de as die de twee pistons verbind kun je vierkant nemen minder wrijving in de bussen dan een ronde as en als je lange madenschroefjes op je tandwielen gebruikt kan de as nooit ten opzichte van de andere piston verdraaien dit kun je ook doen met de assen van je roeren het principe is zo oud als de straat want zelfs Hein zal dit herkennen .maar het werkt wel en als de tank op de juiste plaats zit gaat je boot inderdaad recht omlaag. gebruik je twee motoren dus de pistons ongekoppeld dan kun je ze zelfs als trim tank gebruiken maar dan heb je een microprocessor nodig met de nodige software om de zaak te sturen.een eenvoudige draadstang en een eindeloze servo kan ook je duiktank verschuiven en dat werkt ook goed maar is het nodig is maar de vraag alleen als je torpedo's gaat afschieten zie ik er het nut van in om een balans systeem te hebben dat je tank of accu's gebruikt om in de lengte te stabiliseren gr raf
@ Lex SC is Brussel-Vlaams voor Sk . Het is uiteindelijk een heel simpel programma. Als je werkt met componenten moet je dingen maar 1 keer tekenen. Je kan de verschillende componenten vervolgens opslaan. Als ik alles getekend had, heb ik alle componenten geïmporteerd en samengevoegd tot één geheel. Je kan ook met reeksen werken, waarbij je zelf kan bepalen hoeveel componenten je bv wil hebben over een omtrek van 360° zeer gemakkelijk (voor de verdeling van de servo's bv.). http://www.sketchup.com/learn/videos?playlist=80 @ Raf Ik heb overal kogellagers toegepast, maar het idee van een plat vlakje voor de stelschroef ga ik zeker toepassen, bedankt. Ik had in het begin de meest ingewikkelde ideeën maar toen ik je had gesproken in Mol heb ik mij inderdaad de vraag gesteld of al die ideeën wel echt nodig waren. Ik heb ze dus maar overboord gesmeten voor dit project. Als ik de boot redelijk gelijklastig kan laten duiken zal ik al dik tevreden zijn…..de rest moeten de duikroeren maar doen. Werkende periscopen en dergelijke zullen ook voor een volgende keer zijn......"je moet eerst leren lopen voordat je kan rennen" is mij vroeger verteld geweest. Grtz, Bart
Bart, om het nog wat "makkelijker te maken" hier ook nog wat foto's van een duiktank met dubbele spindel. De eerste heb ik in Papenburg eens gefotografeerd en de andere was mijn duiktank en bedoelt voor de Walrus en de Moray.. Hein
Lap terug naar de tekentafel........door naar de eerste foto van je tank te kijken (het kleine tandwieltjs links) besefte ik dat ik geen rekening gehouden heb met de draairichting van de moer van de volgende zuiger . Petje af voor je tank Hein, prachtig werk.
ja soms zit het in een klein hoekje hé maar vriend Hein heeft een enorm arsenaal aan foto's hoor en daar zie je soms meer dingen die je vergeten hebt of gewoon weg niet aan gedacht ikzelf heb nooit zo een tank gebouwd /gebruikt ik ken het principe wel maar daar houd het dan ook bij op ik ken iemand die heeft een dubbele vertikale duiktank voor in een seawolf dus twee cilinders naast elkaar maar dan recht op ook mooi werk en gemaakt in messing gr raf
Bedoel je dit systeem Raf? En die hoeveelheid foto's krijg je door de jaren heen hoor. En de films ben ik op de pc aan het zetten, maar dat gaat heel langzaam. In Neurenberg heb ik eens een sigarendoos gefilmd met ik meen 5x een VII7C Probeer dan vanaf de film wel eens te plaatsen. Hein
nee dit zijn horizontale Hein ik bedoel vertikale dus recht op staande je weet ook wel wie die heeft aan de kanaal wonen ze die hebben nog een gele shark van robbe en daar hebben die tankjes ingezeten gr raf
Het is al een tijd geleden dat het bouwdraadje heb bijgewerkt. Wel zoals bij iedereen is "tijd" een probleem. Ik ben initieel een bouwverslag begonnen op een USof A forum omdat ik daar 20 jaar geleden geleerd heb wat ik nu toepas. Van het één komt het ander en het is een beetje uit de hand aan het lopen. Ik ben ondertussen buiten hier nog op 3 Engelstalige forums aan het schrijven, wat niet echt mijn bedoeling was. Dit neemt een groot stuk van mijn tijd in beslag en het begint ook een zekere druk te leggen waar ik een bloedhekel aan heb. Ik moet dus beslissingen nemen. Vermits Engels niet mijn moedertaal is kruipt er heel wat tijd in om de bouwverslagen wat verstaanbaar te maken, maar ik kan het hergebruiken dat is een voordeel. Hoe raar het ook mogen klinken ik vertaal deze teksten vervolgens terug in het Nederlands om hier te plaatsen, en daar wil ik mee stoppen, het kost gewoonweg te veel tijd. Om hier dan een beetje reclame te gaan maken voor ander forums waar ik nog wel mijn bouwverslag schrijven vindt ik ook niet correct. Niet iedereen van mijn familie/kennisenkring is actief op forums, maar er was altijd wel de vraag hoe ver ik sta met mijn duikboot. Ik heb dan maar een Facebook pagina aangemaakt die ik enkel gebruik om de voortgang van mijn bouw op te plaatsen, weliswaar in het Engels om de hierboven vermelde reden maar blijkbaar is dit geen probleem. Ik plaats zeer korte voortgang (WIP: Work In Proces) berichten die ik uiteindelijk bundel/herwerk in themahoofdstukken (notities). Voor zij die het willen je kan het terugvinden via https://www.facebook.com/CleanSweepModels. Dit alles kan ik hergebruiken in de Engelstalige forums. Ik ga hier nog wel actief blijven in dit deel van het forum, we zijn immers al met zo weinig mensen in de duikboot niche, maar niet meer met een bouwverslag. Hopelijk begrijpen jullie mijn beslissing. Grtz, Bart