Maken van de opening in de koelvin. Vervaardigen van het noodluik Vervaardigen van de kabelbescherming voor de communicatie boei Vervaardigen van de boeg duikroeren schuren en plamuren Het ontwerpen en vervaardigen van de aftekenstand Het vervaardigen van de "kras mal" voor de boeg Het vervaardigen van het deksel (motorzijde) van de WTC Vervaardigen prototype van de doorvoeringsbussen voor de bediening van de roeren Het maken van de SOKS sensoren Oefenen van het inkrassen op de oude mal en vervaardigen van het benodigde gereedschap Vervaardigen van de beschermkappen voor de navigatielichten met 0,2 mm draad
mooi werk en ik zie ook leuke toepassingen die ik later kan gebruiken ik had voor de akula losse malletjes gemaakt om de vierkante gaten in de zijkanten te maken maar dat was een gaatje boren en dan uit vijlen tot tegen het plaatje blijf volgen gr raf
Dank je wel........maar de meeste van de methodes die ik toepas heb ik geleerd van andere mensen (aapje ziet aapje doet ). Grtz, Bart
De horizontale SOKS De 3 vertikale SOKS vinnen, en 2 beschermvinnen (ietst groter) De inlaten voor de waterkoeling, ik had eerst de "vin" type gemaakt (grijs in de foto's), maar voor de uitvoering van de AKULA die ik uiteindelijk maak had ik de ronde nodig. Grtz, Bart
Het achterste ontsnappingsluik. Afsluiter wiel/handvat 0.2mm draad, handvat diameter 2mm Lichaam 2mm dik acryl, deksel 1mm acry. Alle onderdelen, scharnier 0.8x0.8mm messing Het resultaat Grtz, Bart
Bart, dat is wel allemaal heel precies op schaal gemaakt. Kunnen er hier veel nog wat hier van leren hoor. Inclusief ik zelf. Volgens mij ben jij bij Olaf in de buurt geweest, die maakt die dingen ook zo precies en werkend. Compliment hoor, mooi gemaakt. Hein
Dank je Hein....ik besef wel dat je er niet veel van gaat zien....maar het is voor mij de uitdaging of ik het kan of niet. Daar ik nieuw ben in de hobby ken ik Olaf niet, maar is hij de persoon met de Turte in het "zilvermeer" filmpje van Raf? Ik ga trachten de Akula tegen April 2016 af te krijgen dus zal ik iedereen wel leren kennen op de diverse bijeenkomsten. Grtz, Bart
Luchtinlaat de rooster bestaat uit 23 aparte stukjes en meet 11 x 6.5 x 2mm, 88 sleuven verdeeld over 4 kolommen en 22 rijen.(1 klaar, nog 1 te gaan). Grtz, Bart
Van bepaalde onderdelen heb ik maar één stuk gemaakt hoewel ik er twee van nodig heb. Daarom heb ik van die onderdelen een kopie gegoten. Het gaat hier om: Achterste duikroer Voorste duikroer Koelwater inlaat haaienvin Onderstaande foto's geven een overzicht vanaf het ontwikkelen van de gietmal tot de gegoten onderdelen. Grtz, Bart
Mbt de koelwater inlaten had ik initieel de haaienvin type voorzien, naarmate het project vorderde heb ik beslist één van de eerste versies van de AKULA te maken. Deze waren voorzien van koelwater inlaten met een cirkelvormige sectie. Ik heb de koelwater inlaten dus moeten hermaken. Onderstaand de foto's tot het eindresultaat. Grtz, Bart De nieuwe cirkelvormige inlaten en de oude haaienvin inlaat De voet van de inlaat is aangepast aan de rompvorm (hol in de langs en dwars richting) De inlaat opengemaakt met een fijnboorslijper (geen Dremel maar een Proxxon in mijn geval). Het 'testpassen' van het rooster Eén klaar (naden afgewerkt met plamuur, grijs spul bovenaan), nog één te gaan Het eindresultaat (rooster zijn nog niet permanent bevestigd)
Een paar methode geprobeerd om stencils te maken Glasvezel mallen...uiteindelijk heb ik ze niet gebruikt om de stencils te maken Messing plaat.....dit zijn ze uiteindelijk geworden......na een paar maanden niet echt leuk werk. Ik heb nu alle onderdelen die moeten gegoten worden.....momenteel ben ik drie gietmallen aan het maken (twee zijn zo goed als klaar). De vacuum gietmal voor de kleine onderdelen. De "verloren" was gietmal.....ik wil de "tow array pod" hol gieten. Grtz, Bart
Het krassen van de paneellijnen. Onderste kleppen, Ik ga ze nadien wel openmaken maar het leek me een goede oefening om het krassen onder de knie te krijgen. Het voordek Alle componenten geïnstalleerd in de WTC dia 60mm lengte 440mm. De WTC zelf is geen eigen maak (subdriver), ik heb enkel enkele modificaties gemaakt om al mijn componenten erin te krijgen. De druksensorbuis voor de diepte regelaar diameter 2.5mm grtz, Bart
Bart,lekker bezig!! Die subdrivers geven een goede basis voor wat aanpassingen, niet waar?, zelf al een paar aangepast naar eigen wensen. Had je trouwens nog aan dat slangetje gedacht in je batterij ruimte?, echt doen, ik had in het verleden narigheid met vocht, bleek uiteindelijk aangezogen vocht te zijn van die Vlotter die de boel afsluit. Er blijft altijd wat vocht aan hangen, en dat wordt met een harde slurp, vanwege de onderdruk, zo je subdriver ingezogen, bij die van mij heb ik een soort bakje gemaakt waarin de slang uitkomt, zo blijft het uit je compartiment.
Nee niet vergeten, nogmaals bedankt Manfred dit zal me veel ellende besparen. Momenteel geen bouwtijd. Hopelijk blijf ik gespaard van de griep. Verwacht dat ik aanstaande weekend weer kan verdergaan. De subdriver is echt een pareltje van eenvoud, ik ben ook verkocht. Grtz, Bart
Door klussen in en om het huis, drukke dagen op het werk en sinds enkele weken een weerbarstige tussenwervelschijf niet veel vooruitgang geboekt en tot mijn spijt door het laatste heb ik subsail moeten laten voorbijgaan, het is wat het is. Er zit enige beterschap in dus hopelijk draai ik spoedig weer op 100%. @ Manfred ik heb een messing buisje geplaatst in de batterijruimte van de SD enkel nog een slangetje aankoppelen en klaar, nogmaals bedankt voor de tip. Grtz, Bart Openen vloed luiken. Uitlaat roosters van reactor geplaatst Alle beschadigingen van het krassen bijgewerkt (rood). Steunen voor de WTC Gietmallen gemaakt en onderdelen gegoten, de messing bussen voor de roeren zitten mee ingegoten, er zitten drie bussen/roer in met uitzondering van het onderste roer daarin zitten er maar twee. De towed array pot is hol gegoten en weegt slechts 7g De kleinere onderdelen Dry-fit van de onderdelen
Ik heb een nieuw profiel moeten aanmaken.....Ik wist mijn wachtwoord niet meer en mijn e-mail adres is ondertussen ook veranderd dus ik kon ook geen mails voor het resetten van mijn wachtwoord ontvangen. Goe bezig Ik ben nu terug te vinden als "bwi 971" in plaats van "bwi". Grtz, Bart
De SOKS zijn klaar Het maken van de gaten voor de SOKS in de toren Anodes op d schroef aangebracht Grtz, Bart