Akula Scale Ships bouwverslag.

hallo douglas

een T stuk zie ik niet zitten hoor een + wel

ik heb de twee roeren een beetje verschoven tenopzichte van elkaar bij de skipjack
daar er echt weinig plaats in het achterstuk was om de koppelingen voldoende stevig te koppelen

maar goe bezig ik blijf volgen

groetjes raf

@Douglas,
nu kun je niet ontkennen dat de berichten niet goed gelezen worden he?
Maar met zo een project zie je wel eens wat over het hoofd he.

Hein

@ Hein,

Gelukkig wel!

Zo, vandaag een pakketje binnen gekomen... Zie hier de nieuwe WTC met een doorzichtige zelfgemaakt zuigertank... Voor en achter onderdelen van de bekende doe het zelf, en een kind kan de was doen... Morgen maar eens ff de WTC inkorten en passend maken voor de Akula...

IMG_7456.jpg

mag ik eens vragen hou je zelf een doorzichtige zuigertank kunt maken ?

en waar je de spullen kunt krijgen ?

Lijkt mij dat het de onderdelen van een Engel tank zijn in een nieuwe doorzichtige cilinder? Ziet er wel tof uit! :D

Hoi Douglas,

Ik blijf het een aparte boot vinden die Akula, het gebruik van zo'n los WTC in de romp maakt het lekker simpel, handig dat het van plexiglas is, kan je meteen zien wat er aan de hand is in je WTC.
Hoe ga je de koppelingen maken met je duikroeren?, ik heb al verschillende bouwers gezien die dat doen met magneten, Raf heeft dat ook al toegepast volgens mij.

De duiktank cilinder is eigenbouw, op de tandwielen en motor na, want die zijn wel van Engel. Maar de zuiger, de eindkappen zijn wel weer eigenbouw, dasr komt geen Engel aan te pas. Zal er wel eens wat meer foto's van gaan maken in de loop van de week...

Het plexiglas is idd eenvoudig, je kan in 1 oogopslag zien of er water in zit of stukken hebt. Ga van de week nog maar eens een bestelling doen, de Ohio krijgt ook een nieuwe WTC... De aansluiting naar de duikroeren doe ik gewoon met kroonsteenjes, heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

als je nou de originele cilinder van een duiktank vervangt voor een van plexiglas kun je dan dezelfde maten aanhouden ?
en dan met name de wanddikte .

Mooi werk, ik blijf hem volgen. Zeker die plexiglas wtc en duiktank vind ik ubergeile klasse :D

Groet Halmar

als je nou de originele cilinder van een duiktank vervangt voor een van plexiglas kun je dan dezelfde maten aanhouden ?
en dan met name de wanddikte .

Volgens mij zou het moeten kunnen ja...

Zeker die plexiglas wtc en duiktank vind ik ubergeile klasse

Merci, en ja ik vond het ook wel eh... Mooi....

Douglas.
Van welk materiaal is de cilinder ?
I.V.M boren,denk niet dat het plexiglas is.

Zorg er in ieder geval voor dat je een scherpe boor hebt, en de boor het werk laten doen, rustig door het materiaal laten lopen. Ik heb voor de schotten van mijn techrek perspex gebruikt en ook bij dit materiaal is er een behoorlijke kans dat er barsten en of scheuren etc ontstaan wanneer je er te "ruig" in gaat zitten boren. Maar of plexiglas nog extremer is wat dat betreft weet ik niet zeker....

Plexiglas moet je gewoon heel rustig boren en niet duwen op het boortje.
Dan loopt de boor meteen vol en vast.
beter 3xde boor schoon maken van de spanen dan dat je een scheur in het plexiglas krijgt.
Mijn duiktanks zijn van plexiglas gemaakt.
In de nieuwe Sonar staat een artikel hoe een duiktank gemaakt is.

Hein

Douglas.

Zeker moet je met plexiglas voorzichtig zijn met boren.
Ook als je de eind en sluitdeksel gaat vast schoeven ,vast is vast.

Als ik deze cilinder zou maken,kies ik liever voor lexaan.
Hoewel plexiglas misschien gladder is.

Aan de andere kant is het wel mooi dat je in de cilinder kunt kijken,
en de zuiger ziet bewegen.
Als ik weer een cilinder ga maken,wordt het misschien ook èèn van plexi of lexaan.

Met welke lijmsoort zet je de sluitdeksel vast.

Harry,

wat bedoel je met sluitdeksel? Op de WTC?

Voor wat de tank betreft, ik wil geen gaten boren in het plexiglas van het duiktank gedeelte. Daar heb ik een andere oplossing voor, ik zal van de week foto's maken zodat alles wat duidelijker wordt.

In de WTC buis komen wel wat gaten, en zal dan heel voorzichtig zijn met boren.

In ieder geval aan allen, bedankt voor de adviezen! Ik wist niet dat het zoveel problemen kon opleveren. Toch wel mooi he, zo'n forum...

Scheelt mij in ieder geval weer een bestelling extra...

Ik zal het stuk tekst van de bouw van een duiktank inscannen en dan wel sturen.

De deksel van de duiktank waar de aandrijving op zit is gewoon met 3 schroefjes vastgezet.
Het eind stuk waar de water toe-af voer zit is geplakt met lijm voor plexiglas en geborgt met 3 messing stiftjes.
Mijn ervaring is dat de andere soorten plexiglas niet goed lijmen.
Het voordeel van een plexiglazen buis is dat je kunt zien of de O-ring op de zuiger nog heel is en er geen krassen in de wand van de buis zitten.
In al de jaren dat ik U 206 heb, van 1987, heb ik 3 nieuwe tanks gemaakt.
Het achterstuk met aandrijving was het zelfde steeds hetzelfde stuk.
De zuiger een nieuwe O-ring in en de buis zelf nieuw.

Hein

Back