Aldert z'n FPV perikelen, Smaragd FPV maiden (nieuw filmpje 31-08-'11)!

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Aaalie, 10 aug 2011.

1. Aaalie

Aaalie Guest

Vanavond even aan het knutselen geweest.
    De oude FPV HOK hebben we afscheid van genomen. De Smaragd gaat een kompleet nieuwe setup in, een 540 TVL Sony, reeds aangekocht, en een 600mW IRC VidTx.
    M.a.w. er komt een komplete FPV setup uit het HOK, een 200mW Tx en een 420TVL cammetje. Wat daarmee te doen?
    En had ik niet ergens nog wat leuks liggen? Oohh... is ook zo, een Super Alulah...

Resultaat van een avondje knutselen:

De cam zit reeds in de vleugel:
    Van wat overig schuim (vleugeltips) de cam iets gestroomlijnder gemaakt. Prop is net buiten beeld, de cam staat voldoende naar beneden gericht.

De motor is reeds aangeschroefd. Een paar graden zijwaarts, een paar graden down. 1500Kv op 3S 1000 lipo en een 5,5*4,3 cam prop. Gevoelsmatig voldoende power, niet overdreven, maar wel een leuke zuinige combinatie.

De vleugel heeft twee carbon latjes, ééntje aan de bovenkant en ééntje aan de onderkant. Hij voelt super stijf aan.
    De rolroeren hebben aan de onderkant een 49grams glaslaagje, CA als bindmiddel. Tevens een ducktape scharnier, de roeren gaan soepel, en er zit weinig torsie in.

Prachtig vleugeltje om te zien, ik ben benieuwd hoe hij gaat vliegen. Morgenavond even de servo's. In de rechtervleugel de VidTx, en in de linker vleugel de RC Rx. Hij bouwt lekker vlot weg.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

2. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Netjes Aldert!

Ziet er strak uit, je zult er een hoop plezier aan beleven.

propje niet wat klein? Ik vlieg hem graag met een 9"

3. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Hopen dat die motor en prop het beter doen dan de combo die ik er op de laatste meet op had gezet. Dat vloog echt voor geen meter met een 6x4 en een 2200kv motor.

4. jacco1990

jacco1990

Lid geworden:
    15 jun 2007
    Als je van boven op de Potmeters van de FY-21AP kijkt en je zet ze in het midden, dan doet hij niets, gevoeligheid 0.
    Steeds meer naar links of naar rechts draaien geeft een steeds grotere gevoelligheid. Om eventueel te reversen draai je de potmeter naar de andere kant.

Misschien dat deze uitleg het een en ander opklaart?

Mvg.

Jacco

5. Aaalie

Aaalie Guest

Thanks Jacco, inmiddels ken ik de manual blind uit het hoofd ;) . Misschien zo blind, dat ik wat over het hoofd zie...
    De potmeter werkt idd net als b.v. de gain van een (heli)gyro. Verder naar 0 is minder gevoelig. in het midden (0) doet hij niets, en andere kant op word hij steeds gevoeliger, maar dan "omgepoold" idd. Als de AP21 stabilisatie uit staat (rode led knipperen), de unit staat horizontaal, en beweegt niet. Je zet de stabilisatie aan (let op, niet de alt.hold, maar enkel de stabilisatie/solid rode led), dan horen de servo's niet te bewegen. Staat de potmeter in het midden, dan doen ze dat ook niet (logisch).
    Echter staat de potmeter iets de ene kant op, dan beweegt de servo onmiddelijk opzij. Staat de potmeter de andere kant op, dan beweegt de servo de andere kant op.

Slechts met de unit op de kop (en niet bewegend), dan beweegt de servo niet/minimaal rond zijn "neutrale" punt. En ook dan reageert de servo op de unit zoals hij hoort te doen.

M'n blauwe led hoort idd uit te zijn, of 1 keer knipperen (GPS data ontvangen), of 2 keer knipperen (GPS fix, minimaal 5 sats).
    Continu branden doet hij wanneer hij teveel vibratie heeft. Je test tevens door gas te geven, en dan hoort de led uit te blijven, gaat hij branden, dan vibreert het teveel.
    Bij mij gaat hij altijd branden, na één keertje knipperen. Ook al staat de AP deactivated (1200-1800 us/schakelaar in het midden), en 0,0 gas/motor uit.

De unit is uitgebouwd, filmpje komt eraan, gaat zo dadelijk "in produktie" ;) .

Super Alulah!!

Zojuist gemaidend. Eerst rappo klappo afgebouwd. Akku's vol, en vliegen. Hij was in eerste instantie wat kietelig op de roeren, DR ingesteld, en het werd iets makkelijker. Vervolgens akku naar voren (CG naar voren) en hij werd al een stuk tammer.

Met een beetje gas vliegt hij het beste, vol gas lijkt het dat de roeren niet torsie stijf genoeg zijn (wil erg slecht up, tenzij ik het gas loslaat, dan gaat hij wel).
    Volgas trekt hij hem net niet loodrecht, met een kwartje gas vliegt hij rustig en voorspelbaar.

Na één akku op zicht, volgende akku met de bril op m'n neus. Dit vliegt stukken makkelijker dan op zicht :yes: . Het bereik van het setje was bekend, zeker i.c.m. DSMX, en ook géén rangecheck gedaan. De gebruikte Tx antenne had ik al eens eerder geknutseld (dank Wiebe voor de vele uitleg). Of eigenlijk drie gemaakt, ééntje opgeofferd door lang te beginnen, en iedere keer een tiende mm of minder in te korten. Temp van de TX blijft bij deze antenne lengte het laagst, terwijl de stroomopname het hoogst is (minimaal verschil overigens). Slimme manier van testen (thanks voor de tip, ergens op't forum gelezen).

De hoek naar beneden gericht van de cam was perfect! Het kistje nodigt uit om wat om je heen te stoeien, en zelfs eens tussen wat bomen door te tuffen in een houtwal grenzend aan het vliegveldje.
    Hij wil nog steeds iets naar links wegduiken wanneer hij langzaam vliegt, maar dit komt doordat die vleugelhelft aanmerkelijk zwaarder is. Om die reden had ik aan de andere kant al een Telemetrie Tx toegevoegd, maar dat blijkt zelfs niet voldoende.

Nog te doen: Rolroeren verstevigen/vervangen. Links/rechts uitbalanceren. Zoeken naar het juiste zwaartepunt.

@ Hugo:
    Combi is zelfs ietsje te snel, waardoor hij minder prettig vliegt. Kwestie van wennen. Het motortje is wel enorm robuust, en draait met redelijk rendement (ondanks het niet zo grote propje).

@ Remy:
    De prop/motor combi is prettig zo, misschien wel iets te krachtig. Maar ik kan altijd eens een grotere prop proberen, de motor kan het wel hebben.
    Van dichtbij ben ik redelijk tevreden (voor zover dat kan met een EPP kistje ;) ). Alleen nog even de witte CA lijm "vlekken" wegwerken, het bovenstaande lijstje "afwerken", en dan ben ik tevreden.

Foto'tjes na de vlucht.
    Onderkant met bedrading:

Bovenkant. Van voor naar achteren: RC Rx (AR6255), Data telemetrie modul (TM1100), HXT500 servo'tjes bovenin geplaatst, Cam in de neuslijst, 5,8Ghz Vid Tx met laag Db omni:

De cockpit. Ruimte plenty. SuperSimpel regelaar, en filter voor de video stroomvoorziening:

Word vervolgd!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2011
  6. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Hey was dat mijn alulah?
    Ik dach dat Wiebe die zou bouwen ;)

7. Aaalie

Aaalie Guest

FP21 filmpje moet nog even een dagje wachten.

Wel twee detail foto'tjes, ééntje van de VidTx "inbouw", en ééntje van de Spektrum apparatuur "inbouw":

Gun je hem mij niet? ;) ;) .

Nee hoor Roel, dit is de mijne! Deze had ik al eerder van Robert, tijdens JOUW meeting :D . Ik weet dat die van Wiebe (de jouwe) ook in aanbouw is, dat gaf mij de motivatie/inspiratie om er ook aan te beginnen. Leuk straks, i.i.g. twee (hier in het noorden) tijdens "onze" vliegavondjes.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2011
  8. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Ik gun je alles Aaltje :)
    Binnenkort maar een alulah meet organiseren.
    Geen Alulah ! Jammer dan :p
    :evilbat:

9. HBFP NL

HBFP NL Guest

LOL

10. Aaalie

Aaalie Guest

Zojuist een paar vluchtjes gemaakt. Ik heb de servoarmen iets ingekort, DR op de zender weer terug. Je voelt idd dat het gemis aan sturen overduidelijk aan tekort aan kracht v.d. servo's heeft gelegen.
    Voor een kistje van 390 gram all-in lijkt me de 6 grams servo's toch wel voldoende.

Het kistje word bekend, en hij vliegt best leuk. Maar... eigenlijk had ik me hem anders voorgesteld, en weet niet of het wel mijn soort kistje is om te vliegen. Ik betrapte me er al op dat het laatste vluchtje werd gemaakt, omdat dan de akku niet vol blijft liggen. Niet omdat ik nog zin had om eventjes te vliegen, wat ik met enkele andere kisten wel heb (dan kan de avond niet lang genoeg zijn ;) ).

Ik vlieg hem nog één keer (misschien), maar overweeg sterk om hem weg te doen, nu die nog netjes is... Voor FPV'ers die interesse hebben, geef het nu aan. Straks gaat hij naar het Te Koop gedeelte...

11. Aaalie

Aaalie Guest

Alulah is weer weg, focus op het andere. De FP21AP is weer aan de beurt.

Inmiddels heb ik anderen gevonden met ogenschijnlijk hetzelfde euvel. Hier een filmpje waarin de FY tijdens de vlucht opeens vreemd doet, zo maar, vanuit het niets. Ook hier lijkt het alsof de AutoPilot de kist op de kop wil sturen, en in rugvlucht wil houden. Gecombineerd met het vreemde Elevon gedrag.

Het bijbehorende topic:
    Skywalker Absturz

Linkje in het topic, van nog ekele gevallen:
    FY21AP führt fast zum Absturz - Druckversion

Filmpje gemaakt van FY uitgebouwd:

Iemand nog ideeën?

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Misschien RinkernenRoel? Hij filtert elke storing weg, hij zou het misschien moeten kunnen oplossen.

MVG. Robert.

13. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Dit los je niet op met ringkernen
    IK zou er eerder een schakelaar tussen zetten zodat je het uit kunt zetten.
    Ik heb ook zo'n spartan systeem in de Voyager gehad maar dat was ook niets.
    Het komt wel vaker voor bij FBL systemen gyro techniek dat ze op tilt gaan.
    Kijk maar eens naar die quad copters die zonder reden gewoon op de kop gaan.
    Gewoon Jammer.

14. Aaalie

Aaalie Guest

Morgenavond vliegweer, dus vanavond knutseltijd.

Er is een separaat FPV cockpitkapje geknutseld. De Zwever kan als normale rc zwever worden gebruikt, en met de FPV cockpit is het een FPV toestel.
    Vanwege enkele reacties betreffende Pannen, toch maar verdiept in zoiets. Het idee van de Bolle cockpitkap met een vaste cam is maar over boord gegooid, en van een plaatje ABS kunststof heb ik maar een vlakker kapje geknutseld, waar alle FPV gear in verwerkt zit.
    Als de FPV gear gebruikt word kan de akku ca 6 cm naar achteren om het juiste CG te behouden.

Hier het resultaat. Eerst als gewone zwever:

En hier als FPV toestel:

Het idee van de losse kap komt eigenlijk van Wiebe. Hij heeft al zoiets voor zijn ploppy, eenvoudig met een stekker de stroomvoorziening, welke je tussen de akku en de regelaar plugt.

De losse kap, met de aansluitingen. Naast de servo het homemade filter:
    Aan de achterkant komt hij onder de vleugelboutjes. Aan de voorkant zit een simpel klipje die je vergrendelt door opzij de drukken. Eenvoudig, maar erg stevig. Je kan eenvoudig akku wisselen zonder de vleugelboutjes te moeten loshalen.

Hier nog een filmpje van de gestretchte servo. 2 weerstandjes van 2,2K tussen de potmeter.

Hij gaat soepel, het geheel is behoorlijk sterk.
    Morgen eens mee spelen.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

15. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    ziet er goed uit! :D

16. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Mooi Aldert! Leuke oplossing om je FPV te scheiden van je model. Welke servo heb jij voor je pan?

MVG. Robert.

17. Aaalie

Aaalie Guest

Thanks Bert en Robert.

De servo is een (futaba) 3101 kloon van Turnigy. HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy S3101S Servo 17g / 2.5kg / .14sec

De QC is belabberd, als je ze nieuw koopt, schroef ze eerst even los. Er hoort een kunststof plaatje als isolatie te zitten tussen de potmeterpootjes en de print. Deze wil wel eens ontbreken met als gevolg dat je hem uitfikt op het moment dat hij stroom krijgt.
    Is dit wel goed, dan is het een duurzaam servo'tje. Hij is beslist niet snel, gemiddeld sterk. Maar lekker stil, volledig speling vrij, ook na lange tijd, en uiterst nauwkeurig. Ideaal om te stretchen. Vooral zijn gedrag naar het "punt van sturen" is prettig voor deze toepassing, hij vertraagd langzaam tot het punt waar je hem hebben wilt. Géén overshoot of zenuwachtige stops o.i.d. Die eigenschap zal ook bijdragen aan de duurzaamheid.
    Ik gebruik ze ook voor camerastabilisatie aan de MK's. Ideaal!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

18. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Je gaat als een speer Aldert!

Taco.

19. Aaalie

Aaalie Guest

Beetje drukke planning gisteravond. We moesten om 8 uur in Groningen zijn, dus direct na het eten, onderweg naar Groningen, even gestopt bij het bekende veldje.
    De FPV gear merkt hij helemaal niets van, en vliegt net zo heerlijk als zonder de FPV gear.
    Natuurlijk hadden we de cam mee, snel even een beetje opgenomen.
    Ik kan nog geen terug gezonden beelden opnemen, er is slechts 1 AV uitgang (zelfbouw "dingetje", welke het erg goed doet/net zo gevoelig als de RC305 ontvanger maar dan met airwave freqs).

En natuurlijk een filmpje in elkaar geflanst:

Zeker geslaagd, het vliegt heerlijk. Volgende vlucht ook een FPV start en landing proberen.

Vriendelijke groeten,
    Aldert

20. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    gefeliciteerd met de fpv maiden :) hahah

Deel Deze Pagina