Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SCRT Pilot, 5 feb 2010.

1. Michael L

Michael L

Lid geworden:
    9 nov 2006
    Het was een leuke race met de F104.
    Alhoewel ik de pole kon pakken was het wel duidelijk dat het moeilijk werd om te winnen.
    Er reed namelijk een Duitser met een HPI die elke run beter ging.

De Ride banden geven redelijk goede grip, ze geven de auto wel onderstuur.
    De onderstuur is met de F104 moeilijk op te lossen.
    Op een of andere manier heeft de HPI er minder last van.

Dus helaas kon ik de HPI niet afhouden in de finales, wel geprobeerd ;)

Momenteel zijn er 3 chassis toegestaan in de ETS:
    Tamiya F104 / HPI formula ten / WRC.

Grt,
    Michael

2. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Klinkt goed! Had er graag bij willen zijn, maar moest wat teveel investeringen doen om aan de reglementen te kunnen voldoen. Heeft de 21.5 motor een leuke snelheid voor een baan als Apeldoorn?

Mvg
    Marcel

3. M Pinkster

M Pinkster

Lid geworden:
    19 jan 2005
    Mijn hpi had ook onderstuur:)
    Die duitser heeft toch wat met zijn auto of banden gedaan om dat te verbeteren..
    Rubber banden bljven constant. En slijtage is nihil. Ze rollen goed en je zit niet constant je rijhoogte aan te passen het is uiteindelijk een stuk goedkoper.
    Die 21.5 wat iets onderpowerd naar mijn idee.snelheid was oke maar geen punch.

4. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de setups van de HPI, buiten mijzelf om, hebben andere die hem ook reden dezelfde klacht, “onvoorspelbaar rijgedrag rechtuit”, het bochtenwerk ging wel redelijk betrouwbaar.

Wat hebben de rijders op de ETS allemaal aan een standaard Formula Ten moeten veranderen, om goed mee te kunnen komen met de lichtere F104??

5. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Even voor mijn beeldvorming: hoeveel banden heb je het weekend nodig gehad?

6. M Pinkster

M Pinkster

Lid geworden:
    19 jan 2005
    Hele weekend zelfde set en de week er voor ook al 4 runs op gereden.

7. M Pinkster

M Pinkster

Lid geworden:
    19 jan 2005
    De voorkant is standaart de achterkant staat de t bar redelijk strak. Olie damper met 3 gaats piston en 25wt olie er in met een heel zacht veertje. Kan je niet echt een waarde geven maar zachter als een tamiya rood:).
    Verder de standaard servo saver kan direckt de prullenbak in. Daar heb ik een vast heveltje op gezet. Of een andere. Goede servo saver.
    De friction disk heb ik wat corally hard vet op gedaan.
    Niet heel bijzonder dus. Gaat uit de doos al aardig goed

8. ijdod

ijdod

Lid geworden:
    4 apr 2012
    Lage twintigers is zeker goed te noemen, alleen is het de vraag of dat stand houdt. Er lag woensdagavond enorm veel grip op de baan, ik vermoed ETS rubber :D. Naar alle waarschijnlijkheid is die grip binnenkort weer weg (*kuch*bigscale*kuch*). In de Schuim/32T club setup zijn we net onder de 19s gekomen afgelopen woensdagavond.

Weet iemand wat de reden is dat ETS 180mm heeft gekozen? Het beeld wat ik heb is dat in Europa/Azië 200mm gebruikelijker is.

Een van de uitdagingen met hand-out banden in deze klasse is dat niet elke band op elke auto goed gaat, en we relatief weinig opties hebben hier wat aan te doen (i.t.t. een toerwagen).

9. ijdod

ijdod

Lid geworden:
    4 apr 2012
    Wat ben je kwijt voor een setje?

10. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Als je in het reglement zet dat de auto op een echte F1 moet lijken, is de grote vraag van welk jaar? Op zich een logische keuze voor de ETS om te zeggen 180mm, dus de recente modellen. Ik heb er zelf alleen niets mee, geef mij maar de jaren 90 modellen!

Bandenkosten, interessante vraag. Ik rij nu op GP foam. Rondom, voorgelijmd op Tamiyavelg kosten me € 25,00 Voorbanden slijten nauwelijks, heb 2 setjes per seizoen nodig, achterbanden rij ik 2-3 wedstrijden inclusief training op, dan schuif ik ze door naar mijn teamrijders, zij rijden er ook nog enkele wedstrijden op. Afgelopen seizoen ben ik nog geen 100 euro aan banden kwijt geweest om 3 F1 auto's te laten rijden. Alle clubwedstrijden en ikzelf heb ook de DTC gereden. (Kosten waren nog minder, want ik hergebruik de velgen, koop alleen de donuts)
    Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat me dit op rubber gaat lukken, terwijl ik eigenlijk groot voorstander van rubber ben.

11. ijdod

ijdod

Lid geworden:
    4 apr 2012
    Beschikbaarheid zou nog een factor kunnen zijn. Het 'schaal' argument ('huidige F1') vind ik vrij zwak, daar de auto's nog steeds te zijn. Dat is iets wat ik van Tamiya niet snap: ze nemen de moeite om een 180mm auto te ontwikkelen ivm schaal, maar maken de auto dan vervolgens een aantal cm te kort.

Het zal van een aantal factoren afhangen. Green Dot ging erg hard destijds, maar het lijkt er op dat de huidige compounds het langer volhouden. Ik ben dus ook benieuwd of rubber werkelijk zoveel goedkoper is. Zolang je rijhoogte kan afstellen (wisselt per merk/type) heeft schuim nog een voordeel dat je het op kunt rijden.

12. ijdod

ijdod

Lid geworden:
    4 apr 2012
    Gisteravond in de gelukkig droge periode een aantal F1's kunnen vergelijken. Een vrijwel standaard F109, een gemodificeerde F109 en een Corally mk1. Zat hoegenaamd geen verschil tussen op de baan; de mod F109 had de snelste rondetijd (20.01). Dit alles op schuim en 32T. Ik had de Corally iets sneller verwacht, eerlijk gezegd. Ik denk dat met deze motorisering eventuele voordelen er niet uit komen, ook op basis van de resultaten van de laatste clubrace.

Helaas was de geweldige grip van vorige week woensdag weer helemaal weg. :(

13. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
    De 'grote vrienden' weer langs geweest?

Erg jammer dat je er volgende week niet bij kunt zijn. Wel gehoord of er nog andere AMCA rijders komen? Zie ze nog niet ingeschreven.

14. ijdod

ijdod

Lid geworden:
    4 apr 2012
    Zou kunnen, maar ik verwacht het niet gezien het weer de laatste dagen.

Ik heb er niets over gehoord, en en aantal potentiële rijders rijden regulier nk.

15. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Misschien neem ik de F1 mee als ik voor de NK kom.
    Ligt er aan hoe druk ik het heb aankomende week ivm gereed maken auto's

mvg Roy

16. Johnson40

Johnson40

Lid geworden:
    4 mei 2012
    Kom zondag niet naar Deventer. Wellicht een andere keer. Op zaterdag komt de Honda Vereniging Nederland bij elkaar om haar 25 jarige bestaan te vieren. Vind ik ook leuk en het zal wel laat worden :) Was in de veronderstelling dat de bijeenkomst pas einde van de maand zou zijn...
    Dit weekend de 2wieler dus even nakijken

17. silverpijl

silverpijl

Lid geworden:
    27 apr 2009
    Ik zit nog 2 weken in Kroatie, dus ik ben er ook niet bij...... ;-)

18. ijdod

ijdod

Lid geworden:
    4 apr 2012
    Urgh. Twee setjes GP 'Tamiya' voorbanden op maat geslepen... Denk dat de buren nu serieuze twijfels hebben over mijn bbq kunsten, gezien het rookgordijn.

Moet zeggen dat ik 62mm wel erg optimistisch vind... en dan vinden ze Corally banden tractorformaat :D

19. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Slijten hard genoeg hoor;)

mvg Roy

20. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Goeie bandenafdraaier doet wonderen! Ik heb een zelfbouw afdraaier gemaakt met zaagje als beitel. 2 minuten werk en zonder rookgordijn ;-)

62mm komt aardig overeen met het echte F1 reglement op schaal.

Deel Deze Pagina