Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kyoshodriver-->Bartje, 14 mrt 2010.

1. xray

xray

Lid geworden:
    2 okt 2009
    Dat klopt en daar zit het "probleem "ook.
    Kijk een standaard set is makkelijk , ik denk dat je in het nk "gewoon" en db limiet moet invoeren , je mag gewoon niet meer geluid maken , hoe dat is dan het probleem van de eigenaar .

Deze oplossing haden we ook in de kartsport , het grotere probleem zit in het meten , dat moet wel bij elke club en dus wedstrijd het zelfde .

Gr Randy
    Bergies motorsport

2. rcbbie

rcbbie

Lid geworden:
    6 aug 2007

Ik ben het in dit geval met JW eens. Ook ik beschouw de Nomac cup als de "eerste divisie" van het modelautoracen, waar het NK de ere divisie is.

Aan het gros van de rijders in de nomac cup kun je zien dat het beginnende rijders zijn die net de eerste stapjes op nationaal nivo zetten. Het element dat het racen op dan interessant maakt is het competetief zijn. Als je met allemaal min of meer even veel/weinig ervaring aan de start staat ben je in principe aan elkaar gewaagd en kun je dus leuk met elkaar racen. Vorig jaar was mijn eerste jaar nomac, en mijn verwachtingen kwamen uit, tot de laatste race konden er nog 4 man kampioen worden. Door de gelijke motor had ik verwacht dat het dit jaar nóg dichter bij elkaar zou komen te liggen.
    Voor de rijders die in 2010 ook nomac cup reden is dit ook zeker het geval. Echter er zijn ook een paar (dag)rijders bij gekomen met zoveel ervaring en die zon klap harder gaan dan de rest, dat het al vrij snel duidelijk was dat de overwinningen bij deze mensen terecht zouden komen en dat voor de andere rijders een podium al een hele prestatie zou zijn. Op zich zijn deze overwinningen dan natuurlijk ook verdiend, en de rest troost zich met de gedachte dat het jaar erop nieuwe kansen komen want de kampioen groeit door naar de NK klasse om zich daar te meten (dacht ik..)

als ik nu lees dat men erover denkt om hier van af te wijken, lijkt me dit voor zowel de nomac cup als de NK klasse niet wenselijk.
    Vanuit de doorstroming/aanwas bekeken lijkt het me niet OK dat er mensen in een klasse blijven hangen die ze eigenlijk ontgroeid zijn. Hoe moet er dan ooit nieuwe aanwas komen in de NK klasse ? Daarnaast kan dit ook nog eens demotiverend werken voor andere (potentiele) rijders om überhaupt nog in de nomac cup van start te gaan omdat je bij voorbaat al weet dat je niet competitief bent omdat er mensen van NK-nivo mee rijden.

Daarnaast zou je volgens mij als kampioen een stapje hoger moeten willen gaan. Je wilt toch echt racen?! Budget technisch is NK een beetje duurder dan de nomac cup als je een ander motortje wil, maar voordat we de stock motor hadden reed ook iedereen met een dure motor, dus of die motoren heb je nog liggen, of je moet er een aanschaffen maar die hoeft niet meteen 500 euro te kosten.

Natuurlijk proberen de mindere goden zich aan de snelle rijders op te trekken, vaak lukt dit op eigen kracht echter niet, daarom zijn wij ook zo blij met het helpers half uurtje!

3. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Rob, lees deze nog eens door:
    novarossi-n12t1-basic-de-clubmotor

Er rijdt op dit moment toch niemand van NK niveau in de Nomac?
    Bedoel je Bart, die denkt dat alleen maar...;):D

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    ik ook een n12t1 gekocht waar moet ik nog op letten met in lopen van het motortje

5. Ricardo Hofmeijer

Ricardo Hofmeijer

Lid geworden:
    16 aug 2010
    Hoe heb je het met je andere motoren gedaan?

6. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    een liter met merlin pro-racing 16evo 2

7. Ricardo Hofmeijer

Ricardo Hofmeijer

Lid geworden:
    16 aug 2010
    Ik bedoel meer op welke manier, overigens is 1 liter wel erg weinig om een motor mee in te lopen.

8. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    heb gewoon stationair in laten lopen liter en dat nog 750cc rustig gereden over de baan

9. Ricardo Hofmeijer

Ricardo Hofmeijer

Lid geworden:
    16 aug 2010
    In het draadje over de stock motor staat volgens mij hoe de meeste mensen hem in hebben laten lopen.

10. djiewie

djiewie Guest

Ik denk dat Rob het hier precies verteld wat ik denk gaat gebeuren.
    De reden van dit relaas van mij is juist ten faveure van de instappers.
    Ik heb op utrecht dan ook gevraagd aan mijn collega NOMAC stockrijders of men mij nog steed geschikt vond voor de stock. Men antwoordde "ja" maar ik kan ook zien dat er 3 rijders nu erg hard gaan t.o.v. de rest.
    Ik kon toen echter met het promoveren van de snelste een nieuw jaar met nieuwe kansen als goede reden zien voor instappers om te blijven. Verder kunnen de instappers bij mij met hun vragen over setup terecht.

Ik wil graag stock blijven rijden maar nog meer gun ik iedereen het plezier van 1/10 racen. Dus als ik ooit kampioen wordt of de meerderheid van de rijders vinden mij te "goed" dan zal ik naar de NK klasse gaan rijden.
    Andere jaren was het verplicht promoveren ook zo en reed ik gewoon een wedstrijd niet wanneer ik heel goede resultaten had. Dit jaar is een rijder zeer goed en zeer constant dus ben ik verzekerd van een plaats in de stock. Ik vind het helpen van de instappers ook erg leuk om te doen. En men zegt dat de adviezen ook werken;)

Gezien het plan van een persoon, heb ik daarom de aanvallen van buitenaardse(klasse) inbreng :D doorstaan om deze regel te behouden en eventueel te verbeteren. Excusen nog wanneer geschreven woord iets te direct was, in het algemeen kent men mij wel en weet men wel hoe ik ben.

@Roelof, ik vind de verschillen tussen stock en NK qua reglement erg klein /zeg maar nihil en zie de regel als gewoon te doen. Als rijders dit anders vinden had men wel dit gezegd hier op het forum.

11. djiewie

djiewie Guest

Denk dat de motor klaar is om te racen hoor. Je zou eventueel wanneer je wil op de baan even met hulp van iemand met meer ervaring kunnen afspreken om je motor scherp te zetten.

12. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    1 liter stationair!
    Ik heb respect voor je geduld.....

Maar 1 liter stationair is wel wat veel hoor, kan best wat minder.
    Ik draai overigens nooit stationair in.....

13. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    oke dank jullie zo heb ik me capricorn cl12etx in laten lopen
    de n12t1 moet ik nog in laten lopen

14. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Op de mach hebben we allerlei variaties gedaan, gewoon om te kijken..
    De eindconclusie was dat we geen van allen met elkaar konden vergelijken omdat alle motoren anders qua toleranties uit de fabriek kwamen...
    Dit is redelijk normaal bij elk productie proces, maar goed.

De meesten hebben de motor eerst warm gefohned, dan iets verhoogd stationair tot de motor goed constant loopt. eerste tank meteen de temperatuur naar 90 graden en vanaf de tweede tank naar 100 graden. De temperatuur wordt verhoogd/verlaagd met de hoofd naald.
    De meesten hebben dit minimaal 1 uur volgehouden en daarna hebben we allerlei varianten geprobeerd, van nog 2 uur zo doorgaan tot na het uur rijden op de baan. Sommige hebben nog een uur op de kist zacht gas staan geven..
    Wat de beste methode is is niet bekend.

15. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    kom miss zaterdag wel naar de mach om ff tekijken hoe of wat
    heb alleen 3jaar electro ervaring en ben ook van stuurwiel zender naar stick gegaan
    om lang verhaal kort temaken het wiol nog niet vlotten

16. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Als het droog is zijn er zaterdag genoeg mensen om even te helpen of iets dergelijks.

17. Ricardo Hofmeijer

Ricardo Hofmeijer

Lid geworden:
    16 aug 2010
    Er zullen inderdaad zat mensen aanwezig zijn, mede door de opkomst van de clubwedstrijd die er dat weekend is.

18. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    wat is de meest gangbare Versnellingsbak verhoudingen
    mijn is nu 16/22 63/56

19. Ricardo Hofmeijer

Ricardo Hofmeijer

Lid geworden:
    16 aug 2010
    Wat voor een auto rijd je dan? Team magic niet he? Dacht namelijk dat die andere vertandingen had, iets van 51-46 en 19-24 ofzo. Ik kan me dus even niet voorhalen welke auto jij hebt! In iedergeval rijd ik met mijn NT1 in combinatie met de stockmotor 17-22 en 60-55

Laatst bewerkt: 26 jul 2011
  20. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    rij team magic g4rs09 versnellingsbak verhoudingen zijn standaard 16/22 63/56

Deel Deze Pagina