Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kyoshodriver-->Bartje, 14 mrt 2010.

1. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    Nou dan ook maar van mij paar fotoos

dit na 1 weekend clubwedstrijd. (zaterdag 200 ronden, zondag 90)

brandstof is runnertime top16 motor novarossi plus 12-3ct tuned

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

2. djiewie

djiewie Guest

als ik het goed heb zou ca 100ml olie bij 8,6% bij mengen in een 4 liter can ongeveer 10% olie geven.

Maar wie heeft die M50 zo liggen?? googlen geeft geen resultaat.

Overigens was het carter van de T10 kurkdroog. het ergste was niet dat die motor stuk ging maar dat ik goed geteld maar 5 ronden gereden heb:wink::wink: op zondag.

Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2011
  3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
  4. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    verklaart wel waarom die drijfstang kapot is gegaan jw......
    toen ik de motor heb gevoelt zat er al speling op die drijfstang, en dat was normaal bij die motor had je gehoord van andere, ik betwijfel dat ten zeerst dat dat hoort.

mvg hans

5. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Niet moeilijk doen, gewoon medische Wonderolie halen bij de apotheek. Is veruit het goedkoopste en zeer goed. Wel even 1l fles bestellen ;)

6. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Orion (Kyosho) levert dezelfde pluggen, het zijn immers geen Sirio pluggen maar LM. De GRP pluggen gloeien een stuk minder dan de LM pluggen.

7. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    LM, het zal wel.
    Over dat gloeien, heb je binnen in een motortje gezeten dan, terwijl die draaide?

Ze gloeien inderdaad feller als je de gloeier erop aansluit, dit zegt mij alleen maar dat ze een elektrische lager weerstand hebben, meer niet.
    Wel handig voor Novarossi motoren, die moeite hebben met starten als ze warm zijn.

GRP heeft een batch gehad die slecht waren, heel snel stuk gingen, maar volgens mij zijn ze nu weer goed.

8. djiewie

djiewie Guest

Dan heb ik zeker die slechte batch van de 15 zijn er al 5 stuk in korte tijd. wat is dat toch met die pluggen? Moet je die ook soms inbranden voordat je ze gebruikt/;)

Wonderolie zei je , gewoon bij de apotheek?:)

9. djiewie

djiewie Guest

Ja , ik heb neit voor niets amaok gemaakt. meningen , meningen en meningen. Maar met een nieuwe drijstang precies dezelfde speling , Dus zou je denken dat hoort zo. Of ik heb een slechte krukas gehad, maar dat verwacht je niet van een RC versie die kost niet voor niets meer geld:(:mad::mad: Lesje geleerd. K.. Merk. klaar. Volgende wordt NOVA. Of toch niet?:wink:

De motor neem ik zaterdag mee dus iedereen mag zijn mening geven. Ik houd het op een pech gevalletje.
    Een ander heeft weer zeer goede ervaringen met dat merk. Maar goede resultaten in het verleden zijn geen garantie voor toekomstige.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 sep 2011
  10. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Vorig jaar of zelfs het jaar daarvoor gekocht?

11. djiewie

djiewie Guest

Overgenomen van je 1/12 maat;) Ik weet niet wanneer die ze heeft aangeschaft.

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Nee, dat zit meer in de samenstelling van de gloeidraad. Had geloof ik iets met het wel of niet aanwezig te zijn van Iridium, een ontsteking bevorderend stofje. Slecht gloeien betekent eerder een slecht werkende plug. GRP en Novarossi zijn wegens hoge prijzen hier tijdelijk vanaf gestapt....

13. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Yep, dat was de slechte batch, herkenbaar aan het feit dat ze los in een zakje in het doosje zaten....

14. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Niemand waarschuwt je, dus ik zal het maar even doen.
    De nitrometing gebeurt op basis van dichtheid van je brandstof. De maximum dichtheid die je brandstof zou mogen hebben is 0,87 g/cm3.
    Methanol zit daaronder (0,79). Olie zit er boven (0,96), en nitro zit er ruim boven (1,14).
    Met deze meetmethode is het dus zo dat je olie kan vervangen voor nitro, Tornado zou met 8,6% olie dus probleemloos 17% nitro in de brandstof kunnen doen zonder een probleem te hebben met de meting.

Maar als jij er nu 100ml olie bij doet dan gaat de dichtheid van de brandstof omhoog en wordt de meting spannender.
    Dat wil niet zeggen dat je geen olie bij mag mengen, je moet dan alleen ook voldoende methanol mee mengen om op dezelfde dichtheid te blijven.
    In dit specifieke geval van 4 liter brandstof zou je met 100ml olie en ongeveer 130ml methanol op ongeveer dezelfde dichtheid moeten blijven. De snelle rekenaar ziet dan ook dat je nitropercentage bijna een heel procent daalt.

15. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    In de praktijk zal geen enkele brandstofleverancier meer nitro stoppen dan wat de label zal aangeven, het liefst eigenlijk minder om zo de prijs beter te kunnen maken.

Ook is in de praktijk gebleken dat de meeste race brandstoffen prima nog 1 tot 2% olie erbij kunnen hebben, het zal namelijk ook nog de nitropercentage iets omlaag brengen. In ons NK zit een top gesponserde rijder die ook een druppel extra olie (M50) bij zijn brandstof mengt om zeker te zijn dat zijn motor langer heel blijft.

16. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Over het algemeen zie je dat de oliepercentages weinig verschillen tussen 16 en 25 procent nitro. En wanneer er weinig nitro in de brandstof zit is een paar procent meer dus ook eerder merkbaar.
    Volgens mij zijn er dus wel merken die de grens zelf al opzoeken om zich te profileren. Een voorbeeld is Byron fuel, een EK-B deelnemer had hier beide versies van:
    De "RACE 1600 Gen2", 16% nitro en 12% olie. Deze brandstof werd keihard afgekeurd.
    Daarnaast had hij de "RACE ProDriver 1600 Gen2", 16% nitro en 9% olie. Deze brandstof werd ook afgekeurd, maar dan net aan.

Dat is toch echt een rare gang van zaken. Rekenwerk leert je dat bij 16% nitro het maximale percentage olie 13% is. Dat de brandstof met 12% olie fout is kan dan nog van alles betekenen, maar dat je brandstof met 9% olie óók nog fout is wijst met een redelijke zekerheid op een veel te hoog percentage nitro. Overigens maakte de deelnemer (tevens dealer van byron fuel) de nieuwe kannen voor ons neus open, de seal zat er nog op.

1 à 2% olie bijmengen zal dus in het algemeen geen probleem opleveren, maar het is wel van belang dat je je bewust bent van wat het doet met het soortelijk gewicht van je brandstof en dat het dus mogelijk is dat je aan de grens komt van wat is toegestaan.

17. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Klopt allemaal maar de vele olie soorten (die het verschil maken) zullen bepalend zijn in het uiteindelijke soortgelijk gewicht welke in het verleden is vastgelegd op basis van een brandstof met 10% olie. De meeste racebrandstoffen hier verkrijgbaar (Tornado, Merlin EVO etc) hebben minder dan 10% olie.

In het verleden hebben we bij warm weer ook 31% nitro weten te mengen bij 6% olie....

18. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Des te belangrijker is het dus om te weten wat je aan het doen bent als je gaat mengen. En dan kun je inderdaad mooie resultaten behalen!

Geen aanrader maar wel een mooi voorbeeld:
    Als je 10W-40 olie gebruikt kun je met elk percentage olie rijden wat je wilt en met 22% nitro!

19. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik weet niet welke olie jij bedoelt maar een gewone motorolie mengen met methanol gaf bij mij ooit een grijze drap.....

Overigens wekt het beter om ethanol te nemen, veel meer energie in een dezelfde dichtheid ;) , je moet alleen de compressie aanpassen voor het juiste ontstekingsmoment.

20. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Daarom zeg ik ook: geen aanrader ;)

Deel Deze Pagina