Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kyoshodriver-->Bartje, 14 mrt 2010.

  1. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Dan heb je het idd. Niet begrepen wat ik bedoelde, het ging mij er om dat ik jammer vindt bijna niemand rijd als het regent. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. En als jij niet komt als het weer slecht is, wie moet dan steeds al het water uit mijn motor halen?
     
  2. djiewie

    djiewie Guest

    Regen rijden vind ik geen racen, het is gecontroleerd rondjes rijden. Hierbij zin de banden keus erg belangrijk en valt het balletje kwa natheid alle kanten op. Afhankelijk welke banden keus je maakt.

    aqua!s
    elektro banden shore 25 of 27 of 30
    foam banden shore 25 of 30

    Dan heb je het luchtfilter nog
    geen schuimpje
    kapje over het filter
    afdekken van de motor met tape of plastic wel of niet

    Afstellen van de auto
    geen camber
    wielen recht zetten
    zachte veren

    Als iemnad toch zich wil specialiseren.
    Als Martin de regenauto goed gekeurd krijgt wordt het misschien anders maar met mijn race auto ECHT NIET:mad:
     
  3. djiewie

    djiewie Guest

    En het is inderdaad waar dat meer rijders niet rijden in de regen. Waarom zou je dan de wedstrijd toch door laten gaan. Natuurlijk is de baan betaald en de vrijwilligers hebben hun dag er voor opgeofferd.
    Maar het zou voor de competitie misschien anders moeten. DAn heb je inderdaad elk jaar een ander aantal races welke voor het kampioenschap tellen afhankelijk hoeveel er met droog weer gereden worden.
    Dit jaar hebben we er ook maar 5 die tellen toch.
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik begin er niet meer over!.... :cool:

    Maar ff over rijden in de regen, en je motor.
    Je kunt voor 30,- een voor- en achterlager aanschaffen, voor een 1/8 motor, voor de 1/10 is het denk 25,- Ja, je moet ff je adresjes weten, maar die geef ik je dan wel a.s. binnenseizoen.
    Lagers rondom voor in je auto, 0,80,- per stuk, ongeacht de maat. Elke winter vul ik mijn voorraad weer aan, vanaf volgend jaar heb ik een andere leverancier voor al mijn spullen, maar mijn adresjes mag je wel hebben JW, geen probleem.
     
  5. Furrr

    Furrr

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Amsterdam
    Heren,

    ben aan t overwegen om een 1/8 buggy te gaan kopen.
    Bedoeling is om wedstrijden te gaan rijden...

    ...Maar,
    ik ben echt een beginner..
    Heb wel wat ervaring met rc maar niet om over naar huis te schrijven.

    Op de een of andere manier lijkt de drempel lager om binnen het offroad gebeuren in te stappen.

    Maar onroad spreekt mij ook enorm aan zowel 1/10 als 1/8.
    Hoe makkelijk is t nou om als beginner om bijvoorbeeld met 1/8 als beginner te starten?

    Ik plaats mn vraag hier omdat de nomac 1/10 cup volgens mij een manier is om in te stappen, maar zelfs dat komt voor mij als hoogdrempelig over..

    Graag wat advies en meningen van de heren met ervaring en ervaringen van beginners.

    Alvast bedankt,

    Furrr :)
     
  6. djiewie

    djiewie Guest

    Het advies is om bij een club lid te worden en daar te beginnen met rijden op de baan. Dan krijg je ervaring in het rijden en krijg je hulp met afstellen als je het vraagt.;)
    Dan ga je op clubniveau wedstrijden rijden. PAs daarna als je een seizoen of 3 of 4 bij de club wedstrijden gereden hebt zou je eigenlijk pas nationaal wedstrijden gaan rijden. Zo heeft het geen enkele drempel namelijk en past het niveau ook bij de aanwezige rijders namelijk en nog belangrijker dan heb je het meeste plezier aan de hobby.
     
  7. hugo41

    hugo41

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Zeewolde
    Jij bent echt weer de wegk wijt he Janwillem??
    Ken je niet nog even 6 weken of maanden op vankantie gaan?? toen was het lekker rustig hier.

    Eerst 3 jaar club laten rijden en dan pas toe laten to en NK........
    Gestoord.
    Hoe meer NK rijders, hoe beter ! ! !
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat heb jij eraan als Martin zijn regenauto goedgekeurd krijgt?

    Ik weet niet wat jij allemaal wilt doen maar ik rij gewoon met de droogafstelling in de regen. Ja, je hebt een andere band nodig en ja, een geprepareerde motor met luchtfilter is ook zo prettig. Daarom heb ik 1 insbox met uitgeknipt filter klaar staan en doe er geen kapje overheen (want daar zit het probleem niet), een aantal motoren met koppeling en een Novarossi vliegtuig koelkop. 5 minuten werk om de auto regenklaar te maken want al mijn electronica heb ik standaard waterdicht ingepakt zitten.
    En o ja, ik doe geen hoop kluswerk erna. De auto gaat vol in de WD40 en met de compressor spuit ik hem helemaal door (ook de lagers) en hij staat weer klaar voor de volgende race.

    Regenrijden is gewoon racen op het natte, je moet nog steeds je stuur en gas/remkunsten tonen en inderdaad wat Peter al zei is het met 10 man op de baan net zo mooi om te doen en te zien als op het droge want dan is er ook competitie.

    Voor iemand die graag verkondigd zijn hart en ziel in te zetten voor de klasse laat je op dit punt toch wel een steekje liggen vind ik......
     
  9. rijder

    rijder

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    49
    Locatie:
    De Bilt
    Waar Jan Willem wel gelijk in heeft is om eerst lid van een club te worden en daar in iedergeval 1 seizoen wedstrijden te rijden om de nodige ervaring op te doen. Daarna kan je gewoon meedoen met de Nomac wedstrijden.
    Dit geldt zowel voor de 1/10 als 1/8
    Verder is er nog voor de 1:10 een merken cup waar de drempel zo laag is dat ze hem maar hebben weggehaald:lol:

    Furr (is dat je echte naam?)zou je eens kunnen proberen uit te leggen waarom on-road hoogdrempelig is dan off-road.
    Heeft dat te maken met Jan willem(grapje hoor)
    Het is wel intressant om juis van een beginner te horen waar nu precies de knelpunten liggen. komt het te proffesioneel over, zijn het de kosten etc etc etc.

    Groetjes Gerlof

    www.kwc-holland.nl
     
  10. Tovos

    Tovos

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Als echte beginner had ik het genoegen om een dagje te rijden met Rijder,in Utrecht.
    Wat mij enigzins verbaasd of beter wat me toch een beetje afschrikte (of is het afschrok?) is de enorme hoeveelheid materiaal wat met meeneemt.
    Daar heb je gelijk het punt,tenminste voor mij,kosten!
    Als ik zo hoor dan heb je minstens een paar autoos nodig om leuk mee te rijden.
    Natuurlijk kun je de hobby zo duur maken als je wilt.
    Zelf heb ik het idee om eerst maar es lid te worden van een club,eventueel volgend jaar een wedstrijd kwc mee te pakken.
    Maar gewoon lekker een dagje rondjes maken is voor mij al voldoende.
    Voor mij is het pure ontspanning en de techniek die me boeit.
     
  11. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ton, al die spullen die die gasten meenemen, dat is inderdaad alleen maar om indruk te maken ;) moet je je niets van aantrekken. Als beginnende rijder kun je prima clubwedstrijden rijden met 1 auto en wat reservedelen. Lid worden van een club is de enige juiste eerste stap. Vraag vooral tijdens trainingen veel aan de aanwezige collega rijders in dezelfde klasse. Schroom zeker niet, iedereen zal op zijn eigen wijze je van de nodige hulp en informatie voorzien. Met alle respect voor het MBF, maar op een circuit van je collega rijders leer je 100 keer zoveel dan op een of dit forum.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet je niet blind staren op al die spullen..... We zijn vroeger allemaal begonnen met een tasje, startkist een auto en een zender. Door de jaren heen verzamel je wat zoals een gebruikt chassis die je mee neemt als reserve of de onderdelen, een tas met vele banden ipv die ene set die je in het begin niet eens op een dag op rijdt, reserve delen, laders, gereedschap, voeding etc. Veel dingen kan je inderdaad thuis laten maar uiteindelijk sleep je het voor een groot deel onnodig mee voor het geval dat......

    Uiteindelijk zal dat bij iedereen groeien naar mate je deze hobby belangrijker gaat vinden.

    Ik kan over de laagdrempeligheid van offroad niet veel zeggen maar ik ben wel van mening dat het daar allemaal nog steeds in een hobbysfeer hangt. Met name de Truggycup vereist geen lidmaatschap van verenigingen en is dus deels bezocht door minder serieuze rijders.
     
  13. Tovos

    Tovos

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat is inderdaad waar, tijdens mijn overig eerste keer, dagje circuit rijden heb ik al enorm veel kunnen leren.
    Niet in de minste plaats omdat iemand even een auto moest repareren,maar ook hoe je jezelf gedraagt op het circuit.

    Als beginner kun je al snel het idee hebben alleen maar in de weg te rijden voor de "snelle jongens"
    Mooi dat ik op sommige momenten het circuit helemaal voor mezelf had :D.
    En zoals Rijder al tegen me zei,iedeen begint zoals jij...met een klein kistje en een auto.

    Toch heb ik de hele dag pret gehad....dat is voor mij het voornaamste!
    Hopelijk leer ik morgen in Apeldoorn weer iets meer,en kom ik te weten welke delen het snelst slijten.
    Ik heb echt geen idee wat ik als reserve delen zou moeten hebben.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Je komt morgen al?
    Ik probeer er zo vroeg mogelijk te zijn....
     
  15. djiewie

    djiewie Guest

    Een advies wat mij gegeven werd door een NK rijder met 20 jaar ervaring , jij kent hem wel. En ik ben echt de weg niet kwijt, jij wel.

    Nou Hugo, kan jij nog herhinneren wat je tegen mij zei in Utrecht die eerste wedstrijd en dat was een open clubwedstrijd.

    PS vond je het zo rustig hier in de vakantie, ik meen van niet;):D Misschien zou je naar RE zijn opa moeten luisteren.:rolling:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2011
  16. djiewie

    djiewie Guest

    Ik vind van niet, laat geen enkel steekje vallen wat regen rijden betreft iig. En ja nog steeds met hart en ziel. Alleen regen rijden vind ik niet leuk en racen doe ik voor me eigen plezier en lol en niet om jou een plezier te doen. en gezien het aantal rijders in een regen finale sta ik daar niet alleen in. Het verschil is dat ik wel blijf en anderen al opruimen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2011
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Morgenochtend ben ik er ook heel vroeg, maar zal veelal in de Wedstrijdleiding zitten, en met andere organisatorische zaken bezig zijn. Als ik je een tip mag geven, ga naast Roelof staan, en vraag hem zijn hemd van het lijf. Figuurlijk dan he, vooral niet letterlijk ;) Zul je een hoop van opsteken. Ik zie jullie morgenochtend !! :)
     
  18. Tovos

    Tovos

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Voorzover het er nu voorstaat ben ik er rond 11 uur,ik had al min of meer afgesproken met Mark.
    Jammergenoeg kan ik zaterdag niet omdat ik dan met mijn zoon een dagje weg ben.
    Zondag lukt me ook niet (vind ik heel jammer) dan is moeders de baas jarig:D
    In elk geval heb ik er zin in....al rij ik morgen geen meter...
     
  19. djiewie

    djiewie Guest

    veel plezier Ton. AMCA is een erg mooi circuit.
     
  20. Tovos

    Tovos

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hehehehe ik mag er vast niet met mijn motorfiets op :p
     

Deel Deze Pagina