Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door kyoshodriver-->Bartje, 14 mrt 2010.

1. Furrr

Furrr

Lid geworden:
    10 sep 2011
    Ten eerste, en let wel, dit is mijn indruk als nieuwkomer in de hobby, Het offroad clubje lijkt me wat socialer en gezelliger, ben een tijd geleden in heemstede wezen kijken, en t was op die dag, voor mn gevoel, ieder voor zich en was moeilijk contact te leggen met de rijders aldaar..

Ook de reacties naar elkaar toe zag er niet uitnodigend uit.
    Een in mijn ogen jonge kerel die voor mn gevoel ook net nieuw in de hobby kwam kijken was wat rondjes aan t rijden en tikte tegen een auto van iemand die naar mijn idee veel te serieus met de hobby bezig was, deze kreeg van laatst genoemde een flinke uitbrander...
    Hierna ben ik niet veel later vertrokken..

Dit gedrag zie ik vaak op verschillende fora bevestigd worden..

Ten tweede, het ziet er zo ontzettend professioneel uit, zo gedetailleerd, zeer technisch, en ik schrik daar niet zo snel van af, maar in dit geval kreeg ik sterk de indruk dat je zeer veel technische bagage mee moet nemen om een beetje leuk mee te kunnen komen.
    Ook is er zo ontzettend veel af te stellen dat t voor een beginner gewoon afschrikt..
    Het jargon, de techniek, allemaal onbekend terrein voor een nieuwkomer..
    Tja en om dan een gok te nemen en 1000 euro neer te tellen voor een 'basis pakket' om te kijken of t wel wat is vind ik een te groot risico..

Ten derde, de kosten, bij offroad kan je met een veel lager budget, wederom, naar mijn idee, competitief toch leuk meekomen met een wedstrijd.
    Ook is minder technisch know-how nodig om leuk te starten in mijn optiek.

Begrijp me niet verkeer, ik vind het onroad gebeuren prachtig om te zien, en zou graag onroad willen rijden...
    ... Maar voorlopig even niet..

p.s.

Dit is zeker geen aanval of een gelegenheid om lekker even te bashen op het onroad gebeuren..
    Het is hoe t op dit moment voor mij voelt en kan hierin subjectiviteit zeker niet uitsluiten.
    Wederom, ik vind schitterend om te zien, maar op dit moment gewoon niet uitnodigend..

Laatst bewerkt: 25 sep 2011
  2. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Wat je zegt zit zeker een kern van waarheid in,
    de leercurve is redelijk steil en onroad racen bestaat zeker niet alleen uit racen.
    Enige vorm van doorzettingsvermogen en kennis van zaken is zeker een must.
    Op een baan zie je vaak mensen met verschillende doelen, de 1 is een wedstrijd rijder die zich voorbereid op de wedstrijd van aankomend weekend (kan wat bot overkomen en dit is zeker niet goed), de ander is lekker relaxed bezig en help je graag. Als je wat vaker op een club komt prik je hier snel doorheen en vinden de meeste mensen snel hun weg.

De hobby is zeker niet makkelijk en dat is idd. een probleem voor nieuwkomers.
    Of dit bij offroad werkelijk anders is weet ik niet? onroad en offroad racen op niveau is zeker niet makkelijk, het vereist tijd en geld.

Onroad elektro is tov. brandstof al een stuk makkelijker om mee te beginnen.

3. ErikJan

ErikJan

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Zo net terug uit Apeldoorn van een vermoeiend maar erg gaaf Kyosho World cup weekend.
    Onze recht-uit-de doos auto en bijgeleverde motor heeft het erg goed gehouden en als ik in de finale niet drie keer de motor had laten afslaan....hadden we nog niet gewonnen, maar wel een stuk dichterbij het podium gezeten.
    Van de ruim 200 foto's zal ik een mooie selectie maken en de link hier neerzetten. Verslag volgt later.

En het resultaat van de onderlinge team Modelbouw Aktueel strijd: Roelof is beter! Bij hem is de auto niet afgeslagen, en met een verschil van de snelste ronde van maar liefst 0,04 sec een stuk sneller.

Laatst bewerkt: 25 sep 2011
  4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Als je heel goed naar offroad en onroad kijkt zal je zien dat het afstellen niet zo veel verschilt. Bij beide soorten zijn er net zoveel afstellingen, het is maar net hoe je er mee om gaat. Een rijder met een meer hobbygedachte zal rijden, een rijder met meer een wedstrijd-instelling zal zijn setup maximaal proberen te vinden.

Offroad een lager budget? Uiteindelijk zal een RTR auto rijbaar zijn maar ook duidelijk te kort komen. Een competieve 1:8 buggy of truggy opbouwen gaat ook aardig in de kosten lopen terwijl je bij de 1:10 met een NT1R en een Novarossi Basic motor goedkoop uit bent en toch redelijk competief kan zijn.

Yep, we hebben er een zeer geslaagd weekend van gemaakt met zelfs de complimenten van Kyosho en zelfs de frustraties van enkele rijders :banana:

5. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Ik ook net terug van een fantastisch mooi (3-daags) weekend.

Wel leuk dat 2 modelbladen de finales bereikt hebben.
    M-Auto in de GP Race en het team van ModelbouwActueel in de GP Sport finale.

Jurgen en Sander waren oppermachtig in de GP Race klasse.
    De overige NL-ers heb ik niet specifiek kunnen volgen, maar ik weet zeker dat die het ook allemaal enorm naar hun zin hebben gehad gedurende dit 3-daagse Kyosho KWC evenement bij de AMCA in Apeldoorn. Geldt ook voor de Duitsers, Zwitsers en Polen, maar die zullen dit forum wel niet zo vaak bezoeken. ;)

De Einduitslag

GP Start (20 minuten finale)
    1: Walek Michael 53 laps
    2: Habedank Eric 50 laps
    3: Kleef Mats van 50 laps
    4: Vogt Christian 49 laps
    5: Rehdes Christian 48 laps
    6: Spank Roland 48 laps
    7: Gutte Martin 47 laps

GP Race (40 minuten finale)
    1: Geerligs Jurgen 145 laps
    2: Borghoff Sander 144 laps
    3: Henschel Martin 143 laps
    4: Pierre Pfeil 142 laps
    5: Rózycki Jakub 141 laps
    6: Diekmann Carsten 140 laps
    7: Zeidler Dominik 140 laps
    8: Sellin Ronny 125 laps
    9: Rausch Bernd 122 laps
    10: Rizzo Marco 59 laps
    11: Geurds Koen 71 laps
    12: Tappertzhofen Udo 70 laps
    13: Schumann Marvin 69 laps
    14: Holger Wittek 69 laps
    15: Göhlich Georg 68 laps
    16: Sellin Marko 66 laps
    17: Nozka Grzegorz 66 laps
    18: Andreas Palitza 61 laps
    19: Robert Patrzek 54 laps
    20: Gassmann Urs 53 laps
    21: Koller Peter 43 laps
    22: Koller Adrian 24 laps
    23: Leikeb Piet 5 laps
    24: Krings Dennis 2 laps
    25: Keyser De Matthias 3 laps

GP Sport (1 uur finale)
    1: Team: Pfeil/Leikeb 203 laps
    2: Team: Patrzek/Krägefski 200 laps
    3: Team: D´Arrigo/Münster 193 laps
    4: Team: Gleisberg/Wohlrab 193 laps
    5: Team: Weytboer/Westerveld 187 laps
    6: Team: Ringel/Kleinert 186 laps
    7: Team: Remmerde/vKleef 184 laps
    8: Team: Schelling/Schelling 179 laps
    9: Team: Mol/Tooms 177 laps
    10: Team: Stein/Fuchs 114 laps
    11: Team: Horselenberg/Bartelink 93 laps
    12: Team: Zeidler/Schneider 93 laps
    13: Team: Eißner/Eißner 91 laps
    14: Team: Hovingh/Versteeg 91 laps
    15: Team: Been/Timmer 90 laps
    16: Team: Bakker/vdHoeven 78 laps
    17: Team: Burghartz/Giesen 72 laps

Alle wedstrijddetails zijn te vinden op: AMCA - MyLaps Resultatenpagina

6. Tovos

Tovos

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Ik zal ook even mijn bevindingen geven van afgelopen vrijdag.

'Sochtends na een fijn ritje op de Soes in Apeldoorn aangekomen en eerst maar es een bakkie koffie gescoord,onder het genot van dit bakkie eerst maar eens naar de trainingen gekeken,jezus dacht ik nog bij mezelf wat gaat dat hard zeg!
    Vervolgens Mark op gezocht en naar de sleutelruimte gegaan.
    Wat me inderdaad ook opgevallen is dat het er wel erg professioneel aan toe gaat.
    Als je bekijkt wat er allemaal meegenomen wordt,dan kan dat wel afschrikken ja.

Natuurlijk weet ik dat iedereen onderaan is begonnen en ook maar met een halve schroevendraaier en een oude imbussleutel ten strijde trok.
    Maar wil je een beetje leuk mee doen....dan zul je zeker moeten investeren,met een OOB auto ga je er niet komen.

Mijn inziens is het maar net wat je er van maakt,je kunt er ook de sport van maken met zo min mogelijk middelen een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
    Echter voor mij is het meer de lol en ontspanning die ik zoek in het RC gebeuren.
    Laat ik het zo zeggen ik ben geenzins van plan grote bedragen te gaan uitgeven als ik al weet dat ik niet heel serieus ben.
    Als ik zo in het paddock kijk,dan wordt daar meer uitgegeven aan de modelbouw als dat ik uitgeef aan een seizoen circuitdagen met de motor.
    Maar mooi is het zeker wel en wat betreft de sfeer heb ik niets te klagen gehad.
    Heb leuke praatjes gemaakt en zo links en rechts weer wat bijgeleerd.

Mijn mening is wel dat als je leuk mee wilt rijden in de hogere klassen,je wel degelijk eerst een tijdje clubwedstrijden moet racen,als beginner denk ik dat je niets te zoeken hebt in de Nomac.
    Wellicht dat de KWC start klasse daar een uitkomst voor de beginner bied.

Al met al moet ik zeggen dat ik een leuke dag heb gehad!

7. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Dankjewel voor je reactie, en juist omdat je nieuwkomer bent vind ik je reactie erg veel waard.
    Op je eerste punt ingaand, op alle clubs en in alle klasses heb je wel eens geïrriteerde mensen, ik zou me niet laten afschrikken door dit soort uitzonderingssituaties.
    Je tweede punt, de technische drempel is inderdaad enorm hoog geworden en voor zover mogelijk zouden we daar iets aan moeten doen. Dit punt geldt echter voor alle klasses, alle modellen zijn technisch steeds geavanceerder geworden en vaak niet in het voordeel van de gebruiksvriendelijkheid. Overigens stimuleren verschillende clubs al dat ervaren rijders beginnende rijders mogen helpen door deze aan elkaar te koppelen en het organiseren van sleuteldagen.
    Het derde punt is ook gewoon waar, de hobby kost een hoop geld en dat maakt een flinke drempel. Toch is goedkoop ook vaak duurkoop, stel bijvoorbeeld de aankoop van goed gereedschap niet uit. En koop een chassis waar veel anderen ook mee rijden, dat maakt het veel makkelijker en leuker om bij de rest aan te haken. Als het gaat om brandstof motoren dan kun je vaak beter een nieuwe goedkope motor kopen dan een 2e hands wedstrijdmotor. Je leert dan meteen het inlopen en je weet ook hoe de staat is van de motor wat betreft de drijfstang en de lagers.

Bij off-road komt het afstellen van de auto veel minder precies voor de beginner. Daarbij zit er veel meer in het sturen en het nemen van de hobbels t.o.v. het zorgen voor motorvermogen en je hoeveelheden stuur in de verschillende bochten. Bij de on-road moet je als beginner meteen aan de gang met je koppeling, 2-bak en motor, als dat niet redelijk staat dan gaat het echt voor geen meter. Bij off-road komt dat veel minder precies omdat je sowieso minder van de motor vraagt.

On- en off-road kennen ongeveer net zoveel afstelmogelijkheden, maar je zal bij off-road daar wat later pas mee aan de gang gaan dan met on-road. Bij de off-road heb je wel weer dat het type band heel belangrijk is, dus kijk alvast even af welke je moet hebben, dat merk je ook als beginner al enorm.

Off-road 1/8 is in de aanschaf wat duurder dan 1/10 on-road. Maar in onderhoud is de 1/10 wel duurder denk ik, bij off-road doe je bijvoorbeeld veel langer met een set banden.

8. R3an!m@ted

R3an!m@ted

Lid geworden:
    9 jul 2005
    Lab-c02

De opvolger van de LAB-C01 zit er aan te komen:

-Nieuwe radioplaat met meer flex
    -Nieuwe bulkheads voor
    -Gelagerde voorstabi
    -Bovenste wishbone achter volgens hetzelfde principe als de C801
    -Dubbele zijsnaar spanner
    -Meer mogelijkheden voor rollcentre verstelling van de bovenste draagarm achter.

Verkrijgbaar rond kerst dit jaar. :cool:

Er komt eerst een upgrade kit om de C01 te upgraden naar een C02.

Laatst bewerkt: 29 sep 2011
  9. Ricardo Hofmeijer

Ricardo Hofmeijer

Lid geworden:
    16 aug 2010

Heel mooi weer! Ook zie ik dat er nu de standaard wielboutjes op kunnen.

Laatst bewerkt: 29 sep 2011
  10. KweetNiet

KweetNiet

Lid geworden:
    22 feb 2008
    Hebben ze van Serpent gestolen!!!!

11. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Moertjes dus, het waren boutjes.
    Echter, ik ben nog niet onder de indruk en dat komt denk ik vooral door dat lelijke rood. Die fabrikanten moeten eens leren dat ze alles de kleur van het materiaal laten.

Verder was het al een prima auto, helaas geen spectaculaire veranderingen dus het blijft een prima auto.

12. KweetNiet

KweetNiet

Lid geworden:
    22 feb 2008
    @Bart: Had je de 3-uren van Heemstede ook al onder de aandacht gebracht?

13. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    wat bedoelen ze eigenlijk met een gelagerde voorstabi? Hoe ziet dat eruit?

M.v.g. Mark

14. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    gelagerd betekent dat de u vormige draadstang op kogellagers scharniert

15. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
  16. Furrr

Furrr

Lid geworden:
    10 sep 2011
    Wordt er in de winter eigelijk ook getraind / gereden op mach?

17. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Bij goed weer wel ja, verder wordt er veel met elektro gereden op de indoorlocatie in Haarlem.

18. R3an!m@ted

R3an!m@ted

Lid geworden:
    9 jul 2005
    Meer afbeeldingen:

Prijzen zijn vanaf volgende week bekend, niet veel later zijn de upgrade kits beschikbaar. :cool:

Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  19. Furrr

Furrr

Lid geworden:
    10 sep 2011
    Misschien dat ik hier iets te veel mn beginners vragen drop..
    ...Maar hoe belangrijk is het om een banden draaimachine te hebben voor 1:10 auto's?

Ben een beetje aan het inventariseren wat allemaal nodig is om in de winter lekker te kunnen rijden bij mach oid..
    En een beetje wennen en inkomen en in het nieuwe seizoen mee te kunnen doen met wat beginner competities...
    Lijkt me erg leuk..

Zit nu te denken aan een NT1 van xray daar deze een geweldige uitleg hebben over het afstellen en alles wat erbij komt kijken..
    Lijkt me een mooie basis om mee te beginnen..

Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  20. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    In het begin is een bandendraaier niet nodig, pas als je harder gaat rijden zal je merken dat een te hoge band iets nadelig kan zijn Wil je geld sparen kan je altijd beginnen met een vliegtuig startmotor die je 2e hands massaal voor 20 euro wel kunt vinden en daarop een adapterje maken voor een 1:10 velg. Dan kan je met een rasp/vijl er wel een laagje afhalen en de randsjes ronden.

Deel Deze Pagina