Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Mja... baaninzetten is bij ons een hekel punt welke een zwaardere straf heeft gekregen. Met een ban voor 2 jaar als straf kunnen er 2 dingen gebeuren, of iedereen gaat echt braaf baaninzetten of aan het eind van het seizoen hebben we een zwaar uitgedund startveld.....

Een veel opgemerkte drempel waarom men geen nationale of internationale wedstrijden gaat rijden is de "regelgeving". Men vraagt regelmatig om versoepelen van de regels om een makkelijkere toegang te creëren, dan moet je niet dat soort dingen verzinnen.

Maar nogmaals, snifferen is onzin om het 100% tegen te houden, zelfs niet eens 50% en opsturen naar een lab heeft ook geen zin. Been there, done that!

2. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Krijg je een nieuwe set banden als ze de banden innemen of ben je de banden kwijt?

3. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nee Roelof, done that was juist het probleem! (werd nl niet gedaan)
    Ik durf te wedden dat een goed lab smeermiddelen zal vinden, ga eens met mensen van de TU praten man.

Minder regels en zwaardere straffen, zie ETS en ook de race op Hockenheim... Tironi mocht per direct naar huis, niet langs af.

Wie heeft het hier over een sniffer behalve jij?

4. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nieuwe set banden zal je niet krijgen, alsof je ze kwijt bent ... dont know.

5. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    dus...ze nemen de banden in ook al zijn ze nog goed te gebruiken en zeggen ze in feite zoek het maar uit met de rest incl. het geld wat zo'n set kost:confused:

Nou eerlijkheidshalve, als dat het geval is (ze nemen de banden in zonder dat je ze terug krijgt) zou ik ook niet zo maar een set afgeven als ze nog goed zijn. In plaats van deze maatregel toe te juichen om zo maar banden in te nemen zonder tegemoetkoming zouden ze in ieder geval een set mogen geven aangezien je voor die banden behoorlijke knaken betaald.

Laatst bewerkt: 7 sep 2012
  6. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Is speculatie, zoals ik zei dont-know.

Verder... het innemen van de banden gebeurt op steekproef bij de toppers / snelle rijders. Als je dat niet bevalt doe je niet mee, in vergelijk met de overige kosten van deze klasse is dat peanuts.

7. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nog even na een goede nacht slapen :)
    Je gaat er aan voorbij dat ongeacht de uitkomst (toestaan of niet) je altijd zal moeten gaan controleren... juist hierdoor zijn ze in Duitsland zo fanatiek geworden.

Zoals je het nu benaderd ga je gewoon niets doen, sta maar gewoon toe ...
    Mooi voorbeeld: Doordat ik in contact kom met een zeer giftig middel tijdens een Nomac evenement wordt ik erg ziek. Ik kan dit aantonen en laat het voorkomen. Wat denk je wat er gaat gebeuren? Denk je nou echt dat je dit kan voorkomen met een "niet aansprakelijk" vraag op internet?
    Hetzelfde geld voor de clubs gerelateerd aan de omgeving waar ze zitten, voor hun wordt dit een groter probleem dan geluid.

Ehm, wat dekt de verzekering van de clubs / Nomac?

Er zijn maar 2 echte opties....

1) Verbieden met controle en harde maatregelen (ala duitsland, engeland etc)
    2) Toestaan met controle en harde maatregelen (ala EFRA)

Laatst bewerkt: 8 sep 2012
  8. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Klopt, het is speculatief maar om een maatregel als goed of slecht te kunnen beoordelen moet men wel alle kanten van het verhaal meenemen. Blijkbaar is het bij jou / hier op dit forum inhoudelijk niet bekend wat die maatregel inhoud voor de rijder dus kan men inhoudelijk ook niet beoordelen of het een goede of slechte maatregel is (geweest) vandaar mijn vraag (en speculaties).

Als de banden peanuts zijn voor jou dan mag je mij een aantal nieuwe sets geven. Je maakt er mij blij mee en voor jou is het peanuts. :D

9. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat de giftigheid betreft, ik denk dat je je eerder zorgen moet gaan maken als iemand naast je zo'n glazen pot naar voren haalt om zijn uitlaat in te dompelen. In de electrowereld heeft men nog nooit zorgen gemaakt om de smeermiddelen terwijl de irritatie op de huid soms toch wel duidelijk zichtbaar was. Het leuke is dat dergelijke middelen vandaag de dag nog steeds vrolijk in de electro gebruikt worden maar in de brandstof met de sniffer als te ernstig gezien wordt.
    Ja, met die Italianen weet je maar nooit, als iets heel goed werkt maar dodelijk is zullen ze het niet laten om de maximale prestaties te krijgen. Maar zal het zover komen?

En wat de regels en voorstellen betreft, iedereen heeft zo zijn mening maar zoals Alex het zegt moet je alle aspecten bekijken en heel reëel zijn om de niet of moeilijk realiseerbare voorstellen aan de kant te zetten. Dat voor jou de minst logische voorstel een winnaar wordt is iets waarmee je in een democratie moet leren leven, de meerderheid beslist.

10. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Iets waar wij moeilijk over doen is elders al geïmplementeerd.

huhuh... lol

Ik stuur mensen weg die met zo'n pot aan komen zetten, ik mag ze alleen niet wegsturen...
    Italianen zie ik niet bij ons Nederlands kampioenschap...
    Idd goed naar Alex luisteren.

11. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    6 sets van 35sh achter en 40sh voor aub.:D

12. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Ik denk dat je je setup even wat aandacht moet gaan geven... deze waardes snijden geen hout.

13. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Aangezien je niet weet waar ik die banden voor gebruik is je conclusie iets te snel getrokken :p

14. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nou... Alex... we zitten hier in een 1:8 draadje dusssss.... ik trek zelfs geen conclusie :)

Als het voor iets anders is, tja. Pro10 banden misschien?
    Mja das weer een ander draadje.

15. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    weer mis maar geeft niet :D

16. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Ik heb al een complete oplossing voorgeschoteld maar gezien de houding van onze sectie bestuurder heb ik geen zin dit verder gedetailleerd uit te werken . Ik ben wel overtuigd van de haalbaarheid ,gemakkelijke uitvoering en redelijke kosten .Wel apart dat een hoop mensen zeggen tegen smeren te zijn maar vervolgens alle ideen van tafel vegen en zelf niet met adequate oplossing komen .Onbegrijpelijk vindt ik ook de houding van Roelof ,als ik zijn post ziet kan ik alleen maar de conclusie trekken dat hij een voorstander van smeren is wat niet goed te combineren is met het handhaven van de nomac regel dat banden niet geprepareerd mogen worden. In EFRA verband ook zoiets ; de efra wilt smeren tegen gaan maar Sander geeft wel een brief uit waarin uitgelegd welke middelen te gebruiken om de sniffer te ontlopen. ....
    Ik heb wel oren naar de nitro serie wedstrijden ,mocht dat goed van de grond komen is het voor mij een mooi alternatief voor de NK's . Nitro wedstrijden met een spec band voor mijn 1/8 en NK's met mijn 1/5 mini .(cup-race)
    Overigens moet je m.i. een vraagteken zetten bij de feestavond om onze 'kampioenen' in het zonnetje te zetten ,het is toch een zekerheidje dat dit onregelementair is gebeurd en dan toch in het zonnetje zetten ? voor mij de omgekeerde wereld .........
    Ik ben het eens met Pieter maar het lijkt wel alsof we tegen windmolens vechten en dat win je nooit , alle andere zijn al afgehaakt.

17. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    Ook in Rucphen is 5 min te halen , wel je rijgedrag aanpassen ,scheelt haast niets in tijd maar je haalt wel de 5 min . Volgas het recht eind op = geen 5 min . Ik vindt het een mooie regel om de boel in de hand te houden . Nu nog zoiets verzinnen voor de (semi) finales om 'finale' motoren tegen te gaan.

18. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Hans.... als sectie mogen we ook een mening hebben. Hoe goed de sectie misschien geen heil ziet in je voorstel moet uiteindelijk de vergadering er over stemmen en daarin heeft de sectie 3 stempunten en Tjibbe en ik als rijder 2 van de in totaal 78 punten die mogelijk zijn.
    Maar kom niet met een half verhaal wat de sectie maar verder moet invullen, het verhaal wat je hier hebt neergezet zal je dan ook volgens de procedures moeten indienen. Hoe completer je verhaal des te groter de kans op medestanders.

19. Spillertwo

Spillertwo

Lid geworden:
    1 jul 2009
    Even een vraagje over de werking mbt nieuwe voorstellen:
    krijgen de rijders een email met de vraag om hun voorstellen in te dienen of dien je dat zelf te volgen op de Nomac website ?
    hoe worden er eigenlijk gestemd op zo'n vergadering ?
    Zijn het de clubs die stemmen in naam van hun leden of zijn het de aanwezige rijders die stemmen ?
    Tijdje geleden dat ik nog zo'n vergaderingen heb bijgewoond maar ik denk dat er voor 1/8e dit jaar wel een paar voorstellen zullen zijn die de stemming belangrijk maken.

20. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    De formulieren en procedures zullen via de NOMAC website bekend gemaakt worden.
    De vergaderingen zijn meestal in december dus ergens begin november zal er wat online komen.

Op de vergadering zelf heeft iedere rijder een stempunt en iedere bij de 1:8 aangesloten vereniging (ook de sectie zelf) 3 stempunten. Kan je niet komen mag je een andere stemgerechtige machtigen. Per aanwezige mag er max 1 machtiging toegekend zijn. De clubs dienen een vertegenwoordiger te sturen maar vaak machtigen die een rijder. Promorijders en andere overige clubledenkunnen geen voorstel indienen en hebben geen stem maar kunnen dat via hun club regelen, dan dient alleen de vertegenwoordiger van de club ook echt volgens de wil van de leden te stemmen....

Deel Deze Pagina