Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Alleen de N21-5T zal niets aan het geluid doen en of de rijders daaraan willen was toen al duidelijk.

Die Hipex zal een voorbeeld zijn en zal langzaam er meer gaan volgen, het heeft wat tijd en druk nodig....
 
De timingen van een N21-5T liggen ook weer niet ver weg van bv. de 35+ en consorten, je kunt kijken of de huidige topmotoren met deze uitlaat nog steeds laag genoeg herrie maken. Hoewel het concept van een standaard motor en uitlaat voor de clubraces een mooie opzet is geef je de aan de MACH verbonden serieuzere rijders de kans om hun wedstrijdmotoren in te lopen en te proberen. Om het geluiid op dergelijke trainingsdagen laag te houden kan je zeggen om maximaal 5 auto's op de baan te hebben wat tov. 10 al theoretisch 3dB scheelt.

Vergunnings technisch zal het beter zijn om 5 minuten met 10 autoos te rijden (die meer lawaai maken ) dan 10 minuten met 5 autoos .
Bij de mach liggen hier dan ook de mogelijkheden om met competitie motoren /hipex uitlaat gedurende beperkte (kortere tijd gedurende een 24 uurs cyclus) tijd te kunnen rijden ,kan iedereen aan mee doen maar hoe meer mensen hoe korter de rijtijd. Overigens zal ik de MACH adviseren eens contact te zoeken met de RACO waar de rechter de geluidseis van de gemeente als onredelijk van tafel geveegd heeft .(straf dB korting vanwege repeterend geluid)

Wat over de enquette betreffende smeren of niet ; als je deze vraag stelt: "of toestaan van smeren of de huidige situatie waarbij geen controle is " , dan zal een meerderheid kiezen voor het eerste maar als je de vraag veranderd (zoals bij de EFRA):" toestaan van smeren of handout tyres " kan je een heel ander antwoordt verwachten . Ik vindt het "tegen " van nederland bij de EFRA vergadering dan ook discutabel omdat ook uit de verschillende discussies blijkt dat men hier een 'gesmeerde' wedstrijd ook niet alles vindt maar alleen bij gebrek aan alternatieven en 'eerlijke' mogelijkheden voor het toestaan gekozen heeft . Officieele standpunt (nomac vergadering 2011 voor seizoen 2012) is tegen smeren .
 
Hans, je hebt gelijk dat de vraagstelling wel of niet smeren een andere uitkomst kan hebben dan wel of niet een gecontroleerde band. Inderdaad wil men niet smeren maar blijkbaar wil men ook niet aan een handout tire.
In ieder geval niet smeren zonder een handout tire is geen optie omdat we weten dat velen (en dat zijn er best wel veel) zich niet daaraan kunnen houden en onder hen ook velen die inderdaad tegen het smeren waren.

Het tegen de control tire stemmen was bepaald op de reactie van nog geen 10 mensen, allemaal wel mensen die een EFRA race hebben gereden. Hoe de rest van de rijders daarover denkt weten we niet maar ook jij weet dat mensen gedurende het seizoen veel kunnen klagen maar als er uiteindelijk het moment komt om actie te ondernemen men het niet doet, wat ook nu in de voorstellen is terug te vinden.

De argumenten om tegen een control tire te zijn zijn oa. dat de gekozen 76/69 mm te groot is of niet in de gewenste verhouding, een verkeerd merk, voordelen voor de mensen die de band al rijden en nadelen voor diegene die andere merken rijden of omdat ze voor die onkosten geen sponsoren hebben.
Deels legitiem en deels iets waar iedereen mee te maken heeft en dus iedereen het beste van moet maken maar blijkbaar liever zelf de vrije keuze hebben.

Tot zover aan voorstellen ingediend zal het alleen een keuze worden tussen wel en niet smeren waarbij het niet smeren geen verandering in de situatie zal geven.
 
Zoals ook de EFRA goed begrepen heeft (en ik ben best wel kritisch naar de EFRA toe ) staat een keuze voor ongesmeerd rijden gelijk aan een keuze voor 'handout ' banden. Ik denk dat ook de Nomac deze interpretatie moet maken en dit naar de rijders moet ventileren.
ik heb overigens geen voorstel ingedient omdat naar mijn mening het sectie bestuur hier niet achter staat en ik de ervaring heb dat dan een voorstel weinig kans maakt ,een goed recht van een bestuur om te zeggen dat ze achter een bepaalde visie staan (toestaan dus) en andere ideen niet steunen maar ik ga niet aan een dood paard trekken.

Wat mij persoonlijk betreft ; mijn carriere ligt op natuurlijke wijze voor een groot deel achter mij ,prima ! Eventuele inspanningen doe ik niet voor mijzelf maar omdat ik onze sport na al die jaren nog steeds een warm hart toedraagt en graag ziet dat we weer aan het groeien gaan en dat mensen (ook de gewone rijders,van hoog tot laag) er weer veel plezier aan beleven . Wat dat betreft vondt ik het schitterend om te zien dat bij zo'n ETS bij de MACH die engelse commentator ook de positie gevechten tussen nummer 7 en 8 (vb) aan het verslaan was ,ik heb daar echt van genoten.
 
De sectie voorziet problemen met de inspanning en vrijwilligers wat nodig is en staat daarom niet achter een handout tire. Neemt niet weg dat een voorstel daarvoor mogelijk is en de vergadering alsnog er voor kan stemmen maar de mensen die mij daaroer al gesproken hebben staan daar niet achter (zowel toppers als de minder goede rijders) en zie ik ook niet een grote meerderheid. De sectie heeft maar te doen wat de vergadering wil alleen bij een dergelijke ingreep zou het iets te simpel zijn om het te willen maar dan ook alles aan de sectie en/of clubs over te laten. Het organiseren, voorschieten, transport, opslag, uitdelen en bijhouden wie hoeveel gebruikt vereist nogal wat inzet en financiën.

Mij verbaasd het dat juist bij de EFRA de meerderheid voor een control tire was. OK, bij electro werkt het en bij ons moet het even inburgeren. Duitsland en Engeland beweren volgen hun rijders te stemmen en ergens in Oostenrijk of Zwitserland kennen ze ook al een dergelijke constructie maar dat er zo'n grote meerderheid voor de control tire was hadden Tjibbe en ik niet verwacht en weten we ook met enige zekerheid dat een aantal landen niet volgens de wil van hun rijders stemmen. Dus er zijn mensen die weer terug gaan komen en er zijn dus nu andere mensen die nu gaan wegblijven. Uiteindelijk zullen de rijdersaantallen op de EK's inzicht geven of de huidige opzet beter of slechter uitpakt.

Dat de races een betere commentator nodig heeft is waar. Op dit moment zijn er bij de NOMAC wedstrijleiderscursussen bezig en ik mag hopen dat ook dit onderdeel besproken wordt. Neemt ook weer niet weg dat de wedstrijden vandaag de dag met een minimale inzet aan vrijwilligers georganiseerd (moeten) worden en dat even heel wat anders is dan een vaste man die betaalt met zo'n circus mee reist.
 
Ik hoor vaak vallen dat het moeiljk is vrijwilligers te vinden, dat begrijp ik heel goed, door meerdere redenen, het commentaar wat ik af en toe hoor naar vrijwilligers (incl. Sectie bestuur) is niet normaal. Maar goed, wat is er op tegen om hiervoor te betalen? Misschien dat er dan meer mensen willen mee werken aan een wedstrijd dag. Als iedere rijder 10 euro extra betaald, (54 rijders) kan je 6 zondag 1 iemand 100 euro geven. Kan deze mooi de handout banden regelen, of je doet meer geld per rijder heb je ook meer mensen of hogere vergoeding.

Ik neem aan dat niemand er problemen mee heeft om 10-20 euro per jaar meer te betalen aan een licentie om een goed geregelde wedstrijd zondag te hebben.

1080 euro krijgen om 6 wedstrijden banden op zondag te regelen (incl. Opslaan/ meenemen) is toch erg mooi lijkt mij.

Of je laat de banden leverancier ong 1 euro per geleverde set uit betalen, kom je ook een + 200 euro

Gr.
Peter
 
Laatst bewerkt:
Bij de meeste wel Hans.
Maar gelukkig niet bij allemaal. Er zijn toch nog aardig wat vrijwilligers die de wedstrijden voor de rijders maken.

Hopelijk komen er alleen maar meer bij volgend jaar.
 
..Dat de races een betere commentator nodig heeft is waar. Op dit moment zijn er bij de NOMAC wedstrijleiderscursussen bezig en ik mag hopen dat ook dit onderdeel besproken wordt....

Ik wil wel eens een wedstrijdje voor jullie leiden en becommentariëren, hoor, geen probleem! Ik doe niet anders bij offroad wedstrijden en bovendien ben ik veruit de populairste wedstrijd commentator :rolleyes:

Ik ben ervaren, lul makkelijk in de microfoon, weet waarover ik praat en weet wat interessant is voor de rijders en het eventuele publiek!

Dusse: als jullie 1:8 rijders eens een leuke middag willen hebben; bel me gerust!! :p
 
lijk mij een mooi aanbod Roelof .....maar de essentie van mijn verhaal over die engelse omroeper was dat er ook naar de 'gewone' rijders geluisterd moet worden en dat die ook de aandacht verdienen zodat ze met een goed gevoel naar huis gaan na een race en daar ook enthousiaste verhalen vertellen aan de keuken tafel , verhoogd ook de kansen van in standhouding van het beschikbare budget :)
 
Als je een goede omroeper hebt is de kans al veel groter dat ook de strijd achterin ook door de luidsprekers komt.
 
Sport 1 heeft de rechten voor de Formule 1 gekocht, misschien dat je Olaf Mol
een aanbieding kan doen om de wedstrijden van commentaar te komen voorzien?
 
Hallo,

Op de vergadering zondag wordt de 1:6OR en de 1:8 na de middag gedaan.
Is het bekend wat eerst komt en hoe laat 1:8 ong. Zou beginnen.

Gr.
Peter
 
Het was een zeer gezellige en constructieve vergadering!

Even kort samengevat:

- Smeren toegestaan, ook op de baan maar wel reukloze middelen en geen hoogvermogen/220v apparatuur om de banden te verwarmen.
- 5 minuten kwalificatie, tanken toegestaan
- geen direct gekwalificeerden, de finale zal uit de halve gebouwd worden.
- promorijders die 1 of 2 wedstrijden hebben gereden staan voor een open inschrijving in de NOMAC gelijk aan andere open inschrijvers en zal door de sectie bepaalt worden.
- bij een natverklaring op de dag verloopt de doorstroming van de finales volgens nat situatie
gewicht 2400 gram
- zender mag je bij je houden maar niet bijten de tijden dat je rijdt aanzetten
- meten hoogte body volgens EFRA: op 20mm spacers max 170mm
- de regel voor het inkleuren van het poppetje of ramen zal 1:1 van de EFRA in het NOMAC handboek te vinden zijn.

De volledige notulen worden nog opgemaakt
 
Was zeker een geslaagde vergadering en denk dat 2013 erg leuk wordt zo en voor verrassingen gaat zorgen :)

Roelof, deze is wel handig om even zo neer te zetten:

10.1.1 Afmetingen
a) Schaalverhouding: 1:8
b) Maximale lengte: 637 mm
c) Maximale breedte: 267 mm
d) Maximale hoogte zonder spoiler en zonder antenne: 170 mm
e) Maximale hoogte met spoiler en zonder antenne: 180 mm
f) Wielbasis: 270-330 mm
Hoogte en breedte worden gemeten met een spacer van 20 mm onder het chassis, waarbij
het chassis op de spacer wordt gedrukt. De hoogte wordt gemeten vanaf de onderkant van
de spacer
 
Back
Top