Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    EK40+ heeft nooit shirts, vraag mij niet waarom.... Ook geen REDRC of RCRACING.TV

Maar inderdaad netjes gereden, ik vraag mij af wat er met Frank aan de hand was want hij lag 3e toen ik inlogde en de finale net 30 minuten vezig was en zag hem zo terug vallen naar de 5e plek en meerdere rondes terug vallen.

2. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    RedRC was er beperkt :) Die waren al bij 1 of andere offroad wedstrijd :(

Anyway:

en

:)

3. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Dat buikje van Tjibbe doet het helemaal! lol

4. djiewie

djiewie Guest

oeff , grote fotoos zeg,

ik begrijp de big smile van frank en koen wel als finalisten apart bij de dames.;););)

Beste kan als aandenken, voor de gluhwein begrijp ik.

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Een tweeling? Hmmmmmm......

6. Velox

Velox

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Misschien baart hij wel een drieling...;)

7. djiewie

djiewie Guest

Koen en frank bedoel je, wist ik niet , nu je het zegt, ja ze lijken wel erg op elkaar ja:rolling:

8. _cyclops_

_cyclops_

Lid geworden:
    23 mei 2003
    Aangezien er geen shirts waren wilde ik dat ze allemaal met de blote buik gingen, maarja, alleen Tjibbe wilde..... :)

9. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Laatste NK van het jaar (MACH) wordt Gouda mannen.

10. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Yep, en daar mogen we de Sluis, Hugo en de overige vrijwilligers voor bedanken. Het was ook een lange slepende weg met doodlopende straten om eindelijk vrij snel met deze laatste optie in overeenstemming te komen.
    Er is wel 1 maar, men is niet zeker als op zaterdag dan de kantine open is.

En wat een finale vandaag, Steven Kuypers was het hele weekend wel erg goed in vorm. En dat er hard gereden is mag duidelijk zijn, toen we banden innamen waren sommigen wel erg warm, zo heb ik ze nog nooit gevoeld.

11. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Joey baalde er wel van dat het geen AMCA is geworden maar toen Gouda werd uitgesproken fleurde hij weer op :D

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
  13. bciere

bciere Guest

Roelof, krijg je toch nog een herkansing in gouda ;) naja ik ook trouwens:)

14. hansdo

hansdo

Lid geworden:
    13 jan 2006
    te veel geluid ,rijders initiatief .........

We weten het eigenlijk allemaal maar doen er niets of weinig aan ,we maken teveel lawaai. Kijk eens om je heen hoeveel van ons al oordoppen dragen op het circuit en dat is niet voor niets !
    Als we over een paar jaar nog legaal willen racen en op iets latere leeftijd oorsuizen willen vermijden moeten we in actie komen .
    Helaas moeten we constateren dat onze overkoepelende organen weinig tot geen termijn visie hebben ,zeker betreffende dit onderwerp en komen haar eigen regels (EFRA keuring) niet na. Ik dacht zelfs dat wedstrijden die verreden worden onder auspiciën van de EFRA qua geluid niet boven de industrie norm mogen vallen. De overheid is al zover gegaan dat ze het geluid wat wij produceren tot irritant geluid verklaren waardoor je nog zo'n 5 Db strafpunten krijg.En laten we eerlijk wezen ; er rijden nog al wat herrieschoppers rond waarbij we met zijn allen afvragen hoe die aan zijn goedkeuring komen. In principe was de stap die we een paar jaar geleden hebben genomen met de 3000 serie uitlaten/bocht een stap in de goede richting maar in plaats die verder te perfectioneren heeft de overkoepelende organen besloten deze weg weer te verlaten. Het zou goed zijn als wij rijders dit toch weer oppakken en via een rijders initiatief de 3000 serie komend jaar weer als de enige toegestane uitlaat op onze race auto's en circuits toe te staan . Eventuele nieuwe uitlaten zouden alleen goedgekeurd worden als ze minder lawaai maken als de 3000 serie die daarmee nu de referentie is .
    Gaan we met met z'n allen -verplicht-electro rijden of komen we in actie ?

15. xray

xray

Lid geworden:
    2 okt 2009
    @Hans

Ik heb gereageerd op het stukje van in de 1:10 nomac topic .
    Deze reactie geldt natuurlijk ook voor hier;)

Gr randy
    Bergies motorsport

16. gian

gian

Lid geworden:
    24 jul 2011
    hallo ben gian

ik ga me oude hobby weer oppakken maar nu is mijn vraag wat is een 1/8
    die makelijk te rijden is uit de doos en waar makelijk onderdelen voor te krijgen zijn
    mijn voorkeur gaat uit naar de mugen mrx5 serpent 966 evo motonica p81rs
    wat zou van die drie een goede keuze zijn

hoor het graag

Laatst bewerkt: 24 jul 2011
  17. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Gian, de Mugen is uit de doos denk ik de beste auto die zich probleemloos laat rijden zonder er maar iets aan te hoeven veranderen. De MRX5 is helaas iets fragieler geworden tov. zijn voorgangers.

JE moet gewoon om je heen kijken welke winkels wat leveren en welke rijders in je omgeving wat rijden, over het algemeen is het de beste keuze om hetzelfde te kiezen.

18. Richard E

Richard E

Lid geworden:
    20 okt 2005
    Waarom beperk je jezelf tot een keuze uit die 3? Er zijn ook nog diverse andere merken zoals o.a. Shepherd, Kyosho, Xray ... Ikzelf rij met een Kyosho Evolva M3 Evo (als enige in de NK) en ben er erg tevreden over. (Wij van WC eend adviseren WC eend). Anderen hebben dezelfde ervaring, en rijden om die reden met het merk waarmee ze rijden.

Slechte 1:8 auto's bestaan eigenlijk niet meer, al is de Edam Razor het misschien net niet helemaal. Uiteindelijk is denk ik de keuze voor een bepaald merk iets persoonlijks. Wat het meest belangrijke is, is dat de onderdelen goed verkrijgbaar zijn voor jou. Als je weinig ervaring hebt is een winkel in de buurt (en het merk waarvoor hij de onderdelen op voorraad heeft, danwel snel kan leveren) altijd de beste keuze. Als je de adviezen en service van een winkelier niet nodig denkt te hebben, kun je ook veel via internet bestellen tegenwoordig. Of je dan op een NL webwinkel of ergens aan de andere kant van de aardbol je onderdelen bestelt, is dan slechts een verschil van een paar dagen levertijd.

Ik kan aan je avatar niet zien waar je vandaan komt, maar op welk circuit ga je rijden? Kijk daar eens goed rond op een wedstrijd of een trainingsdag en vraag de 1:8 rijders daar. Iedereen zal het op geheel eigen wijze je vragen beantwoorden, maar trek daaruit je eigen plan en uiteindelijk ligt de keuze voor een bepaald merk bij jezelf.

19. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    OK, even mijn reactie hierop.

Wereldwijd zijn er genoeg landen te vinden waar motorport een volkssport is, brullend motorgeluid is iets wat daar bij hoort. Als mooi voorbeeld kan je stellen dat een F1 met het geluid van een gewone Opel Astra minder aantrekkelijk zou kunnen zijn. Je kunt dus stellen dat het voor fabrikanten die ingericht zijn op een bep. productiemethodes en capaciteit men niet voor de vele werelddelen verschillende uitlaten te moeten ontwikkelen en produceren (en laat ik het nog maar niet over de homolegatiekosten hebben)
    Dat het bij ons terug moet is denk ik een groot deel van de rijders mee eens maar de vraag is tot hoever je de verantwoording bij de rijder kunt en wilt neerleggen. De gemiddelde rijder wil alleen met zoiets aan de slag als er iets fatsoenlijks op de markt is en dat is er nog niet en je moet van de NOMAC ook niet verwachten dat we die druk kunnen uitoefenen dat het er wel komt.

De grootste fout die de EFRA onlangs heeft gemaakt is de invoering van nieuwe uitlaten per 2011 cancelen en door gaan met wat er was. De fabrikanten wilden niet mee werken en de vrees was dat de fabrikanten hun eigen competities zouden gaan opzetten (tot zover mij uitgelegd). Als de fabrikant niet mee werkt betekent het dat als we het zouden willen er iemand moet opstaan die iets voor alle merken motoren kan verzinnen, hetzij in complete uitlaten of in een na-demper zoals die van Mielke. Nu is die van Mielke ook niet helemaal zaligmakend want men moet zagen aan uitlaten die hen voor andere wedstrijden illegaal maakt en op sommige uitlaten zitten extra verstevigingen die een dergelijke montage moeilijk maakt en laat ik het nog maar niet over de belabberde montage zelf hebben van de na-demper. Duidelijk staat dit nog in de kinderschoenen.
    De grootste fout die de EFRA door de jaren heen gemaakt heeft is het goedkeuren van uitlaten die niet voldoen aan de door hun gestelde eisen waardoor we nu op zulke hoge geluidsniveau's zitten maar vergeet niet dat de EFRA niet de enige organisatie in de wereld is......

En dan de vraag over de na-demper welke binnen handbereik ligt. Gaan we dezelfde 20xx uitlaten toepassen of mogen alle 20xx uitlaten toegepast worden of gaan we er nog een geluidsniveau aan koppelen?
    Je zegt naar de 30xx uitlaten te willen. Helaas zijn we daar grootschalig mee gefopt, er zijn uitlaten geweest die duidelijk problemen gaven met als gevolg schade aan de motoren ondanks de lovende uitspraken dat er niets vreemds te verwachten was dan hooguit een iets minder vermogen. OK, ik moet het er ook over eens zijn dat er uiteindelijk ook uiitlaten kwamen die wel goed/beter waren maar waren nog steeds kritisch in het afstellen.
    De regel die de EFRA later had verzonnen stond zelfs de oude 2-kamer constructies toe als het geluid maar minder werd en de prototypes bestonden uit div. na-dempers en daar is het bij gebleven. Had de EFRA voor 2011 zijn standpunt vastgehouden hadden we misschien nu wel met nieue uitlaten met na-dempers gereden.

Maar er is een troost. Nu met de na-dempers van Mielke en ondertussen ook een volledige uitlaat op de lijst ziet het er naar uit dat er een begin gemaakt is en het op de komende EFRA vergadering vast wel een agendapunt zal worden.

20. gian

gian

Lid geworden:
    24 jul 2011
    zijn de draagarmen fragieler geworden of de hele auto zou op foto's dat er ook alu bulkhead op zitten best is dat wel een beetje sterke nodig heb en bij mij in de buurt is alleen xray te verkrijgen

waar word het meeste brandstof gereden welke baan de mach weet dat daar veel gerden word met brandstof
    net ff teverweg voor me raco2000 amca zijn voor met dichte bij

Laatst bewerkt: 25 jul 2011

Deel Deze Pagina