Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

1. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Ach zo meerdere vreemde dingen.

Voorstel van 16% Nitro, waarom? Het geeft niet minder geluid en het scheel twee euro per uur rijden (is +/- 11 euro per 5l duurder) Even uitrekenen... wow dat is 3 euro per NK :D Ow ja, het is veel langzamer dus veel minder slijtage... Zekers, het scheel 0,1 sec per rondje dus de banden slijten veel minder snel!

Daarnaast blijft men vasthouden aan de Nitromax, bij de EFRA weten ze zeker niet dat je met bepaalde olie / toevoeging zeker tot 30% Nitro kan gaan.
    Als de regel nou zegt dat er gemeten gaat worden met een analyse apparaat, dat snijd hout.

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik denk dat de EFRA eerst met complete rapporten moet komen om dingen geloofwaardiger te maken.

- AAC maakt meer geluid... kom dan met meetingen! (en eigenlijk op basis van 2 motoren met precies dezelfde specs maar 1 met AAC en de ander ABC)
    - 16% maakt minder geluid.... kom dan met metingen en vergelijkingen tov 25%
    - 5 poorters maken minder geluid..... kom dan met meetresultaten (op basis van een 5 poorter getuned tot Flash PTS tuned specs)
    - 8mm insert maakt minder geluid... kom dan met concrete getallen wat het scheelt tov. de 8.5mm welke op veel motoren standaard is!

Besparen op banden? stel dan de hoeveelheid sets voor de qualies en finales vast om te voorkomen dat mensen 20 minuten rijtijd eraf slijpen om alleen 7 minuten te kwalificeren. En bij een EK doe je de clubleden een plezier door bv. zakjes uit te delen zodat rijders hun gebruikte banden netjes per set kunnen verzamelen voor de clubleden, wat veel mensen weggooien kan in veel gevallen nog prima gebruikt worden.

3. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Nee, die gebruiken we op Gouda! :p

4. juliuskolff

juliuskolff

Lid geworden:
    23 feb 2005
    Die meetmethode is identiek aan wat gebruikelijk is in de 1/10. Het haalt de onzekerheid van banddiameter en rijhoogte weg en maakt de meting meer reproduceerbaar.

Echter bij 1/8 werkt dit niet goed! Omdat de achterzijde van de body niet vast op het chassis zit maar op de achterophanging is de bodyhoogte variabel tov het chassis en is er ondanks de spacer geen constante meting maar blijft die afhankelijk van de afstelling en banddiameter. Dat is met name voor de rijders gevaarlijk omdat je nooit helemaal zeker bent van je banddiameter na afloop van de finale.

5. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Dat bedoelde ik, de downstops bepalen dan de meeting en omdat iedereen met verschillende downstops rijdt en sommigen zelfs zonder kan je daarmee de hoogte van de body flink beïnvloeden. De beste meeting lijkt mij nog steeds met de wielen op de grond met een normale chassis hoogte.

6. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Ik wil niet vreemd doen maar het gaat toch om de hoogte van de auto? dat meet je volgens mij met de banden op de grond...

7. jeracing

jeracing

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Downstops veranderen niet tijdens de race, banden diameter wel.

das een reden om het op die andere manier te meten.

+ de speling in downstops is minimaal dus om je downstops zo laag af te stellen dat je je body hoger kan monteren is ook minimaal.

8. kyoshodriver-->Bartje

kyoshodriver-->Bartje

Lid geworden:
    10 dec 2004
    Is dat zo? Als ik bij mijn 1/10 m'n rollcenter afstelling van de onderste draagarmen op z'n hoogst heb dan kan ik extreem lage downstopwaardes halen. (-10 en verder)

Er vanuit gaande dat dat bij 1/8 hetzelfde is kun je dus je body een stuk hoger zetten (tot 10mm) als je maar bereid bent om zonder downstops te rijden achter.

9. R3an!m@ted

R3an!m@ted

Lid geworden:
    9 jul 2005
    Ga jij maar is 150 gram aan messing op een 1/10 schroeven, dat pas niet. :D
    Gebruik van Brons? Voorzover ik weet is het messing of koper wat de meeste gebruiken.

10. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Volgens mij is dit een 1:8 topic, waar we het over de EFRA voorstellen hebben voor de 1:8.

11. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Als we dan toch moeten lachen over de voorstellen... bij de 1:10 is er ook het voorstel om 5 minuten te kwalificeren zonder een tankstop. Maak je een tankstop krijg je er 2 rondes bij, dat wordt iedere ronde een dubbele tankstop :D

12. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Lolzzz pfff.... Volgens mij heeft iemand een target om regels te maken ...

Shepherd TeamC Benelux

13. jeracing

jeracing

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dat is een aanname. Ik kan met mijn 1/8 nl niet lager dan +7 en niet hoger dan +12 een speling van 5mm
    en -10? hebben we dan wel over hetzelfde? dus de onderkant van de achterste uprights kan jij 10mm ONDER je chassis uit laten komen?

1/10 heeft zo wie zo dit probleem niet vanwege een andere body montage en buiten dat is dit een 1/8 topic... :p

het gaat erom dat je niet illegaal kan starten en legaal kan finishen.

En stel dat ik wel een waarde haal van -10 dan haalt dat niets uit, omdat dan de wielen de grond raken als mijn auto op een spacer staat van 20mm en de body dus niet hoger gemonteerd kan worden.

m.i. een goede verandering van de regel. nu ben je elke wedstrijd je body hoogte aan het aanpassen/controleren, dat hoeft dan niet meer (zo vaak)

14. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Weet je nog hoever de Serpent komt?

en met gemonteerde banden van 76mm, hoe ver omhoog kan dan je chassisplaat t.o.v. de grond?
    (daar komt dat luie van me de hoek omzetten, want ik kan het zelf ook bekijken natuurlijk... :p )

15. jeracing

jeracing

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Nee sorry, maar de verschillen in de downstops tussen de RX8 en de 966 was/is minimaal.

ik denk ook niet dat je op normale wijze +6 kan halen op de 966

16. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Hoe hoog kan je het chassis optillen voordat je downstops ingrijpen?

Ik schat in dat je dit zeker richting een 10 tot 13mm kan doen.

17. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Voor wie smeren goedkoop denkt te vinden....

Google Translate

Hoewel een slechte vertaling wel duidelijk even een idee dat 8 smeermiddelen op 15 sets nog steeds geen goede voorbereiding gaf. We prepareert 15 sets voor een wedstrijd? En indien zo, hoe beroerd zal je zijn als het dan nog niet goed is?

18. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Ooit nagedacht wat er gebeurd als we eccenters in de achter uprights steken ;)

Toch weer 3 mm gewonnen...

Shepherd TeamC Benelux

Laatst bewerkt: 14 okt 2011
  19. jeracing

jeracing

Lid geworden:
    16 sep 2004
    heb ik. ;-)

20. R3an!m@ted

R3an!m@ted

Lid geworden:
    9 jul 2005
    Ach ja, de eerste keer dat ik het probeerde was het gelijk goed en was ik 0,5 seconde sneller met de 1/10.
    Ik heb het verder ook nog bij niemand zo goed zien werken, het was overduidelijk dat er iets niet helemaal standaard was met de auto. :D

Deel Deze Pagina