Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

1. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Ik denk (verwacht) dat de stemmen zo blijven Arie, als daar ook maar iets aan veranderd zal alles over moeten (mening Team Shepherd). Het één staat nl niet los van het ander.

Zowwww..... geen Mugen meer? Nah, nu rij je in ieder geval met een stukje Shepherd :rolleyes:

2. izzy

izzy

Lid geworden:
    2 feb 2008
    Het valt mij op dat banden smeren de afgelopen 1,5 jaar tot een wereldwijd probleem is geworden in de 1/8 classe en dat dit al langer speelt dan de boven genoemde aantal jaren. Het regelement zegt dat bandensmeren verboden is en al een aantal jaren bestaat.
    Waarom word er nu pas naar een passende oplossing gezocht als het kwaad al is geschied?

Nu is het probleem dat het een soort van gentlemens agreement was dat
    niemand zijn banden behandelde met gripverhogende middelen omdat er niet of nauwelijks op te controleren viel. Een gentlements agreement werkt nooit is mijn ervaring.
    Ook bij de KNAF en de FIA gaat dit na een tijd fout.

In elke vorm van competitie word gekeken naar gaten in een regelement.
    Dit is dus een regel die momenteel niet 100% te controleren is.

Ik ben wel tegen smeren maar denk wel dat het meer schade zal brengen
    aan de sport/hobby als we zo door blijven gaan en de EFRA wel
    in het belang van de sport denkt door het gedeeltelijk vrij te geven.

Grt Ismail

3. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Het blijft een moeilijk onderwerp Ismail. We lopen nu allemaal te discussiëren over smeren en het gekke is dat niemand klaagt over de brandstof. Velen weten hoe makkelijk het is om met 33% nitro te rijden en toch maken we er geen punt van ...

Zoals ik het zie is het hoe en wat nu meer in de openheid, het is daardoor eenvoudiger om het ook te doen.

4. jeracing

jeracing

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Die 8% nitro geeft je niet zoveel voordelen als de behandelde banden, daarom word daar niet over gepraat. Maar idd het bestaat wel degelijk. Dit heeft ook met de manier van meten te maken die temperatuur gevoelig is.

Ik heb 2 jaar geleden een NK op 16% gewonnen, omdat we voor de finale per ongeluk de verkeerde fuel hebben gepakt. (niet die van 33% ;-)

Het smeren blijft een lastig verhaal.
    Voor de ene is en blijft het racen, je wilt natuurlijk allemaal zo snel mogelijk gaan. Voor de ander is het fun en hobby en is plezier het belangrijkste.

De discussie in m.i. ontstaan wegens onenigheid in de groep die het competatief aanpakken en de mensen die niet smeren of de kennis en de middelen er niet voor hebben zich "genaaid" voelen door de mensen die wel de kennis, kunde en middelen ervoor hebben.

5. berky155

berky155

Lid geworden:
    4 jan 2007
    mag je met wedstrijden ook 33% gebruiken of niet hoger als 25%

6. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Het is voor iedereen te betalen...

De kennis is er, staat gewoon op het internet (simple green, diesel, deodorant)
    De kunde is er ook: iedereen kan een bandje insmeren en dan even laten intrekken.
    En de middelen zijn de kosten niet; simple green is bij ons vloeibare zeep van Driehoek, diesel kost 1,40 de liter en een busje Axe heb je voor 4 euro...

7. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ja en nee.... Nee, meer dan 25% nitro mag je niet gebruiken. En ja, als je onder het soortgelijke gewicht van 0.91 kunt blijven is het mogelijk.

De discussie kan nooit ontstaan zijn als de mensen netjes volgens de regels handelen, competief aanpakken is in mijn ogen het maximale binnen de regels handelen. De discussie is naar mijn idee ontstaan op de WK in 2009 in Lostallo waar de Amerikanen er vrolijk op los smeerden en in 2011 in Miami ook weer. Dat was een foutje van de IFMAR als ik het goed heb want hoewel de IFMAR het had verboden stond het niet in hun reglementen, het was wel de grote bederver van het evenement.
    Onder de ROAR is het toegestaan maar ook daar worden vaak de banen behandeld voor meer grip. Het mag duidelijk zijn dat dit probleem eerder wordt veroorzaakt door 2 werelddelen met verschillende reglementen samen op 1 wedstrijd te laten komen, nu is dit binnen Europa aan de gang en is het einde zoek, we hebben dit kunnen zien met de laatste GP in Italië waar voor de wedstrijd het smeren eigenlijk niet was toegestaan en in dat land het smeren een algemeen iets was geworden..

O ja, in de komende week zal er nieuws op de NOMAC site komen.

8. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    We w88 rustig af. Ow ja... Banden innemen, is dat regelementair toegestaan?

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  9. genesis

genesis

Lid geworden:
    25 dec 2011
    Wanneer kan je eigenlijk je nomac licentie aanvragen???

10. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Gewoon nu. Mail naar het sectie bestuur. Volgens mij komen er een aantal 1:10 rijders bij dus zou niet te lang wachten.

11. hugo41

hugo41

Lid geworden:
    15 sep 2005
    zover ik weet:
    kan je pas een licentie aanvragen 14 dagen na de ALV.
    dan komt ook pas het formulier op de NOMAC site te staan.
    zoals elk jaar.

12. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Licentieaanvragen kan pas als het aanvraagformulier online staat en dat zal medio februari gaan gebeuren. Indien je helemaal nieuw bent mag je wel een mail naar bc08@nomac.nl sturen met je CV (ervaring) zodat we keuzes kunnen maken als we meer aanvragen dan plekken hebben. Natuurlijk kan je zeggen dat je ooit wereldkampioen bent geweest maar gelukkig zijn veel standen online te vinden en dus na te lopen ;)

13. hugo41

hugo41

Lid geworden:
    15 sep 2005
    zeg ik dus

14. M7H

M7H Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2004
    Ik denk het wel, het is niet regelementair verboden, dus toegestaan.
    Anders krijg je namelijk een wel heel dik regelement.

15. genesis

genesis

Lid geworden:
    25 dec 2011
    Ik heb in iedergeval een mailtje naar nomac gestuurd,hopelijk is het voldoende.

16. genesis

genesis

Lid geworden:
    25 dec 2011
    Wereldkampioen niet maar wel PROMOSERIE KAMPIOEN

17. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Lolzz... Dat is erg kortzichtig Martin, iets wat niet van jou is kan je niet zomaar vorderen zonder toestemming van de eigenaar.

18. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Ik denk dat het niet meewerken aan een technische controle de nodige gevolgen kan hebben....

Tja... dat is het nadeel van een forum waar mensen achter een nickname verschuilen :rolleyes:. Mail ontvangen en beantwoord. Geheel nieuw ben je dus niet voor de NOMAC

19. Nismo

Nismo

Lid geworden:
    23 sep 2003
    Iedereen zal meewerken aan een technische controle, dat staat los van het innemen van materiaal wat je niet meer terug krijgt.

Als een rijder hier een punt van maakt moet je stevig in je schoenen staan.

20. hugo41

hugo41

Lid geworden:
    15 sep 2005
    Als een WL bij de rijdersbriefing aangeeft dat er banden te controle worden ingenomen ( dus van te voren bekend maken), dan zal dit ook gelden en is er niets tegen in te brengen.
    Als rijder moet je daar dan gevolg aan geven.
    Uiteraard, als er iets anders in het betreffende reglement staat, dan gaat dat voor.
    Maar vooral op de technische keuring kan men daar op uit breiden als de WL dit zou willen.

tjee, das toch allemaal bekend??

Deel Deze Pagina