Alinghi SUI-64 bouwproject

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ThomasR, 6 jun 2007.

1. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Vaak loopt dit op een telleurstelling uit, het gebruik van PUR.
    Vaak komen er, door de warmteontwikkeling, grote gaten in het geheel. Denk maar aan kaas met gaten.
    En door de druk door uitzetting zit je te vaak te klooien met de spanten die niet recht blijven staan.
    Beter is het om fijn piepschuim te gebruiken, bijvoorbeeld ROOFMATE, blauw van kleur, in diverse diktes verkrijgbaar en makkelijk te vijlen/raspen.
    Zeer fijn van structuur.

Succes met je volgende poging.

PENDELAAR

2. ThomasR

ThomasR Guest

hallo allemaal,

HET IS GELUKT :p :p :p

ik ben nu volop bezig de ribben er af te halen en in vorm te schuren.
    hier en daar zitten er nog wel wat gaatjes in maar ik ga het toch eerst plamuren voor ik de mat er over leg.

het resultaat

voor iedereen die dit na wil doen: spuit heeel weinig schuim in een keer, dat spul zet enorm uit...
    en om tijd te besparen denk ik ook niet dat je het moet doen. volgens mij was ik met balsa bekleding al drie keer klaar geweest....

naja, ik ga nu zo maar verder werken , zal vast ook wel lukken.

groeten,Thomas

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Goed zo Thomas!

De aanhouder wint.

Groeten, Jan.

4. ThomasR

ThomasR Guest

Ik heb de boot vandaag in de plamuur gezet. de fotos komen morgen gezien er een enorme stank af komt en ik de kelder niet uit kan staan nu 8) :lol: 8) 8) 8)

5. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal,
    sorry voor het wat late vervolgje, maar ik ben druk bezig geweest te plamuren.
    de plamuur die ik heb droogt hol dus ik moet steeds weer laagjes leggen, en er kruipt echt veel in,
    ik hoop dat ik met nog één pot toe kom want ik betaal mij echt dood aan plamuur.
    zo staat het ervoor,
    (ik zou m kunnen draaien maar dan wordt de post zo lang en zo zien jullie het ook wel)

de glasmat en epoxy is besteld. als hij mooi glad is leg ik er een 48gr/m² matje op om m glad af te werken, en dan is de plug klaar.
    ik zou de mal opbouwen uit 1 48gr matje binnenin met daatover 3 166 gram matjes, volgens mij moet dit sterk genoeg zijn.
    de romp zou uiteindelijk 2 van 48 en 2 van 166 worden. zo komt deze uit op een 600 gram.
    de mast (aluminium daar ik geen carbon zo direct vind en ook niet enorm veel geld over heb) is 200 gram,
    maar moet nog op lengte gemaakt worden dus daar gaat vast nog wel wat af.
    zo blijft er een 400 gram over voor besturing en zeilen. dit zou toch moeten lukken hoop ik.

groeten, Thomas

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Voor carbon(buis) moet je in de vliegerwinkel zijn.

Groeten, Jan.

7. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Probeer met plamuren altijd 2 a 3 mm te dik aan te brengen. Iedere plamuur krimpt iets bij het uitharden nl.
    Na uitharding schuur je dan wel meer weg maar dan wel in een keer goed over het algemeen.

Ziet er goed uit en ga zo door, de aanhouder wint!

8. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal,

het plamuren en schuren schiet aardig op. ik heb alleen nog problemen om het "hobbeltje" bij sommige spanten er uit te krijgen.

hij lijkt alleen paar krom, de vertekening van de tele lens op mn camera bij korte afstanden is vrij groot.

hopenlijk laat de glasvezel en epoxy niet te lang meer op zich wachten.

groeten, Thomas

trouwens, Alinghi 1-emirates team NZ 0 8) :lol: (23/6)

9. zodan(jos)

zodan(jos)

Lid geworden:
    10 jul 2003
    ziet er goed uit ik hoop voor je dat de glasvezel en epoxy voor je opschiet 8)

10. homan

homan

Lid geworden:
    21 apr 2006
    Goed bezig Thomas.
    Dat met die "bobbels" van de spanten was inderdaad ook mijn probleem toen ik een keer een boot uit schuim heb gebouwd.
    Maar ik zou zeggen ga zo door en inderdaad hopen dat je snel met epoxy en glasvezel aan de klieder kan.
    Is namelijk een erg leuke klus als het goed lukt.
    In elk geval veel succes verder, en hou ons natuurlijk op de hoogte met foto's.

Groeten,

Bart Jan

11. 2 a 3 mm :?: lijkt me erg veel :!: Hoe meer je plamuurt, hoe meer je moet schuren. Een dunne laag plamuur en gelijkmatig aangebracht lijkt me veel beter. Glad schuren, een dun laagje zwarte spuitlak aanbrengen en dan verder schuren. Waar de zwarte lak zichtbaar blijft zitten nog kuiltjes. Kuiltjes nog een een keer plamuren en dit herhalen tot je een spiegelglad oppervlak hebt.

groeten, Gert-Jan

12. ThomasR

ThomasR Guest

de glasvezel is vandaag binnen gekomen.
    voor de geinteresseerden: ebay.de shop: Kasse17 user: hp-textiles eersteklas verkoper en in mijn ogen helemaal niet zo duur.
    ik ga vandaag het plamuren afwerken, dan kan ik morgen de plug lamineren.

groeten, Thomas

edit: de plug begint mooi glad te worden en de laatste oneffenheden beginnen te verdwijnen.

de boot

de spullen van ebay (ja ik had me wat verkeken op de hoeveelheid microballons) alles prima spul.

groeten, Thomas

ps: Alinghi 1 Emirates NZL. 2 wat een zenuwslopende wedstrijd vandaag zeg....

13. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    wat heb je betaald aan verzendkosten bij die ebayer?? het lijkt allemaal niet echt duur idd!

Francis

14. ThomasR

ThomasR Guest

@ Francis ik heb voor de verzendkosten 14.20 € betaald. ik heb vooral daar besteld omdat ik geen idee heb waar ik die spullen hier in de streek kan krijgen.

ik heb vandaag de eerste mat over de plug gelegd. je ziet het niet echt op de foto omdat ze echt bijna doorzichtig wordt, en het grijs er door komt.
    Dit moet nu een weekje drogen... dan kan ik verder doen. (laatste details plamuren en de mal trekken.)

groetjes Thomas

15. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005

16. ThomasR

ThomasR Guest

in totaal betaald:
    hout: 6 euro plus retjes uit de gratis-mee-te-nemen bak
    pu schuim :10€
    plamuur (veel te veel) 40€ (ik dacht dat ik niet veel nodig zou hebben, maar nu bleek er erg veel in de pu schuim te kruipen, dat was even een tegenvaller)
    verf en spuitplamuur 20€
    glasmat 15€ per 5m²(min hoeveelheid) (2x)
    epoxy 1.4l 20€
    loswax en microballons 10€
    verder misschien nog 10 euro aan klein spul.

totaal 146€ maar hiervan kan ik wel zeker 2 a 3 rompjes trekken (dus geinteresseerden, bieden op rompjes mag altijd 8) )
    ik denk overigens niet dat ik (buiten aan electronica) nog veel kosten ga hebben (maarja hobbies zijn altijd duurder dan je gepland had (quote: sander))
    het grote knelpunt is dat ik op een studentenbudget zit, al mn zakgeld gaat er naartoe, maar dat kan de pret niet drukken.

@ pendelaar, ik heb geen auto dus alles gaat met de fiets of met mn ouders, in geel is wel een modelbouwwinkel maar ik mag die man echt niet.
    electronica haal ik van conrad , en ik laat een high torque servo bij een vriend ombouwen tot lier (is 90Ncm genoeg koppel voor een boot van 1m20? of moet ik naar big scale gaan?)

groeten, Thomas

17. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
  18. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    volgens mij ben je dan zeker niet opgelicht. 3,- per m2!!! ik heb ook even zitten kijken en ik vond de koolstof prijzen erg laag, vandaar dat ik even benieuwd was naar de bijkomende kosten :wink:

suc6 verder met de bouw

Francis

PS een week drogen???? mijn ervaring met epoxy/polyester is dat het met een 30 min (afhankelijk van het type hars en de verhouding hars/harder) hard is (lees bewerkbaar) en na 24 volledig uitgehard is.......

19. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Zowel polyester als epoxy hebben doorgaan een "potlife" van 30 minuten (werktijd dus)

Afhankelijk van het weer (temperatuur/luchtvochtigheid) kan het uitharden iets langer duren, bij polyester is dit vanaf ongeveer 3 uur tot een dag

Epoxy voelt na een dag ook wel droog aan, maar bereikt pas een volledige uitharding (maximale sterkte/belastbaarheid) na een week....

Nu ja, van zodra het hard genoeg is om schuurbaar te zijn, kan je natuurlijk verder werken :p

20. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Ik hoop alleen dat 1 mat voldoende stevigheid geeft voor het trekken van een romp.
    Bij het lossen kan best veel kracht op de plug komen te staan en het zou zonde zijn als deze kapot gaat bij het lossen.

Pendelaar

Deel Deze Pagina