Alinghi SUI-64 bouwproject

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ThomasR, 6 jun 2007.

1. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo Pendelaar (en de rest netuurlijk)

ik dacht er al aan om nog een matje er over te leggen. dit ga ik vandaag doen.

edit: ik heb er dus nu net een tweede 48 grams matje over gelegd, en het gaat al veel beter dan gisteren. geen druipers meer en ook veel minder problemen met luchtbellen.
    ik denk dat het nu wel sterk genoeg zal zijn voor de mal te maken.

ik vroeg me wel af of ik de loswax al kan aanbrengen voor de uiteindelijke uitharding (1 week),
    dus morgen of overmorgen al dat ik als de epoxy uitgehard is meteen kan gaan "mallen"

groeten, Thomas

2. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    waarom heb je dan niet in een keer 2 matjes gelamineerd?? heb je wel gebruik gemaakt van peelply?? zodat je gelamineerde oppervlak weer ruw is voor de volgende laag??.

Francis

3. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
  4. ThomasR

ThomasR Guest

@ Francis: ik heb voordat ik deze laag erop gelegd heb eerst de druipers van gisteren er uit geschuurd (ik had te veel epoxy gebruikt, was de eerste keer dat ik dat deed)
    dus hij zou zeker ruw genoeg moeten zijn geweest.

@ pendelaar: ik dacht hem uberhaupt niet te spuiten, maar nog een keer na te lakken met een laagje epoxy, of desnoods met Motip bussen.
    zou dit problemen geven denk je? (ik ben voorstaander van motip omdat dit ,denk ik, het strakste resultaat geeft, en omdat ik geen tweecomponenten lak kan spuiten)

groeten, Thomas

5. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Heb je mijn PB nog gelezen ?

Pendelaar

6. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Thomas,

Ik snap je werkwijze niet helemaal.
    "Normaal" (maar ja, wat is normaal ;) ) werk je als volgt:
    Je begint met een model, ook wel plug genoemd. (nr. 1 in het plaatje)
    Het materiaal waarvan je die maakt is niet echt belangrijk. Deze mag ook massief zijn, zoals jij hebt gedaan.
    Deze plug dient als basis om een mal te maken. (nr. 2)
    De mal wordt dus OP de plug gemaakt. De afwerking van de buitenkant van de plug wordt dus overgenomen op de binnenkant van de mal.
    Wanneer de mal klaar is neem je die van de plug af en keer je hem om (nr. 2a)
    Deze mal dient nu als basis voor het maken van de producten.
    Wanneer je de plug niet glimmend strak hebt gepolijst, zal je eindprodukt dit ook nooit worden:
    De kwaliteit van de BUITENkant van de PLUG wordt de kwaliteit van de BINNENkant van de MAL. De kwaliteit van de BINNENkant van de mal wordt de kwaliteit van de BUITENkant van je product, dus van je bootromp. Hoe beter je plug, hoe beter je product.

Nu de onduidelijkheid aan mijn kant.
    Je hebt je plug klaar. Je hebt ook al met glasmat gewerkt. Is dit een laag glas op je plug, of is dit al de mal?
    Wanneer het de mal is, hoef je niet te schilderen voordat je een extra laag glas aanbrengt.

Wat heb je dus nu gemaakt?
    Een plug, of een mal?

Wim

7. ThomasR

ThomasR Guest

pendelaar : "you 've got mail" 8)

wim, ik ben nog steeds met de plug bezig hoor. omdat ik met de pu schuim niet genoeg stevigheid zou krijgen om de mal te vormen heb ik er nu de glasmat over gelegd.
    deze ga ik nog helemaal perfect maken met polyester plamuur, schuren tot en met 4000 en dan strak lakken. verder doe ik zoals jij beschteven hebt.
    Ik volg dus een combinatie van eigen ideeen, bouwmanieren van het forum(de VOR's) en deze: http://www.renatoc.it/Modellismo/PagineUtili/Costruzione/costruzione.html
    bij deze man heb ik de plannen ook gehaald.
    je hebt gelijk dat de plug nu nog niet helemaal perfect is, maar dat komt nog hoor. 8)
    het is trouwens mijn eerste project, dus hartelijk bedankt voor de inbreng en de verduidelijking allemaal.

greetz Thomas

8. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    :thumbsup:

Wim

9. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal,

vandaag ben ik de laatste hobbeltjes uit de plug aan het schuren met polyester plamuur.
    voor alle verdere gebruikers (is vast al wel gezegd) dat spul droogt terwijl je er naar kijkt en stinkt verschrikkelijk.
    zelfs door mijn gasmasker heen ruik ik het nog een beetje.

groeten, Thomas

10. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Gasmasker ??

Verwachten jullie in Belgie een aanval ??? :lol:

Pendelaar

11. ThomasR

ThomasR Guest

neen hoor :lol: ,

mijn vader heeft dat ooit een keer gekocht voor schilderwerken of weet ik veel wat.

komt nu handig van pas :p

12. ThomasR

ThomasR Guest

Hallo allemaal,

ik heb de afgelopen dagen de plug glad gemaakt en gespoten
    er zitten nog een paar kleine deukjes in maar die krijg ik er niet meer uit.
    ik zal die uit de mal schuren(komen daar toch als bergjes te zien) om toch alles glad te krijgen.
    (nee de kleur is puur toeval gewoon de eerste de beste bus gepakt die een beetje contrast geeft 8) :lol: )
    vandaag heb ik m nog in de eerste laag loswax gezet.

het resultaat:

edit:

ik heb er 5 lagen loswax op gezet, en dan begonnen met het maken van de mal. er liggen 3 matjes van 166gr/m² op en een van 48g/m²
    (eerst 48 en dan 166 natuurlijk)
    de laatste twee lagen van 166 heb ik met microballons verstevigd.

groeten, Thomas

13. joeri_4

joeri_4 Guest

Hallo Thomas,

Wat doen de microballons precies.
    Kom er overgens goed uit te zien :wink:

Joeri

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Met microballoons verdik je de hars en maak je het laminaat lichter (want microballoons zijn 'glazen' bolletjes met lucht erin).

Waarom het hier bij het maken van een mal wordt ingezet is mij niet geheel duidelijk...

Groeten, Jan.

15. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    jammer dat je niet toch die deukjes eruit hebt gehaald. in de mal schuren is vrij lastig werken! en zeker om het dan weer netjes gepolijst te krijgen....

Francis

PS heb je die micro balloons gebruikt om meer dikte in je mal te krijgen?? dan had ik eerder chop gebruikt, dat verstevigd namelijk ook echt.

16. ThomasR

ThomasR Guest

goede vraag eigenlijk met die microballoons :p ,de man, waarvan ik de plannen heb deed het en ik vond het makkelijker werken
    en het vult de "gaten" tussen het laminaat op, dus je krijgt een dichtere vorm.

als iemand er moet hebben geef maar een seintje, ik heb veel te veel van dat spul.

groeten, Thomas

ps: ik hoop maar dat de mal loskomt, heb ik echt schrik van....

17. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    Gaten in het laminaat???? heb je per laag gelamineerd??? als je de matjes achter elkaar lamineerd (in 1 keer dus) dan kun je (mits je goed tamponeerd met je kwast of een ontluchtingsrollers gebruikt) geen luchtbellen tussen de lagen in het laminaat krijgen......
    micro baloons gebruik je doorgaans in scherpe hoeken omdat de vezelmatten daar niet in komen. dan doe je dus eerst een een "fillet" met een papje met microballoons en dan lamineer je daar gelijk overheen.

Francis

18. ThomasR

ThomasR Guest

neen, ik heb ze nat in nat gelamineerd.
    gisterern en vandaag aan het knoeien geweest om de mal van de plug te krijgen. de mal ziet er prima uit, de plug is alleen naar de haaien.
    volgende keer gaat er veeeeeel meer loswax op... :mad:

gelukkig ziet alles waarmee ik verder moet er nog ok uit. de eerste drijftest was ook een succes, en ze ligt echt mooi in het water.

groeten, Thomas

19. Matthijs NED 469

Matthijs NED 469

Lid geworden:
    5 dec 2004
    mooi werk Thomas! Je grote voorbeeld heeft de beker in Europa gehouden, het goede team heb je in ieder geval!

Als je mal maar in goede staat is, de plug kan je weggooien........................... of zoals wij, ophangen aan de nok van de zolder als motivatie......... :wink:

20. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Was er al een beetje bang voor dat de plug het zou begeven.
    Maar als de mal nu maar goed is, die is veel belangrijker, hier maak je uiteindelijk de rompjes in.
    Nu op naar het gebruik van gelcoat om zodoende het eerste rompje te verkrijgen met een zeer strak uiterlijk.
    Wel de mal stevig ondersteunen zodat je wel rechte rompjes krijgt.

Nu nog een plug maken voor het dek.

Succes met het verdere verloop.

Pendelaar

Deel Deze Pagina