Alinghi SUI-64 bouwproject

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ThomasR, 6 jun 2007.

1. Wimg vroeg het eerder ook al, maar wat ben je nu aan het maken? een romp of een mal?
    Ik bedoel, "een drijftest met een mal"?

Groeten,

Gert-Jan

2. ThomasR

ThomasR Guest

ja hoor het is nog de mal, ik kon gewoon niet wachten om te zien hoe ze er uit zou zien 8) 8)
    de romp wordt toch niet zo veel verschillend.
    ik ga de mal nog in een soort kader bouwen om hem strak te houden. gelcoat ben ik niet van plan te gebruiken.
    ik dacht er aan om de romp in 48-166-166-48 te maken,
    maar daar de mal die 48-166-166-166 is niet enorm stabiel is (zonder spanten welliswaar), dacht ik om de romp misschien ook zo te maken.
    zouden een paar spanten veel stabiliteit toevoegen? volgens mij wel maar ik weet niet of dit genoeg is.

dat zien we dan nog wel...

Ik heb vandaag mijn laatste examen gehad dus nu kan ik volop gaan bouwen.

groeten, Thomas

en ja ik ben blij dat de cup in europa blijft mocht wel nog es he , tweede keer in meer dan 200 jaar
    (dit is wel SUI 64 en niet de winnende SUI 100 maarja :lol: )

3. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    Jammer dat je geen gelcoat gaat gebruiken.
    Je hebt dan direct een mooie gladde romp, eventueel in kleur, waar je niets meer aan hoeft te schuren en is niet zo kwetsbaar.
    Moet je mal uiteraard zeer glad aan de binnenkant zijn.

Ik zou de mal goed ondersteunen zodat je een rechte romp krijgt. Een scheve mal geeft een scheve romp.
    De romp zal na uitharden ook instabiel zijn maar na aanbrengen van bijvoorbeeld 2 spanten, waar de kiel komt, en aanbrengen van het dek zal het een stevig geheel vormen.

ps: winch al binnen ???

4. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    ik zou je idd adviseren wel een gelcoat te gebruiken. zoals je al aangaf zullen er wat bultjes in de mal zitten die dus kuiltjes in je boot geven. als je die kuiltjes dan later nog wat aantipt met gelcoat dan kun je dat heel mooi schuren/polijsten, maar dan moet je al wel een gelcoat hebben gebruikt! en wat pendelaar al zei; het kan ook gelijk in de goede kleur, dar is veeeeeel krasvaster dan een gespoten rompje, niet geheel onbelangrijk.

Francis

5. ThomasR

ThomasR Guest

ok bedankt voor de tips. nu alleen nog epoxy gelcoat vinden...
    ik zal eens horen bij de modelbouwwinkel in geel, misschien hebben ze daar wat.
    @ pendelaar, neen ik heb nog niets gezien tenzij ze het gewoon in de bus gestoken hebben, ik ga zo kijken

groeten en bedankt,

Thomas

6. micromagic 31

micromagic 31

Lid geworden:
    6 mei 2003
    Thomas,

Een gelcoat is niet nodig en maakt de boot onnodig zwaar.
    Bij ons Vo70 project hebben wij geen gelcoat gebruikt en onze rompjes zijn ook erg strak uit de mal gekomen.

Een krasvaste kleurlaag kun je ook verkrijgen door de boot te spuiten/rollen/kwasten met 2 komponenten lak.(DD lak van "polyservice" of van "de ijsel".

Gamma spuitbussen werken ook erg goed. Is wel wat minder krasvast maar is goed genoeg voor een modelboot.(gebruik ik zelf)

Onze Vo70 rompjes zijn opgebouwd uit 80/160/160 grams glas en zijn voldoende stijf. Je zou wel eventueel terplaatse van de kiel nog een extra laagje 160 kunnen plakken om de romp daar wat stabieler te maken

2 spanten tpv de kiel/mast zijn bij ons voldoende om een stijve boot te krijgen.

Groeten
    Jeroen

7. ThomasR

ThomasR Guest

ja dat was eigenlijk mijn idee. ik zal nog wel zien hoe ik verder doe
    nu eerst een dekmal maken en de bootmal helemaal mooi schuren.
    ik wilde de kiel en roer maken door over modelbouwtriplex die in profiel geschuurd was, glasvezel te leggen.
    ik heb een kielmal proberen te maken zoals bij een van de VOR verslagen maar dat was niet geweldig gelukt.
    ik post de vorderingen zeker.

groeten, Thomas

8. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    @Micromagic:
    Kun je vergelijken, heb je ooit een romp gemaakt met gebruik van gelcoat.
    Met alle respect maar een spuitbus van de Gamma kan echt niet tegen een gelcoat op.
    Met gecoat heb je direct een mooie gladde, sterke en betrouwbare huid die zeer goed te polijsten is.
    Wil je echt een klasse boot dan kun je niet zonder een mooie gelcoat in de kleur die je wilt.
    Gelcoat ziet er na enkele jaren varen nog uit als nieuw, wellicht een kleine polijstbeurt.
    Ga mij nou echt niet vertellen dat een Gamma spuitbusje dezelfde eigenschappen heeft nn verloop van tijd.
    Alle internationale wedstrijdzeilers bouwen rompen met gelcoat en bij hun is gewicht toch echt van belang.
    Even over gewicht: wij willen altijd zo licht mogelijk bouwen terwijl bij de IOM Klasse het minimumgewicht 4 kilo is en ja het klopt hoe lichter de romp hoe meer kilo lood je in de kiel kunt aanbrengen.
    Niet zo druk maken omtrent het gewicht of je wilt gaan deelnemen aan wedstrijden in Nieuw Zeeland en Australie of USA.
    Hier in Nederland en in Belgie staat het nog redelijk in de kinderschoenen tov het buitenland dus die paar gram kun je voor lief nemen.

Mijn advies: gelcoat

Pendelaar

9. Pendelaar

Pendelaar

Lid geworden:
    3 feb 2005
    @Micromagic:
    Kun je vergelijken, heb je ooit een romp gemaakt met gebruik van gelcoat.
    Met alle respect maar een spuitbus van de Gamma kan echt niet tegen een gelcoat op.
    Een DD lak prima maar haalt het nog niet bij gelcoat.
    Met gelcoat heb je direct een mooie gladde, sterke en betrouwbare huid die zeer goed te polijsten is.
    Wil je echt een klasse boot dan kun je niet zonder een mooie gelcoat in de kleur die je wilt.
    Gelcoat ziet er na enkele jaren varen nog uit als nieuw, wellicht een kleine polijstbeurt.
    Ga mij nou echt niet vertellen dat een Gamma spuitbusje dezelfde eigenschappen heeft na verloop van tijd.
    Alle internationale wedstrijdzeilers bouwen rompen met gelcoat en bij hun is gewicht toch echt van belang.
    Even over gewicht: wij willen altijd zo licht mogelijk bouwen terwijl bij de IOM Klasse het minimumgewicht 4 kilo is en ja het klopt hoe lichter de romp hoe meer kilo lood je in de kiel kunt aanbrengen.
    Niet zo druk maken omtrent het gewicht of je wilt gaan deelnemen aan wedstrijden in Nieuw Zeeland en Australie of USA.
    Hier in Nederland en in Belgie staat het nog redelijk in de kinderschoenen tov het buitenland dus die paar gram kun je voor lief nemen.

Mijn advies: gelcoat

Pendelaar

10. micromagic 31

micromagic 31

Lid geworden:
    6 mei 2003
    @pendelaar

1x posten is genoeg :wink:

Nee heb nog nooit een romp gemaakt met gelcoat omdat dat voor mijn doeleinden te zwaar is.
    spuitbussen geven voor mij een goed resultaat.

Ik heb nooit gezegd dat gamma spuitbussen de zelfde eigenschappen hebben als een gelcoat! ik heb alleen gezegd dat ik er goede ervaringen mee heb.

Een geloat is idd erg hard en kras vast maar met een goede DD lak behaal je zeker de zelfde of betere resultaten.(1:1 ervaring)

Bij de Olympiajol klasse waar ik 1:1 in vaar worden de snellere boten zonder gelcoat gebouwd en krijgen ze alleen een aantal lagen DD lak. En voor krasvastheid doet een geverfde romp niet onder voor een gelcoat romp

Nogmaals voor mij voldoen spuitbussen van de gamma ook erg goed. Zolang je niet met je boot over een grindpad gaat slepen of je boot op straat neer legt komen hier ook geen krassen in.(uit eigen ervaring met wedstrijd M-klasse boot)

Thomas heeft zelf al een keer aangegeven dat hij zijn project met een studenten budget moet financieren en dan zijn spuitbussen een goedkope en goede oplossing.

alle waar naar zijn geld zeggen ze wel eens.

Groeten
    Jeroen

11. wel een spuitbus maar misschien beter dan een "gamma" spuitbusje.
    Ga eens naar een automaterialen handel. Veel kleuren en een hooge kwaliteit spuitlak.

Groeten,

Gertjan

12. ThomasR

ThomasR Guest

ok, allemaal, oud topic ik weekt het, maar ik ben van plan in augustus verder te werken aan de boot.

Ik heb de mal liggen, en moet deze nog verstevigen, dan komen er romjes uit.

de dekmal moet ik nog maken , evenals het roer en de kiel.

Ik heb nog werk...

groetjes, Thomas

13. Ludozzz

Ludozzz

Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Het is nu augustus :wink:

Deel Deze Pagina