Alternatief voor het 19 grams motortje; gelijke specs maar 14,5 gram

Discussie in 'F3P' gestart door hezik, 9 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Volgens specs brengt ie betere prestaties. Een strecker levert volgens mij niet 200~240 gram thrust, althans, als we het over de bekende lichte strecker hebben.

    VB.. die strecker 'trok' het profielkistje van Raymon niet; gewoon niet genoeg vermogen. Die 19 grammer trekt die wel en dit motortje als het goed is ook.

    Ik zal 'm vanavond even aansluiten en kijken wat voor RPM hij draait met de 8*4.3 slowfly. Volgens mij is dat de beste methode om te kijken hoe het zit met vermogen?
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Oh trouwens.. het ding heeft inderdaad keramische lagers, staat op de doos.

    Had ik ook kunnen bedenken, want:

    Ceramic Ball bearing Motors :p
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hier zit/zat toch geen strecker op?

    [​IMG]
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Niet meer. Zat er bij de 1e vlucht wel op.

    Ai, keramsiche lagers, geen BAF doen dus!
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Geen probleem; Henri heeft beloofd niet meer op zijn voet te landen vanuit rugvlucht:D (zie fun fly filmpje)
     
  6. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Het gaat niet alleen om vermogen, maar ook om rendement. Dus het geheel van spanning (2S), genomen stroom/vermogen en geleverd koppel/toerental/prop. Als ie namelijk véél amperes nodig heeft voor de noodzakelijke prop/toeren (een laag rendement) heb je een zware accu nodig waardoor je gewichtsvoordeel alsnog verdwenen is.

    Het geheim van de Strecker is het rendement, waardoor die bij relatief laag stroomverbruik tóch de noodzakelijke toeren en koppel op de prop geeft. Dat wordt bereikt met optimale magneten, heel nauwkeurig bouwen (minimale luchtspleet tussen stator en magneet), en netjes wikkelen.

    Door het lage stroomverbruik kun je met een lichtere regelaar toe (=minder grammen) en een lichtere accu.

    Ik geloof meteen dat het 19-grams motortje meer vermogen heeft, maar meer is hier niet per definitie beter.

    We zijn op zoek naar het lichtste motortje dat nét goed genoeg presteert.

    Ik hoop dat die CBM even goed is als de Strecker, liefst zelfs beter. Van mij mag het :)
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ziet er zo op een afstandje uit als een 17 grams hyperion.
     
  8. RuuD79

    RuuD79

    Lid geworden:
    20 jan 2004
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Middelburg

    Ben benieuwd Bram. Als het goed is heb ik hem volgende week ook en zal hem dan ff goed testen (wespropje, gws).

    Op papier is het een gewaagde strecker concurent.
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Uhm, rendement, ja, maar als je gewoon met dezelfde accu/regelaar kan blijven vliegen ondanks 0,5A meer verbruik (wat ik veel zou vinden) maakt dat al niks uit, die extra vliegtijd heb je toch niet nodig (C-programma duurt nog geen 2 minuten).
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het lukte Han zelfs in 53 seconde:D
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja, maar als je shock lichter is duurt het vanzelf langer. ;)
     
  12. hezik

    hezik Guest


    Niet meer inderdaad. Eerst wel. En die trok het niet.

    Juist wel. Op dat moment had ik geen keuze, er viel niets te sturen (lang leve corona als 15 zenders aanstaan) en anders was ie met neus op harde vloer terecht gekomen. Nu op zacht meeverend voetje :)

    WAt, meer niet beter? Wat zeg je nu? Denk dat ik het hier met het clubbestuur maar eens over moet hebben, natuurlijk is meer beter!

    Zonder gekheid, ik zal vanavond de stroom ook meten. Op papier zou dat (behalve het gewicht) het grootste verschil met het 19 grammertje moeten zijn; voor dit motortje geven ze max 6A op, voor het 19 grammertje meer (7.5 A), ook al haalt ie dat in mijn ervaring niet met een GWS 8*4.3.

    Qua formaat afmetingen en uiterlijk lijkt dit ding erg veel op het 19 grammertje. Ik verwacht een gelijk vermogen, tegen lagere stroom en lager gewicht. De inwendige weerstand is bv. ook lager.

    'de strecker' welke vergelijken we dan mee? er zijn er meerdere..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2008
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Ik dacht de 195.03 LU althans die heb ik. Hoop maar dat dat de goede is anders was het een kostbare miskoop :) .

    Hoe meet jij de stroom? Met een stroommeter ja, maar welke? Ik zoek ook zo'n ding die op modelvliegtuigformaat inzetbaar is.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb die van graupner;

    [​IMG]

    Werkt prima, eenmalige investering waar je de rest van je leven mee kunt doen:)
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Watt's-up is ideaal, goedkoop, precies, breed inzetbaar (tot 60V 100A) en erg makkelijk.

    Hoewel bij deze stromen elke multimeter voldoet.
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De 195.03 LU is de F3P motor, inderdaad.


    Wicklung: 74 Wdg (Dreieckschaltung)
    Gesamtgewicht: ca. 12 Gramm

    Leerlaufdrehzahl: 1500 U/Volt
    Dauerleistung: 40 Watt
    Motorwelle: 2 mm


    Luftschraube: GWS - 6 x 3
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    5,50 V 7500 U/M 1,6 A 120 Gramm
    6,00 V 8020 U/M 1,9 A 140 Gramm
    6,60 V 8540 U/M 2,1 A 165 Gramm
    7,0 V 9000 U/M 2,3 A 190 Gramm

    Luftschraube: GWS - 6 x 4,3
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    5,50 V 7480 U/M 1,7 A 125 Gramm
    6,00 V 7980 U/M 2,0 A 145 Gramm
    6,50 V 8500 U/M 2,2 A 175 Gramm
    7,00 V 8980 U/M 2,4 A 195 Gramm

    Luftschraube: Graupner - 6,5 x 6,5 Speed-Prop
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    5,50 V 5410 U/M 3,1 A 140 Gramm
    6,00 V 5800 U/M 3,4 A 165 Gramm
    6,50 V 6250 U/M 3,8 A 195 Gramm
    7,00 V 6500 U/M 4,3 A 225 Gramm

    Luftschraube: GWS - 7 x 4
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    5,50 V 4700 U/M 3,1 A 130 Gramm
    6,00 V 4950 U/M 3,5 A 150 Gramm
    6,50 V 5200 U/M 3,90 A 175 Gramm
    7,00 V 5400 U/M 4,4 A 185 Gramm

    Voor de wat zwaardere modellen is de 195.06 interessant, deze gebruiken we voor de aeromusical modellen.

    195.06

    Wicklung: 50 Wdg
    Gesamtgewicht: 16 Gramm

    Leerlaufdrehzahl: 1400 U/Vol
    Dauerleistung: 50 Watt
    Motorwelle: 2 mm


    Luftschraube: GWS 7 x 3,5
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    6,00 V 8000 U/M 2,60 A 150 gr.
    7,0 V 9100 U/M 3,30 A 200 gr.
    8,00 V 10150 U/M 4,00 A 260 gr.
    9 V 11100 U/M 4,70 A 340 gr.
    10 V 12000 U/M 5,60 A 430 gr.
    11 V 13100 U/M 6,60 A 510 gr.

    Luftschraube: APC 8 x 3,8 slo
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    6,00 V 6400 U/M 6,00 A 300 gr.
    6,50 V 6650 U/M 6,50 A 350 gr.
    7,00 V 6980 U/M 7,10 A 400 gr.
    7,50 V 7200 U/M 7,70 A 440 gr.
    8,00 V 7490 U/M 8,30 A 490 gr.

    Luftschraube: GWS 8 x 6
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    6,00 V 5670 U/M 6,70 A 330 gr.
    6,50 V 5950 U/M 7,30 A 380 gr.
    7,00 V 6150 U/M 7,80 A 420 gr.
    7,50 V 6410 U/M 8,40 A 480 gr.
    8,00 V 6800 U/M 9,10 A 530 gr.

    Luftschraube: GWS 9 x 4,7
    Spannung: Drehzahl: Strom: Schub:
    6,00 V 5150 U/M 7,60 A 360 gr.
    6,50 V 5420 U/M 8,50 A 430 gr.
    7,00 V 5650 U/M 9,0 A 470 gr.
    7,50 V 5760 U/M 9,50 A 510 gr.
    8,00 V 5960 U/M 10,10 A 550 gr.

    Meet gegevens zijn van de Strecker site.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Om de andere vraag te beantwoorden.. ik gebruik gewoon een multimeter (fluke). De stroom gaat in dit geval nooit boven de 10A komen, dus kun je elke cheap-ass bouwmarkt multimeter in serie zetten met de lipo en zo meten..
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    @ Berts post.

    Eerste motortje trekt een 7x4 minder dan een speedprop. Dat lijkt mij wel raar.

    Luftschraube: Graupner - 6,5 x 6,5 Speed-Prop
    7,00 V 6500 U/M 4,3 A 225 Gramm
    tov.
    Luftschraube: GWS - 7 x 4
    7,00 V 5400 U/M 4,4 A 185 Gramm

    GWS zal wel een slecht rendement hebben maar dit is best veel.

    En 2e versie van 16 gram.

    Luftschraube: APC 8 x 3,8 slo
    7,00 V 6980 U/M 7,10 A 400 gr.

    Dat zou heel netjes zijn lijkt mij. Zeker voor een motortje van 16 gram als je kijkt dat de rest rond de 250gram max zit.

    In de prop calc kom ik op 65% rendement @ 330gram thrust. (uitgaand vermogen 32,3Watt)
     
  19. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Je moet hierbij bedenken dat het om naakte testgegevens gaat. Als je inderdaad een speedprop op een slowflyer gaat zetten, dus een vliegtuig met een enorm nat oppervlak en luchtremmen, dan zul je zien dat van die thrust veel minder overblijft, simpelweg omdat de kleine en snel bewegende lucht kolom het vliegtuig veel meer tegenhoud dan bij de grotere props met lage uitstroom snelheid.

    De 195.06 is inderdaad een "beest". Ik haal altijd zo'n 40% van het topvermogen af om nog goed rond te kunnen komen.
     
  20. Balsasniffer

    Balsasniffer

    Lid geworden:
    5 mrt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Beverst, België
    Nog een andere optie misschien:

    Heb een 2204tje op dieet gezet.
    -Metalen as vervangen door een holle 3mm koolstof -as.
    -Schroefjes v/d propsaver uitgedraaid en een stukje 1mm ronde koolstof
    doorgeboord in de as.
    -4 gaten van 5.5mm bijgeboord in het motorhuis.

    Resultaat: -3gram!:banana:

    Maar goed dat gek zijn geen pijn doet!:hammer:
     

Deel Deze Pagina