Alternatieve tekenprogramma's

Thieu

Vriend van modelbouwforum.nl
ZW cad heb ik ook een tijdje gebruikt. Echter krijg ik vaak te horen dat de met zw cad getekende bestanden niet te openen zijn met autocad. Dit komt doordat autocad hiervoor een beveiliging heeft ingebouwd. Erg arogant van ze.

ik heb nu ook een autotje aant ontwerpen maar ik in 3d in sketch up 2d in auto cad
en 2d op papier alleen ik zit met problemen met schokbrekers en diffrentielen

Ik vind Sketchup zeker een aanrader, ik heb er al heel veel mee getekent. Je kan er veel plugins voor downloaden als je gefanseerder wilt werken(met licht bijvoorbeeld). Ook heb je het 3dwarehouse tot je beschikking waarmee je 3dmodelen kan downloaden van andere tekenaars. En googleSketchup is gratis, als je niet de PRO versie wilt hebben.

ZW cad heb ik ook een tijdje gebruikt. Echter krijg ik vaak te horen dat de met zw cad getekende bestanden niet te openen zijn met autocad. Dit komt doordat autocad hiervoor een beveiliging heeft ingebouwd. Erg arrogant van ze.
Wij gaan op mijn werk in ieder geval BricksCAD eens goed onder de loep nemen. Er zijn al een aantal grote bedrijven die ermee werken, ook in Nederland. De compatibiliteit moet dus goed zijn, en tot nu toe ziet het er veelbelovend uit.
Ben overigens zelf geen tekenaar maar er zijn collega's mee bezig. Bij ons is het helemaal GIS georiënteerd.

ik heb lekker autocad :D :P
AutoCAD (de netwerkversie) kost ongeveer 6500,-- euro. Een gewone stand-alone versie zo rond de 5800,-- euro dacht ik.
Jij bent volgens je profiel 12 jaar.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand van 12 jaar dergelijke software kan kopen en waarschijnlijk heb je nog genoeg problemen met het werken ermee.

Wat is dan de zin van een dergelijk (illegaal?) pakket? Er zijn legale alternatieven die vele malen goedkoper zijn (sommigen zelfs gratis) en waar je voorlopig mee vooruit kunt om de basis te leren.

Voor de mensen die Autocad willen aanschaffen: Jullie hebben vast wel een kennis/vriend/vriendin die momenteel op een mbo/hbo of uni een technische opleiding doet, deze studenten kunnen vaak voor een habbekrats de officiele licentie kopen.

Maar als je dan toch een pakket wilt kopen ga dan gelijk voor Inventor of Solidworks.
Zeker met ontwerpen kan je het model daardoor beter visualiseren.
Zelf werk ik met Inventor.

Wel raad ik bij zowel Inventor als Solidworks aan om er een stap voor stap boek bij te kopen. Zeker voor de mensen met weinig tot geen 2D/3D tekenervaring.

... deze studenten kunnen vaak voor een habbekrats de officiele licentie kopen.
Dat is dan ook een "studentenversie". En zoals de naam al zegt, die mag je officieel alleen als student gebruiken. Gebruik je hem daarna nog dan ben je in overtreding van de licentievoorwaarden.
Natuurlijk is dat vrijwel niet te controleren en zal het programa er ook niet ineens mee ophouden ;-)
Maar als je dan toch een pakket wilt kopen ga dan gelijk voor Inventor of Solidworks. Zeker met ontwerpen kan je het model daardoor beter visualiseren. Zelf werk ik met Inventor.
Heb je daar meer informatie over? URL, kosten e.d. ?
Wel raad ik bij zowel Inventor als Solidworks aan om er een stap voor stap boek bij te kopen. Zeker voor de mensen met weinig tot geen 2D/3D tekenervaring.
Ook hier de vraag of je dan een bepaald boek kunt aanraden?

Alvast bedankt :-)

Dat is dan ook een "studentenversie". En zoals de naam al zegt, die mag je officieel alleen als student gebruiken. Gebruik je hem daarna nog dan ben je in overtreding van de licentievoorwaarden.
Natuurlijk is dat vrijwel niet te controleren en zal het programa er ook niet ineens mee ophouden ;-)

Heb je daar meer informatie over? URL, kosten e.d. ?

Ook hier de vraag of je dan een bepaald boek kunt aanraden?

Alvast bedankt :-)

Hey Thieu,

Wat het pakket precies koste weet ik niet meer, al zie ik zo snel op internet een webshop die de standaard inventor (niet de pro dus) aanbied voor 90,- (Boek & Soft Hasselt - Software Inventor v2010 ENG *STUDENTENLICENTIE*)

Zelf merk ik dat Inventor en Solidworks toch het meest gebruikt worden op de tekenkamers, zeker waar een mechanisch gecompliceerd product getekend/ontworpen moet worden. Dit was voor mij de reden om voor Inventor te kiezen, kan toch is van pas gaan komen met de carriere!

Over het werken met studentenlicentie terwijl je geen student bent zou ik mij geen zorgen maken, die pakketten zijn zo duur omdat bedrijven ze toch wel kopen, die ene particulier die het thuis gebruikt zal ze echt niets uitmaken. Eerder zal dit postief voor ze uitwerken aangezien naamsbekendheid in deze sector belangrijk is!

Ik gebruik dus Inventor Pro 2009 en het boek wat ik erbij hield is: Mastering Autodesk Inventor 2009 and Autodesk LT 2009. Boek van 600 pagina's waarvan de diepgang eigelijk niet voldoende is:P, geeft wel een beetje de functies van Inventor aan...

Er zijn voldoende nadelen aan het gebruik van Solidworks en Inventor zeker omdat het niet de simpelste tekenpakketten zijn. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt teken je de mooiste dingen! (Solidworks is iets mooier haha) Wel een groot voordeel van Inventor is dat er een groot Inventor forum is waar veel beroepsmatige tekenaars rondhangen, dus mocht je problemen tegenkomen kan je ervanuit gaan dat deze daar op te lossen zijn.

Back