Aluminium staf op metaaldraaibank

Beste forumleden,

Ik weinig kennis over (CNC) draaien en ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met mijn vraagstuk. Mijn vraag gaat over het CNC draaien van een aluminium staf met een kleine diameter. Ik ben benieuwd of het volgende mogelijk / gangbaar is. Het gaat om een staf met een diameter van 7mm en een lengte van 1000mm. De diameter van het uiteinde van de staf moet tot 4mm gebracht worden over een lengte van ongeveer 20mm. In dit gedeelte moet een groef komen van 1,3mm breed en 0,5mm diep onder een hoek van 80 graden. Zie onderstaande tekening. Mocht ik iets niet goed begrijpen of gebruik ik verkeerde termen dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt.

staf.gif

Dat is minder eenvoudig dan het lijkt.
Waar is het voor bedoeld? Misschien is er een andere oplossing te bedenken.

Bedankt voor je snelle reactie. Het is een poot van een prototype voor een lichtgewicht LED armatuur. Deze bewerkingen zijn ten behoeve van het bevestigen van de poot aan de "brug". Van de brug kan ik helaas geen foto plaatsen. Het draaien wordt sowieso uitbesteed aan een CNC bedrijf, ik was dit niet van plan "thuis" te gaan doen.

De assemblage van het armatuur moet zonder schroeven of gereedschap te doen zijn. Er zijn inderdaad nog andere oplossingen met bijvoorbeeld schroefdraad. Echter maakt dit de matrijs voor de "brug" waar deze poot aan bevestigd wordt weer significant duurder. Gezien het om een ontwerp voor een armatuur gaat speelt visuele esthetiek ook een rol, dit betekend dat sommige oplossingen simpelweg te "werktuigbouwkundig" zijn.

Puur uit nieuwsgierigheid. Zou jij mij kunnen uitleggen waar de haken en ogen zitten bij deze bewerkingen?

Het probleem zit hem in de hoek van 80 graden. Op een normale draaibank is dit bijna niet te maken. Hiervoor zou je een CNC freesbank met een vierde as of een CNC draaibank met "live tooling" moeten gebruiken.

Juist, dit was natuurlijk te verwachten. Bedankt voor de info. Ik neem aan dat dit soort geavanceerde draaibanken de productiekosten van het onderdeel onnodig hoog maken. Dan ga ik een andere oplossing uitwerken. Ik had zelf ook verwacht dat de geringe diameter van het materiaal misschien problemen zou opleveren maar dit is niet het geval?

Bij het ontwerp altijd rekening houden met de (on)mogelijkheden tijdens de productie.

Bedankt voor je reactie. Daar heb je helemaal gelijk in N.P.S., Ik probeer in CAD software zo veel mogelijk te werken via het principe van ontwerpen hoe een onderdeel gefabriceerd wordt. Als men echter niet zo bekend is met de productietechniek is het lastig (dan wel niet onmogelijk) om altijd rekening te houden met de (on)mogelijkheden tijdens de productie. Vandaar dat ik dit vraag(!)

Ook ben ik er achter gekomen dat de deze manier van ontwerpen mij wel eens beperkt in mijn denken. Daarom probeer ik altijd samen te werken of te overleggen met de mensen met écht verstand van fabricage. Daarom plaats ik ook dit bericht. Als ik zeker wist dat dit onderdeel (makkelijk) te produceren is middels draaien dan had ik het niet gevraagd. Ik ben wel eens eerder verrast door de productie mogelijkheden van geavanceerde machines wanneer conventionele oplossingen niet mogelijk zijn.

Je hoeft maar een klein stukje af te draaien, dus de kleine diameter zal niet zo snel problemen opleveren.
Of het inzetten van een CNC machine veel invloed gaat hebben op de kostprijs is geheel afhankelijk van de mogelijkhedn van het bedrijf dat je werkstuk gaat maken. Als zij zowiezo al gebruik maken van dergelijke machines, zal het niet veel uitmaken voor de prijs.

Je hoeft maar een klein stukje af te draaien, dus de kleine diameter zal niet zo snel problemen opleveren.
Of het inzetten van een CNC machine veel invloed gaat hebben op de kostprijs is geheel afhankelijk van de mogelijkhedn van het bedrijf dat je werkstuk gaat maken. Als zij zowiezo al gebruik maken van dergelijke machines, zal het niet veel uitmaken voor de prijs.

Dus als ik het goed begrijp is dit onderdeel (naar alle waarschijnlijkheid) te produceren zoals op tekening mits er gebruik gemaakt wordt van een geavanceerde CNC machine met bijvoorbeeld "Live tooling". Dan weet ik hoe ik verder ga. Bedankt voor de kennis.

vergis je niet in wat voor cnc machines dat zijn... niet elk cnc bedrijf heeft dat zomaar staan en voor een prototype wordt het gelijk wel erg prijzig vermoed ik ivm het programmeren ervan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Is zoiets niet te verlijmen?
Ik zou voor 1 prototype het kop einde uit lossen onderdelen samenstellen. De onderdelen op diametermaat draaien, langs gaten boren en onder een hoek van 80 graden doorzagen en vervolgens de onderdelen in de eerder geboorde gaten verlijmen.
Er komt, zoals ik het lees, niet bijzonder veel kracht op te staan en is ook niet continue aan beweging onderhevig.

Als het om een enkel prototype gaat, zou ik het ook zo doen. Zodra het productiewerk wordt, is dat veel te arbeidsintensief. Overigens is 7mm aluminium over een lengte van een meter wel heel erg dun.

Overigens is 7mm aluminium over een lengte van een meter wel heel erg dun.

:confused:

cnc machines vullen zich automatisch met lengtes van 6 meter.
Een lengte van 1 meter zal dan moeilijk zijn??????????
Het te bewerken stuk (buiten de klauwplaat) is maar iets van 23mm, dat kan makkelijk.
Uiteraard wel afhankelijk van of je er met die freeskop dicht genoeg kan bijkomen.
Ik neem aan dat er bij dit soort machines ook zo iets is als een bril om een langer stuk te kunnen ondersteunen.
Verder is het ene alu niet het andere alu.
Ik heb hier een stuk as van 6 mm dik, dat is minder slap dan dezelfde dikte van RVS.

Ik bedoel dus, dat het object een lichtpendel moet worden. Als je die aan de ene kant fixeert met een klem, kun je aan het andere uiteinde niet veel gewicht hangen, zonder dat de boel gaat doorgangen/verbuigen. De meeste lichtpendels die ik ken, zijn van (verchroomd) staal gemaakt.

Dat het bewerken geen probleem is, aangezien het te bewerken deel maar heel kort is, had ik in mijn derde post al gezegd.

Dit is niet te maken. dat gleufje is niet te draaien door de vorm van de beitel. die gleuf scheef erin lukt wel, alleen die 2 overstaande vlakken 1.3mm ga je niet onder een 80 graden hoek krijgen.. en frezen lukt ook niet omdat je dan een 90 graden insteekhoek krijgt..

Kan je niet alle vlakken haaks op de lengte as vlak maken en de aanlegvlakken op het andere onderdeel onder die 80 graden erin frezen?

Is zoiets niet te verlijmen?
Ik zou voor 1 prototype het kop einde uit lossen onderdelen samenstellen. De onderdelen op diametermaat draaien, langs gaten boren en onder een hoek van 80 graden doorzagen en vervolgens de onderdelen in de eerder geboorde gaten verlijmen.
Er komt, zoals ik het lees, niet bijzonder veel kracht op te staan en is ook niet continue aan beweging onderhevig.

Bedankt voor je reactie Humaria. Dit klinkt als een prima oplossing.

Ik zou de asjes conisch draaien over de gevraagde lengte en de gaten waarin ze komen met een conische boor na het voorboren opboren hetgeen waarschijnlijk onder de gevraagde hoek moet en dan de asjes er in kloppen zodat deze op de conus vast komen te zitten.

vergis je niet in wat voor cnc machines dat zijn... niet elk cnc bedrijf heeft dat zomaar staan en voor een prototype wordt het gelijk wel erg prijzig vermoed ik ivm het programmeren ervan.

Cheeta, bedankt voor je reactie. Ik "ken" een bedrijf met een dergelijke machine wat dat betreft is er dus geen probleem. Je hebt gelijk wat betreft de de kosten; het wordt prijzig. Ik kom ook terug van het idee om deze productietechniek voor het prototype te gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
niet te maken is onzin, alleen is het erg duur om te maken dat is iets anders.

Dat gleufje, is niet te maken. je zal dan al speciaal gevormde freesjes moeten laten maken en er is geen bedrijf wat dat zal doen met 1 stuks productie van zoon klein deel.

Back