Ampere berekenen

Ik zit met de volgende vraag waar ik even niet uit komt.
Heb een loodaccu die 12 volt is en 7 ampere.
Nu wil ik deze laden maar op de lader staat mah.
Weet er iemand hoeveel mah 7 ampere is.
Is dat 7000 of 70000 mah.
Ik kom er even niet uit.
Bedankt alvast voor de reakties.

Eric

Wat voor een lader heb je precies??

Als je een algemene lader hebt (lader 5 / 5r /6 , Uni lader of iets dergelijks) dan zou je hem gewoon op de 500mAh uitgang kunnen pakken.

Eric,

kijk ook even in de FAQ's, Ernst heeft daar pas een mooi artikel neergezet over het laden en de behandeling van lood accu's :)

Grtz,
Menno

Ik ben in het bezit van een Graupner duo plus 50.
Heb ook wel gewone loodacculaders maar wilde eens een loodaccu op de duo 50 laden.
Vandaar dat ik er even niet uitkwam.
Ben op gebied van electro een leek namelijk.
Bouwen gaat wel maar dit is voor mij even iets aparts.
Wil jullie alvast bedanken voor de reakties die ik al ontvangen hebt.

Eric

Hier klopt iets niet.

Bij accu's wordt meestal de spanning, bv 12 Volt aangegeven en de capaciteit, b.v. 7 Ampereuur, afgekort als Ah.

Bij een lader voor loodaccu's wordt meestal de spanning van de te laden accu vermeld en de stroomsterkte die de lader kan geven. Dat wordt uitgedrukt in Amperes.
Zoals hierboven aangegeven is 1 Ampere 1000 milliAmperes (mA).

Gebruik voor het laden van je loodaccu nooit een netvoeding, maar een echte loodacculader of een universele lader met een "lood" programma.

In de FAC is een uitgebreid verhaal te vinden over de behandeling van loodaccu's.

1 A (ampere) = 1000 Ma (Milliampere)

Als er op staat 1 AH dan betekend dat dat de lader een laadstroomafgifte heeft van 1000 Miliampere = 1 Ampere per uur (H= Hour = uur in het engels)

Een accu van 1000 MaH kan je dus in 1uur opladen.

Is de accu 7 AH = 7000 Mah betekend dat deze accu 7 uur moet laden bij een laadfstroom van 1000 MaH.

Maar heeft je lader een maximale laadstroom van 500 MaH = 0,5 A, dan moet de 7 A accu dus 14 uur laden.

Maar let wel op dat dit erg theoretisch is. Sommige accus mogen zeer snel worden geladen maar weer anderen hebben een maximale laadstroom. Meestal staat dit op de accu. Mocht het zo zijn dat het niet op de accu staat neem dan voor alle zekerheid een lage laadstroom en daarmee dus een lange laadtijd.

Hoe het zit met het verschil tussen loodaccu's, NiMH, LIPO, NiCD etc weet ik niet.

Ik denk dat ik het zo goed heb, maar voor alle zekerheid:

CORRIEN :help: !

Omgekeerd vanuit de accu gezien: Als de accu zegt 7000 MaH te zijn, dan kan deze 7 uren lang een motor aandrijven van 1000Ma of dus 1A. Verbruikt de motor 3500 Ma = 3,5 Ampere dan kan hij er 2 uur op draaien. De andere kant op: als de motor 500 MaH verbruikt dan kan hij er 14 uur op draaien.

Loodaccu's dienen inderdaad traag geladen te worden, anders riskeer je uitval van de platen in de accu.

@Eric: verduidelijk nog eens wat er juist op de lader staat en wat er juist op de accu staat.

Ik kan het volgende op de Graupner duo 50 instellen.
Dit is een menutje waarin je alle gegevens kan opslaan van diverse accu types.

Ik kan het volgende in het menu invoeren:
Type accu-------- PB/nicd/nihm enz, enz
Volts------------- V
Capacity--------- mah.

Heb bij type ingevoerd PB
Bij volt 12 volt
Bij capacity nog niks omdat ik hierover twijfelde

Op de loodaccu staat het volgende.
12V,7AH
Loodaccu is van het merk Yuasa

Weet dat je een loodaccu langzaam moet laden maar weet niet wat in te voeren bij capacity.
Moet dat zijn 700 mah of 7000 mah.

Erik, gelukkig valt hier niet zo veel te berekenen en is het ook heel makkelijk.
Een lood gellaccu moet je met relatief lage stromen laden. Dat komt door de manier waarop ze gemaakt zijn.
Na even een klein beetje googelen heb ik de gegevens (zie hier, op pagina 6) van deze accu gevonden en daarin ook de maximale laadstroom. Voor deze accu (dit type) geldt een maximale laadstroom van 0,25C. Voor deze accu is dat dus 7x0,25=1,75A. Wil je het in mA weten dan is het 7000x0,25=1750mA!
Je moet je lader dus instellen op een 12V lood accu en een maximale laadstroom van 1,75A. Een helemaal lege accu zal dan theoretisch in 4 uur geladen worden. In werkelijkheid zal dat ergens tussen de 5 en 7 uur zijn. Een nieuwe (dus nog goede accu) zal na zo´n 5 uur vol zijn. Een oudere accu zal steeds langzamer laden en als het 7 uur duurt voor hij vol is dan heeft de accu z´n beste tijd al wel gehad. Je zou dan aan een nieuwe kunnen gaan denken.
Als je meer wilt weten dan vindt je het stukje dat ik voor de FAQ heb geschreven maar eens doorlezen, je vindt het HIER.

Bedankt voor de reakties die ik mocht ontvangen.
Heb er wel wat aan gehad.
Lader werkt nu zoals het moet.
Waren gewoon instellingen die ik op de lader moest instellen.
Nogmaals bedankt voor de reaktie.

Eric

Back