And Now for Something Completely Different..de VH-7

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 12 nov 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Wat is er gebeurt met de VS-300?

    In 2000 waren we net een jaartje verhuisd naar het huidige Chateau Bleriot en....tijd om eens giga op te ruimen dus ..op naar de Snuffelmarkt in de IJssel hallen in Zwolle.


    Je dient daar rond 7 h aanwezig te zijn en de hallen gaan open rond 10 h....meerdere hallen..giga hallen en in allemaal live muziek en volop catering. Op een snuffelmarkt staan was toen nog meer dan bere gezellig...

    nieuwe-veemarkt-zwolle.jpg



    We stonden 1 tafel uit de hoek en man man..we hadden met de grote aanhanger veel meer spullen meegesleept dan er op- onder..en boven die 4 meter kraam kon. En..ik had de VS-300 ook meegenomen ... als blikvanger maar ook als lokvogel om tot kletspraatjes te komen.

    De hoektafel naast ons was onbezet..en..daar kon ik fff mooi de heli op zetten zodat we de kraam konden inrichten.. Rond half negen..nog anderhalf uur te gaan tot de opening....was het al bere druk met passsanten..andere kraamhouders..en..er kwam iemand van De Wit..(organisatie) aan...oeps..moest de heli daar weg?



    Nee..lege tafels kon niet en of we genoeg spullen hadden om ook die tafel te bezetten en..gratis. We deden 50/50..de tafel voor de helft vol met onze spullen zodat Hanneke wat meer overzicht had en de heli keurig op het hoekje. Het liep vol direct al na de opening om 10 h..drommen volk en alle kerels bleven staan bij de heli..wilden van alles weten en hadden alle tijd...ik ook..De echtgenotes gingen van pure ellende bij Hanneke snuffelen en de verkoop liep gesmeerd. En dat was nu net de bedoeling!!

    ijsselhallen-zwolle-snuffelmarkt.jpg



    Tussen de bedrijven door had ik nog een ludiek bordje bij de heli gezet:

    "NIET TE KOOP VOOR 1000 GULDEN"

    Tja..voor welk bedrag dan wel was steevast de vraag...wel..voor 500 mag je hem meenemen..Nee..dat vonden die kerels geen Snuffelmarkt prijsje. Rond 14 h kwam er iemand langs die het mogelijk wel zag zitten..maar vond 500 gulden te veel en wilde hooguit de helft van de helft betalen..dus 250 gulden.

    Nee..doe ik niet....doe nu maar want je raakt hem toch niet kwijt..nee..doe ik niet..

    Ik hield hem in de gaten..en hij mij..hij zat te wachten op het scheiden van de markt en dat hij zijn nieuwe aanwinst mee kon nemen. 17 h kwam naderbij...sluitingstijd...Om 16.30 h kwam er een vreemde vogel langs..uh..wat zei je dat er er voor wilt hebben..500 gulden..??? Ok..asjeblieft..en hij trok 10 flappen van 50 gulden uit de broekzak.

    Ik vroeg kun je er mee vliegen..Nee..zei hij..niet nodig...ik hang hem in mijn café ter versiering.

    Je begrijpt dat die andere vogel die de hele middag op zijn slag had zitten wachten (en hij zat iets verderop op een bordesje te wachten en te wachten) raar op zijn neus keek..de heli was gevlogen en wanneer die niet weg is gehaald uit dat café dan hangt hij er nu nog.
     
    HansH vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    VH-3

    We gaan naar december 1972.. De Schluter Cobra..die houten dus..had ondertussen de wereld versteld doen staan en nu was het de hoogste tijd om ook een "normale" heli te gaan bouwen.


    Een frame van alu en de tandriem overbrengingen moesten goed toegankelijk zijn..

    Rotordia 1580 mm
    Motor 10 cc HB
    Gewicht 4100 gram.

    20241117_104925.jpg



    Elk onderdeel was eigen fabricaat..wel kijken en studeren op de beschikbare foto's van Dieter zijn Cobra..maar veel was nog onduidelijk. De centrifugaal koppeling zit hier niet op de motor maar op de tussenas..dus minder toeren maar veel meer koppel..lastig om grip te krijgen..het waren 4 segmenten met een spiraal veer er om heen en wat remvoering materiaal in het huis van de koppeling...

    20241117_104936.jpg


    Het ging gelijk goed..stabiel..

    20241117_104945.jpg




    Testen van de responce..je ziet de kantelschijf hellen en de heli volgt..

    20241117_104950.jpg




    Af en toe ging er wel wat stuk dus steeds maar kleine verbeteringen aanbrengen..en vooral nog testen tussen de touwen of het heel bleef...

    20241117_105002.jpg




    Vooral de tong uit de mond...dat helpt voor de concentratie... Bij 4,5 graden bladhoek bereikte ik de beste resultaten..voldoende lift en voldoende toeren..

    Meerdere malen vrij mee gevlogen dwz hoveren en elke keer langer en hoger..tot zeker 30 meter hoogte en dan de lange weg terug.

    Maar toen..Januari 1973...ik zat weer op 30...40 meter en pats..krak..de heli bleek een slechte zwever en er was weinig heel en veel stuk..maar ik had de smaak te pakken!!!

    20241117_105022.jpg
     
    eric_laermans, Bruno van Hoek en Rene Neefe vinden dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.998
    Locatie:
    Nootdorp
    Heerlijk leesvoer dit Henk !!
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Ter leering ende vermaeck



    Het experimenteren met de nummers 2 en 3 bracht heel wat kennis....let wel....begin seventies was het niet fff googelen...en in de magazines stond bar weinig.

    Ik wist totaal niets van helies althans niet hoe een model besturing er uit moest zien..niemand wist dat nog. Ik herinner me nog de strijd met de rotor besturing. In mijn optiek moest de rotor de stand van de kantelschijf volgen..schijf voorover is rotor voorover dus vooruit.

    Maar nee..de rotor trok zich niets maar dan ook niets van die kantelschijf aan..hij ging alle kanten op...of toch niet??

    Kijken en kijken en ik ontdekte dat er wel degelijk een patroon in zat..alleen niet overeenkomstig de kantelschijf beweging..na de nodige observaties zag ik het...hij ijlt 180 graden na.

    Ik was er van uit gegaan dat bv wanneer de peddel op bv de rechter positie de maximale uitslag had die as dan naar links zou kantelen..en de rotor die er haaks op staat kantelt ook waardoor het blad wat naar achter staat een groter invalshoek krijgt en de rotor voorover kantelt...niet dus..

    Plots ging het lampje branden..dom...stom..dom..stom..

    We hebben allemaal wel eens als jochie het voorwiel uit de fiets gehaald..en pa een flinke zwieper aan het wiel laten geven terwijl we de as vasthielden en hem kantelden...weet je nog..wat een gek gevoel..

    De 90 graden vertraging..En de rotor met de peddelas is dus 2 x een gyro dus 2x 90 graden vertraging van de beweging op de kanteling.

    Ik paste de aansturing aan..en hoppa..de rotor volgde de kantelschijf.

    Verder ondervond ik dat hoveren dicht boven de grond lastiger was dan bv op 1 meter hoogte..het leek wel of de heli op een luchtbubbel stond te balanceren.. en..hoveren..ook tussen de touwen wat met wind gemakkelijker dan zonder wind ( vaaneffect).

    Maar er waren ook gekke dingen..tussen de touwen naar 2..3 meter hoogte en te snel zakken dan viel de heliplotsklaps..in je eigen downdraft komen.

    Bij het vrij vliegen..hoveren op 2 tot 4 meter een beetje voor me reageerde de heli op windsnelheid verschillen..vlaagje wind en de heli kwam naar me toe en ging iets omhoog..wind valt een beetje weg en de heli gaat naar voren en zakt wat..het was de combi van massa traagheid en lift verschil door verandering van de stromings snelheid.


    Toen ik dat allemaal door had was het tijd voor plannen..wat wilde ik..kopen of zelf bouwen.

    Dit was er bv te koop..voor een dik maandsalaris:

    upload_2024-11-21_16-9-58.png


    upload_2024-11-21_16-10-43.png

    upload_2024-11-21_16-11-52.png




    Nee..dat wilde ik niet.

    - Ik wilde zelf klooien..met alu profiel en buis
    - alle mechaniek zelf maken
    - geen schaal model maar eigen ontwerp vormgeving
    - alles in elkaar geschroefd alsof het Mecano was
    - beplatingen van dun triplex moest ook afneembaar zijn
    - goede toegang naar alle mechanische delen.

    En zo ontstond er de geheel eigen lijn...
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    DE VH-4


    Met wat onderdelen van de Nr 3 ontstond er in no time de Nr 4. Wel eerst nog met de bekende tandriem aandrijvingen.

    Vanaf de motor een tandriem met 1:3 overbrenging naar de centrifugaal koppeling, en daar onder zit de 1:1 haakse overbrenging voor de staartrotor, en met een tweede trap ook weer 1:3 gaat het naar de hoofdas. In dat laatste tandriemwiel zit een vrijloop naaldlager ingebouwd. Aangedreven neemt hij de beweging over maar stopt de motor dan kan de as doordraaien..

    Ah getderrie ...was toch wel weer een beetje Schluter Cobra achtig geworden..dat komt omdat ik snel door wou...waarom zie je zo...en alles wat nog goed was van de gecrashte Nr 3 werd er in verwerkt. Wel een dom bovenop de romp om met het lager dichter onder de rotor te komen..

    20241122_085922.jpg





    Na het nodige hoveren besloot ik de stap te maken...naar een tandwielbak..met industriële tandwielen..rechte...conische..te kust en te keur.. en een triplex bak er bij..geen oliebad..waren grove tandwielen en een beetje vet op de tandwielen was toereikend..voor de verwachtte levensduur van 50 jaar...uh...

    Dieter Schluter had een heli meeting in Flug und Modell Technik aangekondigd en ..mag ik ook komen met mijn eigenbouw??

    "Naturlich Henk..so bin ich auch angefangen..Ich bin gespannt und freue mich..

    Gruss,

    Dieter "



    Ik keek me de ogen uit..zo veel Schluter helies..wel 15..en aan het einde van de dag waren ze allemaal nog heel......herkenbaar..en sávonds en s'nachts werden ze gerepareerd en Dieter zijn auto vol reserve onderdelen kwam goed van pas.


    20241122_085832.jpg




    Dieter was een joviale peer en had tijd voor iedereen...ook voor mij..en we besloten in contact te blijven ( heb dat tot iets van een jaar voor zijn overlijden ook gedaan).


    Nee..ik vloog geen rondjes op die meeting in Katzwinkel..waar lag dat ook alweer...want Dieter had geen reserve onderdelen voor mijn bouwsel..en ik was al meer dan tevreden met 2 dagen lang hoveren en tientallen sprongetjes en er hele einden achteraan lopen. In tegenstelling tot veel van die "Draufganges" had ik de zaak na 2 dagen nog heel en minstens 2 schoenendozen vol met goed ideeën en ja..ook een handje vol peperdure bij Dieter gekochte onderdelen..

    Het was een giga leuke meeting en de vader van de heli zo van nabij te kunnen meemaken en er een Schnaps mee kunnen drinken was als "oude jongens krentenbrood". Ik heb er nog vaak aan terug moeten denken..


    20241122_085843.jpg


    Zo rond 2020 of zo was hij nog een keer in Harsewinkel..waar het allemaal begonnen was...en al snel kwam hij naar ons hoekje toe..bij de 2/3 size Blériot..hij wist van mijn avonturen en pionierwerk.

    Natuurlijk eindigde dat met...een Schnaps..leuke man..RIP.


    1593752983_DieterSchluter.jpg.6a00d54fdd13ca18b64778d697c40d1c.jpg
     
    Rene Neefe en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Een kleine maar belangrijke stap..ik kreeg gisteren van onze Max een originele tekening van de DS-22..
    Dat is een mooie basis voor de div componenten verhoudingen. De DS -22 heeft een rotordia van 155 cm maar de VH-7 wordt groter en gaat naar een rotordia van 172 cm.


    20241124_122630.jpg



    upload_2024-11-24_12-39-46.png
     
    eric_laermans, Bruno van Hoek en max z vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    DE VH - 5

    Na het bezoek aan de heli meeting van Dieter in Katzwinkel was het duidelijk..nee..niet kopen..eenheidsworst en peperduur maar vooral..ZELF klooien !!


    Hoogste tijd om met die eigen ontwerp vormgeving te starten..geen schaal..wel Mecano stijl.. en yes...wat een leuk ding...


    De snuit was nog wel een beetje bekend model maar de staart kreeg een soort van Alouette II model.. Let op de "zenderbak" heet tegenwoordig..ja dat dus..hebben ze geen Nederlands woord meer voor...

    20241124_143916.jpg





    Veilig tussen de touwen en goed kijken en luisteren..geen kraakjes te horen..loopt alles als de gesmeerde bliksem ??


    20241124_143932.jpg




    Dan kunnen de touwen er af en hoveren en langzaam vooruit en er achteraan lopen...

    20241124_143946.jpg





    Durf ik al wat hoger?? Ja..dat durfde ik...wel blijven opletten..en goed luisteren...

    20241124_143957.jpg





    Klapmechanisme op de rotor...het nieuwste van het nieuwste.. Plakplastiek op de rotorbladen..bodem van 1 mm triplex en 6 mm balsa er op en in profiel geschuurd. ZWP van de beide bladen op de zelfde plek en het gewicht ook gelijk aan elkaar..

    Tank achter het zwp..en met volle tank het zwp net voor de rotoras..iets van 10 mm of zo....en zodra de tank leger wordt wil de heli iets vooruit..beter dan achteruit..

    20241124_144010.jpg
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    VH-6

    We gaan full colour..in de roaring seventies...wijde bell bottum broeken..giga kapsels...en..oude kleuren foto's..hartstikke verkleurd maar dat mag de pret niet drukken.

    Het was tijd voor een wide body heli...alles en alles kon er wel 2 keer over binnenin..Lekker plakken met kastplank plakplastic folie..beglazing op de cockpit..en helemaal eigen vormgeving..

    En..een vast landings gestel!!! Wel wijdbeens en verend door de spandraden er onder met trekveren er tussen...Let op de vaag te zien kruisverspanning er in..materiaal?? Metalen gordijn rails...

    20241125_132433.jpg




    Tiemen..hou jij hem fff vast..?? Dan start ik de 10 cc motor!!!! Niet loslaten hoor!!!! Want dat kost me de kop...:p:p


    20241125_132512.jpg

    20241125_132503.jpg







    Vrouwen en kinderen aan de kant..ver aan de kant....Gekke Henkie gaat weer beginnen!!

    20241125_132523.jpg




    Yes..vloog als een scheermes..uh heli...jaren heel kunnen houden..de Simprop set was onovertroffen..de peut koste geen moer...en na een crash op zaterdag en de hele nacht repareren om weer op zondag verder te kunnen was er niet meer bij..ik was heli profie geworden...man man..zo trots als een aap met 7 lullen..oeps..mag ik dat zeggen? Ja dat mag...

    20241125_132529.jpg
     
    HansH en Rene Neefe vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Stil hier..gaan we naar de 7?
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.998
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben er stil van ! Ik smul hier echt van maar wil je draadje niet vervuilen.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Klets maar raak hoor..gezellig!!!
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.998
    Locatie:
    Nootdorp
    Het doet mij denken aan mijn eerste schlütertje, de Bell 222 die ik na mijn Graupner twinjet kocht. Wat een drama ding was dat. Elk weekend lag hij uit elkaar door problemen. Later kocht ik een Champion ook van Schlüter en die was een pak beter. Maar toch nog vervelende problemen en veel sleutelen.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    VH-7

    We gaan beginnen aan het slotstuk van deze terugblik..

    Het onderhanden werk loopt deze week af (Zuigerkist Korla Plankton ..zie mijn Zuigertopic) en dan is het zo zoetjes aan tijd voor een mix van hout plakken..en metaal bewerken.

    In de vroegere dag uurtjes en de avonden ga ik lekker houtjes plakken tw 2 stuks Graupner Kapitan uit de Aeroplan kits bouwen..en in de daguren waarin best lekker machinaal geluid gemaakt mag worden met de VH-7 aan het werk.. Dat soort afwisselingen van werkzaamheden is niet alleen prettig voor de afwisseling maar werkt ook effectief...niet gaan kijken en denken hoe nu verder..maar met het ene bezig zijn en in de bovenkamer de "ontwerp" zaken van het andere uitprakizeren..Nee..dat kon ik niet van nature..wij mannen kunnen dat niet..dus ben ik al jaren op cursus bij Hannelore die daar wel heel goed in is..Zij kan... net als alle vrouwen..haar eigen dingen gelijktijdig doen en ondertussen ook nog eens mij opzadelen met allerhande klote klusjes...ja ja..ik heb het niet gemakkelijk..maar gelukkig sta ik daar niet alleen in..het zal jullie ook wel zo vergaan.


    Nu ik de zaak heel kon houden en het vliegen ook al aardig onder de knie had werd het tijd het bedienings gemak te verbeteren..het starten...Was het tot nu toe moeilijk doen met de starter..of de heli haast op zijn zijkant leggen om de startmotor te plaatsen..dat moest beter kunnen..gewoon op zijn LG laten staan..rotor vashouden met de ene hand en met de andere de motor met de E-starter starten.


    Dus tijd voor een nieuwe lay out..


    Wordt vervolgt.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Nu hoefde ik al dat werk aan de helies niet alleen te doen..sedert april 1974 kregen we assistentie..Hij..het was en is een hij..moest natuurlijk eerst opgeleid worden...Elke avond voor het slapen gaan uit het Moussault Kleine Luchtvaart boekje voorlezen....veel mooier dan sprookjes..


    upload_2024-11-26_13-38-0.png

    Kijk Richard..dit zijn 2 driedekkers...en hoeveel vleugels hebben die? Goed zo jongen..3 ..helemaal goed!!

    upload_2024-11-26_13-39-32.png

    En dit zijn de Avro en de Deperdussin race kist..hoe hard kan die?? Harder dan mijn steppie pappa..Ja jongen oerend hard..!!

    upload_2024-11-26_13-41-2.png



    De bouw van de nr 7 verliep probleemloos met zoveel hulp en ..we zijn bij eind 1975...het bedienings gemak was ook met sprongen vooruit gegaan.. met de starter door de cockpit en hoppa..daar pruttelde het torretje al weer..

    20241126_132529.jpg



    Goed vasthouden hoor!!! Want anders beweegt het op de foto... Ja pappa..zo goed?? Zo prima jongen..jij wordt later nog eens een echte ingenieur inclusief de begeerlijke titel (heeft die dus.. IR wel te verstaan..pappie kwam niet verder dan ING)

    Deze foto ga ik dus gebruiken om de tekening te maken..opmeten verschalen..of..?? Er zijn knappe koppen onder jullie die in staat zijn met de teken PC lijntjes te trekken op deze foto en er zo een eenvoudige hoofdlijnen tekening van te maken...je zou me een zo groot plezier doen....hééél groot!!!

    20241126_132540.jpg



    Yes..vliegen dat die deed..als de beste!!! Vele jaren gehouden totdat die in de tachtiger jaren voor veel..veel te veel geld werd afgetroggeld...dom dom..wat heb je nu aan geld??

    20241126_132553.jpg





    Of ik tevreden was? Wat denk je zelf..kijk maar in mijn fotoboek...

    20241126_133124.jpg
     
    HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Later..wanneer ik groot ben.


    We gaan naar het einde van de fifties..ik was 13 jaar en zat op een school waar geen meisjes waren..dus..het schoolbestuur had bedacht dat we een weekje naar 1 van de eilanden zouden gaan en daar zouden in een naburig onderkomen ook meisjes zijn.

    Het was goed toeven op dat eiland en onder zeer zeer strenge bewaking en toezicht mochten we aan de meisjes snuffelen.

    Na een paar dagen trok ik de stoute schoenen aan...wist te ontsnappen aan al het toezicht en sloop naar...

    Een 500 honderd meter verder op was een helikopter geland....ik moest dat van dichtbij zien maar strandde voor een hoog hek. Gelukkig was ik goed bewapend..de KNVvL modelvliegsport lidmaatschap kaart op zak en ik klom over het hek.

    De 2 koppige bemanning was net uitgestapt en..na vertoon van de kaart begrepen ze het....liever aan een heli zitten dan aan die meisjes..

    Wil je er in zitten?? Natuurlijk wilde ik dat en na een kwartietje moest ik wat aan de kant gaan..ze gingen weer vertrekken..dat grote ding begon te draaien en die kleine met die rode strepen er op nog veel harder...oh oh wat mooi en daar gingen ze ik zwaaide en de beide luchtmacht generaals ook..en ik dacht........later ..wanneer ik groot ben dan wil ik ook zo'n helikopter!!

    SA318_(cropped).jpg




    Enkele weken geleden hadden we met PH-SAM een einde jaar meeting....je weet wel mijn voordracht 50 jaar Blériot avonturen en..al snel na afloop besloten we elk jaar een einde jaar meeting te gaan doen..met indoor vliegen!!!

    Welnu ...we hebben voor 2025 een halve sporthal afgehuurd ( 25x25 x9 meter) en ik ga daar groot heli vliegen..groot..2 meter rotor dia..?? 3 meter??

    Nee..ik heb groot ingekocht 6 stuks indoor helies..en 1 er van is....

    ....deze ... mijn Alouette!!!


    20241206_101612.jpg
     
    Bruno van Hoek en Ed_V vinden dit leuk.
  16. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Amsterdam
    Ah coaxiaal, heerlijk stabiel.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Heb hem net geïnspecteerd..onderste tandwiel ( drijft de bovenrotor aan) zit geen tand meer op..

    Zou dat los te koop zijn?
    Verkoper bericht gedaan..was toch 40 euro..
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En wat denk je?
    Wat staat er hier nog op tafel.... :D
    Lama.jpg
    Vast niet, maar misschien is er iemand zo gek dat hij wat reserve spul wil afstaan.
    Reserve.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2024
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Zwolle
    Kats afgesleten.. Dia en aantal tanden weten?


    20241206_114652.jpg
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.182
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Diameter (en het asgat) is genoeg.

    Zo meteen repetitie, dus off line...
     

Deel Deze Pagina