Ansmann Macnum ESC & motor vraagjes

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Cotjuh, 15 jan 2013.

  1. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok heb even het een en ander na gelezen, en opgezocht..
    Het enige waar ik nog niet zo goed uitkom is het volgende:

    Hoe kan ik een brushless of brushed motor relatieveren aan een ongeveer te behalen snelheid van de truggy.. stel ik koop een 3500Kv of een 18T, dan kom ik op ..km/h??
    begreep dat met de 19T/ 18T ongeveer 40 kan halen, maar is dat per definitie of ervaring? Daar kan ik nog niet zoveel over vinden..

    Die pkracing is idd handig maar daar hebben ze het bijv bij bepaalde motoren het volgende staan:
    cont. vermogen 60A, burst 380A
    motorlimiet: on-road: 2 cell lipo 5.5T, 3 cell lipo 8.5T - off-road: 2 cell lipo 8.5T, 3 cell lipo 13.5T
    BEC output: 6V 2A
    geschikt voor: 5 - 10 cell NiMh, of 2 - 3 cell Lipo
    afmetingen: 27x31x28mm, gewicht 60 gram

    Waar staat dan de T bij motorlimiet voor wat de Lipo's betreft.. is dat Ah of voltage?
     
  2. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    De snelheid die indoor noemde is waarschijnlijk ervaring.Je kunt eigrnlijk niet zeggen hoe snel je gaat met een X motor.Want de snelheid hangt van veel dingen af.Accu,banden,ondergrond,vertanding,dat zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de snelheid.

    Over dat stukje tekst,waarschijnlijk is dat van een esc en niet van een motor :)
    Maar volgens mij betekent die T gewoon turns(aantal wikkelingen).Maar dat weet ik niet zeker.

    Edit:Voltage is het sws niet,want een 2s is altijd 7.2 en 3s altijd 14.4.Dus volgens mij is het gewoon turns :p
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Is inderdaad vooral ervaring. Er zullen meer motoren zijn waar je over de 40 mee kan gaan, het schijnt ook dat de Tamiya Super Stock motoren ook erg snel zijn, en dat zijn maar 27 turns. Belangrijker is het vermogen wat een motor kan afgeven, maar dat zetten fabrikanten er vaak niet bij, alleen onbelast toerental en turns.

    Zelfde met kV, dat zegt alleen wat over het toerental, maar je hebt kleine motoren met een bepaalde kV en grotere. Voor auto's zoek je een motor die past in de motorsteun, dan kom je bij een bepaalde diameter motor uit. Net als bij bij brushed is de algemene regel dat hoe lager de turns, hoe feller de motor, maar ook daar kun je een 7T hebben die langzamer is dan een 9.5T.

    Dat er bij die regelaar over turns in combinatie met 2S of 3S wordt gesproken is simpel. Als je een 3S accu neemt ipv een 2S, zal je motor even simpel genomen 1 1/2 keer zo hard draaien, en bij een gelijke motor ook veel meer vermogen afnemen, vermogen is immers V x A. De regelaar moet dat wel kunnen hebben. Daarom moet je een iets "tammere" motor hebben qua turns als je niet op 2S maar op 3S gaat rijden. Dan blijf je binnen het vermogen dat de regelaar kan verwerken.

    Maar misschien dat iemand met meer ervaring met brushless kan aangeven wat een mooie setup zou zijn voor een 1:10 2WD Truggy/Stadium Truck als deze Macnum? Op basis van diverse Youtube video's kom uit rond een 12T.

    P5xKPPvtJLc[/media] Macnum brushless - YouTube

    Bedenk wel dat de transmissie en de hele auto meer te verduren krijgen bij hogere vermogens.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    nieuwe motor heb ik, Lipo met dean stekkers hoop ik morgen te kunnen halen.. morgen laten inlopen en dan testen met de lipo!
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Je weet hoe je de speling tussen de tandwielen (gear mesh) optimaal instelt als je een motor wisselt?
     
  6. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ja heb ik gelezen, even een A4tje ertussen en dan pas aandraaien :p
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    tamiya superstock is zeker snel.
    het is een offroad motor
    helemaal met lipo
    mag ook wel. ze kosten nogsteeds 43 euro die motoren.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    No shit haha... :p
    Die trekt ook wel aardig wat Amps, 120 max zo te zien...
    Geloof nooit dat mijn regelaar dat leuk vind :D

    Nou ik heb de lipo net opgehaald, ga zometeen de Clash motor in laten lopen en stekker verwisselen op de ESC zodat de lipo eraan kan.. ben benieuwd wat ie dan doet.. is t nog nix, kan ik altijd nog voor n andere motor gaan :p
     
  9. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    jou regelaar bepaald wat er gebeurt he, die motor kan er gewoon op hoor. mocht je zo'n motor willen hebben moet je me even een pb sturen!
    maar als je die lipo erop heb gaat er al een wereld voor je open.
    have fun man!
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Van de Superstock heb je meerdere versies, die iets verschillen in koppel en toeren. De BZ is in principe de buggy versie, maar in een 2WD komt dat minder kritisch. Let wel op de vertanding, het zijn motoren die redelijk toeren maken, en soms moet je dan een paar tandjes lager. Als je regelaar bij overbelasting afschakelt kan er in theorie weinig gebeuren, maar mocht je een veel snellere brushed motor gaan gebruiken met de huidige regelaar, dan zou ik je wel aanraden de eerste ritten goed de temperatuur van de regelaar in de gaten te houden.
     
  11. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    dan zou ik je wel aanraden de eerste ritten goed de temperatuur van de regelaar in de gaten te houden.

    met deze temp blijft je motor wel koeler das weer een voordeel

    maar temperaturen dat moet met alle elektronica in een rc voer / vaar / vliegtuig...
     
  12. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    HOLY SHIT!!! hahaha... nou uuhhh...

    Heb de 5.0 lipo erin gegooid, XT60 stekker gesoldeerd op de ESC ipv de Tamiya stekker en de originele motor er nog even in gehouden.. DAMN wat n power...

    Ding gaat in 1 x een stuk harder maar schiet vooral meteen van zn plaats.. ook n stuk meer power, dus ga eerst even oefenen met deze set up, voordat ik de boel in de prak rijd :p

    Morgen meteen maar weer f n nieuw sneeuw filmpie maken :p
     
  13. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    haha ja jo? haha dat zeg ik... have fun men!
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Dan heb je best kans dat je NiMh accu ook al niet echt super meer was. Lipo geeft meestal wel een merkbare boost aan de snelheid vergeleken met NiMh, maar in dit geval klinkt het alsof je een totaal andere auto erdoor hebt gekregen. En dat met de "oude" motor. Blij dit te horen.
     
  15. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goed om te horen dat dit een flinke snelheidsverbetering heeft opgeleverd. Heb je de NiMh packs wel geladen voor je ze in gebruik hebt genomen? Het zou namelijk best kunnen dat ze al behoorlijk leeg waren. Daarnaast zou het ook kunnen dat 1 NiMh pack beter is/was dan de andere, probeer dat ook eens met elkaar te vergelijken. Het laatse jaar heb ik deze packs alleen in mijn startbox gebruikt dus ik weet niet precies hoe de performance was. Er ging wel iedere keer makkelijk 4200 Mah in dus qua laden zat het wel goed.
     
  16. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Nee had mijn eigen NimH accu's gebruikt, maar deze zijn aardig aan het overlijden heb ik het idee... Ga nu sowieso langzaam over op lipo's dus dit komt goed uit..
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Of gewoon niet geschikt voor wat meer "inspannende" rc-taken. Een motor in een boot zal niet snel 10 A verbruiken, maar bij een auto is dat een normale waarde. Bovendien heeft een schroef in het water wat "slip" en een auto-band meestal minder, waardoor de piek in stroomverbruik bij op gang komen vaak hoger is bij een auto.
     
  18. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Als dat vol gas is, schat ik de snelheid op tussen de 25 en 30 km/u. Als dit me goede NiMh is, en Cotjuh heeft gereden met minder "fitte" NiMh, zal de auto nu inderdaad een stuk feller zijn. We zijn benieuwd naar nieuw filmmateriaal, zodat we de huidige snelheid een beetje kunnen inschatten.
     
  20. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    Ja de NimH's van Mario hadden EC5 stekkers. Aangezien ik geen zin had om 10x te kloten met allemaal verschillende stekkers, en de lipo's bij mij zijn voorzien van XT60 heb ik even gewacht tot ik mijn nieuwe Lipo met stekkers kon ophalen..

    De XT60 kunnen ook zo'n 75A aan en zijn wat kleiner qua formaat dan de EC5 Wat ik prettig vind omdat ik bijna geen ruimte heb in mijn Airsoft replica. Daarnaast zijn ze Asshole proof dus dat scheelt ook.. zal straks even aan mn broer vragen of hij f komt filmen, soldeer ik meteen de NimH over.. kijken wat er gebeurd
     

Deel Deze Pagina