Antennedraad als kaassnijmes.

Wat mij weer overkomen is. Het lijkt wel of ik altijd iets aparts heb.
Zondag heb ik mijn Holiday geprakt. Dat is niets aparts, maar de manier waarop wèl.

Eerst normaal even lekker rondgevlogen om vervolgens aan de landing te beginnen. Ik vlieg op een meter of drie hoogte met kwart gas, tegen de wind in in rechte lijn naar de landingsplek.
Opeens zie ik de Holiday met een ruk met de neus omhoog schieten, gevolgt door een rol, om weer een ruk met de neus naar beneden te krijgen, en in die positie op de grond te overlijden.

Ik wil altijd weten wat de oorzaak is, en heb met verbazing staan kijken hoe de antenne, die achter Holiday's fraaie kontje uithangt, als een kaasmes de styropordelen van de onderkant van de romp ver ingesneden heeft. De antenne is dus zelfs dóór de wand van het kunststof pijpje, waar hij doorheen loopt, gescheurd.

De antenne moet dus in de propeller gekomen zijn, alwaar mijn Mega er duivels genoegen in had, om een onsje Holiday aan een stukje, af te snijden.

Snif. :(

De neus is een harmonica geworden en de rompdelen vanonder de vleugel hebben het ook wel gehad, dus even een balsa rompje maken van nèt achter de vleugel tot de neus. :D

Ach is dat alles wat eraan is?

Dat is heel eenvoudig te repareren.

Alle onderdelen voorzichtig in elkaar passen en verlijmen met PU lijm.

Het neusje kun je van een stukje piepschuim makkelijk nieuw maken, of via willem (IMA) proberen een nieuwe te krijgen.

Vertrouw je na de reparatie de vleugel niet helemaal, dan kun je altijd nog een dunne koolstaaf aan de bovenkant erin laten zaken en verlijmen.

stefan_riemens zei:
hmmmm, da klinkt nie leuk... Hoe ga je nu voorkomen dat het nog een keer gebeurt?

Tja, de beste manier is om er niet meer mee te vliegen.
Ik kan ook de antenne zó stijf vloeken dat ie niet meer naar voren kan. 8O

Maar de operatie is reeds in volle gang, de vleugel is reeds geanimeert, en de romp wordt binnenkort op een fles champagne getrakteerd. :wink:

Theo Coenen zei:
Het neusje kun je van een stukje piepschuim makkelijk nieuw maken, of via willem (IMA) proberen een nieuwe te krijgen.

Ik heb nog een splinternieuwe Dart van IMA liggen en daar zitten twee neusjes bij. Maar de losse vlokjes piep die je ziet zijn nou net de vulling tussen de neus en de vleugel, de piep bolletjes zijn nogal los gekomen.
Ik ben sneller klaar met een paar plankjes balsa.

Azarr anttennetje of 0,4 mm staal spriet gebruiken?

Dit is wel bizar, dat de prop zijn eigen antenne hapt.

Even een nieuw rompje gemaakt uit balsa.
Voor de gewichtigen onder ons:
Oude piepromp 14 gram.
Balsaromp 16 gram.
En toch nog een iets achterlijk zwaartepunt.

Maar hij vliegt weer.
Door de vleugelravage toch maar even een koolstof ligger van 3 X 1 mm. in de vleugel gemeubeld.
Voor de koeling blijft nu het deel van het motorschot tot de vleugel geheel open.

Voor de romp alleen een uurtje of twee. Het langst duurt het denken hoe je de zaak gaat aanpakken.

De vleugelreparatie duurde iets van een krap uur.

Tom Bollongino zei:
stefan_riemens zei:
hmmmm, da klinkt nie leuk... Hoe ga je nu voorkomen dat het nog een keer gebeurt?

Tja, de beste manier is om er niet meer mee te vliegen.
Ik kan ook de antenne zó stijf vloeken dat ie niet meer naar voren kan. 8O

Maar de operatie is reeds in volle gang, de vleugel is reeds geanimeert, en de romp wordt binnenkort op een fles champagne getrakteerd. :wink:

Bestaat IMA nog? Ik heb laatst een website van hun gezocht, en dat viel niet te vinden.

Maar willem is nog wel actief op dit forum.

Tom. voor koeling heeft motor ook aan de voorkant wat lucht nodig..

Ik weet het. Anderzijds heb ik geen zin in zandhappen, anderzijds geeft Motocalc aan dat de motortemperatuur niet boven de 24 graden komt bij 8 A. (Mits normale koeling)
De praktijk leert dat als ik vier minuten geragt heb, dat de motor amper aan lauw aanvoelt, dus dit is afdoende koeling.

Back