Aquacraft UL-1: Romp herstellen en verstevigen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Bastiaan1, 9 jan 2013.

1. stevendegraaf

stevendegraaf

Lid geworden:
    2 jul 2012
    polyservice, hebben (bijna)alles op dat gebied.

kan niet zien waar je vandaan komt, omdat je profiel niet compleet is.. maar zal er vast een in de buurt zitten.

2. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Een lakrollertje werkt ook prima is mijn ervaring. Gewoon bij de bouwmarkt te koop. Maar voor zo'n klein reparatie oppervlak werkt een kwast beter. Gewoon een beetje deppen.

3. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Bedankt jongens,

@Steven: Polyservice heeft vestigingen in Amsterdam en Nieuwekerk,
    maar ik kom zelf uit limburg. De webshop biedt de oplossing!

4. stevendegraaf

stevendegraaf

Lid geworden:
    2 jul 2012
    webshop werkt inderdaad prima, jammer er geen een in de buurt is.. jongens daar kun je veel van leren en zijn nooit te beroerd je (op)weg te helpen met vragen

5. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    nu nog op zoek naar mini rollers

6. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Lakrollertje bij de bouwmarkt, of anders gewoon een kwast gebruiken voor de hele kleine oppervlakken.

7. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Sluit me aan bij Dirk-Jan, klein kwastje is ruim voldoende. Hier en daar opschuren en afwerken met dun laagje GFK/ epoxy is ruim voldoende. Wat je op de foto laat zien is waarschijnlijk voldoende voor het lamineren van een aantal complete speedbootrompen. Less = more.

8. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Ok, dank je jongens.

Ik heb inderdaad een erg 'ruime' set voor mijn toepassing.

Ik ga dit binnenkort voor de eerste keer doen,
    en mijn plan is om (in ieder geval) de beide drijvers van de binnenkant te lamineren.
    Ik dacht zelf aan een aantal lagen, maar begrijp ik het goed dat 1 laag weefsel al voldoende stevigheid zou moeten geven?

Mvg Bastiaan

9. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Bastiaan,
    De fabrikant is gezien het gewicht van de romp al erg scheutig geweest met materiaal. Dus, enkel die stukje doen, waar echt een scheurtje zichtbaar is. Opschuren, aanstippen, klein stukje glas. Zodra de epoxy na 3 x 24u = 72u uitgehard is, netjes bijschuren (wetsanden) en klaar. Ik kan me niet voorstellen dat er met de huidige setup ongelukken gebeuren met de romp... die gaat echt niet stuk.

10. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Ondertussen weer enkele vorderingen gemaakt:

1) Diverse gaten gemaakt, zodat ik er met mijn vingers goed bij kan:

De gebruikte vinylester is erg dun!

Nu vraag ik me het volgende af:

1) Met welke korrel zal ik de vynilester opschuren? Wet/droog?

2) En met welk middel zal ik daarna ontvetten? Zijn er middelen bekend waarmee het niet gaat? Ivm bijten, oplossen etc.

Alvast bedankt!

11. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Dun zegt niets, hè? Korrel >180, droog, klein beetje opschuren en ontvetten.

12. Montega

Montega

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Ontvetten gaat goed met remmenreiniger. Busje bij de Action voor rond de Eur 1,60

13. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Ok, heren bedankt.

Ik vroeg me af of de volgende producten schade kunnen toebrengen aan het vinylester:
    - Wasbenzine,
    - Aceton,
    - Thinner,
    - Ammoniak,
    - Terpentine.

Puur voor de theorie, dan weet ik dat voor in de toekomst.

Remmenreiniger van de action heb ik gelukkig ruim op voorraad.

Alvast bedankt,

Bastiaan

14. Montega

Montega

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Houd het bij remmenreiniger ;-)
    Dat ontvet super goed en doet niks met je vinylester

15. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Afgelopen zaterdag begonnen met hars en lamineren.

Het was voor mij de eerste keer, en het viel niet mee!
    Ik heb geprobeerd 25gram/m2 weefsel erin te leggen, maar het bleef meer aan de handschoenen als aan de romp plakken!
    Tevens duurde het langer dan 30m minuten voordat de hars ging 'gellen', waarschijnlijk droogt het heel langzaam omdat het in de romp is, en er weinig lucht langs stroomt.

S'middags nog een tweede poging gedaan, dit ging al een stuk beter.

Nu een paar dagen laten uitharden, schuren en nog een keer proberen met het zwaardere weefsel (140 gr/m2). En wachten hiermee tot de hars begint te gellen!

Ik heb de hars die ik over had bewaard, om te oordelen hoe hard deze wordt (en daarmee een controlemiddel of de hars goed gemixed was).

Wordt vervolgd..

Laatst bewerkt: 28 jan 2013
  16. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Bastiaan: Goed bezig! Let wel... als je 24-uurs epoxy gebruikt (gebruik je die?) is van 'drogen' geen sprake. Het is chemisch uitharden. De samenstelling (hars en harder) en temperatuur in de werkruimte zijn zeer bepalend voor het resultaat.

Het heeft geen zin meer harder te gebruiken als de exacte verhouding zoals aangegeven door de fabrikant. Hier zijn wel 'ns misverstanden over, maar ook een teveel aan hars verdwijnt als een soort 'opvuller' in het eindresultaat en draagt niet bij aan eindsterkte (doet wel afbreuk aan de eindsterkte).

De verwerkingstemperatuur moet kamertemperatuur (of iets meer) zijn. Bij te lage temperatuur kan het zijn dat het uitharden nooit meer plaatsvindt. Bij hogere temperaturen kan het uitharden worden versneld. Pas na 24 uur wordt de eindsterkte bereikt en na 72 uur kun je eventueel opschuren .

17. gerritzwolle

gerritzwolle

Lid geworden:
    28 aug 2012
    ik neem aan dat je dat zelf al wel weet en gedaan hebt , maar effe die dikke klodders lijm in die hoek en weet ik waar glad maken en met de romp gelijk maken , dit voorkomt nog meer weerstand in het water .

verder een leuke bootje , lekker breed ook .

succes .

18. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    @Eric:
    Ik gebruik epoxy van Mr Boat, staat niet op 24-uurs epoxy, maar wel schuren na 72 uur. De romp staat uit te harden in de woonkamer(temperatuur). Ik hou het schuren op 72-96 uur.

@Gerrit:
    De klodders op de foto zijn van een 'reparatie' uitgevoerd door de vorige eigenaar. Ik wil deze plekken eerst vanaf de binnenkant verstevigen, om vervolgens de buitenkant (klodders) aan te pakken. Bedankt voor de tip.

19. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Afgelopen weekend nog enkele vorderingen gemaakt:

Intern bracket op maat gemaakt en in de hars gegoten.

Duvel-houtjes in de voorzijde van de transom in wat hars gegoten.

Tape etc weggehaald, gaten dicht gemaakt en de romp goed gepoetst.

Nu verder met nieuwe koelmantel om motor plaatsen, stekkers op regelaar solderen, etc.

Ik wil wel nog een alu plaat (0,5mm) aan de buitenkant van de achterzijde plaatsen, ter versteviging indien het roer ergens tegen aan klapt.

Wordt vervolgd..

20. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Bastiaan, ziet er als nieuw uit. Wat roer betreft... vaak zit het roerblad met twee boutjes, waarvan één van kunststof. Die laatste breekt dan weg als het roer iets raakt. Nromaal gesproken raak je niets, want inspecteer je het water voordat je gaat varen. Tenzij je op een plek met stromend water gaat varen, dan weet je het nooit. Hoeveel weegt het rompje op dit moment?

Deel Deze Pagina