Aquacraft UL-1: Romp herstellen en verstevigen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Bastiaan1, 9 jan 2013.

1. floek

floek

Lid geworden:
    2 aug 2012
    Ziet er netjes uit ja. Beetje zenuwachtig maar met wat afstelling komt het goed.

Misschien strut iets omhoog omdat hij wat zwiepert. Komt denk ik omdat de spiegel iets word gelift. Kwestie van proberen

Groet Jeroen

2. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Mooi gerepareerd hoor en met een goed resultaat! Er zijn genoeg mensen die de boot in een hoekje zouden laten verfstoffen als hij beschadigt. Door jouw aanpak kan je er weer plezier van hebben en het geeft ook voldoening, win win :)

3. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Het alleen varen begon mij te vervelen, dus ik dacht ik ga eens kijken bij wedstrijden.
    Gisteren een bezoek gebracht aan het Belgisch Kampioenschap Electro aan de vijver in Genk.

Even de kat uit de boom gekeken, in de pauze gevraagd of ik eens een rondje mocht varen om ervaring op te doen. Boot erbij gehaald, aangesloten en afgeplakt, en in het water gelaten. Ik wil naar de eerste boei varen, en ik dacht nog 'wat gaat dit langzaam?' Ik had de lipo toch volledig opgeladen?
    Nog voordat ik bij de boei, stopt de boot er helemaal mee en POEF!, een mooie rookpluim..

Wat is er nu weer gebeurd? Ik met de plaatselijke reddingsboot de vijver op (waarvoor nog dank) en het lijdend voorwerp uit het water gevist. Duurde toch zeker 5 minuten, en de boot rookte nog steeds! Plakband verwijderd, deksel open en daar kwam de geur!

Motordraden zijn compleet gestript van hun isolatie, en duidelijk sporen van warmte op de motor te zien. 2 van 3 connectors losgekomen (hitte?), en aan de kabels van de regelaar was niets te zien ?! Motor draait niet meer soepel, ik ga ervan uit dat deze overleden is.

De bedrading aan de motor is origineel, zoals Aquacraft ze levert vanuit de fabriek. Dus hier zit geen eigen soldeerwerk aan. Deze motor heb ik 1 januari 2013 besteld in Amerika, ik ga proberen dit bij hun neer te leggen (al heb ik geen hoge verwachtingen).

Heeft iemand dat al eens meegemaakt?

En wat is het best middel tegen de stank? :)

Alvast bedankt, Bastiaan

4. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    HG "alle nare geurtjes weg" ;-)
    Daar een paar keer goed mee inspuiten en de eerste keren goed boenen ;-)

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Bastiaan,

Jammer genoeg zegt dat niks over de kwaliteit van het soldeerwerk, want dat wordt in China gedaan.
    Ik kijk tegenwoordig alle solderingen na, want ik vind maar al te vaak stekkers aan motoren en lipo's waarbij de kabel met één drupje tin aan de stekker zit geplakt...

In jouw geval denk ik dat het niet aan de soldering heeft gelegen, maar dat je sluiting in de motorwikkelingen hebt.

Als je nog binnen de garantieperiode zit, opsturen!

Groeten, Jan.

6. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Helaas, wel geprobeerd, niets gekregen.
    Er zit dus niet standaard 1 jaar garantie op deze producten.

7. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Was te verwachten... Op motoren en regelaars zit vaak maar een beperkte garantie.

Gewoon bij hobbyking voor een leuke 4-polige motor kijken ;-)

Heb je nog een andere motor om de regelaar te testen ??

8. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Ik heb nog een 36mm buitenloper 2200kv, die vond ik toch te zwaar voor in mn andere bootje.
    Of toch hk 3974(zoiets)-2200kv incl koelmantel. Heb net gemeten en heb plek zat.
    Heb jij die niet in 1 van jou boten, savage .26 picco?
    Hoe is jouw ervaring hiermee? en ga ik dat redden met mijn 120A swordfish regelaar?
    Ik meen laatst gelezen te hebben dat je stroompieken had gemeten van circa 120A op 5 S?
    Al vaar ik tot nu met 4S (motor op de foto is een 3660 6-pool 2030kV).

9. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    De 3974 heb ik in 2 boten zitten op het moment... Is een hele leuke motor maar vraagt wel om de 180A regelaar , de 120A swordfish is gewoon te krap zeker als je een beetje behoorlijke prop draait.

Het is een goede sterke motor maar hij is wel flink dik.... Rond de 50mm zit je sowieso wel , dat maakt het vaak lastig om hem te plaatsen. Dat moet je dus wel goed nameten voor je hem zou bestellen. Je zou ook nog voor een XK3674-2200 kunnen gaan , iets smaller en ook voldoende vermogen voor joiw boot.

De 3974's draaien bij mij op 5s wel met gemak een 42mm CL-08A prop...

10. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Bij nader inzien is de aquacraft motor een 36-56-2030kV,
    dus de xk3674-2200kV zou idd voldoende moeten zijn.

Maar even voor mij:
    Als die 3974-2200kV op 5S 120A trekt,
    dan zou dat op 4S toch 120/ (16.8/21)2 = 120/1.5625 = 77 A.
    Dan zou ik het toch kunnen redden met mijn 120A op 4S?
    Al is die motor idd te zwaar voor mijn bootje

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Bastiaan,

M'n zoon heeft de 'dikke' 2200Kv motor in z'n Arowana en draait dezelfde 42mm CL-08A prop op 4S, de regelaar is een watergekoelde 200A Mystery en die wordt net handwarm.

Als je voor de slankere 3674-2200Kv bouwvorm gaat op 4S, dan is een 120A regelaar nét aan, zeker als je een grotere prop dan de CL-08 met z'n smalle bladvorm wilt draaien.

Ik zou zeggen, probeer het en laat ons de uitkomst weten.

Groeten, Jan.

12. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Ik zie de 3674-2200 niet staan op HK ,
    ik dacht dat is ook zo'n model incl koelmantel.

13. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Nee de 36mm variant is een grijze zonder mantel ;-)

Als er een 3656 in zat zou je misschien nog een 3660 of 3665 van hobbyking kunnen proberen. Zolang je maar zorgt dat het een 4-polige motor is.

Dat past wat beter bij de swordfish ;-)

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Bastiaan,

Deze bedoelen we:
    XK3674-B-2200KV Brushless Inrunner (19T)

Ik heb op mijn 1900Kv versie een 60 mm lange koelmantel, onder nornale omstandigheden komt de motor niet boven de 45°C uit.
    Ik moet de link voor die lengte koelmantel even opzoeken, want HK heeft ze niet zo lang.

Groeten, Jan.

15. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Heren,

Bedankt voor de geleverde informatie.

@Pompebled: Dat ziet er goed, idd wel nog apart koelmantel bijbestellen. Maar ik dacht dat de aanduiding 19T te amken had met motors voor RC Cars? Wat betekend dit eigenlijk? En is er een verband met de 2200kV?

@Savage: Misschien is de 74mm wel wat lang, een 3660 of 3665 lijkt voldoende power te hebben. En wat ga ik merken dat ik tot nu toe met een 6 pool heb gevaren? Wil dit zeggen dat deze motor minder accelereert/versneld dan dezelfde specs met 6-pool? En kun je dit weer compenseren door een langere motor te nemen?, bv de 3674?

Alvast bedankt

Laatst bewerkt: 27 aug 2013
  16. Bastiaan1

Bastiaan1

Lid geworden:
    6 aug 2012
    Deze motor heb ik nog in mijn andere boot zitten:

Zou deze motor (in de tussentijd) ook wat kunnen brengen in deze boot?
    In vergelijking met de originele motor bedoel ik

17. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Een 6-polige motor bezit wat meer koppel en een betere efficientie. Door een wat grotere motor te nemen als de 3656 die erin zat zal je nauwelijks verschil merken. Het verschil wordt eigenlijk alleen duidelijk als je 2 gelijke motoren qua specs(formaat&toeren) zou nemen maar de 1 4-polig en de ander 6-polig. De 6-polige motor zal inderdaad iets sneller accelereren en wat koeler lopen.

Hij zou met de buitenloper iets sneller moeten zijn... Buitenlopers staan bekend vanwege het koppel wat ze hebben .

Nadeel is alleen de koeling van een buitenloper op het moment dat je die behoorlijk belast ;-)

Hij zal het in jouw boot wel trekken maar zorg wel voor een goed gekoeld motorspant ;-)

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Bastiaan,

Zoals Savage al zei, moet de motor het goed doen in een hydro en kun je een forse prop draaien (uiteraard klein beginnen!).

De temperatuuropbouw koel ik in mijn boten met buitenlopers weg met een zelfgemaakte koeler, die ik tussen de motor en het motorspant zet, werkt uitstekend.
    Hier in een MHZ Flash met een 2200Kv motor:

Wat dichterbij in één van onze ARPRO's, hier met de stock motor al ruim 50 km/h:

Met de 2200Kv op 3S is de ARPRO amper op het water te houden.

Heb je door een te korte schroefas geen ruimte voor een 6 mm dikke koelplaat, dan neem je een stuk 1 mm messing plaat waar je een waterkoelkanaal aan de bovenzijde op soldeert:

Het kokerprofiel had ik nog liggen, dat geeft een mooi groot koeloppervlak, maar een koperen buisje op de messing plaat gesoldeerd, werkt ook.

In de boot:

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Als het moet kan het nog makkelijker..... Heb nog een aantal spantjes liggen die ze in de gfk/carbon mounts gebruiken ;-)

Daar pas je koppeling gewoon in en dan kom je niet in de war met as lengte ;-)

Edit :

Die zijn altijd wel te bevestigen ;-)

Laatst bewerkt: 27 aug 2013
  20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Als het motorspant in de UL van metaal is, kun je ze koeler gewoon aan de aszijde er tegenaan bouten, dan heb je geen last van het feit dat je motor verder naar voren komt en je as je te kort is.

Dit is natuurlijk met een nieuwe langere as niet echt een 'probleem'.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina