Arducopter Hexa bouwverslag - HIJ VLIEGT autonoom !!!

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door u4eake, 14 apr 2011.

1. Willy Swart

Willy Swart

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Mogelijk dat de regalaars het low throttle niveau niet herkennen.

Als het goed is heb je de esc's "geranged". Ik ken er niet echt een Nederlandse kreet voor :) M.a.w. de regelaar spanning eraf, aan een gas kanaal hangen, vol gas, spanning erop, direct na de pieps gas dicht. Regelaar bevestigt nu met het aantal pieps overeenkomstig het aantal lipo cellen.

Na deze excercitie "herkent" de regelaar het nul en max niveau van de throttle.

@Streetbiker1977
    21A voor een 2kg multicopter op 4S is de normale waarde volgens eCalc. Ik heb een meting gedaan met nieuwe 3536 750 kV motoren, 4000 rpm en een 12x4,5 prop. Geeft keurig 3.8 A. En ook worden deze motoren niet warm. Komt dus wel goed.

Ik denk dat BC2836 motoren gewoon op zijn. Slechte batch of zo. Gezien de ontzettende warmteontwikkeling zal het rendement van de motor op zo'n 60% liggen. Dus de bulk van de energie wordt omgezet in warmte. Oorzaak? Ik hoop dat nog eens te vinden.

2. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    wat dieper onderzoek gedaan, ligt idd aan het bord.. hij start eerst op doet dan een selftest en geeft dan pas pwm low door. in de tussen tijd doen de esc's ook hun test en zijn veel eerder klaar dan het bord. ze krijgen dus geen geldig signaal door en armen zichzelf niet.
    blijkt een patch voor te zijn.. maar de link is dood..
    ff een avondje (code)googlen en ik vind wel wat..

3. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Sorry Willy, even vergeten te vermelden.
    Ik vlieg enkel 3S lipo's!

4. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ondertussen heeft hexa carbon props gekregen, een brushless gimbal en een mobius 1080p 30fps cameraatje met 5.8Ghz video downlink naar een scherm boven mijn zender.
    Het brein is nog altijd de APM1280 met arducopter 2.7.1 met enkele zelf aangebrachte wijzigingen van 2.8.1 (oa. de lead filter voor gps data).

Daarmee haal ik volgende resultaten :

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. b.vanhaastrecht

b.vanhaastrecht

Lid geworden:
    13 jan 2008
    Dag u4eake, ik ben mijzelf aan het inlezen voor een nieuwe multicopter. Ik heb nu een op KK2.0 gebaseerde quad, daar ben ik erg tevreden mee en wil nu een stap verder gaan. Mijn idee is een nieuwe quad te maken met meer features als FPV, Waypoint en Gumball. Ik ben best bereid om het één en ander uit te zoeken en te programmeren, maar dat moet niet de hoofdkern van het project worden. Wat is jouw ervaringen met de Arducopter board. Is dit volwassen genoeg, goed gedocumenteerd, stabiel, ook ervaring met de nieuwe APM2580?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Hoi. Ik heb ook een APM2560 (apm2.5) quad en ook 2 apm vliegtuigen. Een KK2.0 miniquadje heb ik ook.
    Om gewoon te vliegen vliegt de KK2.0 gewoon het beste van al mijn quads en hij is bovendien het simpelste in te stellen.
    APM is al veel beter gedocumenteerd als vroeger, maar plug en play zou ik het toch niet noemen. Enige noties van elektronica en programmering zijn toch mooi meegenomen en je moet je een beetje inlezen in wat kan en wat niet kan.
    Maar het is best wel een leuk platform hoor. En de missie mogelijkheden zijn prachtig, maar ga er niet vanuit dat het 100% betrouwbaar is. Ik heb al wel eens gehad dat een missie niet ging zoals gepland en ik moest ingrijpen.

7. Willy Swart

Willy Swart

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Ik heb dit draadje even teruggelezen en gezien dat ik nu zo'n 2 jaar met het Arducopter platform in de weer ben.

Ik vlieg een Quad met een APM 1.4 er in. 2 jaar oud ondertussen. Daar de recente 3.0.1 versie van de software in. En dat werkte eigenlijk rechtstreeks uit de doos. De Pá moest ik iets terugdraaien maar dat was het. Hoogteregeling is niet optimaal maar dat komt waarschijnlijk door de "verouderde" barometer met een nauwkeurigheid van +/- 1m.
    Maar overigens werken alle functies: Stabilize, Alt Hold, Loiter Acro, Auto en RTL naar behoren. Wat mij verraste is dat deze laatste software versie nog steeds een APM 1.4 van 2 jaar oud (weliswaar met met een 2560 er op) volledig ondersteund.

Daarnaast vloog ik tot twee weken met een hexa met een APM 2.5.2. Die vloog als een zonnetje. Tot ik er enthousiast een programma er in zette en vloog waarbij de hexa buiten het bereik van de zender kwam. Fail safe was nog niet ingesteld en getest en dat betekende een crash. Was niet echt te wijten aan het platform maar m'n eigen schuld. Overigens denk ik de hexa met een week of twee weer operationeel te hebben. Ik moet een motor vernieuwen die totall loss is.

Ook de hexa vloog met versie 3.0.1. met maar een beperkte aanpassing in de tuning.
    De hexa is sterk overpowered dus mid thrust staat op 350 i.p.v. 500, De P's van de Acro mode zijn iets teruggeschroefd en de I uit de loiter op 0 gezet en de O op 0.5.

De Hexa voerde alle kunstjes probleemloos en vlekkeloos uit. De enige functie die niet werkt is de Loiter Turns in het Auto programma. Dan zakt hij uit de hoogte. Is in de release notes overigens ook aangegeven.

Essentieel tijdens de bouw is om de APM trillingsvrij te ontkoppelen van het frame m.b.v. foam of rubbers. De regelkringen zijn erg gevoelig voor trillingen in het frame veroorzaakt door de motoren.

Mijn scepsis van een jaar of twee geleden is volledig verdwenen. Ik ben erg enthousiast over het platform. Dus als je een platform zoekt met veel toeters en bellen: Arducopter.

Zoek je iets om mee te vliegen (daar gebruik ik de quad voor) ga dan vooral voor een KK 2.0.

8. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Willy: heb je een nieuwe gps unit gekocht of vlieg je nog altijd met de standaard bijgeleverde MTK?
    Wel leuk om te lezen dat je tenslotte alles werkende hebt gekregen, ik voel de kriebels alweer...

Misschien toch nog maar eens een APM kopen... :)

9. Willy Swart

Willy Swart

Lid geworden:
    19 jul 2006
    De orginele, niet geupdate, niet aangepaste, zo aangeleverde APM en MediaTek MT3329 zitten er in. Om compleet te zijn:

FC APM 1.4
    GPS MediaTek MT3329 GPS 10Hz
    Motor Hacker look-alike
    Prop Samenkopen FUN 10x4.7
    Rx FrSky D8R
    Telemetrie Bluetooth en/of XBee
    Regelaars HobbyKing 20A, SimonK firmware
    LiPo 3S 2200 mAh
    5050 RGB Leds
    UI-meting ACS 756-75, 78L05
    SW 120815 - Arducopter 2.6
    121201 - Arducopter 2.8.1
    130406 - Arducopter 2.9.1b
    130618 - Arducopter 3.0.0 RC6
    130805 - Arducopter 3.0.1

En hier een plaatje.

Ik heb deze X-Quad in augustus 2012 opgetuigd. De toen actuele versie van Arducopter er in gezet. Ik heb in eerste instantie alleen de Stabilize mode getuned en dat was het.
    Doel wat ik met dit model had was om mezelf te leren vliegen in mode 2 i.p.v. in mode 1. Dus nick en roll op de rechter knuppel en gas en yaw op de linker. De reden waarom ik over wilde: In mode 1 heb je beide handen nodig om de multicopter op z'n plaats te houden. En gezien de vele toeters en bellen die het platform heeft wil je wel eens schakelen. Kom je een hand tekort. Dat gaat beter in mode 2. Met deze instelling ben ik maar een maand of 4 gaan vliegen zonder iets aan de tuning te veranderen. Al met al in 3 maanden zo'n 100 accu's leeg gevlogen. Vliegtijd per accu 8 minuten. Zonder enig probleem. In een later stadium ook in Acro mode gaan vliegen.

Versie 2.6 deed het slecht wat betreft Alt Hold en Loiter. Ook RTL was een uitdaging. Maar Stabilize: perfect.

Versie 2.8 vloog nog stabieler in Stabilize mode.

Met 3.0.1 werken ook ook Alt Hold, Loiter en RTL bevredigend. RTL blijkt erg handig te zijn als je de oriëntatie kwijt raakt en niet weet welke kant de quad op vliegt. Oriëntatie blijft op 100 m afstand een uitdaging.

Essentieel is om de APM wat betreft trillingen te ontkoppelen van het frame. Als je dat niet doet lijkt het alsof de trillingen de regelkringen laten "vollopen" en opeens spuit de quad naar vol gas naar boven. Rubbers tussen de APM en het frame losten dit probleem volledig op.

Iets over tuning. Bij de MVCNOV vliegen een aantal mensen met multicopters. En het blijkt dat we allemaal zo onze eigen smaak hebben van wat we "lekker vinden vliegen". Deze X-Quad is getuned om te vliegen, te bewegen. Dus een tikje tegen een stick en hij beweegt. Hij kan ook stabieler getuned worden, maar dan wordt ie minder bewegelijk. Kwestie van smaak.

Deel Deze Pagina