ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door flash1, 19 feb 2013.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Niet met dat frame maar dik dubbelzijdig schuim moet goed werken en ook iets dempen.

2. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012
    Ik heb nu een stapeltje van 5. Van die MinimOSD dus.

Hallo mannen.

Altijd veel kennis hier aanwezig dus ik waag 't er weer eens op...

Ik heb hier nu 5 dooie MinimOSD's voor m'n neus liggen.
    Van eentje doet het videodeel het en van de anderen werkt het digitale deel nog.
    Als ik het bordje met het werkende analoge deel aan OSD_Config.exe hang, zegt OSD_Config tegen mij: Failed to talk to bootloader. Andere bordjes (met kapot analoog deel) praten wèl met OSD_Config.

Enerzijds: Ik heb er maar weer 2 besteld bij HK maar dat duurt minimaal 2 weken voordat ik dat hier heb.

Anderzijds:
    Ik weet nauwelijks waar ik over praat maar ik denk dat als ik de Atmel MEGA 328P van een bordje met werkend digitaal deel sloop en op het enige bordje met werkend analoog deel soldeer, het wel eens zo zou kunnen zijn dat ik weer een goed functionerende MinimOSD in mijn handen heb.

Nou zijn hier veel winkeltjes die telefoons/tablets/etc. repareren en allemaal hebben ze een hete lucht soldeer station. Die zouden best wel eens in staat kunnen zijn om dat klusje voor mij te klaren (voor wènig).

Wat denken jullie: Is het verbale diarrhee wat ik uitkraam of is 't het proberen waard?

3. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Hi Laas
    Tsja... vroeger maakt je ook altijd al veel kapot... Niet alleen electronisch, maar mechanisch lukte je ook prima. en dat met die diarrhee.. herinner ik me ook nog wel.. :)

Gewoon proberen.. nu heb je er ook niets aan. En die mensen daar vinden het prachtig om voor je te doen. Daar zijn nog vakmensen..

goet,
    Jacques

4. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012

Juist ja, wat ik al intikte: altijd veel kennis hier aanwezig! :) :)

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    De OSD chip vervangen / verwisselen kan uiteraard zonder problemen. Je moet goed kunnen solderen. De losse chips zijn erg lastig te vinden voor een goede prijs. Een complete MinimOSD kan je voor 10 dollar al vinden dus een losse OSD chips voor meer dan 5 dollar is het haast niet waard.

Modificeer meteen de nieuwe zodat je die niet ook opblaast :)

Goedkoopste ebay source : http://www.ebay.com/itm/IC-MAXIM-TS...058?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a66d43792

Mocht iemand een paar kapotte MinimOSD's hebben die hij kwijt wil dan repareer ik ze wel :)

6. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012

Swappen van de Atmel MEGA 328P was een fluitje van een cent en 1 MinimOSD bordje werkt nu weer.
    Bedankt voor de ebay-tip.
    Dus als proefje 2 video IC's besteld om te zien of dat ook te swappen is door die handige boys.

Maar eh Tadango, dat modificeren, hoe doe ik dat en waarom?

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Verschil in de analoge en digitale - sloopt de osd chip direct. Massa's aan elkaar knopen voorkomt dat al. Als je hem ook voedt vanuit de apm heb je geen uhf storing meer.

8. laasmooi

laasmooi

Lid geworden:
    10 jul 2012
    Ho ho ho Tadango, je gaat wel erg hard! :(

Voeden vanuit de apm doe ik al, er hangt dus geen +12V aan de videokant.

1.
    Bedoel je met de osd chip de video chip (dus op het analoge deel/videokant)?

2.
    Hoe knoop ik massa's aan elkaar?
    (Als ik het bordje bekijk, is de massa van de digitale kant al verbonden met de massa van de analoge kant. Zie ik dat verkeerd?)

9. Jayroen

Jayroen

Lid geworden:
    21 jun 2013
    Hallo APM heren,

Ik wil jullie graag om hulp vragen. Ik zit een beetje vast met mijn setup.
    Door veel op dit en andere forums te hebben gelezen ben ik al aardig op weg met de bouw van mij hexacopter. Eigenlijk is hij bijna klaar om te lucht in te gaan (denk ik).

Het probleem is alleen dat hij niet wil 'armen'! :(

Wat heb ik allemaal gedaan:
    - ESC's zijn gekalibreerd
    - Kompas is gekalibreerd
    - Accelerometer is gekalibreerd
    - Radio (Spektrum DX8 met AR8000 en TM1000) is gekalibreerd
    - Firmware 3.0.1 draait er op
    - GPS werkt
    - Motor test is uitgevoerd via terminal in Mission Planner

Op het moment heb ik hem maar even aan de kant gezet omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen dit probleem op te lossen.

Groet,
    Jeroen

10. Peter750

Peter750

Lid geworden:
    1 jul 2013
    Hi Jeroen,

even armen met mission planner geconnect, dan zie je in flight data wat het probleem is.
    Meestal gps hdop moet onder 2.0 zitten (als je gebruikt maakt van de release candidates firmwares.

11. Jayroen

Jayroen

Lid geworden:
    21 jun 2013
    Ik kwam op een filmpje tegen dat het probleem wordt weergeven in de flight data. Echter is dat bij mij niet het geval. Er blijft alleen 'disarmed' staan.

12. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Vorige week een APM in huis gehaald, ik hou van experimenteren en instellen.
    Zo wat een hoop opties om te leren: daar was ik zondag wel ff mee bezig.

De huidige KK2.0 vervangen door de APM en de wiki erbij gepakt.
    Wel had ik de laatste beta firmware nodig met de nieuwste Mission Planner om de accelarator te kunnen calibreren: herkenbaar?

De motoren ingesteld, getest zonder props en hop naar buiten. De eerste hover in stable was al een feit.
    En het geheel leek al stabieler (lees beter door de APM gecorrigeerd) dan de auto level van de KK

Mooi spul. De DX6i programmeren met 5 flight modes was even zoeken maar ook dat is gelukt.
    Hopelijk komend weekend een uitgebreidere test uitvoeren, tot nu toe zeer tevreden met het resultaat

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Wat gaat er fout bij het calibreren? Werkt gewoon bij eerdere versies ook. Ik heb 3.0.1 en daarmee gaat het prima.

14. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Met de nieuwste Gui en laatste firmware krijg ik "Calibration failed" (met en zonder vinkje bij 3.0 apm)

Met de beta firmware lukt het de eerste keer

15. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Vandaag de settings voor failsafe aangepast en de PID instellingen bekeken.
    Wat me opviel is als je een slider aanraakt van een setting in de GUI vd parameters om bv THR_ACCEL_P aan te passen,
    de waarde ipv 0,5 naar een hele grote waarde springt.

Gelukkig niet al te veel aangepast dus ik wist wat er aan de hand was.
    Toen via de terminal maar met Set de goede waardes terug gezet.

Is er ook een optie voor algehele reset naar standaard firmware waardes? Of is dat gewoon reflashen en klaar?
    En: is het mogelijk om de Arm status ook via een externe led zichtbaar te maken? Zit wat verstopt nu op mijn quad

Laatst bewerkt: 4 dec 2013
  16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dat gebeurd door het verschil in de mission planner en de oudere firmware... heel erg irritant. Ik pas waarden meestal met de hand aan in de full parameter lijst.

Externe led's is zeker mogelijk. Ik heb 1 voor gps lock / status en 1 voor de arming status. Is direct de verlichting van de hexa. Led-mode op 15 zetten en even in de docu zoeken welke aansluitingen je moet hebben. Heb je die lange 3 pins rij aan de zijkant gesoldeerd? Daar zitten ze op.

17. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Bedankt!

Gevonden: LED mod for APM

Note: If you choose to control the pins directly from the APM, you must choose LEDs which have a current draw lower than the maximum permissible current of the AVR chip on the APM: 40mA

die max current van 40ma: is dat totaal of per LED?? (er moeten er 2 aangesloten worden)

Laatst bewerkt: 4 dec 2013
  18. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Per uitgang (dus 40 voor gps led's samen en 40 voor status led's samen). Via een transistor kan je meer schakelen.

19. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Pff wat een ellende om met de APM icm de Graupner RX de ESCs te calibreren... De APM detecteerde de full throttle niet bij het opstarten.
    Nu als work around de APM handmatig in calibreer stand gezet en dan eerst de RX power geven via een 1S lipo, dan de APM pas aan de RX en meteen de ESCs power geven.
    Voila! Gelukt! Dank aan Google en het APM forum!

Vraag:
    Ik wil de APM zonder GPS gaan inzetten. Ik neem aan dat als ik de pre-flight check aanpas dat het geen problemen geeft of wel?
    Snap wel dat RTH etc niet meer werkt maar dat is ook de opzet

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Simpele oplossing voor calibreren escs: Alles aan, volgas, reset knop op APM indrukken tot de sequence dan nog een keer de rest knop indrukken en de esc's armen. Dan gas dicht en tada :)

Zonder GPS nooit geprobeerd, maar moet gewoon werken. Zonder GPS lock heb ik ook wel gevlogen, is niet nodig dus. Denk dat hij ook niet naar loiter of auto schakelt als je dat zou proberen (eigen risico ;))

Deel Deze Pagina