Armortek Centurion Mk 6/2 (1/6)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Droopy'ke, 18 mei 2013.

  1. Buzzy10719

    Buzzy10719

    Lid geworden:
    30 dec 2012
    Berichten:
    48
    Man man man, ik schrik steeds bij het zien van je update's makker.
    Het zijn die kleinr dingen die hem uiteindelijk compleet maken e man.
     
  2. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    Hey Droop,

    Lijkt als of deze foto uit het museum Overloon komt;)
    Dat deze lampen donker zijn kan ik je helaas niets over zeggen.
    Weet wel dat er soms filters over koplamp glazen werden gezet ivm minder opvallen.

    Mvg Roy
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.526
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik denk dat de koplampen gesmoked zijn dat als ze wel in staat van paraatheid zijn ze er niet direct af hoeven en niet als een spiegel naar de vijand werken van hallo hier sta ik!

    Chromen reflectors in de koplampen zijn natuurlijk een mooie spiegel.

    Als het voor op de weg is neem ik toch aan dat ze niet met IR zijn uitgerust anders zien de tegenliggers je niet... (vind de tank niet zo erg,, de automobilist iets meer denk ik ;).)

    maar zoals ik al zeg ga nu uit van een theoretische redenatie gebaseerd op aannames :p
     
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Jouw verklaring klinkt aannemelijk, Alwin maar dan heb ik de volgende foto:

    [​IMG]

    Inderdaad, chromen spiegels in de koplampen...
     
  5. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    Droop????

    Check de laatste 2 foto's die jij geplaatst heb en die van Blackduck.
    Ik zie achterop de turret ook nog iets wat ik bij jou mis;)

    Mvg Roy
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.526
    Locatie:
    Nieuwegein
    vraag me sowieso iets hardop af. waarom een IR lamp?
    Beetje tank beschikt over camera's... en die detecteren juist heel goed IR licht.
    Of is het juist de bedoeling die camera's te overrulen met deze lamp?
     
  7. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    @Cheeta.....Gezien je leeftijd denk ik niet dat je deze tank echt kent.
    Deze is van net na de 2e wereld oorlog en had toen geen camera's en allerlei elektronische hulpmiddelen.
    Heb je het nu over een M1 abrahams, dan kan ik je gelijk geven:cool:

    Mvg Roy
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    @ Droop: ja jullie bleven fit dankzij de Germaniërs en absentie van kooplui :p volgens Ceasar dan hè :)

    Mooie aanvullingen dat drivers windscreen en sleeptros. Geen gereedschapskist rechts voor op de tank?
    Wat voor lampen levert Armortek bij deze kit? Ik zie 'm ook erg vaak zonder lampen overigens.

    "Centurion Mk 6/1 is a Mk 6 with infra-red night vision equipment and stowage basket at rear of turret. Centurion Mk 6/2 is Mk 6 with 12.7 mm ranging machine gun for 105 mm gun."
    Army Guide - Centurion, Main battle tank

    Moet die stowage basket nog niet achterop de turret Droop? Zie jouw laatste foto. Enfin zoals Roy al aangaf :)
     
  9. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Armortek geeft geen extra lampen bij dit model en eigenlijk zijn die ook niet nodig voor de Mk 5/2.

    Maar aangezien dit nu al een Mk 6/2 is geworden zou ik er die wel willen bijplaatsen.
    Hoe meer ik alles bestudeer, hoe meer ik er van overtuigd geraak dat die twee 'koplampen' i.r. lampen zijn.

    Zo zie ik het nu:


    [​IMG]

    Wat die stowage basket betreft: die komt er waarschijnlijk ook wel. Daar heb ik al de tekeningen voor klaar liggen.
    @ Blackduck: Toch nog eens dank voor de extra foto's ;)
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.526
    Locatie:
    Nieuwegein
    en hoe gaan ze de IR tot hun voordeel benutten dan? zal toch doormiddel van night vision of iets in die trand moeten gebeuren. anders zie ik ook het voordeel van IR toepassen niet?
     
  12. blackduck

    blackduck

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    weert
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Het probleem is opgelost, mannen. :)
    Het blijkt nu dat bij de Mk 6/2 de twee 'donkere koplampen' ook I.R. lampen zijn.



    [​IMG]
    De twee middelste op de glacis plate zijn de gewone koplampen.
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    gezien een soortgelijke discussie op twenot.nl lijkt dat aardig te kloppen Droop:
    [​IMG]

    Lijkt wel erg op de Duitse Notek Lampe
    [​IMG]
     
  15. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Bedankt voor je opzoekingswerk en deze extra info, Bram. :)
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    you're welcome :)
     
  17. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Lelystad
    @Bram.....Zijn dit niet de oorlogs verlichtings units?
    Normale koplampen zijn zo als afgebeeld in de post van Droopke(dubbele koplampen)

    Mvg Roy
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Heel goed Roy, vandaar mijn verwijzing naar de Notek Lampe die op de Duitse Panzers in WW2 gemonteerd was . Het zal m.i. een kwestie van smaak zijn gezien de wereldwijde verbreiding van deze tank, en gezien de diverse aanpassingen aan centurion tank en afgaande op afbeeldingen dus geheel zonder koplampen, dan met 1 koplamp links, vervolgens 2 enkele koplampen heldere reflector, de NL set up met quasi notek lampen en IR, de dubbele koplampen met heldere reflectoren. Wat voor de bouwer dan weer leuke speelruimte geeft om zaken naar eigen inzicht toe te passen :)
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.709
    Locatie:
    Salland
    Hoho... "Deskundige"? Ik ben maar een "Adjudantus Simplisticus Voetvolkus" hoor...;)
    Maar: Ja, het waren zg "Irorij" lampen. Militair acroniem voor Infrarood rijden.
    Chauffeur had een Irorij-bril op en zo kon men (was de gedachte tenminste) in het donker nog goed rijden.
    Nu de praktijk: Ik heb met dat systeem op de YP-408 gereden en nee, dat beviel niet. Als je een haakse bocht moest maken, was de procedure als volgt:
    "Chauffeur kijkt vooruit, ziet de bocht uit het gezichtsveld van zijn irorijbril verdwijnen, telt tot 2 en stuurt dan de bocht in."
    Als je 70 rijdt, maak je dus een wat ander bochtje dan wanneer je 20 rijdt...
    Als voertuigcommandant keek ik uiteraard altijd mee met de chauffeur en gaf hem aanwijzingen. Maar toch: Ik reed liever helemaal zonder licht, dan met Irorij.... Een Kwalitatief Uiterst Teleurstellend systeem.

    In de jaren '60 vorige eeuw (toen de lucht nog schoon en seks nog vies was) was de warmtebeeldcamera of de restlichtversterker nog niet uitgevonden. Men moest het doen met "nachtkijkers" (goede kwaliteit kijker met goed oplossend vermogen) of Infrarood licht en dito kijkers. Irorij (InfraroodRijden en IroVi (InfraroodVizier) waren nogal logge systemen met logge loodaccu's. In een voertuig geen probleem, maar op een handwapen (geweer, mitrailleur) best onhandig en lomp. Boven verpestte zo'n zware kijker met bijbehorend zoeklicht op je wapen de balans behoorlijk; je wapen helde steeds naar links over, en dat beïnvloedt het trefferbeeld negatief. (Je raakt je doel niet, de boze vijand is hooguit behoorlijk geschrokken)

    Pas in de jaren '80 kwamen de restlichtversterkers (HV-kijkers) in gebruik; de eerste keer dat ik er een in handen had was in Libanon. State of the art, nét nieuw bij de KL.

    Warmtebeeld zag ik voor het eerst op de TOW II en het 25mm kanon van de YPR-765 PRI. Dat was eind jaren '80. Tijdens Desert Storm voor het eerst uitgebreid met warmtebeeld gewerkt. Toen nog een vrij korrelig beeld. Tegenwoordig kun je met warmtebeeld zien welk type maandverband een dame onder haar broekje draagt. Niet alleen de grootte, maar ook het merk, met of zonder vleugels...

    Ik denk dat deze lampen geen "normale" verlichting zijn, maar zg. "Oorlogsverlichting". Het staat namelijk vrij slordig als je als niets vermoedend automobilist twee lampjes boven elkaar ziet en denkt: "Oh, daar komen twee fietsers aan... de weg is breed zat, laat ze maar aan de kant gaan. Ik ben tenslotte met de auto!" En vervolgens is het laatste wat je op de wereld verneemt het geluid van twee rupsbanden die zich een weg over je motorkap, voorruit en verder banen...:help: De infraroodglazen van de koplampen waren inwisselbaar voor gewoon glas.
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hartelijk dank Roel voor deze uitgebreide én leuke uitleg. :D

    De centurion zal dus nog uitgerust worden met twee Irorij lampen. :)
     

Deel Deze Pagina