Arocs 8x8 Kipper - Scaleart

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Rakthi, 22 mei 2015.

1. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Hi Marcelinets, best bedankt voor dat mooie compliment! :) Die tegenslagen die vallen al bij al wel mee.

++++++++++++++++
    Ben er in geslaagd de battery op te laden met wat krokodillen klemmetjes. Niet de veiligste manier maar hield wel een oog in 't zeil.

Zo vanmorgen tijd om die servo die de klep van de uitschuifbare arm bediend een nagekeken. Was wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Moest al de electronica en bedrading weer uit elkaar halen. Gelukkig dacht ik er nog net op tijd aan om het ganse mechanisme in kip positie te zetten. Nu die cylinders vol olie zitten is daar geen beweging in te krijgen.

Meevaller was dat ik de bedrading van beide klep servos door de krimp kous kon trekken zonder de bodemplaat los te moeten maken. Ze moesten er allebei uit omdat ze tezamen door die tube lopen.

Geen breuk in mijn soldeerwerk dus eerste gedacht was defecte servo. Voor alle zekerheid de draad van de versnellingsbak servo die ik zo mooi verbrand had geknipt en die aan deze servo gesoldeerd. Dan eens aan mijn tester gehangen and dat ding werkte >zucht van opluchting< Aan de verwijderde verlengdraad was niets abnormaal te zien, maar vermoedelijk zit er ergens een breuk in een van de drie draadjes.

Dan natuurlijk het probleem om beide draden weer terug naar voor te krijgen. Met wat aansporing en een touwtje lukte dat wel.

Zo nu is de ganse truck in werkende toestand (behalve natuurlijk de SMX module en de LEDs in de cabine)

Zoals hij nu staat ... Heb een krimptang en pinnetjes besteld zodat ik die boel wat kan opruimen. en het er een beetje overzichtelijker uit ziet.

Morgen ga ik dan eens snel de contacten aan die universele kingbus checken en die dan ook een direct verbinden met de bus in de truck. zien of dat iets doet.

en dan kan ik eindelijk starten aan de container ... heb dat tot laatst gehouden. Een eenvoudige and simpele nuts and bolt job :)

Groeten!
    Stephan

2. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Heb de universele bus in de cabine rechtstreeks aangesloten, polariteit verwisseld and geen vreugde . Ga dat even zo laten. Heb zojuist het tracking no ontvangen van het bestelde krimping tool en benodigde pinnetjes om de servo kabels in te korten. Ga dan weer eens kijken als ik al de bedrading opnieuw doe.

An zo, dan vandaag het laatste bouwpakket ...

Deel 1

Zoals steeds mooi afgewerkt metaalwerk. Volledig uit messing. Verf excellent ook.

Eerst gaan de "glij staven" erop. Model bouten aan de voorkant en gewone philips schroefjes onderaan.

Voorkant

onder

Vervolgens de cross brace waaraan de schuivende haken van het lift mechanisme aangrijpen tijdens het kippen. Moest de schroefjes van de glij stangen los maken om het te kunnen installeren. Zeer exacte fit.

Rollers onderaan het einde. De gaatjes voor de assen in de houders moesten wel wat uit gevijld worden. Niet weel werk als men een dunne ronde vijl heeft.

Houten vloer. Het pakket komt met de koperen nageltjes die men volgens de handleiding moet induwen na de gaatjes te hebben uit geboord met een 1mm boor. Dan de achterkant afknippen en glad schuren. Mijn pakket kwam met al dit werk reeds gedaan door iemand bij ScaleART.

Word vast gezet met M2 model boutjes. het onderliggende frame heeft reeds openingen voorzien van schroefdraad. - Dit was niet zo voor de boutjes in het midden van de 2 smalle stukken. Om de een of andere reden was the schroefdraad in de verkeerde openingen. Heb er M2 moertjes op gezet langs onder.

De 4 uprights schuiven in hun houders and worden met één M2 model bout vastgezet.

Heb wel wat verf af moeten vijlen om een goede passing the verkrijgen. Eveneens een dunne platte vijl door de onderkant om wat verf te verwijderen daar.

Eyebolts en links van een ketting om de vracht vast te zetten. Heb er 8 nodig, maar er waren er 10. 2 extra lang. Die heb ik achteraan gebruikt. Vanwege de houder van de rollers achter kan je het moertje niet op de draad krijgen wegens geen plaats. Met de lange geen probleem

3. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Deel 2

ScaleART heeft wel uitsparingen gemaakt in het frame om toegang to de moertjes van de eyebolts te geven, maar zelfs als ik M2 model boutjes had genomen nog niet mogelijk om mijn sleutel in die uitsparing te krijgen. Laat staan voor de no 4 nodig voor de moertjes die er bij geleverd waren. Zodoende een kleine uitdaging, maar na 2 boutjes vast gezet te hebben vind je een systeem.

Done

Nu de zij platen afwerken. Eerst de laadklep. Een eenvoudig maar effectief sluitings mechanisme. Moet wel Loctite aan het moertje.

De pinnen worden vastgezet met seconden lijm waar ze door de openingen gaan. Volgens handleiding moet je een 1.5mm boortje door de gaatjes sturen om de verf te verwijderen alvorens dit te doen. In dit pakket was dit reeds gedaan.

Zelfde voor de langere platen aan de zijkanten. Hier even opletten, bij de voorste gaan de pinnetjes naar rechts ane bij de achterste naar links

Herinnerde dat ik de beschermringen nog op de voorste wielen moest steken. Heb kleine stukjes dunne dubbelzijdige tape gebruikt om ze vast te houden

Zo, dat is het dan, technisch gezien het einde van deze draad. Nu ga ik eerst met deze truck wat rondrijden en proberen niet te veel obstakels te raken. Dan zien we wel hoe het zit met de SMX en de LEDs in de cabine.

Zodoende een update zit er aan te komen.

Een ding is zeker, I heb mij werkelijk wreed geamuseerd met dit bouwpakket, en ik hoop jullie ook met dit bouwbericht. :)

Groeten! Stephan

rc kevin en wanegekzeg vinden dit leuk.
  4. Marker

Marker

Lid geworden:
    2 mei 2011
    Heb dit stileltjes gevolgd en vind dit een leuke bouwbeschrijving.
    Veel plezier met de kipper

5. marcelinets

marcelinets Guest

Ook mooie bak met die afneembare kleppen,bedankt voor het mooie bouwverslag Stephan.
    Veel rij plezier.

6. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Zeker een mooi uitgebreid bouwverslag. Nu is het tijd om te
    genieten van het resultaat :)

7. luchard

luchard

Lid geworden:
    8 jan 2015
    Bedankt voor het verslag Stephan, ik heb van het begin tot het eind genoten.
    De foto's waren fantastisch en je uitleg ook erg duidelijk, veel plezier met de STER.

8. Richard-Woerden

Richard-Woerden

Lid geworden:
    16 mei 2015
    Ja goede beschrijving. Goed uitgelegd. Mooie truck ook. Veel plezier er mee. !

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Dank je wel allemaal! Nu testen geblazen en wat rond rijden om te zien wat er af valt.

Ben hier en daar toch vergeten een moertje goed vast te zetten. :rolleyes:

Stephan

rc kevin vindt dit leuk.
  10. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Van de namiddag de truck eens in de tuin. Maar goed dat ik voor 8x8 gegaan ben. Heb de diff locks wel een paar keer moeten gebruiken om weer wat beweging te krijgen. Ook mogen vaststellen dat ik vergeten was de 2 grote moeren die de wielen aan de voorste achterste as houden aan te trekken. Was even interessant.:p

Probeerde de container af te zetten maar dat ging niet in het gras. Dus dan maar kippen.

Even zonder de zij panelen.

En in deze laatste foto al de plaatsen waar ik wat moest vijlen.
    De houders van de rollen kon best een paar mm groter zijn, dan moest ik het gat niet ovaal maken om de pin erdoor te krijgen.
    Je kan ook zien hoe de achterste lange eyebolt vast zit. En ik zie dat ik daar ook best een grotere washer plaats.

Groeten!
    Stephan

11. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    is een zeer mooi en uitgebreid bouwverslag geworden, proficiat
    en knappe actiefoto's ook
    veel succes en plezier met de truck

12. Marco_Polo

Marco_Polo

Lid geworden:
    20 aug 2010
    Hoi Stephan,
    Een mooi duidelijk bouwverslag...
    Veel plezier met de ritjes,, en zit er ook nog een filmpje in het vooruitzicht?
    Ook daar zijn we dol op.
    Nogmaals mooi eindresultaat.

13. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Volvo_Freak, Marco_Polo, beide bedankt voor het compliment over het bouw verslag. Blij dat jullie er plezier aan hadden.

Filmpjes ... zullen zien. Zit hier zonder land lijn met een 3G verbinding dus internet gaat hier echt traag met tijden.

Spijtig genoeg ben ik blijkbaar de enige op dit eiland die zich met dit soort modelbouw bezighoud ...

14. Klaas88

Klaas88

Lid geworden:
    19 jun 2015
    Mooi bouwverslag veel om van te leren als beginner zijnde
    Mooi om te zien hoe je alles tot in detail beschrijft!!

Gr klaas

15. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Dank je wel Klaas, maar ik volg jou bouwbericht van in het begin, en voor een beginner al direct beginnen met optionele stukken te bestellen en er dan de dremel in te zetten vind it wel prachtig!

==============

Nu ik toch hier ben, heb EINDELIJK een bron van goede verf gevonden, gelimiteerd in aanbod, maar wel met juist die RAL kleuren die ik gebruik. Heb nu wel zin om de boel weer uit elkaar te halen en het chassis degelijk te lakken in RAL 3002 ... who knows ... Heb alvast wat spuitbussen besteld ingeval ik daad bij woord voeg.

Stephan

Klaas88 vindt dit leuk.
  16. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Mooi resultaat geworden :)

17. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Dank je wel Cor! :)

Even een update maken. Werd door een eigenaar van een gelijkaardige container via een Duits forum gevraagd om te controleren of de haken van het kip mechanisme wel goed aangrijpen aan de cross brace van de container.

Dus even de houten vloer van de container verwijderen en kijken.
    En jawel, probleem.

Bij kippen, de uitschuivende haken die bij andere containers het mechanisme van de het slot van de achterklep activeren worden licht naar boven geforceerd.

Als je naar de cross brace kijkt kun je aan de beschadigde verf goed zien waar het probleem zit. Is te dik en de ruimte tussen de zijstukken is te smal.

Na een boel vijlen en passen komen wij dan tot dit stadium.

Omdat ik toch wel redelijk veel materiaal verwijderd heb, een stukje messing erin voor versterking.
    Dit stukje werd gelijmd met UHU 2 componenten lijm

De half ronde openingen zijn nodig om de schroeven te kunnen plaatsen

Nu de container ongeveer 1 cm meer naar voor gaat, botst het haak mechanisme in the dwars stang van de verhoogde uitlaat als ik niet oplet.
    Ga die terug recht moeten buigen omdat ik een paar keer niet oplette. :rolleyes:

Heb een stukje aluminium van ongeveer 1.5 mm dik genomen en op maat gevijld. Hopelijk doet dit de voorwaartse beweging van de container tijdig stoppen.
    Als dit niet voldoende is lijm ik er nog een stukje rubber tegen.
    Dit stukje is nog niet gelijmd. Moet daarna nog wat geplamuurd en geschuurd worden.

En dan wachten of de grondverf. Gelukkig heb ik eindelijk een handelaar gevonden die de RAL 5010 blauw spuitbus kan leveren.

Groeten!
    Stephan

18. Rakthi

Rakthi

Lid geworden:
    22 mei 2015
    Zonet bericht gehad dat ScaleART op de hoogte is van dit probleem en een oplossing in de maak is.

Groeten!

19. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    mooi opgelost.

20. Efrem

Efrem

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Wat een prachtig model!
    Echt Mechanical p*rn :)