De uitslagen van afgelopen zondag staan op de site: wedstrijdinfo De Arowana's hebben het voor een eerste wedstrijddag helemaal niet gek gedaan. Goed, mijn vloedkanaal werkte niet optimaal (lipo in het deksel gevallen na een flip), maar als ze gaan, dan gaat het ook hard, en goed te controleren. Groeten, Jan.
Kleine update: Het lijkt erop, dat de lucht niet weg kan uit de tip van het vloedkanaal, om dat te verbeteren heb ik een pijpje in de boot gelijmd, dat van de punt van het vloedkanaal naar de stuurboordzijde van de romp loopt. Als de epoxy is uitgehard, en alles is dicht, zal ik morgen eens zien of het een verbetering is... Groeten, Jan.
Yes! Met 25 gram lood aan de buitenkant van het vloedkanaal, een zware Lipo en de ontluchting, werkt het vloedkanaal. Niet supersnel, maar het werkt. Misschien nog een paar extra gram lood om de boel te bespoedigen, maar ik heb geen plaklood meer, volgende week eerst even bij de bandenboer langs. Bij wijze van test even een 45 mm messing prop(shop) erachter geschroefd, gedverderrie, dat gaat me eigenlijk te hard in een gracht van nét twintig meter breed, wat een afschuwlijk snelle boot... Deze combinatie trekt ook méér stroom dan een 45K, want zowel de motor(as) als de lipo waren behoorlijk warm toen de snelheid begon in te kakken. Ondanks de golfslag van de 'zwakbegaafden', die met hun rubberbootjes weer uit alle hoeken tevoorschijn komen zodra de temperatuur boven de 15°C komt, was de boot goed onder controle te houden, alleen voluit gaan was er niet bij, dat heb ik een paar keer geprobeerd, vandaar dat ik weet, dan de vloedkamer werkt... Groeten, Jan.
Dat ging goed..., not. Gister even een Feigao 12XL met 2159KV getest in de Arowana. Vanwege de 4000 toeren meer aan de prop, t.o.v. de 1880KV motor, eerst maar een 42K erachter geschroefd. De snelheid is niet spectaculair met zo'n kleine prop, dus er kan wel een grotere achter. Helaas, na drie passes hield de boot er mee op. Eenmaal naar de kant gehaald stond er meer water in de boot dan goed was voor de electronica... De koelmantel bleek een minuscuul lekje te hebben, dat zal me leren om alleen een blaastest te doen en niet even met water op lekkage te testen. Vandaag bleek de 100A regelaar, na vannacht gedroogd te zijn, toch al een fase beschadigt te hebben gehad en stinkt het nu behoorlijk in mijn werkplaats, toen ik de boel weer in de boot had en de stroom er op zette: poef.... Gelukkig heb ik méér van dit soort regelaars liggen, dus nu wordt het koellichaam en de verlengde motorkabels overgezet op de volgende. Groeten, Jan.
Hoi Jan, Jammer van die regelaar zeg(sh*t happens:evil Hoe beviel de motor btw? Heb je er een xl in gehad? over het toerental wat je noemt denk ik een 540 L12 toch? Had je nog aanzienlijk meer snelheid met de Arowana met het hogere toerental van de feigao? Ik ga ook voor de Pursuit op zoek voor een geschikte motor , ...vandaar.(nadat de Genesis klaar is). gr. Arnold
Hallo Arnold, Nadat de regelaar was geprogrammeerd heb ik nog twee runs gedaan met een 43,5K: de eerste run gaf de Lipo de geest en had ik nog steeds wat water in de boot, de tweede run met een andere Lipo en dezelfd prop was de snelheid ongeveer die van de 1880KV met een 45K. Er werd niks warm, nog steeds wat water in de boot (stomme koelmantel....) dus morgen eens testen met een 45K. De koelmantel is van vers rubber voorzien en afgeperst, dus dat gedonder met water in de boot moet afgelopen zijn. Groeten, Jan.
De afgelopen dagen meer getest met de Feigao; de snelheid met een 45K is redelijk angstwekkend in mijn smalle testwater (gracht), dus dat gaat goed. Het feit dat de motor méér stroom trekt dan de 1880 KV motor laat de spanning van mijn 20C lipo echter vrij snel inkakken, het gillen van de motor in de eerste paar rondjes is dan weg en het gaat iets langzamer door tot de snelheid merkbaar inzakt, dan stop ik. De Lipo heeft eenmaal aan de lader nog 3,7V per cel, dus de stroom moet behoorlijk hoog zijn om de lipo zó plat te trekken. De Lipo is nét handwarm, dus ik schuif het op het feit, dat het 'budget' Lipo's zijn, waarbij de aanduiding 20C iets overdreven is... De 12L wordt aangegeven met 61A en de 1880KV motor met 47A, dat scheelt blijkbaar teveel. Vandaag de 1880KV er weer eens in voor meer vergelijkend warenonderzoek. Groeten, Jan.
Ik denk, dat mijn vermoeden betreffende de Lipo's klopt; met de 1880KV motor houdt ik langer het maximale toerental, terwijl de snelheid zo op het oog niet veel lager ligt dan met de hoger draaiende 12L. Met de wind en de golfjes van vandaag is dat natuurlijk moeilijk in te schatten, 'gevoelsmatig' scheelt het niet zoveel. Het lijkt erop, dat ik voor deze motor wat potentere Lipo's nodig heb. Daarnaast kan ik de hogere top helemaal niet kwijt rond het driehoeksparcours, dus 'heel erg' is het niet direct. Groeten, Jan.
Even een update in de Arowana ontwikkeling. Na afgelopen seizoen wat gedonder met de schroefas te hebben gehad heb ik de 1880KV standaard motor vervangen door een Emax 1500KV: B3660-12 1500kv Emax Brushless Inrunner Motor Gewoon om eens te zien, of ik de tijd nu wél haal én een grotere prop kan draaien om meer acceleratie uit de bochten te krijgen (je moet je zoon toch op één of andere manier kunnen verschalken, nietwaar?) Voor z'n geld is het een net opgebouwde motor die mooi loopt, waarschijnlijk gewoon een tweepoler, dus het rendement zal vergelijkbaar zijn met de 1880KV motor. De boot vaart met een 45K zeer netjes, als op rails en de acceleratie is inderdaad beter dan met een 42K (logisch)... Echter de topsnelheid is met nét 20.000 toeren niet om over naar huis te schrijven. Vandaag de boel eruit gesleuteld en een watergekoeld vulstuk gemaakt, zodat er een Aeolian X3654 1600KV buitenloper in past. Hierbij bleek, dat het vloedkanaal in de weg zat van de uitloop aan die kant, dus de boring voor het waterkanaal moest om een hoekje. De boel zit inmiddels in de boot en heeft al gedraaid, het loopt mooi! Bij de eerste keer optoeren schrok ik me te pletter van een doffe flap, gelukkig was het alleen de sticker, die van de motor af woei... Zonder sticker lijkt de motor dus verdacht op deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13868__X500_TW_1600_Brushless_Outrunner_Heli_.html Alleen zijn de specs van de Aeolian hoger (1250W t.o.v. 900W van de Hobbyking motor). Nu maar wachten tot we weer kunnen testen... Groeten, Jan.
Hoi Jan, Het zal waarschijnlijk een " domme " vraag zijn maar krijg je door het steeds groter propppen icm lagere kv's (waardoor idd meer acceleratie) ook niet meer last van propwalk???? hoop dat dit weer een leermoment voor me wordt gr. Arnold
Hallo Arnold, Gelukkig zijn er geen domme vragen... Natuurlijk genereert een grotere prop meer propwalk, da's ook de reden dat je de schroefaskoker fors uit het midden plaatst. Bij het varen met de 1500KV motor en een 45K hoefde ik niet tegen te sturen, met de buitenloper hoop ik, dat dit ook goed gaat, zoveel extra toeren zijn het niet. Hoe het met een 45 mm metaal of een 48K gaat, zal de praktijk moeten uitwijzen. Groeten, Jan.
Koud... Ik had gisteren al gezien, dat de Zwette ijsvrij was op het deel tussen de Laatste Stuiverbrug en de Jachthavenstraat, dus vanochtend de lader aangezwengeld en de lipo geladen. Met een 45K was de snelheid niet wereldschokkend (geschat 50-55 km/h) en de vaartijd iets van tien minuten, daar is dus nog marge genoeg voor een grotere prop. De harde wind zorgde toch nog voor een achterwaartse flip, dus het vloedkanaal kon z'n werk weer doen. Dit tot leedwezen van de toeschouwers, die zich al op een zwempartij hadden verheugd... ("Nou must d'r in, seun.") Ik was vergeten m'n temperatuurmeter mee te nemen, maar bij deze temperaturen meten is niet erg zinvol; de buitenlucht is 5°C en het water net boven het vriespunt, want vijftig meter verderop lag de gracht nog vol ijs. De motor was koud, evenals de regelaar, de lipo was amper handwarm. De lipo hangt inmiddels aan de lader en ik ga er een grotere prop op zetten, dan kan ik straks nog eens testen. [EDIT]: Ik kom net weer terug van het water van een testrun met een 48K; de acceleratie is bruut en de topsnelheid komt al in de buurt van wat ik nodig heb. Ook kun je nu de invloed van het koppel zien; de boot helt naar rechts tijdens het accelereren, eenmaal op snelheid is dat weg. Alles blijft natuurlijk koud, alleen de lipo haalt de 36°C. De zon staat inmiddels te laag om nog te testen met een 51K, die bewaar ik voor een volgende keer. [EDIT] Groeten, Jan.
Drieblad props? De 51K zit er inmiddels achter, maar ik verwacht problemen met het koppel; met een 48K leunt de boot tijdens het accelereren op de rechterzijde en gaat pas vlak varen als de topsnelheid is bereikt, met de 51K zal dit waarschijnlijk nog prominenter zijn. Op 'race water' krijg ik dan waarschijnlijk te maken met een boot die onrustig vaart, vooral in de bochten. Een drieblad zou een oplossing zijn, maar de 2299 serie gaat maar tot Ø42 mm, dat schiet niet op, tenminste, dat verwacht ik, maar dat zal ik zaterdag eerst proberen. Zijn er carbon drieblad 3/16"DD props op de markt? Ik heb ze niet kunnen vinden groter dan 35 mm. Anders zal het een aluminium drieblad worden of een Octura. Wie verkoopt deze props in Nederland, want vanuit Duitsland komt er aan verzendkosten bijna een prop bij, dat is me wat te gortig... Groeten, Jan.
Heb alleen deze kunnen vinden Jan maar dit is met 4mm schroefdraad.... Denk niet dat dit is wat je zoekt?
Bedankt! Voor die centen kun je nog eens eentje stukvaren. @Arnold: de 2299.42 heb ik wel liggen, maar die is te klein volgens mij. Groeten, Jan.
Vandaag getest met de 51K, dat vaart niet slecht, morgen eens de vaartijd timen, wellicht kan er nog een grotere prop achter... Ik heb nog een 57K liggen, maar dan wordt de speling naar het roerblad érg krap, als ik dan naar links corrigeer, of het roerblad klapt omhoog, dan is de prop weg. Misschien waag ik het morgen, maar liever wacht ik op de drieblad die besteld zijn. Groeten, Jan.
Gisteren tijdens de oefensessie van het "ESF" ging de boot al als de brandweer met de 51K: 5Uhw3G3zJ-I[/media] Mono I and Mono II testing - YouTube Ik was de stopwatch vergeten meet te nemen, dus dat heb ik vandaag even nagehaald. De Looxmagracht, die gisteren zo prachtig bevaarbaar was lag vanmiddag werkelijk vól met rotzooi, daar was niet te varen, gelukkig hebben we meer water en kon ik op de Zwette een getimede run doen. Het water was aanvankelijk als een spiegel, maar dan is na een paar rondjes wel anders. Vaartijd tot aan het afschakelen van de regelaar: 7minuut 45seconden. Met deze set-up kan ik het seizoen wel beginnen! Groeten, Jan.
Hoi Jan, Dat zijn nog eens vaartijden!!! Heb je die GROTE prop er nog achter gehad? De Arowana ging gisteren als een raket zeg , dat belooft wat!!