Hallo Arnold, Het water was vandaag glad en dan kon je zien, dat het koppel van de aandrijving de boot op de rechterzijde drukte. Bij de 48K had ik dat ook al geconstateerd, maar daar ging de boot weer rechtop varen, als de eindsnelheid bereikt was. Met de 51K bleef de boot steeds iets naar rechts leunen, met een 57K zal dit effect nog sterker zijn. Om deze reden én het feit dat er dan wel héél weinig speling tussen het roerblad en een 57K overblijft, heb ik deze er niet opgeschroefd. Wat ik gisteren niet heb kunnen doen is me vandaag wél gelukt; door op volle snelheid even te veel naar links te corrigeren voer de boot zichzelf om, op vlak water... Het koppel van de aandrijving speelt hierin zeker een rol. Groeten, Jan.
Hallo Willem, Tijdens de laatste heats van vorig jaar kwam ik steeds stroom te kort voor de laatste 30 seconden, erg frustrerend. Daarom ben ik deze winter aan het experimenteren met zuinigere motoren dan de standaard tweepool 1880KV die er in zat. Het blijkt dus dat een 1600KV buitenloper zuinig genoeg met z'n stroom omspringt, om met dezelfde lipo ruim anderhalve minuut vaartijd 'over te houden'. Om voldoende snelheid te krijgen, moet ik noodgedwongen een grote prop draaien, met alle gevolgen voor het vaargedrag. De 1600KV buitenloper is een 3654, een behoorlijk lange can om voldoende koppel te hebben. In de budget prijsklasse, waar ik in shop, heb ik geen buitenloper met een soortgelijk koppel en een hoger KV kunnen vinden. Er is ook een Turnigy XK 3574 1900KV onderweg om het toerental omhoog te krijgen, zonder dat het stroomverbruik me weer nekt in vaartijd. Als jij een buitenloper met een hoger KV weet, laat het me even weten. Groeten, Jan.
Is het niet mogelijk om ergens een gebruikte scorpion of tenshock of leopard te halen? Brushless Scorpion HK-3026-1600 für T-Rex-500-550, kein Hacker, Pyro, Pletti | eBay http://www.rc-raceboats.de/forum/showthread.php?23790-Leo-4074-2150KV-incl.-WK http://www.rc-raceboats.de/forum/showthread.php?21710-Turnigy-Typhoon-500H-Heli-Motor-1800kv http://www.ebay.de/itm/1-8-Leopard-...650764895?pt=RC_Modellbau&hash=item1e6b64765f http://www.ebay.de/itm/RC-boat-hi-p...366584635?pt=RC_Modellbau&hash=item588f9d7b3b http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=...ard&_osacat=22128&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Afgelopen week de 452/3 props binnengekregen, zien er netjes uit. Vanmiddag eentje op de boot geschroefd, dat ziet er gigantisch uit t.o.v. de 51K. De testvaart ging goed, tot de aandrijving vastliep en de motor de geest gaf... De adaptor voor de props met 3/16" boring werkte zich tegen het achterlager van de schroefaskoker aan, de motor trok éven een gigantische stroom en toen lag de boel stil. De twee runs van honderd meter die ik nog wél kon maken lieten een bloedsnelle Arowana zien, met een motor die ondanks de grote prop gewoon op toeren kwam. De acceleratie was bizar, het bochtenwerk viel me alleszins mee, daar is wel mee te leven. Een nieuwe motor is besteld. Groeten, Jan.
Ga je nog een teflon-lagertje gebruiken. Ik heb één as met en één zonder, maar als ik jouw beluister is het verstandiger te varen met.
Hallo Eric, Bedoel je als druklager? Dat zat er tussen, met een minieme speling, zoals ik de boel altijd afstel. Normaliter loopt dat mooi, maar als de drivedog door de weerstand van de prop verder de schroefdraad op wordt gedraaid, komt er een punt dat de boel véél te zwaar gaat lopen en dan helpt ook een teflon ring niet meer. Groeten, Jan.
Om nu een paar weken duimen te draaien tot de nieuwe motor(en) binnenkomen was niet direct een optie. In de la lagen nog twee van deze motoren: RCS Water-Cooled BL3650 KV2300 RC Brushless Motor IM516 | eBay Drie jaar geleden gebruikt in onze 65 cm Mono II rompen, die dit vermogen eigenlijk niet aankonden; pas met een 33mm Etti metaalprop waren de boten enigszins vaarbaar. Door de (te) kleine maximale propgrootte was de acceleratiefase dermate lang, dat we dat seizoen geen deuk in een pakje boter konden varen. In de Arowana gaat het echter prima. Met een rendement van 90% t.o.v. de buitenloper met 98% heb ik mijn bedenkingen over de vaartijd, maar dat ga ik nog timen. Eerst een geschikte propmaat vinden. Voor de verandering eens volgens het boekje: klein beginnen. Met een 39K was de boot al rap, het vaargedrag onproblematisch Een 40,5K uiteraard een beetje sneller, niks spectaculairs. Met een 42K kwam de snelheid er aardig in, geen vreemd vaargedrag. Tussendoor een 2299,42K drieblad, maar dan moest het zwaartepunt meer naar achteren, de boot liep goed, maar te nat door de grotere lift van de drieblad. Een 43,5K was de snelheid uiteraard nog hoger, maar begon de boot onrustig te varen, er was domweg te weinig romp in het water om in de steeds ruwer wordende gracht, met z'n terugkaatsende golfslag, nog betrouwbaar te kunnen varen. Toen greep de regelaar in en moest er weer geladen worden, de cellen waren iets verder leeggetrokken (3,4 - 3,5V) dan met de buitenloper (3,6 - 3,7V). Er is weer 4808mA ingeladen. Op naar het water met een 42K voor het timen van de vaartijd. Groeten, Jan.
Oei, het ging hard genoeg, maar met een vaartijd van 6min 22sec wordt het krap... Met deze buitentemperaturen wordt er natuurlijk niks overmatig warm. Motor 45° C. Lipo 44° C. Regelaar 33°C. Geschatte snelheid tegen de 70 km/h, eigenlijk is dat te hard, om nog rond de driehoek te kunnen varen, dus met een kleinere prop zal ik de zes minuten waarschijnlijk nét halen. Groeten, Jan.
Inmiddels is de korte 3650 2300KV vervangen door een Feigao 12L 2159KV, de korte 3650 werd wel erg warm bij runs met een 42K en deze (buiten)temperaturen, daarvoor is de Arowana nét een maatje te groot. De testruns met de Feigao 12L bevestigden wat ik al had verwacht; deze tweepoler trekt teveel stroom om de vaartijd mee te halen, met een 42L haalde ik de 5.30 minuten, de snelheid was goed (angstwekkend in de smalle gracht), misschien zal een kleinere prop nog snel genoeg zijn, maar dat heb ik niet geprobeerd, want gisteren is de lang verwachte Turnigy 3674 binnengekomen: HobbyKing R/C Hobby Store : XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner De motor heeft een gesegmenteerde stator en een vierdelige rotor, verstevigd met carbon roving, niet gek voor die prijs: De motor is inmiddels voorzien van een waterkoelmantel (60 mm lang, lastig te vinden) en zit in de Arowana gemonteerd. De lipo hangt aan de lader, straks nog even een testrun met een 42K. Groeten, Jan.
Nou, een vierpool is dus wel degelijk efficiënter dan een tweepool; met dezelfde prop en lipo haalde ik met de 3674 een vaartijd van tegen de zeven minuten. Wat me nog meer verbaasde, waren de temperaturen: - Motor: 20°C - ESC: 24°C - Lipo: 44°C Aan de astap van de Feigao 12L hield ik vorig jaar een blaar op m'n vingertop over, zó heet werd die (in de zomer)... (Ik heb nu een IR temperatuurmeter). Groeten, Jan.
Kijk, Die ervaring heb ik dus ook met de motor in de chaser. Lagere temps > hoger rendement... Mooi dat de boot goed vaart Jan! Btw, bij mij heeft een hogere timing tot gevolg meer snelheid, iet hoger strommverbruik en een hogere warmte ontwikkeling. Timing op 15 > alles koel, timing op 18,75 > motor iets warmer en een hoger stroomverbruik maar wel met een hogere snelheid.
Hallo Arnold, Ik zal eens zien of die vaartijd overeind blijft op vlak water, heb ik tijd over, dan kan ik de timing eens verhogen (staat nu op 6°), want iets meer snelheid is altijd meegenomen... Groeten, Jan.
Weet niet welke props je gebruikt maar hier staat veel bij voor een mooi prijsje....... <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
Hoi Jan, Ik vaar de Etti 4 poler op 15 en de temps zijn zeer laag. Lijkt me dat je wel wat hoger kunt qua timing ?
Hallo Ron, Ik heb van Bert Dekker al een wikkelschema gekregen, dus de motor wordt opnieuw gewikkeld. De schade door de kortsluiting is minimaal, je moet goed kijken, wil je de doorgebrande wikkeling ontdekken, het is niet zo, dat de hele wikkeling er zwart geblakerd bij ligt. Ik wil de multistrand wikkelingen vervangen door één dikkere draad, maar voorlopig moet de motor nog al afgewikkeld worden en moet ik eerst maar eens zien hoe ik de lagers eruit en de stator er af krijg. Het is de eerste keer dat ik zoiets onder handen heb, dus helemaal zeker hoe hierbij te werk te gaan ben ik niet. Eerst maar eens flink wat lezen over dit onderwerp. Groeten, Jan.
Wedstrijdvoorbereidingen. Zondag 8-7 is de laatste wedstrijd vóór het NK, dus dan moet er nog even goed gevaren worden. De vorige wedstrijden heb ik gevaren met een 44 mm Etti alu drieblad prop, dat ging hard genoeg, maar de lipo moest er hard voor werken, naar mijn smaak ietsje té hard. Ruim 5500mAh laden in een 5800mAh lipo is veel, vind ik. Dus vandaag eens met een 45K en een 48K geprobeerd. De 45K is een té grote stap terug, dat schiet niet op, dus de 48K er achter. De top is ongeveer gelijk aan de drieblad, maar (zoals je mocht verwachten) het vaarbeeld is een stuk onrustiger, vergeleken met de drieblad. Ik moest en paar keer heftig van het gas om een wegspringende boot er van te weerhouden de kademuur in te stuiven, niet goed voor je hartslag... Tja, ik vind het rustige vaarbeeld met de drieblad veel mooier en minder stressvol varen, misschien top ik die prop een beetje af, zodat het stroomverbruik wat lager wordt. Ik heb nog nooit een prop moeten aanpassen om het stroomverbruik omlaag te krijgen, dus als er suggesties zijn over dit te bereiken, anders dan door de diameter te verkleinen (waarbij je ook snelheid inlevert), dan hoor ik het graag. Groeten, Jan.
Jan, texas cut maken? Of gewoon stukje voorblad verwijderen? Ken die prop op zich niet, maar weet dat bijvoorbeeld octura's erg veel stroom verbruiken zonder aanpassingen en na aanpassingen een heel stuk minder.