Arowana deep V mono2

Discussie in 'Speedboten' gestart door arnold, 22 sep 2009.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Texas cut?

Ik zal straks eens googlen...

Groeten, Jan.

2. Marcel D

Marcel D

Lid geworden:
    16 apr 2012
  3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Oooh, shiny...!

Na een heftige klapper over een nét onder water liggend stuk hout was m'n roerblad tamelijk verbogen.

Ik heb het niet weer kunnen fatsoeneren, dus dan maar een ander roerblad gemaakt, net als bij m'n Mono 1, een blad van een mes:

Het is loeischerp en niet al te dikke rietzooi in de gracht gaat er gewoon mee in tweeën.

Ook de prop was beschadigd, zoals op de foto nog te zien is, om een alu prop weer in model te krijgen is minder gemakkelijk dan een messing prop...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vloedkanaal in tweede Arowana.

Na de motorupgrade van de 1880Kv tweepool naar de Turnigy Aquastar 4477- 2200Kv vierpool, was de boot dusdanig snel, dat een flip tot de zeer reële mogelijkheden behoort...
    Twee heats met maar 5 respectievelijk 10 rondjes, gevolgd door de resterende tijd ondersteboven wachten op de ophaalboot maakten de noodzaak voor een vloedkanaal duidelijk.

Nu zitten de as en motorspant hinderlijk in de weg; van het motorspant is een deel afgezaagd, gefreesd, zodat het vloedkanaal de maximale maat kan krijgen.
    De as moet blijven zitten, want die zit netjes ingeharst, daar moet ik omheen werken.

Na eerst een eindschot ter hoogte van de voorkant van het deksel erin te hebben gelamineerd, heb ik de vorm van het vloedkanaal gemaakt van stukken polystyreen schuim.
    In stukken, omdat ik door de obstakels in de romp één groot stuk er niet in krijg.

Vanwege het motorspant, dat behoorlijk in de weg zit, heb ik de beide rechte delen alvast van twee lagen glasweefsel voorzien, dat scheelt straks in het lamineren in de krappe ruimte én in het waterdicht krijgen van dit schot:

Achteraan zit een uitsparing voor de 4S lipo met voldoende ruimte om te kunnen schuiven met het zwaartepunt:

Ook hier is het waterdicht maken van het vloedkanaal onder het achterdek weer een uitdaging, met gebruik van een spiegeltje op een steel en kwastjes met gebogen steel moet het lukken.

Ik heb de stukken schuim met POR op de bodem van de romp en aan elkaar vastgelijmd, zodat het één geheel vormt en gemakkelijk in model geschuurd kan worden:

Vanavond vóór het donker werd, buiten alle overstekende randen weg geschuurd en de rand van de romp opgeruwd en afgeplakt.

Op het achterste deel moest nog een reepje worden opgeplakt en vlakgeschuurd, dat is ook klaar:

Inhoud ruim 2,3 dm³.

Inmiddels staat de eerste laag glasweefsel en epoxy, die de bovenzijde en de aansluiting met de rand vormt uit te harden, foto's volgen morgen.

Groeten, Jan.

5. stevendegraaf

stevendegraaf

Lid geworden:
    2 jul 2012
    waarom zo'n ENORM grote kantelkamer jan..? grotere kantelkamer betekend ook dat lipo meer naar het midden komt en minder helpt te kantelen:confused:

je zult het vast niet zomaar doen, maar heb nog nooit zo'n grote kantelkamer gezien in een boot8O

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Steven,

De Arowana is een enorm brede bak, die verontrustend stabiel drijft, op z'n kop...

Om de boot te laten terugkantelen moet er enorm veel drijfvermogen vernietigd worden, met mijn Arowana hebben we dat destijds uitgeprobeerd; ruim 2 Kg moest er aan gewicht aan de bodem worden geplakt voor er ook maar beweging in kwam.
    Er zit zelfs nog lood aan de buitenste binnenkant van mijn vloedkanaal...

Op de foto mijn Arowana, nog voor de componenten erin gezet waren:

Groeten, Jan.

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Het heeft even tijd gekost, maar het vloedkanaal zit erin en is dicht.

Zodra de lipo vol is even naar het water, om te zien of er nog lood bij moet om het functioneren te bespoedigen...

Groeten, Jan.

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Gadver, er moet nog lood bij...

Morgen eerst maar eens een steeksleuteltje met tape aan de zijkant plakken.

Groeten, Jan.

9. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Hallo Jan,

Heb je soms een adresje vanwaar je plaklood haalt?

Groeten,

Roy

10. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Banden boer....., kwikfit, euromaster ect, daar haal ik het .

Laatst bewerkt: 1 okt 2012
  11. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
  12. stevendegraaf

stevendegraaf

Lid geworden:
    2 jul 2012
    marktplaats;)

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    2200KV i.p.v. 1900KV

Even een update;

Naar aanleiding van de snelheid van de boot van m'n zoon met de 4477-2200KV, zit er nu ook een 3674-B-2200KV in mijn Arowana.

De motor moest eerst even open, om een paar vulringen eruit te halen, want zonder enige axiaalspeling lukt het me niet om de aandrijftrein voldoende licht te laten lopen, je draait bij het vastzetten van de prop dan véél te gauw de boel te vast tegen het achterste lager aan.

De eerste testruns zijn inmiddels gedaan, met een stalen Ø43 mm tweeblad, waarmee ik met de 1900KV motor geen deuk in een pakje boter voer, gaat het met ruim 4000 toeren meer aanzienlijk harder.

Met deze temperaturen wordt er natuurlijk niks warm; de lipo is met 48,5°C het warmst, de regelaar wordt nét 28°C en de motor maar 22°C.

De boot loopt mooi los, wat in de gracht met z'n harde kades na een paar rondjes voor een raar vaarbeeld zorgt ; de golven kaatsen parallel met de kade terug en daar 'wiebelt' de boot dan met 70+ overheen.

Ik durf eigenlijk niet groter te proppen, of de Ø43mm alu drieblad er achter te schroeven, want het gaat me al hard genoeg op z'n smal vaarwater...

Morgen maar eens groter vaarwater opzoeken en de vaartijd timen.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina