Yep, da's een goeie. Zoals Ivo al zei, messing en geen aluminium. Bij voorkeur met een doorvoer in de spiegel, die het verschuiven van de buis toelaat, om de optimale plek te vinden, daarna vastplakken. Dus een buisje in de spiegel (net als voor de roeraansturing), waar de pick-up strak in past. Groeten, Jan.
@ Ivo, Jan Ok, Zal morgen eens ff proberen een mooi licht buisje RVS te laten buigen,(Als dat ook kan????) en het dan te plaatsen zoals op de foto. Bedankt voor de info!! gr. Arnold
Vandaag ff rvs buisjes gebogen op het werk, past goed en de diameter is ok maar ik vind het toch wat te zwaar..... Had er 3 gemaakt(Jan)............... Zijn wel mooi stevig en ook wel dunwandig. Vanavond toch maar eens even op zoek naar messing buisjes en het gewicht vergelijken. gr. Arnold
Mooie pijpjes! Hoe groot is de wanddikte? Het messing pijpje op de foto van de Xcalibur heeft een wanddikte van 0,5 mm. Een beetje gewicht achterin is niet erg, met de motor zo ver naar voren, heb je wat gewicht achterin nodig, om het zwaartepunt correct te krijgen. Groeten, Jan.
Hoi Jan, Ik heb toch iets ander gemaakt. Wel van alu maar dan dikwandiger met tot halverwege een dikkere passende buis.(ook alu) Het dunnere buisje loopt door de dikkere buis tot in de romp. Het geheel is bijzonder stevig en verstelbaar , wat ook wel handig is denk ik. Ik heb dit alles nog niet vastgezet dus.... Wat vind je hiervan ?? gr. Arnold. Btw. Ik ben de maten nu aan het opnemen voor het plaatje achter het roer. Zal morgen mijn best doen
En doe je eigen een plezier & vul de punt met ingedikte epoxy. Mijne vaarde tegen beton Zondag & zit nu met een gat.En het was echt een klein tikje hoor.De gelcoat vloog alle kanten op.
Motorsteun is in onderdelen klaar, Uiteraard komen de zijschotjes achter de "voorplaat"van de motorsteun. Kan ik het beste de motorsteun vastzetten met 5 min. epoxy, of eerst met een paar drupjes van die epoxy op de plaats zetten en dan met 24 h epoxy en smalle strookjes gewoven mat(glasweefsel) definitief vastzetten?? gr. Arnold
Oars om Tjitske... De flens moet tegen de motor aan, bij voorkeur met een likje warmtegeleidende pasta, dan voert de schroefas ook warmte af. De rand, die op de bodem rust, voorzien van een rij 3 mm gaatjes, zodat de epoxy erin vloeit en meer grip heeft. De carbon plaat opruwen en ontvetten waar er epoxy en glasweefsel komt. Ik zet de motorsteun met een wurmpje 5 minuten epoxy vast, terwijl de motor en de schroefas er aan vast geschroefd zitten, dan weet je zeker, dat de boel er na het aanbrengen van de steunen en het verstevigen met glasweefsel, straks nog zal passen. Hier een foto van het motorspant in de ARPRO, met de flens aan de boeg zijde: Vanaf de spiegel gezien: De opening aan de bovenzijde zorgt ervoor, dat ik de as naar voren kan schuiven en uit het spant kan tillen, zodat ik ruimte heb om de glasweefsel verstevigingen aan te brengen. Als dat uitgehard is, plak in de schroefaskoker in de spiegel. Maar; voor je deze spullen in de romp plakt, zou ik éérst het vloedkanaal inbouwen, anders zitten de as en motorspant zo lekker in de weg... Groeten, Jan.
Hoi Jan, ok de boel moet dus andersom!!(oars om) gaat morgen gelijk gebeuren, en nee hoor ik maak alles nog niet vast ,eerst het vloedkanaal. Ik heb gisteren 3 lagen met epoxy tussen met plakband beklede planken gezet)met lijmtangen. Het droogt al wel wat maar is nog lang niet echt droog. Eerst ga ik een vloedkanaal maken daarna de motorsteun plaatsen en de servosteun(is in aanbouw). gr. Arnold
Met dit weer moet je het laminaat wel warm houden, anders is het maart voor het uitgehard is... Groeten, Jan.
Ook de servo steun is in losse ond. klaar. Nog maar ff aan elkaar geplakt met tape om te kijken of alles past. De ond. met het meeste gewicht ff in de boot gelegd om te kijken hoe ik uitkom met het zwaartepunt. Dat is op deze manier ok. Nu ga ik de komende tijd eerst bezig met het vloedkanaal............. Is wel de eerste keer dat ik dit doe, dus ik zal nog wel met enkele vragen komen denk ik. gr. Arnold
Hoe krijg je achteraf de servo er terug uit?Je kan toch nooit meer aan die moertjes , of heb je een speciaal systeem? En goede LiPo's heb je.Heb zelf 4x3s & 4x4s liggen van Flightmax.
Barry, De zijkant van de servosteun is open, dus 4 imbusjes verwijderen en de servo kan er aan de zijkant van de sevosteun uitgehaald worden De moertjes zitten vast aan de bovenplaat van de servosteun(epoxy) gr. Arnold
Hallo allemaal, Ik ben nu bezig met een mal te maken voor de vloedkamer. De ruimte die ik overhoudt voor de lipo is wel voldoende maar dan moet de lipo op z'n kant staan.(4s) Heeft dit geen nadelig invloed op het zwaarte punt? (komt dat niet omhoog?) Of maakt dat niet veel uit....... Kan iemand mij hier mee voorthelpen? gr. Arnold