Hallo Arnold, Dat ziet er weer fraai uit! De in- en uitlaat mag je maximaal onder een hoek van 45° zetten, bij een grotere hoek zal de koelmantel niet helemaal gevuld raken. Ik ga er van uit, dat je voldoende ruimte hebt, dus laat 'm mooi zo zitten als op de foto. Is de schroefaskoker wel afgestut op het eind? Zonder een steuntje naar de bodem loop je het risico dat de as kan gaan slingeren, met alle nare gevolgen voor de lagers vandien. P.S. ik zou de mannetjes aan de motor solderen en vrouwtjes aan de regelaar; zoals het nu zit kan het je zomaar een regelaar kosten door kortsluiting. Groeten, Jan.
Hoi Jan, De koelmantel kan prima zo blijven zitten(ruimte genoeg). De as wordt op het uiteide straks ondersteund en vastgezet met ingedikte epoxy tussen 2 carbonplaatjes. En wat betreft de stekkers heb je ook helemaal gelijk....bij de Pursuit heb ik ze wel goed zitten en hier verkeerd om. Ik ga zo lekker aan het "prutsen"!!! De (2mm) as nog iets inkorten , de boel aan elkaar koppelen en eens kijken of ik alles op de juiste plaats kan krijgen met een acceptabele ashoek. Lijkt me dat ik dan eerst de motor steun vastzet en de ondersteuning aan het eind van de as en later de as vastzet in de spiegel. als het klaar is zal ik weer een foto plaatsen. gr. Arnold
Arnold, Dat ziet er al mooi uit.Wel niet vergeten om dat "hoedje" mee over dat teflonlager te plaatsen.Is wel even hard duwen,maar dan klikt hij er zo over. Ook kan het zijn dat je de motorsteun moet afvijlen,om de as zo horizontaal mogelijk te laten lopen.
Hoi Barry Ik heb de as er al in zitten en de motor "ligt" nagenoeg op de bodem, dus lager kan ie niet. Zie hier het resultaat, ik hoop dat ik het goed gedaan heb. Nu alleen nog wachten tot het ijs weg is.......... Btw. het witte eindkapje zit er ondertussen op. gr. Arnold
Dit is de hoek die de as maakt..... De as loopt door de wat kortere as wel onder een hoek naar buiten. Lijkt vrij groot maar de foto vertekent ook wel wat. Zodra ik tijd heb zal ik een paar goede foto's maken.
Hallo Arnold, Mooi werk! Persoonlijk had ik de ondersteuning van de as pal tegen het eindlager aan gezet, daar heb je de ondersteuning nodig, maar carbon buis is vrij stug, dus ik hoop, dat het trillen van de as mee zal vallen. De ashoek lijkt inderdaad vrij fors, welke prop zit er op, op de foto? Groeten, Jan.
Hoi Jan, De prop op de foto is een Graupner 45 mm, als het weer vaarweer is ga ik eerst wel met kleinere props werken. Heb hier nu 37,5 - 40 - 42 - en 45 mm liggen dus kan er dan mooi mee testen als het zover is. De ashoek vertekent wel wat hoor op de foto, ik zal vanavond ff een juiste foto maken. De ondersteuning is hoop ik voldoende en alles is mooi uitgelijnd en "slingervrij",als het niet voldoende mocht zijn maak ik er nog een ondersteuning bij. gr. Arnold
Ziet er allemaal mooi uit,maar het achterste lagertje steekt iets uit de asbuis & dat is niet goed,en die 2 moeren na elkaar zie ik ook niet graag. Of word dit nog veranderd???
Hoi Barry, Wat je ziet is niet het achterste lagertje dat uit de asbuis steekt hoor dat is een extra ringetje tegen het teflon druklagertje. Het lagertje zit wel helemaal in de buis. Die 2 moertjes zijn tijdelijk .... gr. Arnold
Update: De Arowana is klaar op de nood-uit na, nu nog wachten op het einde van deze ijstijd........... @ hendricx, Ik geloof dat je gelijk hebt en ik een blunder begaan heb in het filmpje....... Dat was ervoor om de boot recht(er)uit te laten varen bij een rechte roerstand. (Newbees problem ....die uitdrukkingen allemaal) Er zitten wel meer fouten in....reinforcement ...? gr. Arnold
Geloof dat je mij verkeerd begrijpt. Je propas zit dus naar de VERKEERDE kant nu , zoals die NU zit (naar LINKS) maak je de prop-walk alleen maar ERGER. Enigste wat erop zit is die as eruit slopen , en naar RECHTS brengen.
Heb hier verder totaal geen verstand van maar even met boeren verstand, kan je dit niet oplossen door de draai richting van de motor te veranderen? ( heb je natuurlijk wel een andere prop nodig )
de prop draait dan inderdaad van de as af. een dogdrive is daar de oplossing voor. de oplossing is het niet, de hele boot moet namelijk andersom opgebouwd worden dan. het vloedkanaal moet dan rechts, net zoals de lipo. een hoop werk dus, er zit niets anders op dan de as eruit te halen.
Hallo, net via de mail gekregen: "de motor in het midden en de schroefas links van het midden uit de spiegel, de aandrijving stuurt de boot naar links, wat de propwalk tegenwerkt." De meningen zijn dus verdeeld..., en ik denk dat ik de as maar eerst laat zitten en eens kijk hoe het in de praktijk gaat. Ik zal gelijk bij de maiden een filmpje maken en deze hier plaatsen......... Zoals gezegd eerst wachten op vloeibaar water gr. Arnold