ART Hobby Momentum DL

Ik heb ooit een schuim/balsa vleugel met ecoline geverfd en daarna met G4 gelakt. De ecoline met een sponsje in twee kleuren aangebracht, weegt niks en het uiterlijk was erg fraai.
De (oplosmiddel rijke) G4 van die tijd moest je vooral de eerste lagen heel dun aanbrengen om oplossen van het piepschuim te voorkomen, maar je kreeg een heel mooie harde laag.
Alleen bleek die toch niet geheel waterdicht. Na een wedstrijd in de regen bleef toch een flinke hoeveelheid kleur in de theedoek hangen.

Jouw spuitbussen verf hebben dan zeker een voordeel.
 
Weinig gedaan de laatste tijd.

Of eerder: veel gedaan maar weinig aan modelbouw:oops:

Maar de vleugel staat in de eerste 2 lagen van de bijgeleverde lak

20201116_100203.jpg


De 2 de laag moest er minimaal 6 uur na de eerste en zonder tussendoor schuren op.
Het verfblik zegt daarna minimaal 24uur uitharden, de bouwbeschrijving geeft minimaal 3 dagen en hij krijgt van mij een week. Dan met korrel 600 zorgvuldig schuren en volgens beschrijving "... kan dat gerust 2 uur duren...." voordat de 3de en laatste laklaag er op mag. Dan pas kan ik met een kleurtje de boven en onderkant een beetje opleuken.

Wie weet volgende week meer zin/tijd/inspiratie;)
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer eens iets gedaan!

Die Arthobby lak wordt echt goed hard dus alles met korrel600 een beetje netjes krijgen kostte wel een uurtje ellebogenvet.
En afgelopen week vond ik een gaatje om het eerste stukje af te plakken en te spuiten.

Met afplakken was ik te zuinig en met spuiten niet oplettend genoeg (mijn hobby wordt het niet) dus die extra oranje veeg/streep houd ik even op een originele ingeving van artistieke vrijheid:p

20210106_103940.jpg


Volgende week ga ik de onderkant dpen en als dat droog is kan ik de roeren los snijden en daarna zou het zomaar eens heel snel kunnen gaan.

het is m'n eerst arthobby kistje en zie een beetje op tegen het netjes lossnijden van die roeren, ik kon lang het verfwerk als uitstelexcuus gebruiken maar straks gaat die vlieger niet meer op natuurlijk:rolleyes::rolleyes:
 
Als je er tegenop ziet een tip die ik net bij de supra heb geleerd (vallen en opstaan):
maak eerst met een lineaal een duidelijke groef/kerf zonder proberen diep te snijden. Dat krijg je goed recht. Daarna heb je, wanneer je er
helemaal doorheen gaat snijden, een geleiding van de groef en ga je niet meer zo makkelijk scheef.

Voor de supra heb ik de bovenkant van de supra direct met het lineaal + stanleymes gedaan, de onderkant van het scharnier met de
lineaal en een dremel schuurschijfje (in de hand). Dat laatste is toch nog zichtbaar rechter geworden dus ga ik voortaan altijd doen.
Pas echt snijden als je al een goede gelijdende kerf hebt.
 
Ik heb de onderkant ook een kleurtje gegeven en dat ging niet naar volle tevredenheid.
Ik ben niet zo goed met spuitbussen, vind het ook niet echt leuk of handig dus eens in de zoveel tijd probeer ik het weer en het wordt nooit echt mooi.

Maar de onderkant heeft wat blauw en als je alleen snel kijkt en vooral niet van dichtbij dan valt het nog wel mee ook
20210114_112829.jpg


Daarna eens na zitten denken over de werkvolgorde en in plaats van als eerste nu de roeren los snijden zag ik er voordeel in om de vleugel op de romp pas te maken. Ook heb ik het hoogteroerzadeltje op de staartboom geplaatst zodat ik kan kijken hoe het met het cg uit gaat komen

20210116_105334.jpg

Het kielvlak heb ik even met tape aan de boom gezet en met 2 servo's en de 2S accu onder het kapje leek het al aardig goed uit te komen. Iets achterlijk maar montage van servo's en de ontvanger brengen nog wel een paar gram met zich mee dus dat komt wel goed.
 
  • Like
Reactions: bgo
Wanneer je de spuitbussen even warm maakt met een föhn of verfstripper of ze voor gebruik even op de verwarming legt spuiten ze een stuk mooier en egaler . Ziet er goed uit verder[emoji106]
 
  • Like
Reactions: bgo
10 minuten in een emmer warm water schijnt ook algemeen bekent te zijn:confused::confused:

Misschien dat ik het bij de Evolution nog een keer probeer, want daar wilde ik dezelfde kleurstelling gaan gebruiken, maar dan ga ik eerst wat proefstukjes spuiten :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
En toen ging het allemaal een beetje moeizaam.

Ik wilde de rolroeren diagonaal door de vleugel heen aansturen, Topdrive heet dat geloof ik, en het stuurstangetje in positie krijgen ging goed.
IMG-20210121-WA0007.jpeg


IMG-20210121-WA0009.jpeg

Maar met het plaatsen van de roerhoorntjes ging ik de mist in. Ik heb van gfk plaat zelf wat moeten zagen om enigszins goed uit te komen en kreeg dat niet lekker symmetrisch uitgelijnd. Daarnaast liep het allemaal gruwelijk zwaar en vond ik het helemaal niks dus ik heb de hoorntjes er uit geslepen. De gaten met balsa dicht gelijmd en gewon conventionele aansturing gemaakt.
IMG-20210124-WA0008.jpeg

Op deze foto is de stekker ook te zien. Gewoon een stekkertje met 4 pinnen zodat de vleugel makkelijk demontabel blijft.

Toen de staart.
Het carbon zadeltje moest eerst van 2 boutjes voorzien worden zodst het stabilo met 2 boutjes vast gezet kan worden. (Geen foto van) en vervolgens kan hij op de staartboom gelijmd worden
20210115_154752.jpg


Daarna de staartboom met dunne epoxy op het rompje uitgelijnd zodat het stabilo mooi evenwijdig loopt. Toen dat goed droog was heb ik het kielvlak met CA uitgelijnd en vervolgens de overgang met epoxy/ katoenvlokken afgedekt.
20210123_203124.jpg

De bouwbeschrijving geeft hiervoor 25grams glasweefsel maar met mijn bibbervingers wordt dat écht een bende en ik had dat bij de helios en was niet echt sterk dus heb ik voor deze optie gekozen. Het krijgt zowieso alleen landingen voor zijn kiezen maar als het stuk gaat, gast dat naast de epoxy (denk ik)

Toen ging het snel
-torsie veertjes in de roeren gefrutseld
- servo's met balsa blokjes in de romp
- touwtjes door de romp


IMG-20210124-WA0010.jpeg


En dan is hij in principe klaar:
20210124_184936.jpg

20210124_184955.jpg


In principe dus :( want de ontvanger die ik er in wil hebben (frsky grx6) heb ik niet hier bij de hand, die kan ik morgen pas uit de FunCub trekken, en dan kan ik pas de zender programmeren en balanceren.

De grote F5k vraag is natuurlijk: hoe zwaar!

De puristen krijgen nu een hartinfarct :rofl:want hij zit nu op 370 gram en er zal nog wat lood bij moeten om het cg goed te krijgen.

De houten vleugel is natuurlijk in de basis veel zwaarder dan carbon geweld. De lak maakt hem volgens mij ook wat zwaarder dan nodig, ik denk dat oralight daar minder gewichtig is, maar het oppervlak is wel kei en keihard. Harder dan een carbon huidje.

daarnaast zijn de balsa/glas gelamindeerde staartdelen niet dlg-waardig zwaar Dus daar zit hem de oorzaak van het wat hogere gewicht.

Maar ik vind het in dit geval helemaal niet erg! Want het is voor mij ook een all round immer dabei kistje waar ik mee moet kunnen donderjagen en dan mag hij van mij wel een beetje vlees op de botten hebben

'Een zware is nu eenmaal je ware!'

Komende dagen kan ik hem tussen het werken door helemaal afbouwen en als alles mee zit is mijn volgende uitgebreide post er eentje met mijn eerst indrukken van hoe die vliegt:yes::yes:
 
En toen ging het allemaal een beetje moeizaam.

Ik wilde de rolroeren diagonaal door de vleugel heen aansturen, Topdrive heet dat geloof ik, en het stuurstangetje in positie krijgen ging goed.
Bekijk bijlage 417937

Bekijk bijlage 417938
Maar met het plaatsen van de roerhoorntjes ging ik de mist in. Ik heb van gfk plaat zelf wat moeten zagen om enigszins goed uit te komen en kreeg dat niet lekker symmetrisch uitgelijnd. Daarnaast liep het allemaal gruwelijk zwaar en vond ik het helemaal niks dus ik heb de hoorntjes er uit geslepen. De gaten met balsa dicht gelijmd en gewon conventionele aansturing gemaakt.
Bekijk bijlage 417939
Op deze foto is de stekker ook te zien. Gewoon een stekkertje met 4 pinnen zodat de vleugel makkelijk demontabel blijft.

Toen de staart.
Het carbon zadeltje moest eerst van 2 boutjes voorzien worden zodst het stabilo met 2 boutjes vast gezet kan worden. (Geen foto van) en vervolgens kan hij op de staartboom gelijmd worden
Bekijk bijlage 417940

Daarna de staartboom met dunne epoxy op het rompje uitgelijnd zodat het stabilo mooi evenwijdig loopt. Toen dat goed droog was heb ik het kielvlak met CA uitgelijnd en vervolgens de overgang met epoxy/ katoenvlokken afgedekt.
Bekijk bijlage 417942
De bouwbeschrijving geeft hiervoor 25grams glasweefsel maar met mijn bibbervingers wordt dat écht een bende en ik had dat bij de helios en was niet echt sterk dus heb ik voor deze optie gekozen. Het krijgt zowieso alleen landingen voor zijn kiezen maar als het stuk gaat, gast dat naast de epoxy (denk ik)

Toen ging het snel
-torsie veertjes in de roeren gefrutseld
- servo's met balsa blokjes in de romp
- touwtjes door de romp


Bekijk bijlage 417943

En dan is hij in principe klaar:
Bekijk bijlage 417945
Bekijk bijlage 417946

In principe dus :( want de ontvanger die ik er in wil hebben (frsky grx6) heb ik niet hier bij de hand, die kan ik morgen pas uit de FunCub trekken, en dan kan ik pas de zender programmeren en balanceren.

De grote F5k vraag is natuurlijk: hoe zwaar!

De puristen krijgen nu een hartinfarct :rofl:want hij zit nu op 370 gram en er zal nog wat lood bij moeten om het cg goed te krijgen.

De houten vleugel is natuurlijk in de basis veel zwaarder dan carbon geweld. De lak maakt hem volgens mij ook wat zwaarder dan nodig, ik denk dat oralight daar minder gewichtig is, maar het oppervlak is wel kei en keihard. Harder dan een carbon huidje.

daarnaast zijn de balsa/glas gelamindeerde staartdelen niet dlg-waardig zwaar Dus daar zit hem de oorzaak van het wat hogere gewicht.

Maar ik vind het in dit geval helemaal niet erg! Want het is voor mij ook een all round immer dabei kistje waar ik mee moet kunnen donderjagen en dan mag hij van mij wel een beetje vlees op de botten hebben

'Een zware is nu eenmaal je ware!'

Komende dagen kan ik hem tussen het werken door helemaal afbouwen en als alles mee zit is mijn volgende uitgebreide post er eentje met mijn eerst indrukken van hoe die vliegt:yes::yes:

Mooi bouwverslag Justus.

Je weet dat we altijd licht proberen te bouwen, maar het is zelden windstil in Nederland en wat zie je dan? ... de zoektocht naar ballast[emoji23]. Iets zwaarder is prima toch. Ben benieuwd naar je eerste ervaringen.

Succes met de maiden!
 
Ik heb afgelopen nacht de ontvanger er in gefriemeld en de zender geprogrammeerd:banana:

Maar


Het hoogteroerservo heeft er geen zin in. Deze zaten eerst in een MiMi achtig kistje en kan mij geen problemen herinneren maar om de paar minuten gaat hij zo jitteren:(

Ik heb ook nog een d47'je liggen dus die ga ik er zo snel mogelijk voor in de plaats zetten
 
Dat lijkt maar zo. Ik heb de draad door het armpje en dan om de servoschroef gedraaid, het stuk dat je zit hangen is het andere eind.

Daar zit een lusje aan waarmee ik de draad strak houd, als ik dan de schroef aan draai zit de draad ook vast en hoef ik geen servoweg op te offeren voor de 0-stand van het roer.

Als hij vast staat blijft er dus een paar cm draad over die ik weer in de romp terug duw en dat is het stukje dat je los ziet hangen
 

Alles werkt naar behoren

En mocht de kritische kijker zich afvragen wat hij hoort als de motor net aan is gegaan, en waarom hij dan ineens trilt: ik heb heel oud elastiek gebruikt om de propbladen dicht te houden en die brak bij deze test, het restant elastiek bleef ik de spinner hangen wat die trilling veroorzaakteo_O

Moet nog even zoeken naar passend elastiek maar dat is niet zo heel erg, dat weerhoud mij niet van een maiden......die servo wél
 
Tof. Is die rolroeruitslag met flaps down maximaal? Dat mag VEEEL extremer omhoog, anders kun je bijna niet meer sturen.
Het scheelt dat jij richtingsroer hebt (heeft mijn DLG niet), maar ik vermoed dat je meer rolroer uitslag nodig hebt om hem met flaps down
te kunnen besturen.
 
Dat is idd maximaal. Op m'n rudderless dlg heb ik niet veel meer en die stuurt dan nog wel redelijk maar ik zal morgen kijken wat ik daar nog aan kan verhapstukken.

Eerst alles goed na meten en balanceren. Qua weerbericht moet ik daar niet te lang mee wachten geloof ik:rolleyes:
 
@Hein.z
Baat het niet dan schaad het ook niet


Bij meer dan 50% getrokken flaps gaat het rolroer 2 x zo veel omhoog.

20210127_194809.jpg


Ze ligt klaar voor een maiden! Cg heb ik op eCalc nog eens na gerekend en ik kwam daar op een cg van 6,2 tot 7,3cm achter de neuslijst. Met 12 gram in de neus komt het cg op 6,5cm en het totaal gewicht op 398gram.

En met een lege accu voelt de motor bij half gas al goed potent aan dus ik ga de 2S even zwaar maken. Daarmee is de motor dan ook wel sterk zat en iets minder over belast.
de praktijk gaat wel uitwijzen wat dat ienie-mienie-motortje motor prettiger vind.

Qua wind lijkt morgen nog te doen voor een maiden, de verwachtte regen zal de bepalende factor worden
 
Oh...en nog even snel met een meter tussen regelaar en accu gedraaid: op 2S tikt hij al de 100W aan dus dat zal zeker al voldoende zijn!

Op een verse volle 3S piekt hij statisch op 220W:eek:

Ik denk dat ik dat 1 keertje voor de lol ga proberen maar dat is 2 x meer dan volgens de beschrijving van Roxxy is toegestaan.

@bgo jij hebt toch ook 2500kv op 3 S met een 6x3?
 
  • Like
Reactions: bgo
Oh...en nog even snel met een meter tussen regelaar en accu gedraaid: op 2S tikt hij al de 100W aan dus dat zal zeker al voldoende zijn!

Op een verse volle 3S piekt hij statisch op 220W:eek:

Ik denk dat ik dat 1 keertje voor de lol ga proberen maar dat is 2 x meer dan volgens de beschrijving van Roxxy is toegestaan.

@bgo jij hebt toch ook 2500kv op 3 S met een 6x3?

Mooi resultaat Justus!

Ik heb verschillende motoren, accu’s en prop combinaties geprobeerd. Op dit moment kom ik met de F-1507 motor 3800 kV met 2S en VM prop 6x4 eigenlijk in alle situaties goed uit de voeten. Ook bij veel wind is er vermogen voldoende om in 7 seconden de gewenste hoogte of afstand te realiseren.

Bij de wat meer conventionele 6x3 CAM prop heb ik inderdaad op 3S gevlogen. Maar dat was in het begin van de ontwikkelingen.

Gebruik je de accu als ballast dan is 3S wel mooi. Ik zou dan de VM prop 6x4 terugfrezen naar 6x3. Niet ideaal. Hopelijk komt er binnenkort ook een 6x3 VM of CN prop beschikbaar. Ik verwacht het eigenlijk wel gezien de enorme aanwas wereldwijd voor F5K.
0c1f6f06b2defdac2b4d664b292dc570.jpg
 
Back
Top