En toen ging het allemaal een beetje moeizaam.
Ik wilde de rolroeren diagonaal door de vleugel heen aansturen, Topdrive heet dat geloof ik, en het stuurstangetje in positie krijgen ging goed.
Bekijk bijlage 417937
Bekijk bijlage 417938
Maar met het plaatsen van de roerhoorntjes ging ik de mist in. Ik heb van gfk plaat zelf wat moeten zagen om enigszins goed uit te komen en kreeg dat niet lekker symmetrisch uitgelijnd. Daarnaast liep het allemaal gruwelijk zwaar en vond ik het helemaal niks dus ik heb de hoorntjes er uit geslepen. De gaten met balsa dicht gelijmd en gewon conventionele aansturing gemaakt.
Bekijk bijlage 417939
Op deze foto is de stekker ook te zien. Gewoon een stekkertje met 4 pinnen zodat de vleugel makkelijk demontabel blijft.
Toen de staart.
Het carbon zadeltje moest eerst van 2 boutjes voorzien worden zodst het stabilo met 2 boutjes vast gezet kan worden. (Geen foto van) en vervolgens kan hij op de staartboom gelijmd worden
Bekijk bijlage 417940
Daarna de staartboom met dunne epoxy op het rompje uitgelijnd zodat het stabilo mooi evenwijdig loopt. Toen dat goed droog was heb ik het kielvlak met CA uitgelijnd en vervolgens de overgang met epoxy/ katoenvlokken afgedekt.
Bekijk bijlage 417942
De bouwbeschrijving geeft hiervoor 25grams glasweefsel maar met mijn bibbervingers wordt dat écht een bende en ik had dat bij de helios en was niet echt sterk dus heb ik voor deze optie gekozen. Het krijgt zowieso alleen landingen voor zijn kiezen maar als het stuk gaat, gast dat naast de epoxy (denk ik)
Toen ging het snel
-torsie veertjes in de roeren gefrutseld
- servo's met balsa blokjes in de romp
- touwtjes door de romp
Bekijk bijlage 417943
En dan is hij in principe klaar:
Bekijk bijlage 417945
Bekijk bijlage 417946
In principe dus

want de ontvanger die ik er in wil hebben (frsky grx6) heb ik niet hier bij de hand, die kan ik morgen pas uit de FunCub trekken, en dan kan ik pas de zender programmeren en balanceren.
De grote F5k vraag is natuurlijk: hoe zwaar!
De puristen krijgen nu een hartinfarct

want hij zit nu op 370 gram en er zal nog wat lood bij moeten om het cg goed te krijgen.
De houten vleugel is natuurlijk in de basis veel zwaarder dan carbon geweld. De lak maakt hem volgens mij ook wat zwaarder dan nodig, ik denk dat oralight daar minder gewichtig is, maar het oppervlak is wel kei en keihard. Harder dan een carbon huidje.
daarnaast zijn de balsa/glas gelamindeerde staartdelen niet dlg-waardig zwaar Dus daar zit hem de oorzaak van het wat hogere gewicht.
Maar ik vind het in dit geval helemaal niet erg! Want het is voor mij ook een all round immer dabei kistje waar ik mee moet kunnen donderjagen en dan mag hij van mij wel een beetje vlees op de botten hebben
'Een zware is nu eenmaal je ware!'
Komende dagen kan ik hem tussen het werken door helemaal afbouwen en als alles mee zit is mijn volgende uitgebreide post er eentje met mijn eerst indrukken van hoe die vliegt