Ton, misschien niet, maar ik vond je post een soort mystificatie. Ik ga er altijd van uit dat er hier ook mensen meelezen die geen drie woorden over aerodynamica hebben gelezen, en dat het toch leuk zou zijn als die het ook snapten. Nou, ik denk dat dat afhangt van de hoogte van de paal en de mate van domping... maar met 90º domping zal je in elk geval geen last meer hebben van ongewenst vooroverduiken Nee maar ik kan wel ontzettend mooi borduren.
Helemaal mee eens had bij het begin moeten beginnen, dank voor de aanvullende uitleg. Klopt beide zijn van invloed maar aan de domping kun je nog sleutelen en is het effect direct te merken als de domping meer of minder is. 90º domping is wel ideaal als je lekker snel wil klimmen misschien dan wel verstandig, om dan ook voor een wat groter molentje te kiezen. Jammer dat het geen breien is kan wel een goeie sjaal gebruiken voor langs de waterkant. Ton
Ton, Nou probeer ik me dat voor te stellen. De kracht van de propeller grijpt ver boven het liftpunt aan waardoor je een koppel voorover krijgt. Als je de domping een paar graden verandert, maakt dat dan merkbaar verschil? Je blijft toch een lange arm houden boven het liftpunt? Ik kan me zo voorstellen dat dit bij een normale "neus-prop" inderdaad werkt maar met zo'n hoge constructie veel minder. Jij hebt er blijkbaar wél mee geëxperimenteerd, dus ik ben nieuwsgierig.
Die lange arm is natuurlijk de grootste boosdoener die de duik veroorzaakt Het gaat bij het effect van domping meer om het versterken van het effect. Als de aandrijflijn 0º staat in verhouding tot de vliegtuig 0-lijn is de versnelling van het model groter omdat je hierbij een tweede koppel mist. Door het gemakkelijker versnellen wordt ook de duik door de motorsteun koppel sneller opgevangen en is iets minder heftig. Bij domping staat de motor omhoog gericht, trek de aandrijflijn maar door deze loopt niet parallel aan de 0=lijn van het model en loopt onder een hoek door het stabilo. Je trekt overdreven gezien het stabilo omhoog je hebt er dus een koppel bij. Het model versneld in verhouding minder gemakkeiljk waardoor de duik beter zichtbaar wordt. Daar moet je wel bewust op letten anders valt het niet eens op. Is allemaal misschien wat overdreven maar vond het met testen van een model wel grappig dat dit zichtbaar werd. Ton
Bij een motor op de neus wel maar bij een motor op een bok boven de vleugel staat tie omhoog gericht. Ton
@Ton: Dat dacht ik nou ook....optimaal is dus eigenlijk als de "thrust-line" precies parallel staat aan de vliegrichting. Motor voor- of achterover kantelen geeft enkel een extra koppel, welke kant je ook op gaat. De thrustline voorover maakt dat de neus naar beneden wordt geduwd; achterover dat de staart wordt opgetilt. Opheffen kun je die reactie dus nooit, je kunt hem hooguit zo klein mogelijk maken. @Bart: dat is maar hoe je het bekijkt. Bij deze configuratie geeft iedere verandering (prop omhoog of omlaag) hetzelfde effect, namelijk dat de neus omlaag gaat. Dit in tegenstelling tot een prop in de neus. Als je daar de prop voorover kantelt spreek je van domping. Maar dit is een duwprop die ver boven en achter een klein stukje achter het liftpunt zit, inplaats van er voor en in lijn....lastig hé
Ja dat zat ik ook te denken. Dat is dus hetzelfde... Ai ik was even vergeten dat het ook nog een DUWprop was. Ja daar ken ik de consequenties wel van.
Zit nog even verder te denken, Ton z'n Wave vliegbootje heeft een trekprop die verder naar voren boven de vleugel zit. Daar kun je denk ik met de domping nog wel wat winnen door de prop iets omhoog te laten trekken. Maar da's dus echt anders dan dit. Bij een Seawind met trekprop verder naar achter kun je ook nog verschillende reacties opwekken, staart naar beneden duwen of juist omhoog laten trekken.
Tja ik denk dat zo'n Seawind wat minder complex is qua krachtenspel. De motor achterop betekent dat die duikneiging minstens een stuk minder zal zijn. Mogelijk hebben ze bij de 1:1 Coota niet zo'n last van deze problematiek omdat ze daar waarschijnlijk zelden de throttle helemaal dichttrekken...
Nee juist niet want dan geef je nog meer domping en versterk je de duik. Had dit niet eerder ervaren met de Wave dan na het aanpassen vergroten van de domping. Had met de aanpassing dacht ik de motor met een graad verder omhoog gezet en merkte nadien dat die duik af en toe zichtbaar was. Denk ook dat het aanblazen van de de stabilo door de prop bij de Coota ook nog voor wat rare effecten kan zorgen. Denk ook dat door de effecten die de Coota heeft ook de Lake Buccaneer met dit soort problemen te maken had omdat ook die vaak lastig te vliegen zou zijn. Ton
Is er nog vaker mee gevlogen? Goed voor een beginner die alleen ervaring heeft met een easystarachtig vliegtuig? Heb 'm nu ook. Staat wel te koop omdat ik toch voor een Graupner trainer elektro S (zitten drijvers bij) wil gaan..
Nee, ik zou hem niet als beginnersvliegtuig adviseren. Het materiaal is kwetsbaar (piepschuim, geen Elapor of iets dergelijks). ook het vlieggedrag is lastig. Voor een ervaren vlieger goed te hanteren maar de reacties op verschillende gasstanden zijn te heftig en onlogisch voor een beginner. In combinatie met de kwetsbaarheid kan dat maar één ding betekenen: heel kort en weinig plezier van je geld..... Voor gevorderden is het een leuk ding op grond van het uiterlijk, het is weer eens wat anders.