Artesania San Francisco II

Sorry Bob, zover was ik niet gekomen, ik had enkel de kop gekopieerd, omdat ik wist dat ie daar stond

Hoi medebouwers,
Het was even stil, maar niet stil gezeten. Hoewel ik had veel andere klussen in huis, dus heb niet alle tijd kunnen besteden aan het bouwen.
Maar toch weer iets opgeschoten. Inmiddels is de romp dicht, de eerste beplanking aangebracht en voor de eerste keer geschuurd.
Dat moet nog even wat nabewerking, dan gaan we plamuren en weer schuren.

IMG_4187.jpg

IMG_4189.jpg

IMG_4191.jpg

IMG_4193.jpg

IMG_4195.jpg

IMG_4198.jpg

Hans heeft gelijk, beter zo min mogelijk plamuur gebruiken, beter helemaal niet. En als je er echt gaten in krijgt opvullen met stukjes hout en weer schuren.

Hans en Stephan, bedankt voor jullie raad, ben blij dat ik nog niet met de plekspaan over het hout ben gegaan.
En weer een uitdaging erbij :worship:

Jeetje luitjes, ik zie dat mijn laatste bijdrage van begin december vorig jaar was.
Er is dan ook heel wat gepasseerd, in januari een nieuwe baan gekregen en was daarna erg druk. De bouw heeft dan ook een tijdje stil gelegen. Maar de laatste tijd wat meer tijd en ben al weer een stuk verder.
Ik ga deze dagen even wat foto's posten zodat jullie kunnen zien wat ik al heb zitten fröbelen. Tot snel, groetjes, Ton

IMG_5010.JPG

Bezig met de tweede beplanking. De romp is al gedaan, wat een karwei is dat zeg. Maar net als de rest van de bouw, erg leerzaam.

IMG_5017.JPG

Het gaat er al steeds meer op lijken. Prachtig met zo'n mooie fineerlaag er overheen. Het model krijgt steeds meer vorm.

IMG_5019.JPG

Ik wordt steeds enthousiaster. Wat wordt die afwerking mooi, je hebt zoveel eer van je werk.
Er zitten best wel beginnersfoutjes in denk ik, maar alleen al het plezier dat je er van hebt maakt dat wel weer goed.

IMG_5020.JPG

We vorderen al aardig. Het meeste moeite heb ik met de boeg gehad. Ik heb om goed uit te komen heel veel instekers moeten maken. Ik wilde het niet volgens de handleiding doen, maar proberen zo natuurgetrouw mogelijk de beplanking er op te leggen.
Het is maar goed dat ik niet voor de Spanjaarden heb gebouwd. De Armada was al een mislukking, maar dit scheepje van mij in het echt had zelfs de oversteek naar Engeland niet gehaald :rolleyes:
Dit is 'm weer even. Ik plaats snel weer even een update.
Groetjes, Ton

We gaan weer een stapje verder. De 2e beplanking van de romp nader het einde. De spiegel gaat in een mooie fineerlaag en de laatste stroken worden tegen de achtersteven en het kampanjedek aangelegd.

IMG_5023.JPG

De laatste stroken moeten nog passend afgesneden worden.

IMG_5026.JPG

Het begint er steeds meer op te lijken. Zeker als de geplaatste planken netjes passend zijn gemaakt.

IMG_5029.JPG

Secuur werken is een vereiste, maar dat is wel voor mij weggelegd. En ik lees dat ook in de andere bouwverslagen.
Wat ik nog wel te weinig en ook niet altijd goed genoeg doe is meten. En nog eens meten. En dan nog een keer en dan pas snijden of zagen.
Gelukkig zit er voldoende hout in het pakket, dus een foutje kun je wel permitteren. Maar het is eigenlijk de eer te na.....

IMG_5031.JPG

De laatste stroken op de kiel gaan er op. Nog even en de tweede beplanking is klaar.
Een grote stap gemaakt, maar we hebben nog wel even te gaan....

Back