ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het band wat ik heb is niet breder :wink:
Ik weet alleen nog niet of ik die balsa strook wel breder zal maken.
Moet ik nog even bekijken.
Maar met deze dagen komt er niets van bouwen.
 
Zo vanavond met de proef begonnen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of het wat wordt.

Ik heb nu met 100% methanol verdund maar voor mijn gevoel trekt er nu juist veel in het balsa.

Ik laat het nu lekker drogen.
Ik heb het 2 keer behandeld.
En in het plankje zit nu ook het scharnier band.
Het leg nu bij de kachel te drogen morgen kijken wat het geworden is.
Maar zoals ik nu denk ga ik het zonder methanol proberen.
En dan maar 1 keertje.
Het weegt nu 2 gram op 3 dm2 8O en dat is veel te zwaar.
Al moet ik er gelijk bij zeggen dat het moeilijk te wegen is zo'n klein stukje.

hier de groef gefreest met het band er in.
HPIM2964.JPG


Hier het strookje van 1 mm balsa er op gelijmd en aan gedrukt met een balkje.
Ik heb dit even gedaan met 5 min epoyx dat doe ik dus later met langzamere epoxy.
HPIM2967.JPG


Hier met glasmat het gelijmde plankje dus onder gehouden.
Dit is nu lekker strak.
HPIM2968.JPG


Zeg maar wat jullie er van vinden ook al is er nog weinig te zien.
HPIM2970.JPG


Ik denk dat ik de folie weer van het stabilo afhaal en het daar eerst op ga doen.
En kijken wat het resultaat is.
 
Bertus,

Je moet de hars niet verdunnen als zolang het echt niet nodig is. Dit geeft sterkte vermindering. (Volgens mij kun je 5 min epoxy niet echt verdunnen)

Ik zou als volgt te werk gaan.

Men neeme 2 strookjes balsa.
Rol op een stuk plastic het schanierband in met epoxy. Doe dit met een verfroller. ( ik denk dat je niet meer nodig hebt voor de complete vleugel van 14 gram).
Leg het schanierband op de strook balsa en haal het plastic eraf.
Nu de andere strook er boven op leggen en aandrukken maar.

Als de hechting ZEER slecht is zou je het balsa eerst met porienfuller kunnen insmeren. Hierdoor trekt er geen epoxy in het hout.
 
doordat de epoxy in het hout trekt word de hechting toch beter. lijkt mij niet handig om er dan voor te gaan zorgen dat er juist geen epoxy in het houd trekt.

ik zou de epoxy ook niet verdunnen, en met een rollertje aanbrengen gaat heel goed. als dan na het uitharden de roller een soort onverwoestbare steen is geworden was de mengverhouding ook goed. beetje de kwaliteit in de gaten houden zeg maar.

Groeten Halmar
 
Jeroen ik heb alleen maar 5 min epoxy gebruikt voor het band zonder verdunning.
Alleen maar om de test sneller te laten zijn.
Wan ik kon nu gelijk het 25 grams mat erop aan brengen en dat heb ik verdund.

Maar ik ben er nog niet verder mee gegaan want m'n gezondheid liet me in de steek.
 
Vanmiddag toch nog maar even naar mijn test gekeken ik kon het niet laten.

Ik heb ook een mesje zoals Jeroen beschreef gemaakt.
En na het insnijden heb ik het met een driehoek vijltje mooi schuin gemaakt
En tot mijn grote verbazing ik ben trots op het resultaat.
Ook het 25 grams is nu het droog is erg mooi en strak
Geduld is in deze een schone zaak, en dat mis ik nu juist nog al :oops:

HPIM2971.JPG

HPIM2972.JPG

HPIM2973.JPG

HPIM2974.JPG

HPIM2975.JPG


Wat vinden jullie ervan?
Ik heb getrokken en gebogen, en ik kan niets vinden waarvan ik zeg oei dat hou niet.[/list]
 
He Bertus,

dat ziet er heel goed uit! (soms heb je nog welles wat aan "oude wedstrijdvliegers" ;-) )

Je zult merken dat het verwerken van hars en 5 minuten epoxy een wereld van verschil is. Hars, mits de juiste , verwerkt veel makkelijker.

Halmar schreef doordat de epoxy in het hout trekt wordt de hechting toch beter. lijkt mij niet handig om er dan voor te gaan zorgen dat er juist geen epoxy in het houd trekt.

Hier heb je wel gelijk in maar ik denk dat je anders veel te veel hars gaat gebruiken waardoor het gewicht te veel toeneemt. Je zult tenslotte het schanierweefsel wel moeten inpregneren.
 
Jeroen even voor de duidelijkheid.

Ik raak een beetje in de war.
de hars met het scharnierband lijmen moet je toch niet verdunnen?
Alleen met de 25 grams mat opbrengen toch?

Maar wat gebeurd er als ik met het opbrengen van de 25 grams mat niet verdunt?
Hecht het dan niet goed op het hout?
Of wordt het toch lichter met verdunnen?
Het lijkt me luist zwaarder worden omdat het meer in het hout trekt.
En in mijn geval gebruik ik het meer als bespanning dan om sterker te worden.
Maar iets verdunnen is mischien wel beter.
Ik vind het nog lastig.
beide hebben voor en nadelen.
Maar bij te dun trekt het teveel in het hout vind ik.

Ik heb trouwens epoxy bij hobbyin vandaan.
je moet het 100 op 40 mengen.
 
Bertus schreef :
Ik raak een beetje in de war.
de hars met het scharnierband lijmen moet je toch niet verdunnen?
Alleen met de 25 grams mat opbrengen toch?
Dit klopt !

Bertus schreef
Maar wat gebeurd er als ik met het opbrengen van de 25 grams mat niet verdunt?
Hecht het dan niet goed op het hout?
Of wordt het toch lichter met verdunnen?

Als je de hars niet verdunt ga je te veel gebruiken waardoor het geheel te zwaar wordt ( je krijgt de hars dan ook niet gelijkmatig verdeeld), of als je te weinig hars gebruikt dan hecht het niet goed.

Als je je vleugels met 25 grams glas en de verdunde hars indekt moet, moet je de verdunde hars 2 maal aanbrengen.
Als je de eerste laag verdunde hars met glas hebt aangebracht, dan wacht je een paar uur totdat de alcohol verdampt is ( nee, niet van het bier ;-) ). Daarna smeer je de vleugel nogmaals met verdunde hars in.
 
Hoi Bertus,

Ik gebruik dit abreissgwebe(scharnierband) in al mijn vol gfk kisten en daar ligt het band ook gelijk aan de buitenhuid het word dan slechts afgedekt door de buitenhuid welke bij een stabilo 25 grams glas is en bij een vleugel 58 grams glas of bij pylonracers carbonweefsel.
In de tijd dat ik nog geen vleugels uit mallen maakte maar nog vleugels indekte met abachi deed ik meestal de scharnier band onder de indekking.
Ook heb ik het wel aan de buitenzijde gedaan maar dan altijd onder een 58 grams glasmat.
het is wel belangrijk om je scharnierlijn even in te krassen met b.v een kraspen om een goede scherpe lijn te krijgen,als je het roer dan een paar keer beweegt dan breekt op deze plaats de hars uit het weefsel en houd je een soepel lopend scharnier over.

succes ruud
 
:offtopic:

Net in 'De Verleiding' (bijlage van de Volkskrant) weer een heel (en lovend) verhaal over zgn. 'visolie' gelezen.

Ook erg goed tegen depressiviteit en stemmingswisselingen.

:ontopic:

En verder maar weer met de scharnieren . . .


jan.
 
Ruud schreef :Hoi Bertus,

Ik gebruik dit abreissgwebe(scharnierband) in al mijn vol gfk kisten en daar ligt het band ook gelijk aan de buitenhuid het word dan slechts afgedekt door de buitenhuid welke bij een stabilo 25 grams glas is en bij een vleugel 58 grams glas of bij pylonracers carbonweefsel.

Ruud, Bij Bertus is de vleugel al beplankt en aangezien hij niet in mallen werkt kan hij het abriss gewebe niet bovenop leggen (ivm dikte). Zoals jij werkt, doe ik het ook, aangezien ik ook in de mallen mijn vleugels maak. ( en ik kan me voorstellen dat Bertus niet eerst mallen gaat maken ;-) )
 
Toch vind ik het fijn dat jullie met me mee denken.
En met het 25 grams mat was het geen enkel probleem.
Om met eem mesje zoals Jeroen aangaf te werken
Dit heb ik langs een lineaal gedaan.
Ik zelf vind het erg strak

Nog even over de vleugel.
Ik ben met 2 ash-26 zwevers bezig 1 van 4 meter en 1 van 4.5 meter
Voor die van 4 meter maak ik de vleugel helemaal zelf.
En die van 4.5 meter is al beplankt

Ik wilde dus het systeem wat Jeroen mij vertelde gebruiken.
En als het werkte kan ik mooi beide zwevers zo doen.
En ik ben dik tevreden zo.
Nu gaan we het volgende probleem krijgen.
De vleugel is gesneden.
Maar hij is te dik en te lang en in 4 stukken gesneden maar weer niet op dezelfde hoogte uit het schuim.
Dat hij te dik is vind ik niet zo erg de spanwijdte maak ik dat ook wat groter.
En ik maak de romp dat wel in model bij de wortelrip
Het profiel zelf klopt wel maar is dus te groot.
Maar ik moet hem netjes recht op de werkbank zien te krijgen.
Ik wilde hem uitvullen met A4 papier zodat de binnenkant van de mal op 1 lijn komen te liggen.
Dit wil ik even samen met mijn vader doen en ook de koolstof hoofdligger.
Dat kan wel even duren omdat er drukken dagen aanbreken voor hem.
Nieuwjaar en veel verjaardagen enz
Dus ik weet even niet wanneer het vervolg plaats vind.
Maar ik vind het erg leuk dat de expers me zo willen helpen.(Jeroen en Ruud)
Zonder jullie was het bij voorbaat al mislukt
En nu begin ik weer hoop te krijgen, dat het goed ga komen.
 
Bertus,

wat bedoel je met te dik. Het profiel had bij bv bij een koorde van 24 cm 20 mm hoog moeten zijn, maar is nu bv 23 mm.
 
Hij heeft perongeluk de buiten omtrek uitgesneden.
Nu komt er rondom het balsa nog bij
Maar op zich is dat niet zo erg het profiel is nu hetzelfde als de 4.5 meter zwever.
hij is evenveel langer als dikker in verhouding geworden dus.
Nu zal de kist wat langzamer vliegen en dat hebben we juist nodig.
Ik snoep ook wat in de lengte erbij dan hebben we een lager gewicht per dm2
Alleen ik moet het aan de romp dus aanpassen maar dat is geen probleem.
 
Bertus,

Volgens mij is je redenatie niet helemaal juist (hier mogen de "heren theoretisie" een uitleg van geven ;-) ). Doordat je op de buitenkant je balsa gaat leggen verandert het profiel. Door te stellen het profiel wordt dikker en gaat dus langszamer vliegen geloof ik niet in ( zal mischien daardoor veel harder zakken, slechte glijhoek). Er wordt toch behoorlijk aan een profiel gerekend en ik zou daar niet zomaar van af stappen. Ik denk dat je goed moet overwegen wat je nu doet. Je gaat behoorlijk wat geld investeren in die vleugels en als ze dadelijk niet goed vliegen heb je er bij elke vlucht (veel) minder plezier van.
Ik ga er vanuit dat je nu alleen nog maar hebt geinvesteerd in piepschuim, dus die kosten zijn te overzien.

Ik persoonlijk zou nieuwe (laten) snijden. Met zo'n prachtkist wil je gewoon leuk kunnen vliegen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top